Persepsi pelajar-pelajar sekolah menengah vokasional daerah Rompin terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling : satu tinjauan /
Kajian ini telah dijalankan di dua buah sekolah Vokasional Responden yang terlibat dalam kajian terdiri daripada 9 orang kaunselor (guru) dan 75 orang pelajar. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mendapatkan maklumat mengenai perkhidmatan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah, temp...
Main Author: | |
---|---|
Format: | |
Published: |
Sekudai : UTM,
1996
|
Subjects: |
_version_ | 1796711929415204864 |
---|---|
author | 433895 Zaidi Abdullah |
author_facet | 433895 Zaidi Abdullah |
author_sort | 433895 Zaidi Abdullah |
collection | OCEAN |
description | Kajian ini telah dijalankan di dua buah sekolah Vokasional Responden yang terlibat dalam kajian terdiri daripada 9 orang kaunselor (guru) dan 75 orang pelajar. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mendapatkan maklumat mengenai perkhidmatan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah, tempat kajian dijalankan. Bagi mencapai maksud tersebut, kajian ini telah mengaitkan dua aspek penting yang boleh mempengaruhi Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling. Kedua-dua aspek ini ialah latarbelakang dan tanggungjawab guru-guru yang dilantik sebagai kaunselor dan persepsi pelajar-pelajar terhadap perkhidmatan itu sendiri. Berdasarkan kepada dapatan yang diperolehi dalam kajian menunjukkan bahawa Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling adalah membanggakan. Walaupun demikian, masih terdapat juga beberapa kelemahan. Kelemahan tersebut adalah dari segi kelulusan serta kemahiran membantu dan masa yang diperuntukkan untuk sesi kaunseling. Kemudahan sedia ada yang tidak mencukupi serta aktiviti-aktiviti yang dijalankan merupakan faktor-faktor penyebab mengapa masih ada pelajar-pelajar yang kurang memberikan sambutan terhadap Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah berkenaan. |
first_indexed | 2024-03-05T04:43:13Z |
format | |
id | KOHA-OAI-TEST:324589 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN |
last_indexed | 2024-03-05T04:43:13Z |
publishDate | 1996 |
publisher | Sekudai : UTM, |
record_format | dspace |
spelling | KOHA-OAI-TEST:3245892020-12-19T17:10:58ZPersepsi pelajar-pelajar sekolah menengah vokasional daerah Rompin terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling : satu tinjauan / 433895 Zaidi Abdullah Sekudai : UTM,1996Kajian ini telah dijalankan di dua buah sekolah Vokasional Responden yang terlibat dalam kajian terdiri daripada 9 orang kaunselor (guru) dan 75 orang pelajar. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mendapatkan maklumat mengenai perkhidmatan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah, tempat kajian dijalankan. Bagi mencapai maksud tersebut, kajian ini telah mengaitkan dua aspek penting yang boleh mempengaruhi Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling. Kedua-dua aspek ini ialah latarbelakang dan tanggungjawab guru-guru yang dilantik sebagai kaunselor dan persepsi pelajar-pelajar terhadap perkhidmatan itu sendiri. Berdasarkan kepada dapatan yang diperolehi dalam kajian menunjukkan bahawa Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling adalah membanggakan. Walaupun demikian, masih terdapat juga beberapa kelemahan. Kelemahan tersebut adalah dari segi kelulusan serta kemahiran membantu dan masa yang diperuntukkan untuk sesi kaunseling. Kemudahan sedia ada yang tidak mencukupi serta aktiviti-aktiviti yang dijalankan merupakan faktor-faktor penyebab mengapa masih ada pelajar-pelajar yang kurang memberikan sambutan terhadap Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah berkenaan.Kertas projek (Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Awam)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1996Kajian ini telah dijalankan di dua buah sekolah Vokasional Responden yang terlibat dalam kajian terdiri daripada 9 orang kaunselor (guru) dan 75 orang pelajar. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mendapatkan maklumat mengenai perkhidmatan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah, tempat kajian dijalankan. Bagi mencapai maksud tersebut, kajian ini telah mengaitkan dua aspek penting yang boleh mempengaruhi Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling. Kedua-dua aspek ini ialah latarbelakang dan tanggungjawab guru-guru yang dilantik sebagai kaunselor dan persepsi pelajar-pelajar terhadap perkhidmatan itu sendiri. Berdasarkan kepada dapatan yang diperolehi dalam kajian menunjukkan bahawa Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling adalah membanggakan. Walaupun demikian, masih terdapat juga beberapa kelemahan. Kelemahan tersebut adalah dari segi kelulusan serta kemahiran membantu dan masa yang diperuntukkan untuk sesi kaunseling. Kemudahan sedia ada yang tidak mencukupi serta aktiviti-aktiviti yang dijalankan merupakan faktor-faktor penyebab mengapa masih ada pelajar-pelajar yang kurang memberikan sambutan terhadap Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah berkenaan.44PRZSLCounseling in vocational educationCounseling |
spellingShingle | Counseling in vocational education Counseling 433895 Zaidi Abdullah Persepsi pelajar-pelajar sekolah menengah vokasional daerah Rompin terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling : satu tinjauan / |
title | Persepsi pelajar-pelajar sekolah menengah vokasional daerah Rompin terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling : satu tinjauan / |
title_full | Persepsi pelajar-pelajar sekolah menengah vokasional daerah Rompin terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling : satu tinjauan / |
title_fullStr | Persepsi pelajar-pelajar sekolah menengah vokasional daerah Rompin terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling : satu tinjauan / |
title_full_unstemmed | Persepsi pelajar-pelajar sekolah menengah vokasional daerah Rompin terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling : satu tinjauan / |
title_short | Persepsi pelajar-pelajar sekolah menengah vokasional daerah Rompin terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling : satu tinjauan / |
title_sort | persepsi pelajar pelajar sekolah menengah vokasional daerah rompin terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling satu tinjauan |
topic | Counseling in vocational education Counseling |
work_keys_str_mv | AT 433895zaidiabdullah persepsipelajarpelajarsekolahmenengahvokasionaldaerahrompinterhadapperkhidmatanbimbingandankaunselingsatutinjauan |