Pembinaan Perisian Multimedia Berasaskan Pendekatan Objek Pembelajaran Digital bagi Topik Animasi untuk Pelajar Universiti /
Kajian ini bertujuan untuk membangunkan sebuah perisian pendidikan bagi topik Rangkaian Komputer menggunakan pendekatan Objek Pembelajaran Digital (OPD). Penghasilan bahan pengajaran yang berkonsepkan digital biasanya memerlukan masa yang lama dan kos yang tinggi. Dengan membangunkan perisian menggu...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | |
Language: | may |
Published: |
Skudai : Penerbit Universiti Teknologi Malaysia,
2007
|
Subjects: |
_version_ | 1826448204505284608 |
---|---|
author | Zaidatun Tasir, 1972-, author 602171 Fakulti Pendidikan 8185 |
author_facet | Zaidatun Tasir, 1972-, author 602171 Fakulti Pendidikan 8185 |
author_sort | Zaidatun Tasir, 1972-, author 602171 |
collection | OCEAN |
description | Kajian ini bertujuan untuk membangunkan sebuah perisian pendidikan bagi topik Rangkaian Komputer menggunakan pendekatan Objek Pembelajaran Digital (OPD). Penghasilan bahan pengajaran yang berkonsepkan digital biasanya memerlukan masa yang lama dan kos yang tinggi. Dengan membangunkan perisian menggunakan pendekatan OPD, masa dan kos dapat dijimatkan. Selain itu, OPD juga boleh menjadi salah satu sumber untuk menyokong pembelajaran kerana ia mempunyai ciri-ciri yang sangat efektif seperti kebolehgunaan semula, pakej pembelajaran yang kecil, interaktif dan merupakan pembelajaran yang bermakna. Pakej-pakej pembelajaran yang kecil ini dapat digabung menjadi satu pakej yang besar. Melalui perisian yang dibina, pelajar boleh memilih topik yang ingin dipelajarinya berdasarkan OPD yang disediakan. Setelah membuat pilihan topik, pelajar secara tidak langsung telah membina menu yang terdiri daripada topik-topik yang hanya ingin dipelajarinya sahaja. Dengan itu, pelajar akan lebih fokus kepada apa yang ingin dipelajarinya. Di dalam setiap topik, pelajar akan didedahkan dengan pendekatan pembelajaran yang bermakna seperti, pembelajaran berasaskan masalah, simulasi, permainan dan juga kuiz berperingkat. Perisian ini boleh digunakan oleh pelajar-pelajar yang mengambil matapelajaran Rangkaian Komputer. Perisian ini dibangunkan dengan menggunakan perisian pengarangan Macromedia Authorware 7.0 dan perisian sokongan yang lain, Adobe Photoshop CS2 ,Macromedia Flash 8 dan Ulead Gif Animator. Perisian ini berpotensi meningkatkan pengalaman pembelajaran individu terutamanya pada era teknologi maklumat yang semakin membangun. |
first_indexed | 2024-03-05T11:22:25Z |
format | |
id | KOHA-OAI-TEST:457529 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN |
language | may |
last_indexed | 2024-03-05T11:22:25Z |
publishDate | 2007 |
publisher | Skudai : Penerbit Universiti Teknologi Malaysia, |
record_format | dspace |
spelling | KOHA-OAI-TEST:4575292022-05-19T00:56:47ZPembinaan Perisian Multimedia Berasaskan Pendekatan Objek Pembelajaran Digital bagi Topik Animasi untuk Pelajar Universiti / Zaidatun Tasir, 1972-, author 602171 Fakulti Pendidikan 8185 Skudai : Penerbit Universiti Teknologi Malaysia,2007mayKajian ini bertujuan untuk membangunkan sebuah perisian pendidikan bagi topik Rangkaian Komputer menggunakan pendekatan Objek Pembelajaran Digital (OPD). Penghasilan bahan pengajaran yang berkonsepkan digital biasanya memerlukan masa yang lama dan kos yang tinggi. Dengan membangunkan perisian menggunakan pendekatan OPD, masa dan kos dapat dijimatkan. Selain itu, OPD juga boleh menjadi salah satu sumber untuk menyokong pembelajaran kerana ia mempunyai ciri-ciri yang sangat efektif seperti kebolehgunaan semula, pakej pembelajaran yang kecil, interaktif dan merupakan pembelajaran yang bermakna. Pakej-pakej pembelajaran yang kecil ini dapat digabung menjadi satu pakej yang besar. Melalui perisian yang dibina, pelajar boleh memilih topik yang ingin dipelajarinya berdasarkan OPD yang disediakan. Setelah membuat pilihan topik, pelajar secara tidak langsung telah membina menu yang terdiri daripada topik-topik yang hanya ingin dipelajarinya sahaja. Dengan itu, pelajar akan lebih fokus kepada apa yang ingin dipelajarinya. Di dalam setiap topik, pelajar akan didedahkan dengan pendekatan pembelajaran yang bermakna seperti, pembelajaran berasaskan masalah, simulasi, permainan dan juga kuiz berperingkat. Perisian ini boleh digunakan oleh pelajar-pelajar yang mengambil matapelajaran Rangkaian Komputer. Perisian ini dibangunkan dengan menggunakan perisian pengarangan Macromedia Authorware 7.0 dan perisian sokongan yang lain, Adobe Photoshop CS2 ,Macromedia Flash 8 dan Ulead Gif Animator. Perisian ini berpotensi meningkatkan pengalaman pembelajaran individu terutamanya pada era teknologi maklumat yang semakin membangun.Kajian ini bertujuan untuk membangunkan sebuah perisian pendidikan bagi topik Rangkaian Komputer menggunakan pendekatan Objek Pembelajaran Digital (OPD). Penghasilan bahan pengajaran yang berkonsepkan digital biasanya memerlukan masa yang lama dan kos yang tinggi. Dengan membangunkan perisian menggunakan pendekatan OPD, masa dan kos dapat dijimatkan. Selain itu, OPD juga boleh menjadi salah satu sumber untuk menyokong pembelajaran kerana ia mempunyai ciri-ciri yang sangat efektif seperti kebolehgunaan semula, pakej pembelajaran yang kecil, interaktif dan merupakan pembelajaran yang bermakna. Pakej-pakej pembelajaran yang kecil ini dapat digabung menjadi satu pakej yang besar. Melalui perisian yang dibina, pelajar boleh memilih topik yang ingin dipelajarinya berdasarkan OPD yang disediakan. Setelah membuat pilihan topik, pelajar secara tidak langsung telah membina menu yang terdiri daripada topik-topik yang hanya ingin dipelajarinya sahaja. Dengan itu, pelajar akan lebih fokus kepada apa yang ingin dipelajarinya. Di dalam setiap topik, pelajar akan didedahkan dengan pendekatan pembelajaran yang bermakna seperti, pembelajaran berasaskan masalah, simulasi, permainan dan juga kuiz berperingkat. Perisian ini boleh digunakan oleh pelajar-pelajar yang mengambil matapelajaran Rangkaian Komputer. Perisian ini dibangunkan dengan menggunakan perisian pengarangan Macromedia Authorware 7.0 dan perisian sokongan yang lain, Adobe Photoshop CS2 ,Macromedia Flash 8 dan Ulead Gif Animator. Perisian ini berpotensi meningkatkan pengalaman pembelajaran individu terutamanya pada era teknologi maklumat yang semakin membangun.PSZJBLEducational technologyURN:ISBN:9789673530960 |
spellingShingle | Educational technology Zaidatun Tasir, 1972-, author 602171 Fakulti Pendidikan 8185 Pembinaan Perisian Multimedia Berasaskan Pendekatan Objek Pembelajaran Digital bagi Topik Animasi untuk Pelajar Universiti / |
title | Pembinaan Perisian Multimedia Berasaskan Pendekatan Objek Pembelajaran Digital bagi Topik Animasi untuk Pelajar Universiti / |
title_full | Pembinaan Perisian Multimedia Berasaskan Pendekatan Objek Pembelajaran Digital bagi Topik Animasi untuk Pelajar Universiti / |
title_fullStr | Pembinaan Perisian Multimedia Berasaskan Pendekatan Objek Pembelajaran Digital bagi Topik Animasi untuk Pelajar Universiti / |
title_full_unstemmed | Pembinaan Perisian Multimedia Berasaskan Pendekatan Objek Pembelajaran Digital bagi Topik Animasi untuk Pelajar Universiti / |
title_short | Pembinaan Perisian Multimedia Berasaskan Pendekatan Objek Pembelajaran Digital bagi Topik Animasi untuk Pelajar Universiti / |
title_sort | pembinaan perisian multimedia berasaskan pendekatan objek pembelajaran digital bagi topik animasi untuk pelajar universiti |
topic | Educational technology |
work_keys_str_mv | AT zaidatuntasir1972author602171 pembinaanperisianmultimediaberasaskanpendekatanobjekpembelajarandigitalbagitopikanimasiuntukpelajaruniversiti AT fakultipendidikan8185 pembinaanperisianmultimediaberasaskanpendekatanobjekpembelajarandigitalbagitopikanimasiuntukpelajaruniversiti |