Penglibatan pelajar tingkatan empat aliran SPMV secara aktif dalam kegiatan ko-kurikulum dan hubungannya dengan pencapaian akademik mereka /
Kegiatan ko-kurikulum merupakan sebahagian daripada aktiviti pembelajaran di sekolah. Berbagai tanggapan telah dibuat sama ada secara positif mahupun negatif daripada pihak masyarakat tentang penglibatan pelajar dalam kokurikulum dan hubungannya dengan pencapaian akademik di sekolah. Penyelidikan...
Main Author: | |
---|---|
Format: | |
Published: |
Sekudai : UTM,
1996
|
Subjects: |
_version_ | 1826421011317260288 |
---|---|
author | 426196 Abd. Mutalib Abdullah |
author_facet | 426196 Abd. Mutalib Abdullah |
author_sort | 426196 Abd. Mutalib Abdullah |
collection | OCEAN |
description | Kegiatan ko-kurikulum merupakan sebahagian daripada aktiviti pembelajaran di sekolah. Berbagai tanggapan telah dibuat sama ada secara positif mahupun negatif daripada pihak masyarakat tentang penglibatan pelajar dalam kokurikulum dan hubungannya dengan pencapaian akademik di sekolah. Penyelidikan ini dilakukan bertujuan untuk meninjau sejauhmanakah penglibatan pelajar secara aktif dalam kegiatan ko-kurikulum dan hubungannya dengan pencapaian akademik mereka. Sampel merupakan pelajar tingkatan empat aliran SPVM yang sedang menuntut di sekolah-sekolah menengah vokasional di negeri Terengganu. Antara aspek-aspek yang dikaji ialah faktor-faktor yang mendorong atau menghalang, perkembangan mental dan fizikal, pengurusan diri, pergaulan sosial, nilai-nilai kemasyarakatan dan proses pengajian akademik di sekolah. Analisis data dibuat dengan menggunakan kaedah manual untuk mendapatkan peratusan. Hasil yang diperolehi dari kajian ini menunjukkan penglibatan pelajar dalam kegiatan ko-kurikulum memberi hubungan yang positif terhadap pencapaian akademik dan perkembangan personaliti mereka. Selain dari itu, diharap hasil kajian ini dapat menarik minat pelajar untuk menyertai kegiatan ko-kurikulum dengan lebih bersemangat seterusnya dapat mencapai aspirasi Dasar Pendidikan Negara iaitu untuk melahirkan insan yang cemerlang dalam pendidikan akademik dan ko-kurikulum. |
first_indexed | 2024-03-05T04:39:35Z |
format | |
id | KOHA-OAI-TEST:323370 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN |
last_indexed | 2024-03-05T04:39:35Z |
publishDate | 1996 |
publisher | Sekudai : UTM, |
record_format | dspace |
spelling | KOHA-OAI-TEST:3233702020-12-19T17:10:55ZPenglibatan pelajar tingkatan empat aliran SPMV secara aktif dalam kegiatan ko-kurikulum dan hubungannya dengan pencapaian akademik mereka / 426196 Abd. Mutalib Abdullah Sekudai : UTM,1996Kegiatan ko-kurikulum merupakan sebahagian daripada aktiviti pembelajaran di sekolah. Berbagai tanggapan telah dibuat sama ada secara positif mahupun negatif daripada pihak masyarakat tentang penglibatan pelajar dalam kokurikulum dan hubungannya dengan pencapaian akademik di sekolah. Penyelidikan ini dilakukan bertujuan untuk meninjau sejauhmanakah penglibatan pelajar secara aktif dalam kegiatan ko-kurikulum dan hubungannya dengan pencapaian akademik mereka. Sampel merupakan pelajar tingkatan empat aliran SPVM yang sedang menuntut di sekolah-sekolah menengah vokasional di negeri Terengganu. Antara aspek-aspek yang dikaji ialah faktor-faktor yang mendorong atau menghalang, perkembangan mental dan fizikal, pengurusan diri, pergaulan sosial, nilai-nilai kemasyarakatan dan proses pengajian akademik di sekolah. Analisis data dibuat dengan menggunakan kaedah manual untuk mendapatkan peratusan. Hasil yang diperolehi dari kajian ini menunjukkan penglibatan pelajar dalam kegiatan ko-kurikulum memberi hubungan yang positif terhadap pencapaian akademik dan perkembangan personaliti mereka. Selain dari itu, diharap hasil kajian ini dapat menarik minat pelajar untuk menyertai kegiatan ko-kurikulum dengan lebih bersemangat seterusnya dapat mencapai aspirasi Dasar Pendidikan Negara iaitu untuk melahirkan insan yang cemerlang dalam pendidikan akademik dan ko-kurikulum.Kertas projek (Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1996Kegiatan ko-kurikulum merupakan sebahagian daripada aktiviti pembelajaran di sekolah. Berbagai tanggapan telah dibuat sama ada secara positif mahupun negatif daripada pihak masyarakat tentang penglibatan pelajar dalam kokurikulum dan hubungannya dengan pencapaian akademik di sekolah. Penyelidikan ini dilakukan bertujuan untuk meninjau sejauhmanakah penglibatan pelajar secara aktif dalam kegiatan ko-kurikulum dan hubungannya dengan pencapaian akademik mereka. Sampel merupakan pelajar tingkatan empat aliran SPVM yang sedang menuntut di sekolah-sekolah menengah vokasional di negeri Terengganu. Antara aspek-aspek yang dikaji ialah faktor-faktor yang mendorong atau menghalang, perkembangan mental dan fizikal, pengurusan diri, pergaulan sosial, nilai-nilai kemasyarakatan dan proses pengajian akademik di sekolah. Analisis data dibuat dengan menggunakan kaedah manual untuk mendapatkan peratusan. Hasil yang diperolehi dari kajian ini menunjukkan penglibatan pelajar dalam kegiatan ko-kurikulum memberi hubungan yang positif terhadap pencapaian akademik dan perkembangan personaliti mereka. Selain dari itu, diharap hasil kajian ini dapat menarik minat pelajar untuk menyertai kegiatan ko-kurikulum dengan lebih bersemangat seterusnya dapat mencapai aspirasi Dasar Pendidikan Negara iaitu untuk melahirkan insan yang cemerlang dalam pendidikan akademik dan ko-kurikulum.44PRZSLAcademic achievement |
spellingShingle | Academic achievement 426196 Abd. Mutalib Abdullah Penglibatan pelajar tingkatan empat aliran SPMV secara aktif dalam kegiatan ko-kurikulum dan hubungannya dengan pencapaian akademik mereka / |
title | Penglibatan pelajar tingkatan empat aliran SPMV secara aktif dalam kegiatan ko-kurikulum dan hubungannya dengan pencapaian akademik mereka / |
title_full | Penglibatan pelajar tingkatan empat aliran SPMV secara aktif dalam kegiatan ko-kurikulum dan hubungannya dengan pencapaian akademik mereka / |
title_fullStr | Penglibatan pelajar tingkatan empat aliran SPMV secara aktif dalam kegiatan ko-kurikulum dan hubungannya dengan pencapaian akademik mereka / |
title_full_unstemmed | Penglibatan pelajar tingkatan empat aliran SPMV secara aktif dalam kegiatan ko-kurikulum dan hubungannya dengan pencapaian akademik mereka / |
title_short | Penglibatan pelajar tingkatan empat aliran SPMV secara aktif dalam kegiatan ko-kurikulum dan hubungannya dengan pencapaian akademik mereka / |
title_sort | penglibatan pelajar tingkatan empat aliran spmv secara aktif dalam kegiatan ko kurikulum dan hubungannya dengan pencapaian akademik mereka |
topic | Academic achievement |
work_keys_str_mv | AT 426196abdmutalibabdullah penglibatanpelajartingkatanempataliranspmvsecaraaktifdalamkegiatankokurikulumdanhubungannyadenganpencapaianakademikmereka |