Modul latihan pengantaramukaan mikrokomputer untuk sekolah menengah/

Skop projek ini meliputi penggunaan mikrokomputer khususnya dalam bidang pengantaramukaan dengan peralatan luar untuk dijadikan modul-modul latihan bagi sekolah menengah. Modul-modul latihan yang dicadangkan melibatkan pengantaramukaan peralatan seperti LED diskrit, LED 7 segmen, geganti (relay), p...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 460679 Teh, Tiam Kian
Format:
Subjects:
_version_ 1796712648893530112
author 460679 Teh, Tiam Kian
author_facet 460679 Teh, Tiam Kian
author_sort 460679 Teh, Tiam Kian
collection OCEAN
description Skop projek ini meliputi penggunaan mikrokomputer khususnya dalam bidang pengantaramukaan dengan peralatan luar untuk dijadikan modul-modul latihan bagi sekolah menengah. Modul-modul latihan yang dicadangkan melibatkan pengantaramukaan peralatan seperti LED diskrit, LED 7 segmen, geganti (relay), perinting, valve solenoid, motor elektrik dan sensor. Empat jenis modul latihan yang telah dibuat dan diuji iaitu: (i) Modul latihan untuk LED diskrit; (ii) Modul latihan untuk LED 7 segmen; (iii) Modul latihan untuk geganti dan valve solenoid; (iv) Modul latihan untuk sensor. Projek ini bersama dengan modul-modul latihan yang dibina diharapkan akan: (i) Memberi latihan kepada pelajar-pelajar tentang sistem-sistem nombor dan hubungan dengan litar elektronik. (ii) Memberi pengetahuan tentang perkakasan dan perisian mikrokomputer kepada pelajar-pelajar. (iii) Memberi kesedaran kepada pelajar-pelajar bahawa penggunaan mikrokomputer tidak terhad kepada bidang perisian sahaja. Malahan ia boleh digunakan untuk mengawal peralatan elektrik dirumah dan juga boleh digunakan dalam ujikaji-ujikaji di sekolah. Lapuran projek ini terdiri daripada 3 bahagian. Bahagian pertama, mengenai kepentingan pengantaramukaan mikrokomputer bagi pelajar-pelajar di sekolah, khususnya disekolah menengah. Bahagian kedua, mengenai perkakasan mikrokomputer dan bahagian keluaran yang digunakan untuk pengantaramukaan. Bahagian ketiga adalah mengenai cara-cara membuat pengantaramukaan dengan modul-modul latihan dan masalah-masalah yang dihadapi serta contoh-contoh aturcara BASIC dengan pengantaramukaan yang mudah. Mikrokomputer yang digunakan dalam projek ini adalah daripada jenis IBM PC/XT atau setanding. Mikrokomputer ini telah disediakan dengan port selari yang dapat digunakan untuk pengantaramukaan dengan dunia luar. Bahasa komputer yang digunakan adalah GW-BASIC, ini kerana kebanyakan penuntut di sekolah telah mempunyai pengetahuan Bahasa BASIC. Untuk menambah minat murid-murid kepada tajuk perantaramukaan ini, diselitkan juga aturcara yang boleh mengeluarkan bunyi dan muzik. Akhir sekali, saya berpendapat bahawa tajuk pengantaramukaan mikrokomputer berpotensi menjadi satu tajuk yang popular sebagai alat bantu mengajar di sekolah-sekolah disamping boleh dijadikan alat pengawal mudah dirumah.
first_indexed 2024-03-05T04:54:15Z
format
id KOHA-OAI-TEST:328174
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-05T04:54:15Z
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:3281742020-12-19T17:11:07ZModul latihan pengantaramukaan mikrokomputer untuk sekolah menengah/ 460679 Teh, Tiam Kian Skop projek ini meliputi penggunaan mikrokomputer khususnya dalam bidang pengantaramukaan dengan peralatan luar untuk dijadikan modul-modul latihan bagi sekolah menengah. Modul-modul latihan yang dicadangkan melibatkan pengantaramukaan peralatan seperti LED diskrit, LED 7 segmen, geganti (relay), perinting, valve solenoid, motor elektrik dan sensor. Empat jenis modul latihan yang telah dibuat dan diuji iaitu: (i) Modul latihan untuk LED diskrit; (ii) Modul latihan untuk LED 7 segmen; (iii) Modul latihan untuk geganti dan valve solenoid; (iv) Modul latihan untuk sensor. Projek ini bersama dengan modul-modul latihan yang dibina diharapkan akan: (i) Memberi latihan kepada pelajar-pelajar tentang sistem-sistem nombor dan hubungan dengan litar elektronik. (ii) Memberi pengetahuan tentang perkakasan dan perisian mikrokomputer kepada pelajar-pelajar. (iii) Memberi kesedaran kepada pelajar-pelajar bahawa penggunaan mikrokomputer tidak terhad kepada bidang perisian sahaja. Malahan ia boleh digunakan untuk mengawal peralatan elektrik dirumah dan juga boleh digunakan dalam ujikaji-ujikaji di sekolah. Lapuran projek ini terdiri daripada 3 bahagian. Bahagian pertama, mengenai kepentingan pengantaramukaan mikrokomputer bagi pelajar-pelajar di sekolah, khususnya disekolah menengah. Bahagian kedua, mengenai perkakasan mikrokomputer dan bahagian keluaran yang digunakan untuk pengantaramukaan. Bahagian ketiga adalah mengenai cara-cara membuat pengantaramukaan dengan modul-modul latihan dan masalah-masalah yang dihadapi serta contoh-contoh aturcara BASIC dengan pengantaramukaan yang mudah. Mikrokomputer yang digunakan dalam projek ini adalah daripada jenis IBM PC/XT atau setanding. Mikrokomputer ini telah disediakan dengan port selari yang dapat digunakan untuk pengantaramukaan dengan dunia luar. Bahasa komputer yang digunakan adalah GW-BASIC, ini kerana kebanyakan penuntut di sekolah telah mempunyai pengetahuan Bahasa BASIC. Untuk menambah minat murid-murid kepada tajuk perantaramukaan ini, diselitkan juga aturcara yang boleh mengeluarkan bunyi dan muzik. Akhir sekali, saya berpendapat bahawa tajuk pengantaramukaan mikrokomputer berpotensi menjadi satu tajuk yang popular sebagai alat bantu mengajar di sekolah-sekolah disamping boleh dijadikan alat pengawal mudah dirumah.Tesis (Ijazah Sarjana Muda Sains serta Pendidikan (Fizik)) - Universiti Teknologi Malaysia, 1987Skop projek ini meliputi penggunaan mikrokomputer khususnya dalam bidang pengantaramukaan dengan peralatan luar untuk dijadikan modul-modul latihan bagi sekolah menengah. Modul-modul latihan yang dicadangkan melibatkan pengantaramukaan peralatan seperti LED diskrit, LED 7 segmen, geganti (relay), perinting, valve solenoid, motor elektrik dan sensor. Empat jenis modul latihan yang telah dibuat dan diuji iaitu: (i) Modul latihan untuk LED diskrit; (ii) Modul latihan untuk LED 7 segmen; (iii) Modul latihan untuk geganti dan valve solenoid; (iv) Modul latihan untuk sensor. Projek ini bersama dengan modul-modul latihan yang dibina diharapkan akan: (i) Memberi latihan kepada pelajar-pelajar tentang sistem-sistem nombor dan hubungan dengan litar elektronik. (ii) Memberi pengetahuan tentang perkakasan dan perisian mikrokomputer kepada pelajar-pelajar. (iii) Memberi kesedaran kepada pelajar-pelajar bahawa penggunaan mikrokomputer tidak terhad kepada bidang perisian sahaja. Malahan ia boleh digunakan untuk mengawal peralatan elektrik dirumah dan juga boleh digunakan dalam ujikaji-ujikaji di sekolah. Lapuran projek ini terdiri daripada 3 bahagian. Bahagian pertama, mengenai kepentingan pengantaramukaan mikrokomputer bagi pelajar-pelajar di sekolah, khususnya disekolah menengah. Bahagian kedua, mengenai perkakasan mikrokomputer dan bahagian keluaran yang digunakan untuk pengantaramukaan. Bahagian ketiga adalah mengenai cara-cara membuat pengantaramukaan dengan modul-modul latihan dan masalah-masalah yang dihadapi serta contoh-contoh aturcara BASIC dengan pengantaramukaan yang mudah. Mikrokomputer yang digunakan dalam projek ini adalah daripada jenis IBM PC/XT atau setanding. Mikrokomputer ini telah disediakan dengan port selari yang dapat digunakan untuk pengantaramukaan dengan dunia luar. Bahasa komputer yang digunakan adalah GW-BASIC, ini kerana kebanyakan penuntut di sekolah telah mempunyai pengetahuan Bahasa BASIC. Untuk menambah minat murid-murid kepada tajuk perantaramukaan ini, diselitkan juga aturcara yang boleh mengeluarkan bunyi dan muzik. Akhir sekali, saya berpendapat bahawa tajuk pengantaramukaan mikrokomputer berpotensi menjadi satu tajuk yang popular sebagai alat bantu mengajar di sekolah-sekolah disamping boleh dijadikan alat pengawal mudah dirumah.4057PSZJBLComputer-assisted instructionComputer interfacesMicrocomputers
spellingShingle Computer-assisted instruction
Computer interfaces
Microcomputers
460679 Teh, Tiam Kian
Modul latihan pengantaramukaan mikrokomputer untuk sekolah menengah/
title Modul latihan pengantaramukaan mikrokomputer untuk sekolah menengah/
title_full Modul latihan pengantaramukaan mikrokomputer untuk sekolah menengah/
title_fullStr Modul latihan pengantaramukaan mikrokomputer untuk sekolah menengah/
title_full_unstemmed Modul latihan pengantaramukaan mikrokomputer untuk sekolah menengah/
title_short Modul latihan pengantaramukaan mikrokomputer untuk sekolah menengah/
title_sort modul latihan pengantaramukaan mikrokomputer untuk sekolah menengah
topic Computer-assisted instruction
Computer interfaces
Microcomputers
work_keys_str_mv AT 460679tehtiamkian modullatihanpengantaramukaanmikrokomputeruntuksekolahmenengah