Keberkesanan pencapaian akademik yang mempengaruhi pembelajaran pelajar-pelajar 5 STP di UTM /
Kajian ini dijalankan untuk meninjau keberkesanan pencapaian akademik yang mempengaruhi pembelajaran pelajar-pelajar sesi 95/96 di UTM. Tumpuan kajian ini ialah kepada dua masalah utama yang berhubung dengan perspektif pelajar-pelajar 5 STP iaitu; apakah latarbelakang akademik boleh mempengaruhi pem...
Main Author: | |
---|---|
Format: | |
Published: |
Sekudai : UTM,
1996
|
Subjects: |
_version_ | 1826421100316196864 |
---|---|
author | 428752 Kamarudin Kudong |
author_facet | 428752 Kamarudin Kudong |
author_sort | 428752 Kamarudin Kudong |
collection | OCEAN |
description | Kajian ini dijalankan untuk meninjau keberkesanan pencapaian akademik yang mempengaruhi pembelajaran pelajar-pelajar sesi 95/96 di UTM. Tumpuan kajian ini ialah kepada dua masalah utama yang berhubung dengan perspektif pelajar-pelajar 5 STP iaitu; apakah latarbelakang akademik boleh mempengaruhi pembelajaran pelajar-pelajar 5 STP? dan apakan faktor-faktor selain daripada latarbelakang akademik yang mempengaruhi pembelajaran pelajar-pelajar 5 STP. Seramai 59 responden telah digunakan untuk menjawab soal selidik yang terdiri daripada 32 item. Penganalisaan data kajian ini adalah berpandukan kepada statistik deskriptif (min, peratusan dan kekerapan), ujian Anova Sehala dan penggunaan jadual silang. Dapatan kajian menunjukkan bahawa adanya perbezaan yang signifikan di antar kelayakan akademik (SPM,SPVM,STPM dan Politeknik) dengan pencapaian pelajar-pelajar 5 STP di UTM di mana pelajar-pelajar yang mempunyai kelayakan akademik yang minima (SPVM dan SPM) mendapat keputusan peperiksaan keseluruhan yang rendah iaitu pada min 2.98 bagi pemegang sijil SPM dan 2.50 bagi pemegang sijil SPVM. Pelajar-pelajar yang memiliki kelayakkan akademik yang tertinggi pula (STPM dan Politeknik) mendapat keputusan peperiksaan keseluruhan yang tinggi iaitu pada min 3.58 bagi pemegang sijil STPM dan 3.17 bagi pemegang sijil Politeknik. Ujian Anova sehala juga membuktikan adanya perbezaan yang signifikan di antar kelayakkan akademik dengan pencapaian peperiksaan di UTM. Faktor-faktor lain selain daripada kelyakan akademik kekerapan balik ke kampung lewat menghantar tugasan dan sebagainya tidak banyak mempengaruhi pembelajaran pelajar. Sebagai contoh walaupun peratusan kekerapan pergi ke perpustakaan adalah rendah bagi pemegang sijil STPM dan Politeknik namun mereka masih lagi mampu untuk mencapai keputusan yang baik dalam peperiksaan. Begitu jugalah bagi faktor-faktor yang lain di mana ini menunjukkan bahawa kelayakkan akademik amat mempengaruhi pencapain peperiksaan keseluruhan pelajar-pelajar 5 STP di UTM. |
first_indexed | 2024-03-05T04:40:55Z |
format | |
id | KOHA-OAI-TEST:323816 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN |
last_indexed | 2024-03-05T04:40:55Z |
publishDate | 1996 |
publisher | Sekudai : UTM, |
record_format | dspace |
spelling | KOHA-OAI-TEST:3238162020-12-19T17:10:56ZKeberkesanan pencapaian akademik yang mempengaruhi pembelajaran pelajar-pelajar 5 STP di UTM / 428752 Kamarudin Kudong Sekudai : UTM,1996Kajian ini dijalankan untuk meninjau keberkesanan pencapaian akademik yang mempengaruhi pembelajaran pelajar-pelajar sesi 95/96 di UTM. Tumpuan kajian ini ialah kepada dua masalah utama yang berhubung dengan perspektif pelajar-pelajar 5 STP iaitu; apakah latarbelakang akademik boleh mempengaruhi pembelajaran pelajar-pelajar 5 STP? dan apakan faktor-faktor selain daripada latarbelakang akademik yang mempengaruhi pembelajaran pelajar-pelajar 5 STP. Seramai 59 responden telah digunakan untuk menjawab soal selidik yang terdiri daripada 32 item. Penganalisaan data kajian ini adalah berpandukan kepada statistik deskriptif (min, peratusan dan kekerapan), ujian Anova Sehala dan penggunaan jadual silang. Dapatan kajian menunjukkan bahawa adanya perbezaan yang signifikan di antar kelayakan akademik (SPM,SPVM,STPM dan Politeknik) dengan pencapaian pelajar-pelajar 5 STP di UTM di mana pelajar-pelajar yang mempunyai kelayakan akademik yang minima (SPVM dan SPM) mendapat keputusan peperiksaan keseluruhan yang rendah iaitu pada min 2.98 bagi pemegang sijil SPM dan 2.50 bagi pemegang sijil SPVM. Pelajar-pelajar yang memiliki kelayakkan akademik yang tertinggi pula (STPM dan Politeknik) mendapat keputusan peperiksaan keseluruhan yang tinggi iaitu pada min 3.58 bagi pemegang sijil STPM dan 3.17 bagi pemegang sijil Politeknik. Ujian Anova sehala juga membuktikan adanya perbezaan yang signifikan di antar kelayakkan akademik dengan pencapaian peperiksaan di UTM. Faktor-faktor lain selain daripada kelyakan akademik kekerapan balik ke kampung lewat menghantar tugasan dan sebagainya tidak banyak mempengaruhi pembelajaran pelajar. Sebagai contoh walaupun peratusan kekerapan pergi ke perpustakaan adalah rendah bagi pemegang sijil STPM dan Politeknik namun mereka masih lagi mampu untuk mencapai keputusan yang baik dalam peperiksaan. Begitu jugalah bagi faktor-faktor yang lain di mana ini menunjukkan bahawa kelayakkan akademik amat mempengaruhi pencapain peperiksaan keseluruhan pelajar-pelajar 5 STP di UTM.Kertas projek (Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Elektrik)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1996Kajian ini dijalankan untuk meninjau keberkesanan pencapaian akademik yang mempengaruhi pembelajaran pelajar-pelajar sesi 95/96 di UTM. Tumpuan kajian ini ialah kepada dua masalah utama yang berhubung dengan perspektif pelajar-pelajar 5 STP iaitu; apakah latarbelakang akademik boleh mempengaruhi pembelajaran pelajar-pelajar 5 STP? dan apakan faktor-faktor selain daripada latarbelakang akademik yang mempengaruhi pembelajaran pelajar-pelajar 5 STP. Seramai 59 responden telah digunakan untuk menjawab soal selidik yang terdiri daripada 32 item. Penganalisaan data kajian ini adalah berpandukan kepada statistik deskriptif (min, peratusan dan kekerapan), ujian Anova Sehala dan penggunaan jadual silang. Dapatan kajian menunjukkan bahawa adanya perbezaan yang signifikan di antar kelayakan akademik (SPM,SPVM,STPM dan Politeknik) dengan pencapaian pelajar-pelajar 5 STP di UTM di mana pelajar-pelajar yang mempunyai kelayakan akademik yang minima (SPVM dan SPM) mendapat keputusan peperiksaan keseluruhan yang rendah iaitu pada min 2.98 bagi pemegang sijil SPM dan 2.50 bagi pemegang sijil SPVM. Pelajar-pelajar yang memiliki kelayakkan akademik yang tertinggi pula (STPM dan Politeknik) mendapat keputusan peperiksaan keseluruhan yang tinggi iaitu pada min 3.58 bagi pemegang sijil STPM dan 3.17 bagi pemegang sijil Politeknik. Ujian Anova sehala juga membuktikan adanya perbezaan yang signifikan di antar kelayakkan akademik dengan pencapaian peperiksaan di UTM. Faktor-faktor lain selain daripada kelyakan akademik kekerapan balik ke kampung lewat menghantar tugasan dan sebagainya tidak banyak mempengaruhi pembelajaran pelajar. Sebagai contoh walaupun peratusan kekerapan pergi ke perpustakaan adalah rendah bagi pemegang sijil STPM dan Politeknik namun mereka masih lagi mampu untuk mencapai keputusan yang baik dalam peperiksaan. Begitu jugalah bagi faktor-faktor yang lain di mana ini menunjukkan bahawa kelayakkan akademik amat mempengaruhi pencapain peperiksaan keseluruhan pelajar-pelajar 5 STP di UTM.44PRZSLAcademic achievement |
spellingShingle | Academic achievement 428752 Kamarudin Kudong Keberkesanan pencapaian akademik yang mempengaruhi pembelajaran pelajar-pelajar 5 STP di UTM / |
title | Keberkesanan pencapaian akademik yang mempengaruhi pembelajaran pelajar-pelajar 5 STP di UTM / |
title_full | Keberkesanan pencapaian akademik yang mempengaruhi pembelajaran pelajar-pelajar 5 STP di UTM / |
title_fullStr | Keberkesanan pencapaian akademik yang mempengaruhi pembelajaran pelajar-pelajar 5 STP di UTM / |
title_full_unstemmed | Keberkesanan pencapaian akademik yang mempengaruhi pembelajaran pelajar-pelajar 5 STP di UTM / |
title_short | Keberkesanan pencapaian akademik yang mempengaruhi pembelajaran pelajar-pelajar 5 STP di UTM / |
title_sort | keberkesanan pencapaian akademik yang mempengaruhi pembelajaran pelajar pelajar 5 stp di utm |
topic | Academic achievement |
work_keys_str_mv | AT 428752kamarudinkudong keberkesananpencapaianakademikyangmempengaruhipembelajaranpelajarpelajar5stpdiutm |