Analisa perkhidmatan pengangkutan awam di Kuala Lumpur, dengan rujukan khas kepada bas awam dan bas mini/
Kuala Lumpur sebagai sebuah bandaraya dinegara membangun sering mengalami masalah pengangkutan awam terutamanya dari segi perkhidmatan bas. Masalah ini ujud disebabkan oleh perkembangan struktur bandar berkenaan yang tidak dirancang sejak dahulu menyebabkan Pusat Bandaraya menjadi kawasan tumpuan pe...
Main Author: | |
---|---|
Format: | |
Subjects: |
_version_ | 1826427431734476800 |
---|---|
author | 186398 Che Mohamed Che Idris |
author_facet | 186398 Che Mohamed Che Idris |
author_sort | 186398 Che Mohamed Che Idris |
collection | OCEAN |
description | Kuala Lumpur sebagai sebuah bandaraya dinegara membangun sering mengalami masalah pengangkutan awam terutamanya dari segi perkhidmatan bas. Masalah ini ujud disebabkan oleh perkembangan struktur bandar berkenaan yang tidak dirancang sejak dahulu menyebabkan Pusat Bandaraya menjadi kawasan tumpuan perjalanan utama. Kesesakan penumpang di dalam bas sentiasa berlaku pada waktu-waktu kemuncak, pengguna terpaksa menukar bas di Pusat Bandaraya dan halaju bas yang rendah akibat dari kesesakan lalulintas merupakan masalah yang sering dihadapi oleh pengguna-pengguna pengangkutan awam bandaraya berkenaan. Terdapat juga kawasan-kawasan yang tidak menerima sebarang perkhidmatan bas dan juga kekurangan kemudahan tempat menunggu bas seterusnya mendatangkan kesukaran dan ketidakselesaan kepada pengguna-pengguna. Bas mini sebagai pengangkutan awam sampingan telah mengambil sebahagian besar penumpang bas awam, menyebabkan penurunan perkhidmatan bas awam disetengah-setengah laluan. Perkhidmatan bas mini mengambil penumpang berlebihan, tidak mengikut laluan yang telah ditetapkan dan juga melanggar syarat-syarat perundangan menjadi perkara biasa di bandaraya berkenaan. Terlalu banyak Jabatan yang bertanggungjawab terhadap pengangkutan awam menimbulkan masalah penyelarasan dan 'beauracatic red tape'. Sebagai usaha untuk mengatasi masalah perkhidmatan bas, langkah jangka pendek dan panjang dikemukakan dalam penulisan ini. Langkah jangka pendek umpamanya perlaksanaan skim kawasan perlesenan, penambahan bilangan bas dan sebagainya. Manakala langkah jangka panjang menjelang tahun 1985-2000 melalui perlaksanaan cadangan pengangkutan awam tiga peringkat bersepadan ke arah mengintegrasikan mode pengangkutan awam yang ada di bandaraya berkenaan menjelang tahun tersebut. |
first_indexed | 2024-03-05T06:15:58Z |
format | |
id | KOHA-OAI-TEST:355473 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN |
last_indexed | 2024-03-05T06:15:58Z |
record_format | dspace |
spelling | KOHA-OAI-TEST:3554732020-12-19T17:12:19ZAnalisa perkhidmatan pengangkutan awam di Kuala Lumpur, dengan rujukan khas kepada bas awam dan bas mini/ 186398 Che Mohamed Che Idris Kuala Lumpur sebagai sebuah bandaraya dinegara membangun sering mengalami masalah pengangkutan awam terutamanya dari segi perkhidmatan bas. Masalah ini ujud disebabkan oleh perkembangan struktur bandar berkenaan yang tidak dirancang sejak dahulu menyebabkan Pusat Bandaraya menjadi kawasan tumpuan perjalanan utama. Kesesakan penumpang di dalam bas sentiasa berlaku pada waktu-waktu kemuncak, pengguna terpaksa menukar bas di Pusat Bandaraya dan halaju bas yang rendah akibat dari kesesakan lalulintas merupakan masalah yang sering dihadapi oleh pengguna-pengguna pengangkutan awam bandaraya berkenaan. Terdapat juga kawasan-kawasan yang tidak menerima sebarang perkhidmatan bas dan juga kekurangan kemudahan tempat menunggu bas seterusnya mendatangkan kesukaran dan ketidakselesaan kepada pengguna-pengguna. Bas mini sebagai pengangkutan awam sampingan telah mengambil sebahagian besar penumpang bas awam, menyebabkan penurunan perkhidmatan bas awam disetengah-setengah laluan. Perkhidmatan bas mini mengambil penumpang berlebihan, tidak mengikut laluan yang telah ditetapkan dan juga melanggar syarat-syarat perundangan menjadi perkara biasa di bandaraya berkenaan. Terlalu banyak Jabatan yang bertanggungjawab terhadap pengangkutan awam menimbulkan masalah penyelarasan dan 'beauracatic red tape'. Sebagai usaha untuk mengatasi masalah perkhidmatan bas, langkah jangka pendek dan panjang dikemukakan dalam penulisan ini. Langkah jangka pendek umpamanya perlaksanaan skim kawasan perlesenan, penambahan bilangan bas dan sebagainya. Manakala langkah jangka panjang menjelang tahun 1985-2000 melalui perlaksanaan cadangan pengangkutan awam tiga peringkat bersepadan ke arah mengintegrasikan mode pengangkutan awam yang ada di bandaraya berkenaan menjelang tahun tersebut.Tesis (Ijazah Sarjana Muda Perancangan Bandar dan Wilayah) - Universiti Teknologi Malaysia, 1983Kuala Lumpur sebagai sebuah bandaraya dinegara membangun sering mengalami masalah pengangkutan awam terutamanya dari segi perkhidmatan bas. Masalah ini ujud disebabkan oleh perkembangan struktur bandar berkenaan yang tidak dirancang sejak dahulu menyebabkan Pusat Bandaraya menjadi kawasan tumpuan perjalanan utama. Kesesakan penumpang di dalam bas sentiasa berlaku pada waktu-waktu kemuncak, pengguna terpaksa menukar bas di Pusat Bandaraya dan halaju bas yang rendah akibat dari kesesakan lalulintas merupakan masalah yang sering dihadapi oleh pengguna-pengguna pengangkutan awam bandaraya berkenaan. Terdapat juga kawasan-kawasan yang tidak menerima sebarang perkhidmatan bas dan juga kekurangan kemudahan tempat menunggu bas seterusnya mendatangkan kesukaran dan ketidakselesaan kepada pengguna-pengguna. Bas mini sebagai pengangkutan awam sampingan telah mengambil sebahagian besar penumpang bas awam, menyebabkan penurunan perkhidmatan bas awam disetengah-setengah laluan. Perkhidmatan bas mini mengambil penumpang berlebihan, tidak mengikut laluan yang telah ditetapkan dan juga melanggar syarat-syarat perundangan menjadi perkara biasa di bandaraya berkenaan. Terlalu banyak Jabatan yang bertanggungjawab terhadap pengangkutan awam menimbulkan masalah penyelarasan dan 'beauracatic red tape'. Sebagai usaha untuk mengatasi masalah perkhidmatan bas, langkah jangka pendek dan panjang dikemukakan dalam penulisan ini. Langkah jangka pendek umpamanya perlaksanaan skim kawasan perlesenan, penambahan bilangan bas dan sebagainya. Manakala langkah jangka panjang menjelang tahun 1985-2000 melalui perlaksanaan cadangan pengangkutan awam tiga peringkat bersepadan ke arah mengintegrasikan mode pengangkutan awam yang ada di bandaraya berkenaan menjelang tahun tersebut.08PRZSLUrban transportationBuses |
spellingShingle | Urban transportation Buses 186398 Che Mohamed Che Idris Analisa perkhidmatan pengangkutan awam di Kuala Lumpur, dengan rujukan khas kepada bas awam dan bas mini/ |
title | Analisa perkhidmatan pengangkutan awam di Kuala Lumpur, dengan rujukan khas kepada bas awam dan bas mini/ |
title_full | Analisa perkhidmatan pengangkutan awam di Kuala Lumpur, dengan rujukan khas kepada bas awam dan bas mini/ |
title_fullStr | Analisa perkhidmatan pengangkutan awam di Kuala Lumpur, dengan rujukan khas kepada bas awam dan bas mini/ |
title_full_unstemmed | Analisa perkhidmatan pengangkutan awam di Kuala Lumpur, dengan rujukan khas kepada bas awam dan bas mini/ |
title_short | Analisa perkhidmatan pengangkutan awam di Kuala Lumpur, dengan rujukan khas kepada bas awam dan bas mini/ |
title_sort | analisa perkhidmatan pengangkutan awam di kuala lumpur dengan rujukan khas kepada bas awam dan bas mini |
topic | Urban transportation Buses |
work_keys_str_mv | AT 186398chemohamedcheidris analisaperkhidmatanpengangkutanawamdikualalumpurdenganrujukankhaskepadabasawamdanbasmini |