Kriteria-kriteria peningkatan kualiti bandar untuk pejalan kaki : kes kajian : Pusat Bandar Kuching/

Pembangunan-pembangunan baru selalu lebih mementingkan faktor kenderaan di dalam menyediakan ruang bandar. Pejalan kaki sering dilupakan. Lorong pejalan kaki dan kemudahan lain ada disediakan di bandar-bandar moden tetapi dapat dipersoalkan di sini adakah ini sahaja yang diperlukan oleh pejalan kaki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 186565 Wee, Irene Siew Liang
Format:
Published: Sekudai : UTM, 1992
Subjects:
_version_ 1796652904261615616
author 186565 Wee, Irene Siew Liang
author_facet 186565 Wee, Irene Siew Liang
author_sort 186565 Wee, Irene Siew Liang
collection OCEAN
description Pembangunan-pembangunan baru selalu lebih mementingkan faktor kenderaan di dalam menyediakan ruang bandar. Pejalan kaki sering dilupakan. Lorong pejalan kaki dan kemudahan lain ada disediakan di bandar-bandar moden tetapi dapat dipersoalkan di sini adakah ini sahaja yang diperlukan oleh pejalan kaki? Adakah pejalan kaki itu akan tertarik menggunakan kemudahan yang disediakan? Kajian kriteria yang membentuk persekitaran yang kondusif untuk pejalan kaki. Didapati pejalan kaki sebagai seorang manusia yang terpaksa berinteraksi secara langsung dengan persekitarannya memerlukan lebih daripada sebatang lorong. Selain daripada keperluan fizikal ia juga mempunyai keperluan persepsi. Untuk menggalakkan seseorang itu berjalan, persekitaran harus menarik dan memeransangkan setiap langkahnya. Secara ringkasnya, pejalan kaki memerlukan satu persekitaran yang membantunya mengorientasikan diri, memberinya peluang untuk melihat aktiviti-aktiviti orang lain dan mempunyai `complexity' kerana manusia secara semulajadinya cepat bosan dengan keadaan atau persekitaran yang sentiasa sama. Kriteria-kriteria ini diuji di kawasan kajian iaitu pusat bandar Kuching untuk memperkemaskannya dan juga untuk mengenalpasti cara menyelesaikannya dan juga untuk mengenalpasti cara menyelesaikan masalah-masalah kawasan kajian ini. Seterusnya, garispanduan berdasarkan kriteria-kriteria ini dibentuk dan diterapkan semula di kawasan kajian. Hasil kajian ini ialah kriteria dan garispanduan yang boleh digunapakai untuk merekabentuk persekitaran yang menjadikanberjalan kaki satu pengalaman yang menyeronokkan dan memeransangkan.
first_indexed 2024-03-04T14:27:29Z
format
id KOHA-OAI-TEST:39706
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-04T14:27:29Z
publishDate 1992
publisher Sekudai : UTM,
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:397062020-12-19T16:57:30ZKriteria-kriteria peningkatan kualiti bandar untuk pejalan kaki : kes kajian : Pusat Bandar Kuching/ 186565 Wee, Irene Siew Liang Sekudai : UTM,1992Pembangunan-pembangunan baru selalu lebih mementingkan faktor kenderaan di dalam menyediakan ruang bandar. Pejalan kaki sering dilupakan. Lorong pejalan kaki dan kemudahan lain ada disediakan di bandar-bandar moden tetapi dapat dipersoalkan di sini adakah ini sahaja yang diperlukan oleh pejalan kaki? Adakah pejalan kaki itu akan tertarik menggunakan kemudahan yang disediakan? Kajian kriteria yang membentuk persekitaran yang kondusif untuk pejalan kaki. Didapati pejalan kaki sebagai seorang manusia yang terpaksa berinteraksi secara langsung dengan persekitarannya memerlukan lebih daripada sebatang lorong. Selain daripada keperluan fizikal ia juga mempunyai keperluan persepsi. Untuk menggalakkan seseorang itu berjalan, persekitaran harus menarik dan memeransangkan setiap langkahnya. Secara ringkasnya, pejalan kaki memerlukan satu persekitaran yang membantunya mengorientasikan diri, memberinya peluang untuk melihat aktiviti-aktiviti orang lain dan mempunyai `complexity' kerana manusia secara semulajadinya cepat bosan dengan keadaan atau persekitaran yang sentiasa sama. Kriteria-kriteria ini diuji di kawasan kajian iaitu pusat bandar Kuching untuk memperkemaskannya dan juga untuk mengenalpasti cara menyelesaikannya dan juga untuk mengenalpasti cara menyelesaikan masalah-masalah kawasan kajian ini. Seterusnya, garispanduan berdasarkan kriteria-kriteria ini dibentuk dan diterapkan semula di kawasan kajian. Hasil kajian ini ialah kriteria dan garispanduan yang boleh digunapakai untuk merekabentuk persekitaran yang menjadikanberjalan kaki satu pengalaman yang menyeronokkan dan memeransangkan.Kertas Projek (Sarjana Muda Perancangan Bandar dan Wilayah)--Universiti Teknologi Malaysia, 1992.Pembangunan-pembangunan baru selalu lebih mementingkan faktor kenderaan di dalam menyediakan ruang bandar. Pejalan kaki sering dilupakan. Lorong pejalan kaki dan kemudahan lain ada disediakan di bandar-bandar moden tetapi dapat dipersoalkan di sini adakah ini sahaja yang diperlukan oleh pejalan kaki? Adakah pejalan kaki itu akan tertarik menggunakan kemudahan yang disediakan? Kajian kriteria yang membentuk persekitaran yang kondusif untuk pejalan kaki. Didapati pejalan kaki sebagai seorang manusia yang terpaksa berinteraksi secara langsung dengan persekitarannya memerlukan lebih daripada sebatang lorong. Selain daripada keperluan fizikal ia juga mempunyai keperluan persepsi. Untuk menggalakkan seseorang itu berjalan, persekitaran harus menarik dan memeransangkan setiap langkahnya. Secara ringkasnya, pejalan kaki memerlukan satu persekitaran yang membantunya mengorientasikan diri, memberinya peluang untuk melihat aktiviti-aktiviti orang lain dan mempunyai `complexity' kerana manusia secara semulajadinya cepat bosan dengan keadaan atau persekitaran yang sentiasa sama. Kriteria-kriteria ini diuji di kawasan kajian iaitu pusat bandar Kuching untuk memperkemaskannya dan juga untuk mengenalpasti cara menyelesaikannya dan juga untuk mengenalpasti cara menyelesaikan masalah-masalah kawasan kajian ini. Seterusnya, garispanduan berdasarkan kriteria-kriteria ini dibentuk dan diterapkan semula di kawasan kajian. Hasil kajian ini ialah kriteria dan garispanduan yang boleh digunapakai untuk merekabentuk persekitaran yang menjadikanberjalan kaki satu pengalaman yang menyeronokkan dan memeransangkan.03PRZSLPedestrian areasCities and towns
spellingShingle Pedestrian areas
Cities and towns
186565 Wee, Irene Siew Liang
Kriteria-kriteria peningkatan kualiti bandar untuk pejalan kaki : kes kajian : Pusat Bandar Kuching/
title Kriteria-kriteria peningkatan kualiti bandar untuk pejalan kaki : kes kajian : Pusat Bandar Kuching/
title_full Kriteria-kriteria peningkatan kualiti bandar untuk pejalan kaki : kes kajian : Pusat Bandar Kuching/
title_fullStr Kriteria-kriteria peningkatan kualiti bandar untuk pejalan kaki : kes kajian : Pusat Bandar Kuching/
title_full_unstemmed Kriteria-kriteria peningkatan kualiti bandar untuk pejalan kaki : kes kajian : Pusat Bandar Kuching/
title_short Kriteria-kriteria peningkatan kualiti bandar untuk pejalan kaki : kes kajian : Pusat Bandar Kuching/
title_sort kriteria kriteria peningkatan kualiti bandar untuk pejalan kaki kes kajian pusat bandar kuching
topic Pedestrian areas
Cities and towns
work_keys_str_mv AT 186565weeirenesiewliang kriteriakriteriapeningkatankualitibandaruntukpejalankakikeskajianpusatbandarkuching