Kriteria-kriteria peningkatan kualiti bandar untuk pejalan kaki : kes kajian : Pusat Bandar Kuching/
Pembangunan-pembangunan baru selalu lebih mementingkan faktor kenderaan di dalam menyediakan ruang bandar. Pejalan kaki sering dilupakan. Lorong pejalan kaki dan kemudahan lain ada disediakan di bandar-bandar moden tetapi dapat dipersoalkan di sini adakah ini sahaja yang diperlukan oleh pejalan kaki...
Main Author: | |
---|---|
Format: | |
Published: |
Sekudai : UTM,
1992
|
Subjects: |
_version_ | 1796652904261615616 |
---|---|
author | 186565 Wee, Irene Siew Liang |
author_facet | 186565 Wee, Irene Siew Liang |
author_sort | 186565 Wee, Irene Siew Liang |
collection | OCEAN |
description | Pembangunan-pembangunan baru selalu lebih mementingkan faktor kenderaan di dalam menyediakan ruang bandar. Pejalan kaki sering dilupakan. Lorong pejalan kaki dan kemudahan lain ada disediakan di bandar-bandar moden tetapi dapat dipersoalkan di sini adakah ini sahaja yang diperlukan oleh pejalan kaki? Adakah pejalan kaki itu akan tertarik menggunakan kemudahan yang disediakan? Kajian kriteria yang membentuk persekitaran yang kondusif untuk pejalan kaki. Didapati pejalan kaki sebagai seorang manusia yang terpaksa berinteraksi secara langsung dengan persekitarannya memerlukan lebih daripada sebatang lorong. Selain daripada keperluan fizikal ia juga mempunyai keperluan persepsi. Untuk menggalakkan seseorang itu berjalan, persekitaran harus menarik dan memeransangkan setiap langkahnya. Secara ringkasnya, pejalan kaki memerlukan satu persekitaran yang membantunya mengorientasikan diri, memberinya peluang untuk melihat aktiviti-aktiviti orang lain dan mempunyai `complexity' kerana manusia secara semulajadinya cepat bosan dengan keadaan atau persekitaran yang sentiasa sama. Kriteria-kriteria ini diuji di kawasan kajian iaitu pusat bandar Kuching untuk memperkemaskannya dan juga untuk mengenalpasti cara menyelesaikannya dan juga untuk mengenalpasti cara menyelesaikan masalah-masalah kawasan kajian ini. Seterusnya, garispanduan berdasarkan kriteria-kriteria ini dibentuk dan diterapkan semula di kawasan kajian. Hasil kajian ini ialah kriteria dan garispanduan yang boleh digunapakai untuk merekabentuk persekitaran yang menjadikanberjalan kaki satu pengalaman yang menyeronokkan dan memeransangkan. |
first_indexed | 2024-03-04T14:27:29Z |
format | |
id | KOHA-OAI-TEST:39706 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN |
last_indexed | 2024-03-04T14:27:29Z |
publishDate | 1992 |
publisher | Sekudai : UTM, |
record_format | dspace |
spelling | KOHA-OAI-TEST:397062020-12-19T16:57:30ZKriteria-kriteria peningkatan kualiti bandar untuk pejalan kaki : kes kajian : Pusat Bandar Kuching/ 186565 Wee, Irene Siew Liang Sekudai : UTM,1992Pembangunan-pembangunan baru selalu lebih mementingkan faktor kenderaan di dalam menyediakan ruang bandar. Pejalan kaki sering dilupakan. Lorong pejalan kaki dan kemudahan lain ada disediakan di bandar-bandar moden tetapi dapat dipersoalkan di sini adakah ini sahaja yang diperlukan oleh pejalan kaki? Adakah pejalan kaki itu akan tertarik menggunakan kemudahan yang disediakan? Kajian kriteria yang membentuk persekitaran yang kondusif untuk pejalan kaki. Didapati pejalan kaki sebagai seorang manusia yang terpaksa berinteraksi secara langsung dengan persekitarannya memerlukan lebih daripada sebatang lorong. Selain daripada keperluan fizikal ia juga mempunyai keperluan persepsi. Untuk menggalakkan seseorang itu berjalan, persekitaran harus menarik dan memeransangkan setiap langkahnya. Secara ringkasnya, pejalan kaki memerlukan satu persekitaran yang membantunya mengorientasikan diri, memberinya peluang untuk melihat aktiviti-aktiviti orang lain dan mempunyai `complexity' kerana manusia secara semulajadinya cepat bosan dengan keadaan atau persekitaran yang sentiasa sama. Kriteria-kriteria ini diuji di kawasan kajian iaitu pusat bandar Kuching untuk memperkemaskannya dan juga untuk mengenalpasti cara menyelesaikannya dan juga untuk mengenalpasti cara menyelesaikan masalah-masalah kawasan kajian ini. Seterusnya, garispanduan berdasarkan kriteria-kriteria ini dibentuk dan diterapkan semula di kawasan kajian. Hasil kajian ini ialah kriteria dan garispanduan yang boleh digunapakai untuk merekabentuk persekitaran yang menjadikanberjalan kaki satu pengalaman yang menyeronokkan dan memeransangkan.Kertas Projek (Sarjana Muda Perancangan Bandar dan Wilayah)--Universiti Teknologi Malaysia, 1992.Pembangunan-pembangunan baru selalu lebih mementingkan faktor kenderaan di dalam menyediakan ruang bandar. Pejalan kaki sering dilupakan. Lorong pejalan kaki dan kemudahan lain ada disediakan di bandar-bandar moden tetapi dapat dipersoalkan di sini adakah ini sahaja yang diperlukan oleh pejalan kaki? Adakah pejalan kaki itu akan tertarik menggunakan kemudahan yang disediakan? Kajian kriteria yang membentuk persekitaran yang kondusif untuk pejalan kaki. Didapati pejalan kaki sebagai seorang manusia yang terpaksa berinteraksi secara langsung dengan persekitarannya memerlukan lebih daripada sebatang lorong. Selain daripada keperluan fizikal ia juga mempunyai keperluan persepsi. Untuk menggalakkan seseorang itu berjalan, persekitaran harus menarik dan memeransangkan setiap langkahnya. Secara ringkasnya, pejalan kaki memerlukan satu persekitaran yang membantunya mengorientasikan diri, memberinya peluang untuk melihat aktiviti-aktiviti orang lain dan mempunyai `complexity' kerana manusia secara semulajadinya cepat bosan dengan keadaan atau persekitaran yang sentiasa sama. Kriteria-kriteria ini diuji di kawasan kajian iaitu pusat bandar Kuching untuk memperkemaskannya dan juga untuk mengenalpasti cara menyelesaikannya dan juga untuk mengenalpasti cara menyelesaikan masalah-masalah kawasan kajian ini. Seterusnya, garispanduan berdasarkan kriteria-kriteria ini dibentuk dan diterapkan semula di kawasan kajian. Hasil kajian ini ialah kriteria dan garispanduan yang boleh digunapakai untuk merekabentuk persekitaran yang menjadikanberjalan kaki satu pengalaman yang menyeronokkan dan memeransangkan.03PRZSLPedestrian areasCities and towns |
spellingShingle | Pedestrian areas Cities and towns 186565 Wee, Irene Siew Liang Kriteria-kriteria peningkatan kualiti bandar untuk pejalan kaki : kes kajian : Pusat Bandar Kuching/ |
title | Kriteria-kriteria peningkatan kualiti bandar untuk pejalan kaki : kes kajian : Pusat Bandar Kuching/ |
title_full | Kriteria-kriteria peningkatan kualiti bandar untuk pejalan kaki : kes kajian : Pusat Bandar Kuching/ |
title_fullStr | Kriteria-kriteria peningkatan kualiti bandar untuk pejalan kaki : kes kajian : Pusat Bandar Kuching/ |
title_full_unstemmed | Kriteria-kriteria peningkatan kualiti bandar untuk pejalan kaki : kes kajian : Pusat Bandar Kuching/ |
title_short | Kriteria-kriteria peningkatan kualiti bandar untuk pejalan kaki : kes kajian : Pusat Bandar Kuching/ |
title_sort | kriteria kriteria peningkatan kualiti bandar untuk pejalan kaki kes kajian pusat bandar kuching |
topic | Pedestrian areas Cities and towns |
work_keys_str_mv | AT 186565weeirenesiewliang kriteriakriteriapeningkatankualitibandaruntukpejalankakikeskajianpusatbandarkuching |