Masalah pengendalian mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu oleh guru bukan opsyen dan cadangan cara mengatasinya : kajian kes di Daerah Kulim/Bandar Baharu, Kedah Darulaman /

Kajian ini mempunyai dua objektif. Pertama ianya dilaksanakan untuk mengenalpasti masalah yang dihadapi oleh guru bukan opsyen Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) yang sedang mengajar mata pelajaran itu di sekolah menengah rendah. Kelompok varians masalah yang dikaji ialah tahap kemahiran guru, penge...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 185509 Mohd. Ali
Format:
Published: Sekudai : UTM, 1996
Subjects:
_version_ 1796711777868709888
author 185509 Mohd. Ali
author_facet 185509 Mohd. Ali
author_sort 185509 Mohd. Ali
collection OCEAN
description Kajian ini mempunyai dua objektif. Pertama ianya dilaksanakan untuk mengenalpasti masalah yang dihadapi oleh guru bukan opsyen Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) yang sedang mengajar mata pelajaran itu di sekolah menengah rendah. Kelompok varians masalah yang dikaji ialah tahap kemahiran guru, pengendalian makmal dan aspek umum. Kedua, kajian ini mengkaji cara mengatasi masalah yang dihadapi oleh kumpulan berkenaan. Kajian ini melibatkan pengumpulan data kuantitatif dan kualitatif. Data kuantitatif yang berkaitan dengan masalah yang dialami oleh kumpulan guru semasa mengajar mata pelajaran KHB diperolehi melalui kaedah soalselidik. Kaedah soalselidik juga digunakan untuk mengumpulkan cadangan para guru yang terlibat mengenai cara mengatasi masalah yang mereka hadapi. Maklumat tambhan berkaitan cara mengatasi diperolehi melalui kaedah temubual bersama beberapa kumpulan responden yang terlibat secara langsung dengan pengendalian mata pelajaran KHB. Dalam kebanyakan hal, analisis data dibuat berdasarkan statistik asas peratusan kekerapan respon. Sampel utama kajian ini ialah sekumpulah 67 orang guru bukan opsyen KHB yang sedang mengajar mata pelajaran ini di sekolah di daerah Kulim, Kedah. Sesi temubual pula melibatkan pegawai unit Kurikulum dari Jabatan Pendidikan Kedah, Jemaah Nazir Persekutuan Cawangan Alor Setar dan pensyarah kursus Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan (Kemahiran Hidup), Universiti Teknologi Malaysia. Kajian ini mendapati bahawa sampel kajian menghadapi masalah yang serius dalam setiap kelompok varians yang dikaji, khususnya yang melibatkan pengendalian makmal. Kajian ini juga mendapati bahawa latihan berbentuk kurus pengukuhan dalam perkhidmatan merupakan cadangan yang paling polular bagi semua kumpulan responden untuk mengatasi masalah yang dihadapi.
first_indexed 2024-03-05T04:41:03Z
format
id KOHA-OAI-TEST:323859
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-05T04:41:03Z
publishDate 1996
publisher Sekudai : UTM,
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:3238592020-12-19T17:10:56ZMasalah pengendalian mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu oleh guru bukan opsyen dan cadangan cara mengatasinya : kajian kes di Daerah Kulim/Bandar Baharu, Kedah Darulaman / 185509 Mohd. Ali Sekudai : UTM,1996Kajian ini mempunyai dua objektif. Pertama ianya dilaksanakan untuk mengenalpasti masalah yang dihadapi oleh guru bukan opsyen Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) yang sedang mengajar mata pelajaran itu di sekolah menengah rendah. Kelompok varians masalah yang dikaji ialah tahap kemahiran guru, pengendalian makmal dan aspek umum. Kedua, kajian ini mengkaji cara mengatasi masalah yang dihadapi oleh kumpulan berkenaan. Kajian ini melibatkan pengumpulan data kuantitatif dan kualitatif. Data kuantitatif yang berkaitan dengan masalah yang dialami oleh kumpulan guru semasa mengajar mata pelajaran KHB diperolehi melalui kaedah soalselidik. Kaedah soalselidik juga digunakan untuk mengumpulkan cadangan para guru yang terlibat mengenai cara mengatasi masalah yang mereka hadapi. Maklumat tambhan berkaitan cara mengatasi diperolehi melalui kaedah temubual bersama beberapa kumpulan responden yang terlibat secara langsung dengan pengendalian mata pelajaran KHB. Dalam kebanyakan hal, analisis data dibuat berdasarkan statistik asas peratusan kekerapan respon. Sampel utama kajian ini ialah sekumpulah 67 orang guru bukan opsyen KHB yang sedang mengajar mata pelajaran ini di sekolah di daerah Kulim, Kedah. Sesi temubual pula melibatkan pegawai unit Kurikulum dari Jabatan Pendidikan Kedah, Jemaah Nazir Persekutuan Cawangan Alor Setar dan pensyarah kursus Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan (Kemahiran Hidup), Universiti Teknologi Malaysia. Kajian ini mendapati bahawa sampel kajian menghadapi masalah yang serius dalam setiap kelompok varians yang dikaji, khususnya yang melibatkan pengendalian makmal. Kajian ini juga mendapati bahawa latihan berbentuk kurus pengukuhan dalam perkhidmatan merupakan cadangan yang paling polular bagi semua kumpulan responden untuk mengatasi masalah yang dihadapi.Kertas projek (Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Elektrik)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1996Kajian ini mempunyai dua objektif. Pertama ianya dilaksanakan untuk mengenalpasti masalah yang dihadapi oleh guru bukan opsyen Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) yang sedang mengajar mata pelajaran itu di sekolah menengah rendah. Kelompok varians masalah yang dikaji ialah tahap kemahiran guru, pengendalian makmal dan aspek umum. Kedua, kajian ini mengkaji cara mengatasi masalah yang dihadapi oleh kumpulan berkenaan. Kajian ini melibatkan pengumpulan data kuantitatif dan kualitatif. Data kuantitatif yang berkaitan dengan masalah yang dialami oleh kumpulan guru semasa mengajar mata pelajaran KHB diperolehi melalui kaedah soalselidik. Kaedah soalselidik juga digunakan untuk mengumpulkan cadangan para guru yang terlibat mengenai cara mengatasi masalah yang mereka hadapi. Maklumat tambhan berkaitan cara mengatasi diperolehi melalui kaedah temubual bersama beberapa kumpulan responden yang terlibat secara langsung dengan pengendalian mata pelajaran KHB. Dalam kebanyakan hal, analisis data dibuat berdasarkan statistik asas peratusan kekerapan respon. Sampel utama kajian ini ialah sekumpulah 67 orang guru bukan opsyen KHB yang sedang mengajar mata pelajaran ini di sekolah di daerah Kulim, Kedah. Sesi temubual pula melibatkan pegawai unit Kurikulum dari Jabatan Pendidikan Kedah, Jemaah Nazir Persekutuan Cawangan Alor Setar dan pensyarah kursus Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan (Kemahiran Hidup), Universiti Teknologi Malaysia. Kajian ini mendapati bahawa sampel kajian menghadapi masalah yang serius dalam setiap kelompok varians yang dikaji, khususnya yang melibatkan pengendalian makmal. Kajian ini juga mendapati bahawa latihan berbentuk kurus pengukuhan dalam perkhidmatan merupakan cadangan yang paling polular bagi semua kumpulan responden untuk mengatasi masalah yang dihadapi.44PRZSLLife skills
spellingShingle Life skills
185509 Mohd. Ali
Masalah pengendalian mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu oleh guru bukan opsyen dan cadangan cara mengatasinya : kajian kes di Daerah Kulim/Bandar Baharu, Kedah Darulaman /
title Masalah pengendalian mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu oleh guru bukan opsyen dan cadangan cara mengatasinya : kajian kes di Daerah Kulim/Bandar Baharu, Kedah Darulaman /
title_full Masalah pengendalian mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu oleh guru bukan opsyen dan cadangan cara mengatasinya : kajian kes di Daerah Kulim/Bandar Baharu, Kedah Darulaman /
title_fullStr Masalah pengendalian mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu oleh guru bukan opsyen dan cadangan cara mengatasinya : kajian kes di Daerah Kulim/Bandar Baharu, Kedah Darulaman /
title_full_unstemmed Masalah pengendalian mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu oleh guru bukan opsyen dan cadangan cara mengatasinya : kajian kes di Daerah Kulim/Bandar Baharu, Kedah Darulaman /
title_short Masalah pengendalian mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu oleh guru bukan opsyen dan cadangan cara mengatasinya : kajian kes di Daerah Kulim/Bandar Baharu, Kedah Darulaman /
title_sort masalah pengendalian mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu oleh guru bukan opsyen dan cadangan cara mengatasinya kajian kes di daerah kulim bandar baharu kedah darulaman
topic Life skills
work_keys_str_mv AT 185509mohdali masalahpengendalianmatapelajarankemahiranhidupbersepaduolehgurubukanopsyendancadangancaramengatasinyakajiankesdidaerahkulimbandarbaharukedahdarulaman