Pencapaian pelajar melayu tingkatan empat dalam mata pelajaran sains di Sekolah Menengah Batu Anam, Segamat, Johor : satu kajian kes /

Kajian ini dijalankan adalah bertujuan untuk mengenalpasti prestasi pelajar Melayu dalam mata pelajaran Sains. Kemerosotan pencapaian mata pelajaran berkenaan dalam peperiksaan SPM 1994 yang lalu amat ketara di kawasan luar bandar sebagaimana yang dinyatakan oleh Menteri Pendidikan ketika itu Dato&#...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 428782 Parlan Mesiran
Format:
Published: Sekudai : UTM, 1996
Subjects:
_version_ 1826421101293469696
author 428782 Parlan Mesiran
author_facet 428782 Parlan Mesiran
author_sort 428782 Parlan Mesiran
collection OCEAN
description Kajian ini dijalankan adalah bertujuan untuk mengenalpasti prestasi pelajar Melayu dalam mata pelajaran Sains. Kemerosotan pencapaian mata pelajaran berkenaan dalam peperiksaan SPM 1994 yang lalu amat ketara di kawasan luar bandar sebagaimana yang dinyatakan oleh Menteri Pendidikan ketika itu Dato' Dr. Sulaiman Hj Daud telah mendorong kajian ini dibuat. Objektif kajian adalah untuk mengenalpasti nilai yang ada pada diri setiap pelajar dan faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi pencapaian mereka dalam mata pelajaran sains. Responden yang terlibat dalam kajian ini adalah terdiri daripada pelajar-pelajar Melayu Tingkatan empat Sekolah Menengah Batu Anam, Segamat, Johor. Dapatan dari kajian ini menunjukkan bahawa pencapaian pelajar Melayu Tingkatan Empat di Sekolah Menengah Batu Anam dalam mata pelajaran Sains 86.6% mendapat gred C dan D. Walaupun peratus kelulusan adalah tinggi, tetapi dari segi kualiti adalah rendah. Ini kemungkinan faktor kekurangan kemudahan yang sedia ada di sekolah, walaupun mereka mempunyai sikap positif terhadap mata pelajaran berkenaan. Adalah diharapkan hasil kajian ini menjadi panduan dan langkah-langkah yang sewajarnya perlu diambil untuk mengatasinya. Walaupun Kementerian Pendidikan memperkenalkan program tambahan berikutan kemerosotan prestasi kelulusan Sains, satu alternatif berkesan perlu dicari untuk menyelesaikannya.
first_indexed 2024-03-05T04:40:56Z
format
id KOHA-OAI-TEST:323821
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-05T04:40:56Z
publishDate 1996
publisher Sekudai : UTM,
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:3238212020-12-19T17:10:56ZPencapaian pelajar melayu tingkatan empat dalam mata pelajaran sains di Sekolah Menengah Batu Anam, Segamat, Johor : satu kajian kes / 428782 Parlan Mesiran Sekudai : UTM,1996Kajian ini dijalankan adalah bertujuan untuk mengenalpasti prestasi pelajar Melayu dalam mata pelajaran Sains. Kemerosotan pencapaian mata pelajaran berkenaan dalam peperiksaan SPM 1994 yang lalu amat ketara di kawasan luar bandar sebagaimana yang dinyatakan oleh Menteri Pendidikan ketika itu Dato' Dr. Sulaiman Hj Daud telah mendorong kajian ini dibuat. Objektif kajian adalah untuk mengenalpasti nilai yang ada pada diri setiap pelajar dan faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi pencapaian mereka dalam mata pelajaran sains. Responden yang terlibat dalam kajian ini adalah terdiri daripada pelajar-pelajar Melayu Tingkatan empat Sekolah Menengah Batu Anam, Segamat, Johor. Dapatan dari kajian ini menunjukkan bahawa pencapaian pelajar Melayu Tingkatan Empat di Sekolah Menengah Batu Anam dalam mata pelajaran Sains 86.6% mendapat gred C dan D. Walaupun peratus kelulusan adalah tinggi, tetapi dari segi kualiti adalah rendah. Ini kemungkinan faktor kekurangan kemudahan yang sedia ada di sekolah, walaupun mereka mempunyai sikap positif terhadap mata pelajaran berkenaan. Adalah diharapkan hasil kajian ini menjadi panduan dan langkah-langkah yang sewajarnya perlu diambil untuk mengatasinya. Walaupun Kementerian Pendidikan memperkenalkan program tambahan berikutan kemerosotan prestasi kelulusan Sains, satu alternatif berkesan perlu dicari untuk menyelesaikannya.Kertas projek (Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan Kejuruteraan Elektrik)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1996Kajian ini dijalankan adalah bertujuan untuk mengenalpasti prestasi pelajar Melayu dalam mata pelajaran Sains. Kemerosotan pencapaian mata pelajaran berkenaan dalam peperiksaan SPM 1994 yang lalu amat ketara di kawasan luar bandar sebagaimana yang dinyatakan oleh Menteri Pendidikan ketika itu Dato' Dr. Sulaiman Hj Daud telah mendorong kajian ini dibuat. Objektif kajian adalah untuk mengenalpasti nilai yang ada pada diri setiap pelajar dan faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi pencapaian mereka dalam mata pelajaran sains. Responden yang terlibat dalam kajian ini adalah terdiri daripada pelajar-pelajar Melayu Tingkatan empat Sekolah Menengah Batu Anam, Segamat, Johor. Dapatan dari kajian ini menunjukkan bahawa pencapaian pelajar Melayu Tingkatan Empat di Sekolah Menengah Batu Anam dalam mata pelajaran Sains 86.6% mendapat gred C dan D. Walaupun peratus kelulusan adalah tinggi, tetapi dari segi kualiti adalah rendah. Ini kemungkinan faktor kekurangan kemudahan yang sedia ada di sekolah, walaupun mereka mempunyai sikap positif terhadap mata pelajaran berkenaan. Adalah diharapkan hasil kajian ini menjadi panduan dan langkah-langkah yang sewajarnya perlu diambil untuk mengatasinya. Walaupun Kementerian Pendidikan memperkenalkan program tambahan berikutan kemerosotan prestasi kelulusan Sains, satu alternatif berkesan perlu dicari untuk menyelesaikannya.44PRZSLAcademic achievementScience
spellingShingle Academic achievement
Science
428782 Parlan Mesiran
Pencapaian pelajar melayu tingkatan empat dalam mata pelajaran sains di Sekolah Menengah Batu Anam, Segamat, Johor : satu kajian kes /
title Pencapaian pelajar melayu tingkatan empat dalam mata pelajaran sains di Sekolah Menengah Batu Anam, Segamat, Johor : satu kajian kes /
title_full Pencapaian pelajar melayu tingkatan empat dalam mata pelajaran sains di Sekolah Menengah Batu Anam, Segamat, Johor : satu kajian kes /
title_fullStr Pencapaian pelajar melayu tingkatan empat dalam mata pelajaran sains di Sekolah Menengah Batu Anam, Segamat, Johor : satu kajian kes /
title_full_unstemmed Pencapaian pelajar melayu tingkatan empat dalam mata pelajaran sains di Sekolah Menengah Batu Anam, Segamat, Johor : satu kajian kes /
title_short Pencapaian pelajar melayu tingkatan empat dalam mata pelajaran sains di Sekolah Menengah Batu Anam, Segamat, Johor : satu kajian kes /
title_sort pencapaian pelajar melayu tingkatan empat dalam mata pelajaran sains di sekolah menengah batu anam segamat johor satu kajian kes
topic Academic achievement
Science
work_keys_str_mv AT 428782parlanmesiran pencapaianpelajarmelayutingkatanempatdalammatapelajaransainsdisekolahmenengahbatuanamsegamatjohorsatukajiankes