Faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian akademik pelajar-pelajar tingkatan empat dalam mata pelajaran matematik sekolah menengah di daerah Tambunan, negeri Sabah /

Matematik merupakan satu matapelajaran yang amat penting terutama di masa negara kita, Malaysia sedang menuju ke era perindustrian. Matematik melahirkan individu yang berfikiran secara sistematik, logis dan teratur. Di sekolah didapati bahawa seorang pelajar itu mempunyai sikap, tanggapan dan perasa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 425794 Konsung Aling
Format:
Published: Sekudai : UTM, 1996
Subjects:
_version_ 1826421000871346176
author 425794 Konsung Aling
author_facet 425794 Konsung Aling
author_sort 425794 Konsung Aling
collection OCEAN
description Matematik merupakan satu matapelajaran yang amat penting terutama di masa negara kita, Malaysia sedang menuju ke era perindustrian. Matematik melahirkan individu yang berfikiran secara sistematik, logis dan teratur. Di sekolah didapati bahawa seorang pelajar itu mempunyai sikap, tanggapan dan perasaan yang berbeza terhadap matematik. Untuk mengetahui sejauh mana penerimaan dan penghayatan pelajar terhadap matematik, satu tinjauan dibuat untuk melihat tanggapan pelajar terhadap mata pelajaran matematik, kaedah pengajaran guru, pengendalian pengajaran, minat pelajar, ibu bapa dan persekitaran. Selain daripada itu akan diperolehi maklum balas tentang masa belajar, cara belajar, pencapaian akademik keluarga dan pendapatan ibu bapa. Kajian ini dijalankan di dua buah sekolah menengah di daerah Tambunan yang melibatkan 60 orang pelajar di tingkatan empat. Instrumen kajian adalah berupa soal selidik yang mengandungi beberapa item yang berkaitan dengan faktor-faktor pencapaian mata pelajaran matematik oleh pelajar-pelajar tingkatan empat di sekolah berkenaan. Daripada kajian ini didapati pelajar menganggap matematik adalah satu mata pelajaran yang penting dan berguna. Tidak terdapat perbezaan yang ketara tentang tanggapan pelajar dari kedua-dua buah sekolah terhadap matematik. Minat dan sikap pelajar juga dipengaruhi oleh sikap guru, kaedah pengajaran guru serta alam sekitar mereka. Diharapkan dengan adanya kajian ini dapatlah para pendidik dan penggubal kurikulum matematik menjadikannya sebagai panduan untuk membaiki lagi pendidikan matematik di negara ini di masa hadapan.
first_indexed 2024-03-05T04:39:25Z
format
id KOHA-OAI-TEST:323318
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-05T04:39:25Z
publishDate 1996
publisher Sekudai : UTM,
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:3233182020-12-19T17:10:54ZFaktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian akademik pelajar-pelajar tingkatan empat dalam mata pelajaran matematik sekolah menengah di daerah Tambunan, negeri Sabah / 425794 Konsung Aling Sekudai : UTM,1996Matematik merupakan satu matapelajaran yang amat penting terutama di masa negara kita, Malaysia sedang menuju ke era perindustrian. Matematik melahirkan individu yang berfikiran secara sistematik, logis dan teratur. Di sekolah didapati bahawa seorang pelajar itu mempunyai sikap, tanggapan dan perasaan yang berbeza terhadap matematik. Untuk mengetahui sejauh mana penerimaan dan penghayatan pelajar terhadap matematik, satu tinjauan dibuat untuk melihat tanggapan pelajar terhadap mata pelajaran matematik, kaedah pengajaran guru, pengendalian pengajaran, minat pelajar, ibu bapa dan persekitaran. Selain daripada itu akan diperolehi maklum balas tentang masa belajar, cara belajar, pencapaian akademik keluarga dan pendapatan ibu bapa. Kajian ini dijalankan di dua buah sekolah menengah di daerah Tambunan yang melibatkan 60 orang pelajar di tingkatan empat. Instrumen kajian adalah berupa soal selidik yang mengandungi beberapa item yang berkaitan dengan faktor-faktor pencapaian mata pelajaran matematik oleh pelajar-pelajar tingkatan empat di sekolah berkenaan. Daripada kajian ini didapati pelajar menganggap matematik adalah satu mata pelajaran yang penting dan berguna. Tidak terdapat perbezaan yang ketara tentang tanggapan pelajar dari kedua-dua buah sekolah terhadap matematik. Minat dan sikap pelajar juga dipengaruhi oleh sikap guru, kaedah pengajaran guru serta alam sekitar mereka. Diharapkan dengan adanya kajian ini dapatlah para pendidik dan penggubal kurikulum matematik menjadikannya sebagai panduan untuk membaiki lagi pendidikan matematik di negara ini di masa hadapan.Kertas projek (Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1996Matematik merupakan satu matapelajaran yang amat penting terutama di masa negara kita, Malaysia sedang menuju ke era perindustrian. Matematik melahirkan individu yang berfikiran secara sistematik, logis dan teratur. Di sekolah didapati bahawa seorang pelajar itu mempunyai sikap, tanggapan dan perasaan yang berbeza terhadap matematik. Untuk mengetahui sejauh mana penerimaan dan penghayatan pelajar terhadap matematik, satu tinjauan dibuat untuk melihat tanggapan pelajar terhadap mata pelajaran matematik, kaedah pengajaran guru, pengendalian pengajaran, minat pelajar, ibu bapa dan persekitaran. Selain daripada itu akan diperolehi maklum balas tentang masa belajar, cara belajar, pencapaian akademik keluarga dan pendapatan ibu bapa. Kajian ini dijalankan di dua buah sekolah menengah di daerah Tambunan yang melibatkan 60 orang pelajar di tingkatan empat. Instrumen kajian adalah berupa soal selidik yang mengandungi beberapa item yang berkaitan dengan faktor-faktor pencapaian mata pelajaran matematik oleh pelajar-pelajar tingkatan empat di sekolah berkenaan. Daripada kajian ini didapati pelajar menganggap matematik adalah satu mata pelajaran yang penting dan berguna. Tidak terdapat perbezaan yang ketara tentang tanggapan pelajar dari kedua-dua buah sekolah terhadap matematik. Minat dan sikap pelajar juga dipengaruhi oleh sikap guru, kaedah pengajaran guru serta alam sekitar mereka. Diharapkan dengan adanya kajian ini dapatlah para pendidik dan penggubal kurikulum matematik menjadikannya sebagai panduan untuk membaiki lagi pendidikan matematik di negara ini di masa hadapan.44PRZSLAcademic achievement
spellingShingle Academic achievement
425794 Konsung Aling
Faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian akademik pelajar-pelajar tingkatan empat dalam mata pelajaran matematik sekolah menengah di daerah Tambunan, negeri Sabah /
title Faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian akademik pelajar-pelajar tingkatan empat dalam mata pelajaran matematik sekolah menengah di daerah Tambunan, negeri Sabah /
title_full Faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian akademik pelajar-pelajar tingkatan empat dalam mata pelajaran matematik sekolah menengah di daerah Tambunan, negeri Sabah /
title_fullStr Faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian akademik pelajar-pelajar tingkatan empat dalam mata pelajaran matematik sekolah menengah di daerah Tambunan, negeri Sabah /
title_full_unstemmed Faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian akademik pelajar-pelajar tingkatan empat dalam mata pelajaran matematik sekolah menengah di daerah Tambunan, negeri Sabah /
title_short Faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian akademik pelajar-pelajar tingkatan empat dalam mata pelajaran matematik sekolah menengah di daerah Tambunan, negeri Sabah /
title_sort faktor faktor yang mempengaruhi pencapaian akademik pelajar pelajar tingkatan empat dalam mata pelajaran matematik sekolah menengah di daerah tambunan negeri sabah
topic Academic achievement
work_keys_str_mv AT 425794konsungaling faktorfaktoryangmempengaruhipencapaianakademikpelajarpelajartingkatanempatdalammatapelajaranmatematiksekolahmenengahdidaerahtambunannegerisabah