Menentukan jumlah isipadu link untuk rangkaian jalan yang dibebankan /
Suatu kajian mengenai isipadu link jalan adalah amat penting bagi menentukan kesesakan lalulintas yang berlaku dalam sistem rangkaian jalaraya yang sedia ada dan juga dapat menyeimbangkan projek-projek jalan yang utama iaitu dengan memberi keutamaan kepada jalan yang telah mengalamikesesakan lalulin...
Main Author: | |
---|---|
Format: | |
Published: |
Sekudai : UTM,
1987
|
Subjects: |
_version_ | 1796712419104391168 |
---|---|
author | 174695 Marinamarican Abdullah |
author_facet | 174695 Marinamarican Abdullah |
author_sort | 174695 Marinamarican Abdullah |
collection | OCEAN |
description | Suatu kajian mengenai isipadu link jalan adalah amat penting bagi menentukan kesesakan lalulintas yang berlaku dalam sistem rangkaian jalaraya yang sedia ada dan juga dapat menyeimbangkan projek-projek jalan yang utama iaitu dengan memberi keutamaan kepada jalan yang telah mengalamikesesakan lalulintas untuk diselenggarakan terlebih dahulu serta menyediakan satu rekabentuk yang lebih baik pada sistem rangkaian jalan tersebut. Data-data yang diperlukan dalam kajian ini ialah seperti pokok laluan masa minima serta matriks origin dan destinasi, dari kedua-duanya dapatlah ditentukan jumlah isipadu link jalan itu. Kawasan kajian ini terdiri dari kawasan metropolitan Kuala Lumpur dan Petaling Jaya dimana ianya dibahagikan kepada tiga belas zon ini berdasarkan kepada kajian yang dibuat oleh penuntut yang lepas. Analisa yang dibuat adalah menggunakan kaedah tentuan semua atau tiada langsung yang mana kaedah ini merupakan salah satu kaedah dari teknik tentuan lalulintas untuk mendapatkan jumlah isipadu link jalan. Keputusan yang diperolehi dari jumlah isipadu link jalan akan dibandingkan pula dengan kapasitilink jalan tersebut untuk mengetahui ketepuan dan ketidaktepuan link. Sekiranya isipadu perkapasiti link jalan sama dengan 90 peratus, ini bermakna link tersebut hampir tebu. Link yang hampir tepu biasanya akan mengalami kesesakan lalulintas terutama pada masa aliran puncak. Oleh itu perancangan hendaklah dibuat keatas link-link jalan yang hampir mengalami ketepuan untuk mengatasi kesesakan lalulintas yang terjadi. |
first_indexed | 2024-03-05T04:50:49Z |
format | |
id | KOHA-OAI-TEST:327023 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN |
last_indexed | 2024-03-05T04:50:49Z |
publishDate | 1987 |
publisher | Sekudai : UTM, |
record_format | dspace |
spelling | KOHA-OAI-TEST:3270232020-12-19T17:11:02ZMenentukan jumlah isipadu link untuk rangkaian jalan yang dibebankan / 174695 Marinamarican Abdullah Sekudai : UTM,1987Suatu kajian mengenai isipadu link jalan adalah amat penting bagi menentukan kesesakan lalulintas yang berlaku dalam sistem rangkaian jalaraya yang sedia ada dan juga dapat menyeimbangkan projek-projek jalan yang utama iaitu dengan memberi keutamaan kepada jalan yang telah mengalamikesesakan lalulintas untuk diselenggarakan terlebih dahulu serta menyediakan satu rekabentuk yang lebih baik pada sistem rangkaian jalan tersebut. Data-data yang diperlukan dalam kajian ini ialah seperti pokok laluan masa minima serta matriks origin dan destinasi, dari kedua-duanya dapatlah ditentukan jumlah isipadu link jalan itu. Kawasan kajian ini terdiri dari kawasan metropolitan Kuala Lumpur dan Petaling Jaya dimana ianya dibahagikan kepada tiga belas zon ini berdasarkan kepada kajian yang dibuat oleh penuntut yang lepas. Analisa yang dibuat adalah menggunakan kaedah tentuan semua atau tiada langsung yang mana kaedah ini merupakan salah satu kaedah dari teknik tentuan lalulintas untuk mendapatkan jumlah isipadu link jalan. Keputusan yang diperolehi dari jumlah isipadu link jalan akan dibandingkan pula dengan kapasitilink jalan tersebut untuk mengetahui ketepuan dan ketidaktepuan link. Sekiranya isipadu perkapasiti link jalan sama dengan 90 peratus, ini bermakna link tersebut hampir tebu. Link yang hampir tepu biasanya akan mengalami kesesakan lalulintas terutama pada masa aliran puncak. Oleh itu perancangan hendaklah dibuat keatas link-link jalan yang hampir mengalami ketepuan untuk mengatasi kesesakan lalulintas yang terjadi.Tesis (Ijazah Muda Kejuruteraan (Awam)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1987Suatu kajian mengenai isipadu link jalan adalah amat penting bagi menentukan kesesakan lalulintas yang berlaku dalam sistem rangkaian jalaraya yang sedia ada dan juga dapat menyeimbangkan projek-projek jalan yang utama iaitu dengan memberi keutamaan kepada jalan yang telah mengalamikesesakan lalulintas untuk diselenggarakan terlebih dahulu serta menyediakan satu rekabentuk yang lebih baik pada sistem rangkaian jalan tersebut. Data-data yang diperlukan dalam kajian ini ialah seperti pokok laluan masa minima serta matriks origin dan destinasi, dari kedua-duanya dapatlah ditentukan jumlah isipadu link jalan itu. Kawasan kajian ini terdiri dari kawasan metropolitan Kuala Lumpur dan Petaling Jaya dimana ianya dibahagikan kepada tiga belas zon ini berdasarkan kepada kajian yang dibuat oleh penuntut yang lepas. Analisa yang dibuat adalah menggunakan kaedah tentuan semua atau tiada langsung yang mana kaedah ini merupakan salah satu kaedah dari teknik tentuan lalulintas untuk mendapatkan jumlah isipadu link jalan. Keputusan yang diperolehi dari jumlah isipadu link jalan akan dibandingkan pula dengan kapasitilink jalan tersebut untuk mengetahui ketepuan dan ketidaktepuan link. Sekiranya isipadu perkapasiti link jalan sama dengan 90 peratus, ini bermakna link tersebut hampir tebu. Link yang hampir tepu biasanya akan mengalami kesesakan lalulintas terutama pada masa aliran puncak. Oleh itu perancangan hendaklah dibuat keatas link-link jalan yang hampir mengalami ketepuan untuk mengatasi kesesakan lalulintas yang terjadi.08PRZSLTraffic engineeringTraffic flowHighway capacity |
spellingShingle | Traffic engineering Traffic flow Highway capacity 174695 Marinamarican Abdullah Menentukan jumlah isipadu link untuk rangkaian jalan yang dibebankan / |
title | Menentukan jumlah isipadu link untuk rangkaian jalan yang dibebankan / |
title_full | Menentukan jumlah isipadu link untuk rangkaian jalan yang dibebankan / |
title_fullStr | Menentukan jumlah isipadu link untuk rangkaian jalan yang dibebankan / |
title_full_unstemmed | Menentukan jumlah isipadu link untuk rangkaian jalan yang dibebankan / |
title_short | Menentukan jumlah isipadu link untuk rangkaian jalan yang dibebankan / |
title_sort | menentukan jumlah isipadu link untuk rangkaian jalan yang dibebankan |
topic | Traffic engineering Traffic flow Highway capacity |
work_keys_str_mv | AT 174695marinamaricanabdullah menentukanjumlahisipadulinkuntukrangkaianjalanyangdibebankan |