Kajian Mod pemikiran piaget bagi pelajar-pelajar di sekolah menengah daerah Kelang dan Kuala Langat/

Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk menjawab soalan-soalan berikut: (i) Apakah alat penilaian yang digunakan untuk mengukur peringkat perkembangan kognitif dan mod pemikiran pelajar-pelajar : (2) Bagaimanakah prestasi keseluruhan sampel kajian ke atas mod pemikiran yang diukur: (3) Adakah int...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 336708 Anita Azlina Yahaya
Format:
Published: Kuala Lumpur : Universiti Teknologi Malaysia, 1986
Subjects:
Description
Summary:Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk menjawab soalan-soalan berikut: (i) Apakah alat penilaian yang digunakan untuk mengukur peringkat perkembangan kognitif dan mod pemikiran pelajar-pelajar : (2) Bagaimanakah prestasi keseluruhan sampel kajian ke atas mod pemikiran yang diukur: (3) Adakah interaksi di antara faktor kedudukan sekolah, perbezaan jantina dan tingkatan mempengaruhi pencapaian pelajar-pelajar ke atas mod pemikiran yang diukur: (4) Adakah perbezaan jantina antara pelajar perempuan dan pelajar lelaki) mempengaruhi pencapaian mod pemikiran: dan (5) Adakah faktor lokasi sesebuah sekolah iaitu sekolah di bandar dan sekolah di luarbandar mempengaruhi pencapaian mod pemikiran pelajar? 542 orang pelajar daripada tingkatan 1 hingga 4 dari 4 buah sekolah iaitu Sekolah Menengah Tengku Ampuan Rahimah, Kelang Sekolah Menengah Teluk Datuk, Banting; Sekolah Menengah Tengku Idris Shah, Kapar dan Sekolah Menengah Teluk Panglima Garang, Kuala Langat, telah dijadikan sampel kajian. Ujian yang diguna adalah satu terjemahan Group Assessment of Logical Thinking (GALT) yang direka oleh Roadrangka, Yeany dan Padilla (1983). Modpemikiran yang diuji ialah taakulan kombinasi, taakulan korelasi, taakulan perkadaran, taakulan kebarangkalian, taakulan keabadian dan pengawalan angkubah. Keputusan keseluruhan menunjukkan pencapaian pelajar-pelajar ke atas keenam-enam mod pemikiran adalah terlalu lemah. Didapati hanya 1.5% sampel itu adalah dalam peringkat pengolahan formal. Purata jumlah skor sampel itu adalah 2.33 (maksima adalah 12). Keputusan dari data itu juga menunjukkan diperingkat tingkatan 4 sahaja pelajar lelaki mencapai purata jumlah skor yang lebih tinggi. Diperingkat tingkatan 1 hingga 3, pelajar perempuan menunjukkan pencapaian yang lebih tinggi. Didapati juga kemungkinan besar pencapaian pelajar di sekolah bandar adalah lebih baik daripada pencapaian pelajar di sekolah luarbandar. Walaubagaiman pun pencapaian pelajar darikumpulan yang mana pun tidak menggalakkan.