Pembangunan Perisian Multimedia Berasaskan Pendekatan Permainan Peringkat Prasekolah bagi Tajuk Konsep Nombor /
Penggunaan komputer sebagai alat rangsangan pengajaran dan pembelajaran (P&P) di dalam kelas adalah satu inovasi yang terkini dalam pendidikan awal kanak-kanak. Penggunaan komputer dalam proses P&P juga amat disarankan oleh kerajaan kerana sistem pendidikan kini memerlukan generasi celik kom...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | text |
Language: | eng |
Published: |
Johor Bahru, Johor : PENERBIT UTM PRESS,
2008
|
Subjects: |
_version_ | 1826449502057267200 |
---|---|
author | Zaidatun Tasir, 1972-, author 602171 Universiti Teknologi Malaysia. Fakulti Pendidikan 4664 |
author_facet | Zaidatun Tasir, 1972-, author 602171 Universiti Teknologi Malaysia. Fakulti Pendidikan 4664 |
author_sort | Zaidatun Tasir, 1972-, author 602171 |
collection | OCEAN |
description | Penggunaan komputer sebagai alat rangsangan pengajaran dan pembelajaran (P&P) di dalam kelas adalah satu inovasi yang terkini dalam pendidikan awal kanak-kanak. Penggunaan komputer dalam proses P&P juga amat disarankan oleh kerajaan kerana sistem pendidikan kini memerlukan generasi celik komputer. Dalam kajian ini perisian multimedia berasaskan pendekatan permainan untuk kanak-kanak prasekolah bagi tajuk 123 Concept telah dibangunkan. Kandungan perisian ini disusun berdasarkan huraian sukatan pelajaran bagi pendidikan prasekolah mengikut Kementerian Pelajaran Malaysia(KPM). Proses pembinaan perisian ini menggunakan model ADDIE yang mengandungi lima aliran kerja iaitu analisis, rekabentuk, pembangunan, perlaksanaan dan penilaian. Pendekatan bermain sambil belajar diterapkan dalam perisian ini kerana ia merupakan konsep dan prinsip pendidikan prasekolah. Perisian ini dibangunkan dengan menggunakan perisian Macromedia Authorware yang merupakan perisian yang utama dan disokong dengan perisian Flash Professional 8, Adobe Photoshop CS2, Sound Forge 7.0 dan Crazy Talk 4.5. Gabungan perisian-perisian ini dapat menyepadukan pelbagai media seperti grafik, teks, animasi, audio dan interaktiviti untuk menghasilkan perisian multimedia yang menarik bagi mengekalkan tumpuan kanak-kanak. Kelebihan utama perisian berasaskan pendekatan permainan ialah ia mampu menarik minat dan perhatian kanak-kanak melalui aktiviti dan latihan yang berkonsep bermain sambil belajar. Diharapkan perisian ini dapat membantu kanak-kanak menguasai konsep dan kemahiran Matematik prasekolah. |
first_indexed | 2024-03-05T11:41:24Z |
format | text |
id | KOHA-OAI-TEST:463849 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN |
language | eng |
last_indexed | 2024-03-05T11:41:24Z |
publishDate | 2008 |
publisher | Johor Bahru, Johor : PENERBIT UTM PRESS, |
record_format | dspace |
spelling | KOHA-OAI-TEST:4638492021-02-17T09:30:33ZPembangunan Perisian Multimedia Berasaskan Pendekatan Permainan Peringkat Prasekolah bagi Tajuk Konsep Nombor / Zaidatun Tasir, 1972-, author 602171 Universiti Teknologi Malaysia. Fakulti Pendidikan 4664 text Book chapter 481883 Johor Bahru, Johor : PENERBIT UTM PRESS,2008©2008engPenggunaan komputer sebagai alat rangsangan pengajaran dan pembelajaran (P&P) di dalam kelas adalah satu inovasi yang terkini dalam pendidikan awal kanak-kanak. Penggunaan komputer dalam proses P&P juga amat disarankan oleh kerajaan kerana sistem pendidikan kini memerlukan generasi celik komputer. Dalam kajian ini perisian multimedia berasaskan pendekatan permainan untuk kanak-kanak prasekolah bagi tajuk 123 Concept telah dibangunkan. Kandungan perisian ini disusun berdasarkan huraian sukatan pelajaran bagi pendidikan prasekolah mengikut Kementerian Pelajaran Malaysia(KPM). Proses pembinaan perisian ini menggunakan model ADDIE yang mengandungi lima aliran kerja iaitu analisis, rekabentuk, pembangunan, perlaksanaan dan penilaian. Pendekatan bermain sambil belajar diterapkan dalam perisian ini kerana ia merupakan konsep dan prinsip pendidikan prasekolah. Perisian ini dibangunkan dengan menggunakan perisian Macromedia Authorware yang merupakan perisian yang utama dan disokong dengan perisian Flash Professional 8, Adobe Photoshop CS2, Sound Forge 7.0 dan Crazy Talk 4.5. Gabungan perisian-perisian ini dapat menyepadukan pelbagai media seperti grafik, teks, animasi, audio dan interaktiviti untuk menghasilkan perisian multimedia yang menarik bagi mengekalkan tumpuan kanak-kanak. Kelebihan utama perisian berasaskan pendekatan permainan ialah ia mampu menarik minat dan perhatian kanak-kanak melalui aktiviti dan latihan yang berkonsep bermain sambil belajar. Diharapkan perisian ini dapat membantu kanak-kanak menguasai konsep dan kemahiran Matematik prasekolah.Includes bibliographical references and index.Penggunaan komputer sebagai alat rangsangan pengajaran dan pembelajaran (P&P) di dalam kelas adalah satu inovasi yang terkini dalam pendidikan awal kanak-kanak. Penggunaan komputer dalam proses P&P juga amat disarankan oleh kerajaan kerana sistem pendidikan kini memerlukan generasi celik komputer. Dalam kajian ini perisian multimedia berasaskan pendekatan permainan untuk kanak-kanak prasekolah bagi tajuk 123 Concept telah dibangunkan. Kandungan perisian ini disusun berdasarkan huraian sukatan pelajaran bagi pendidikan prasekolah mengikut Kementerian Pelajaran Malaysia(KPM). Proses pembinaan perisian ini menggunakan model ADDIE yang mengandungi lima aliran kerja iaitu analisis, rekabentuk, pembangunan, perlaksanaan dan penilaian. Pendekatan bermain sambil belajar diterapkan dalam perisian ini kerana ia merupakan konsep dan prinsip pendidikan prasekolah. Perisian ini dibangunkan dengan menggunakan perisian Macromedia Authorware yang merupakan perisian yang utama dan disokong dengan perisian Flash Professional 8, Adobe Photoshop CS2, Sound Forge 7.0 dan Crazy Talk 4.5. Gabungan perisian-perisian ini dapat menyepadukan pelbagai media seperti grafik, teks, animasi, audio dan interaktiviti untuk menghasilkan perisian multimedia yang menarik bagi mengekalkan tumpuan kanak-kanak. Kelebihan utama perisian berasaskan pendekatan permainan ialah ia mampu menarik minat dan perhatian kanak-kanak melalui aktiviti dan latihan yang berkonsep bermain sambil belajar. Diharapkan perisian ini dapat membantu kanak-kanak menguasai konsep dan kemahiran Matematik prasekolah.PSZ_JBInteractive multimediaMathematicsComputer-assisted instructionURN:ISBN:9789673539062 |
spellingShingle | Interactive multimedia Mathematics Computer-assisted instruction Zaidatun Tasir, 1972-, author 602171 Universiti Teknologi Malaysia. Fakulti Pendidikan 4664 Pembangunan Perisian Multimedia Berasaskan Pendekatan Permainan Peringkat Prasekolah bagi Tajuk Konsep Nombor / |
title | Pembangunan Perisian Multimedia Berasaskan Pendekatan Permainan Peringkat Prasekolah bagi Tajuk Konsep Nombor / |
title_full | Pembangunan Perisian Multimedia Berasaskan Pendekatan Permainan Peringkat Prasekolah bagi Tajuk Konsep Nombor / |
title_fullStr | Pembangunan Perisian Multimedia Berasaskan Pendekatan Permainan Peringkat Prasekolah bagi Tajuk Konsep Nombor / |
title_full_unstemmed | Pembangunan Perisian Multimedia Berasaskan Pendekatan Permainan Peringkat Prasekolah bagi Tajuk Konsep Nombor / |
title_short | Pembangunan Perisian Multimedia Berasaskan Pendekatan Permainan Peringkat Prasekolah bagi Tajuk Konsep Nombor / |
title_sort | pembangunan perisian multimedia berasaskan pendekatan permainan peringkat prasekolah bagi tajuk konsep nombor |
topic | Interactive multimedia Mathematics Computer-assisted instruction |
work_keys_str_mv | AT zaidatuntasir1972author602171 pembangunanperisianmultimediaberasaskanpendekatanpermainanperingkatprasekolahbagitajukkonsepnombor AT universititeknologimalaysiafakultipendidikan4664 pembangunanperisianmultimediaberasaskanpendekatanpermainanperingkatprasekolahbagitajukkonsepnombor |