Pembangunan Perisian Multimedia Berasaskan Pendekatan Permainan Peringkat Prasekolah bagi Tajuk Konsep Nombor /

Penggunaan komputer sebagai alat rangsangan pengajaran dan pembelajaran (P&P) di dalam kelas adalah satu inovasi yang terkini dalam pendidikan awal kanak-kanak. Penggunaan komputer dalam proses P&P juga amat disarankan oleh kerajaan kerana sistem pendidikan kini memerlukan generasi celik kom...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Zaidatun Tasir, 1972-, author 602171, Universiti Teknologi Malaysia. Fakulti Pendidikan 4664
Format: text
Language:eng
Published: Johor Bahru, Johor : PENERBIT UTM PRESS, 2008
Subjects:
_version_ 1826449502057267200
author Zaidatun Tasir, 1972-, author 602171
Universiti Teknologi Malaysia. Fakulti Pendidikan 4664
author_facet Zaidatun Tasir, 1972-, author 602171
Universiti Teknologi Malaysia. Fakulti Pendidikan 4664
author_sort Zaidatun Tasir, 1972-, author 602171
collection OCEAN
description Penggunaan komputer sebagai alat rangsangan pengajaran dan pembelajaran (P&P) di dalam kelas adalah satu inovasi yang terkini dalam pendidikan awal kanak-kanak. Penggunaan komputer dalam proses P&P juga amat disarankan oleh kerajaan kerana sistem pendidikan kini memerlukan generasi celik komputer. Dalam kajian ini perisian multimedia berasaskan pendekatan permainan untuk kanak-kanak prasekolah bagi tajuk 123 Concept telah dibangunkan. Kandungan perisian ini disusun berdasarkan huraian sukatan pelajaran bagi pendidikan prasekolah mengikut Kementerian Pelajaran Malaysia(KPM). Proses pembinaan perisian ini menggunakan model ADDIE yang mengandungi lima aliran kerja iaitu analisis, rekabentuk, pembangunan, perlaksanaan dan penilaian. Pendekatan bermain sambil belajar diterapkan dalam perisian ini kerana ia merupakan konsep dan prinsip pendidikan prasekolah. Perisian ini dibangunkan dengan menggunakan perisian Macromedia Authorware yang merupakan perisian yang utama dan disokong dengan perisian Flash Professional 8, Adobe Photoshop CS2, Sound Forge 7.0 dan Crazy Talk 4.5. Gabungan perisian-perisian ini dapat menyepadukan pelbagai media seperti grafik, teks, animasi, audio dan interaktiviti untuk menghasilkan perisian multimedia yang menarik bagi mengekalkan tumpuan kanak-kanak. Kelebihan utama perisian berasaskan pendekatan permainan ialah ia mampu menarik minat dan perhatian kanak-kanak melalui aktiviti dan latihan yang berkonsep bermain sambil belajar. Diharapkan perisian ini dapat membantu kanak-kanak menguasai konsep dan kemahiran Matematik prasekolah.
first_indexed 2024-03-05T11:41:24Z
format text
id KOHA-OAI-TEST:463849
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
language eng
last_indexed 2024-03-05T11:41:24Z
publishDate 2008
publisher Johor Bahru, Johor : PENERBIT UTM PRESS,
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:4638492021-02-17T09:30:33ZPembangunan Perisian Multimedia Berasaskan Pendekatan Permainan Peringkat Prasekolah bagi Tajuk Konsep Nombor / Zaidatun Tasir, 1972-, author 602171 Universiti Teknologi Malaysia. Fakulti Pendidikan 4664 text Book chapter 481883 Johor Bahru, Johor : PENERBIT UTM PRESS,2008©2008engPenggunaan komputer sebagai alat rangsangan pengajaran dan pembelajaran (P&P) di dalam kelas adalah satu inovasi yang terkini dalam pendidikan awal kanak-kanak. Penggunaan komputer dalam proses P&P juga amat disarankan oleh kerajaan kerana sistem pendidikan kini memerlukan generasi celik komputer. Dalam kajian ini perisian multimedia berasaskan pendekatan permainan untuk kanak-kanak prasekolah bagi tajuk 123 Concept telah dibangunkan. Kandungan perisian ini disusun berdasarkan huraian sukatan pelajaran bagi pendidikan prasekolah mengikut Kementerian Pelajaran Malaysia(KPM). Proses pembinaan perisian ini menggunakan model ADDIE yang mengandungi lima aliran kerja iaitu analisis, rekabentuk, pembangunan, perlaksanaan dan penilaian. Pendekatan bermain sambil belajar diterapkan dalam perisian ini kerana ia merupakan konsep dan prinsip pendidikan prasekolah. Perisian ini dibangunkan dengan menggunakan perisian Macromedia Authorware yang merupakan perisian yang utama dan disokong dengan perisian Flash Professional 8, Adobe Photoshop CS2, Sound Forge 7.0 dan Crazy Talk 4.5. Gabungan perisian-perisian ini dapat menyepadukan pelbagai media seperti grafik, teks, animasi, audio dan interaktiviti untuk menghasilkan perisian multimedia yang menarik bagi mengekalkan tumpuan kanak-kanak. Kelebihan utama perisian berasaskan pendekatan permainan ialah ia mampu menarik minat dan perhatian kanak-kanak melalui aktiviti dan latihan yang berkonsep bermain sambil belajar. Diharapkan perisian ini dapat membantu kanak-kanak menguasai konsep dan kemahiran Matematik prasekolah.Includes bibliographical references and index.Penggunaan komputer sebagai alat rangsangan pengajaran dan pembelajaran (P&P) di dalam kelas adalah satu inovasi yang terkini dalam pendidikan awal kanak-kanak. Penggunaan komputer dalam proses P&P juga amat disarankan oleh kerajaan kerana sistem pendidikan kini memerlukan generasi celik komputer. Dalam kajian ini perisian multimedia berasaskan pendekatan permainan untuk kanak-kanak prasekolah bagi tajuk 123 Concept telah dibangunkan. Kandungan perisian ini disusun berdasarkan huraian sukatan pelajaran bagi pendidikan prasekolah mengikut Kementerian Pelajaran Malaysia(KPM). Proses pembinaan perisian ini menggunakan model ADDIE yang mengandungi lima aliran kerja iaitu analisis, rekabentuk, pembangunan, perlaksanaan dan penilaian. Pendekatan bermain sambil belajar diterapkan dalam perisian ini kerana ia merupakan konsep dan prinsip pendidikan prasekolah. Perisian ini dibangunkan dengan menggunakan perisian Macromedia Authorware yang merupakan perisian yang utama dan disokong dengan perisian Flash Professional 8, Adobe Photoshop CS2, Sound Forge 7.0 dan Crazy Talk 4.5. Gabungan perisian-perisian ini dapat menyepadukan pelbagai media seperti grafik, teks, animasi, audio dan interaktiviti untuk menghasilkan perisian multimedia yang menarik bagi mengekalkan tumpuan kanak-kanak. Kelebihan utama perisian berasaskan pendekatan permainan ialah ia mampu menarik minat dan perhatian kanak-kanak melalui aktiviti dan latihan yang berkonsep bermain sambil belajar. Diharapkan perisian ini dapat membantu kanak-kanak menguasai konsep dan kemahiran Matematik prasekolah.PSZ_JBInteractive multimediaMathematicsComputer-assisted instructionURN:ISBN:9789673539062
spellingShingle Interactive multimedia
Mathematics
Computer-assisted instruction
Zaidatun Tasir, 1972-, author 602171
Universiti Teknologi Malaysia. Fakulti Pendidikan 4664
Pembangunan Perisian Multimedia Berasaskan Pendekatan Permainan Peringkat Prasekolah bagi Tajuk Konsep Nombor /
title Pembangunan Perisian Multimedia Berasaskan Pendekatan Permainan Peringkat Prasekolah bagi Tajuk Konsep Nombor /
title_full Pembangunan Perisian Multimedia Berasaskan Pendekatan Permainan Peringkat Prasekolah bagi Tajuk Konsep Nombor /
title_fullStr Pembangunan Perisian Multimedia Berasaskan Pendekatan Permainan Peringkat Prasekolah bagi Tajuk Konsep Nombor /
title_full_unstemmed Pembangunan Perisian Multimedia Berasaskan Pendekatan Permainan Peringkat Prasekolah bagi Tajuk Konsep Nombor /
title_short Pembangunan Perisian Multimedia Berasaskan Pendekatan Permainan Peringkat Prasekolah bagi Tajuk Konsep Nombor /
title_sort pembangunan perisian multimedia berasaskan pendekatan permainan peringkat prasekolah bagi tajuk konsep nombor
topic Interactive multimedia
Mathematics
Computer-assisted instruction
work_keys_str_mv AT zaidatuntasir1972author602171 pembangunanperisianmultimediaberasaskanpendekatanpermainanperingkatprasekolahbagitajukkonsepnombor
AT universititeknologimalaysiafakultipendidikan4664 pembangunanperisianmultimediaberasaskanpendekatanpermainanperingkatprasekolahbagitajukkonsepnombor