PRINSIP ASAS PENILAIAN PROGRAM PENDIDIKAN /

Buku ini menerangkan secara ringkas beberapa pendekatan yang boleh dilaksanakan untuk menilai program pendidikan. Program pendidikan merujuk kepada perancangan dan pelaksanaan aktiviti-aktiviti yang berkait dengan pengajaran dan pembelajaran dalam skop yang kecil seperti di dalam kelas atau secara m...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohamed Najib Abdul Ghafar, 1957-, author 603856, E-Sentral(Online service)
Format: text
Language:eng
Published: Johor Bahru : Penerbit UTM Press ; 2016
Subjects:
Description
Summary:Buku ini menerangkan secara ringkas beberapa pendekatan yang boleh dilaksanakan untuk menilai program pendidikan. Program pendidikan merujuk kepada perancangan dan pelaksanaan aktiviti-aktiviti yang berkait dengan pengajaran dan pembelajaran dalam skop yang kecil seperti di dalam kelas atau secara meluas, melibatkan sistem sekolah, daerah, negeri atau negara. Penilaian ialah proses memberi status kepada sesuatu objek atau aktiviti untuk menjawab soalan sebaik mana kejayaan objek atau aktiviti tersebut. Buku ini diharap dapat memberikan panduan kepada guru, pensyarah dan pelaksana program dari segi pilihan kaedah menilai kerana konsep asas adalah, sesuatu kaedah itu tidak mutlak dan untuk menggunakan kaedah terbaik bergantung kepada objektif penilaian itu.