Menentukan jumlah isipadu link untuk rangkaian jalan yang dibebankan /

Suatu kajian mengenai isipadu link jalan adalah amat penting bagi menentukan kesesakan lalulintas yang berlaku dalam sistem rangkaian jalaraya yang sedia ada dan juga dapat menyeimbangkan projek-projek jalan yang utama iaitu dengan memberi keutamaan kepada jalan yang telah mengalamikesesakan lalulin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 174695 Marinamarican Abdullah
Format:
Published: Sekudai : UTM, 1987
Subjects:
_version_ 1796712419104391168
author 174695 Marinamarican Abdullah
author_facet 174695 Marinamarican Abdullah
author_sort 174695 Marinamarican Abdullah
collection OCEAN
description Suatu kajian mengenai isipadu link jalan adalah amat penting bagi menentukan kesesakan lalulintas yang berlaku dalam sistem rangkaian jalaraya yang sedia ada dan juga dapat menyeimbangkan projek-projek jalan yang utama iaitu dengan memberi keutamaan kepada jalan yang telah mengalamikesesakan lalulintas untuk diselenggarakan terlebih dahulu serta menyediakan satu rekabentuk yang lebih baik pada sistem rangkaian jalan tersebut. Data-data yang diperlukan dalam kajian ini ialah seperti pokok laluan masa minima serta matriks origin dan destinasi, dari kedua-duanya dapatlah ditentukan jumlah isipadu link jalan itu. Kawasan kajian ini terdiri dari kawasan metropolitan Kuala Lumpur dan Petaling Jaya dimana ianya dibahagikan kepada tiga belas zon ini berdasarkan kepada kajian yang dibuat oleh penuntut yang lepas. Analisa yang dibuat adalah menggunakan kaedah tentuan semua atau tiada langsung yang mana kaedah ini merupakan salah satu kaedah dari teknik tentuan lalulintas untuk mendapatkan jumlah isipadu link jalan. Keputusan yang diperolehi dari jumlah isipadu link jalan akan dibandingkan pula dengan kapasitilink jalan tersebut untuk mengetahui ketepuan dan ketidaktepuan link. Sekiranya isipadu perkapasiti link jalan sama dengan 90 peratus, ini bermakna link tersebut hampir tebu. Link yang hampir tepu biasanya akan mengalami kesesakan lalulintas terutama pada masa aliran puncak. Oleh itu perancangan hendaklah dibuat keatas link-link jalan yang hampir mengalami ketepuan untuk mengatasi kesesakan lalulintas yang terjadi.
first_indexed 2024-03-05T04:50:49Z
format
id KOHA-OAI-TEST:327023
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-05T04:50:49Z
publishDate 1987
publisher Sekudai : UTM,
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:3270232020-12-19T17:11:02ZMenentukan jumlah isipadu link untuk rangkaian jalan yang dibebankan / 174695 Marinamarican Abdullah Sekudai : UTM,1987Suatu kajian mengenai isipadu link jalan adalah amat penting bagi menentukan kesesakan lalulintas yang berlaku dalam sistem rangkaian jalaraya yang sedia ada dan juga dapat menyeimbangkan projek-projek jalan yang utama iaitu dengan memberi keutamaan kepada jalan yang telah mengalamikesesakan lalulintas untuk diselenggarakan terlebih dahulu serta menyediakan satu rekabentuk yang lebih baik pada sistem rangkaian jalan tersebut. Data-data yang diperlukan dalam kajian ini ialah seperti pokok laluan masa minima serta matriks origin dan destinasi, dari kedua-duanya dapatlah ditentukan jumlah isipadu link jalan itu. Kawasan kajian ini terdiri dari kawasan metropolitan Kuala Lumpur dan Petaling Jaya dimana ianya dibahagikan kepada tiga belas zon ini berdasarkan kepada kajian yang dibuat oleh penuntut yang lepas. Analisa yang dibuat adalah menggunakan kaedah tentuan semua atau tiada langsung yang mana kaedah ini merupakan salah satu kaedah dari teknik tentuan lalulintas untuk mendapatkan jumlah isipadu link jalan. Keputusan yang diperolehi dari jumlah isipadu link jalan akan dibandingkan pula dengan kapasitilink jalan tersebut untuk mengetahui ketepuan dan ketidaktepuan link. Sekiranya isipadu perkapasiti link jalan sama dengan 90 peratus, ini bermakna link tersebut hampir tebu. Link yang hampir tepu biasanya akan mengalami kesesakan lalulintas terutama pada masa aliran puncak. Oleh itu perancangan hendaklah dibuat keatas link-link jalan yang hampir mengalami ketepuan untuk mengatasi kesesakan lalulintas yang terjadi.Tesis (Ijazah Muda Kejuruteraan (Awam)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1987Suatu kajian mengenai isipadu link jalan adalah amat penting bagi menentukan kesesakan lalulintas yang berlaku dalam sistem rangkaian jalaraya yang sedia ada dan juga dapat menyeimbangkan projek-projek jalan yang utama iaitu dengan memberi keutamaan kepada jalan yang telah mengalamikesesakan lalulintas untuk diselenggarakan terlebih dahulu serta menyediakan satu rekabentuk yang lebih baik pada sistem rangkaian jalan tersebut. Data-data yang diperlukan dalam kajian ini ialah seperti pokok laluan masa minima serta matriks origin dan destinasi, dari kedua-duanya dapatlah ditentukan jumlah isipadu link jalan itu. Kawasan kajian ini terdiri dari kawasan metropolitan Kuala Lumpur dan Petaling Jaya dimana ianya dibahagikan kepada tiga belas zon ini berdasarkan kepada kajian yang dibuat oleh penuntut yang lepas. Analisa yang dibuat adalah menggunakan kaedah tentuan semua atau tiada langsung yang mana kaedah ini merupakan salah satu kaedah dari teknik tentuan lalulintas untuk mendapatkan jumlah isipadu link jalan. Keputusan yang diperolehi dari jumlah isipadu link jalan akan dibandingkan pula dengan kapasitilink jalan tersebut untuk mengetahui ketepuan dan ketidaktepuan link. Sekiranya isipadu perkapasiti link jalan sama dengan 90 peratus, ini bermakna link tersebut hampir tebu. Link yang hampir tepu biasanya akan mengalami kesesakan lalulintas terutama pada masa aliran puncak. Oleh itu perancangan hendaklah dibuat keatas link-link jalan yang hampir mengalami ketepuan untuk mengatasi kesesakan lalulintas yang terjadi.08PRZSLTraffic engineeringTraffic flowHighway capacity
spellingShingle Traffic engineering
Traffic flow
Highway capacity
174695 Marinamarican Abdullah
Menentukan jumlah isipadu link untuk rangkaian jalan yang dibebankan /
title Menentukan jumlah isipadu link untuk rangkaian jalan yang dibebankan /
title_full Menentukan jumlah isipadu link untuk rangkaian jalan yang dibebankan /
title_fullStr Menentukan jumlah isipadu link untuk rangkaian jalan yang dibebankan /
title_full_unstemmed Menentukan jumlah isipadu link untuk rangkaian jalan yang dibebankan /
title_short Menentukan jumlah isipadu link untuk rangkaian jalan yang dibebankan /
title_sort menentukan jumlah isipadu link untuk rangkaian jalan yang dibebankan
topic Traffic engineering
Traffic flow
Highway capacity
work_keys_str_mv AT 174695marinamaricanabdullah menentukanjumlahisipadulinkuntukrangkaianjalanyangdibebankan