Menilai keberkesanan pengajaran dan pembelajaran aliran kemahiran MLVK di Sekolah Menengah Vokasional (Tumpuan kajian pada kursus binaan bangunan)/

Tujuan kajian ini ialah untuk mengenalpasti faktor-faktor yang boleh mempengaruhi keberkesanan pengajaran dan pembelajaran aliran kemahiran MLVK. Subjek kajian terdiri dari dua kumpulan sampel iaitu 12 orang guru dan 30 orang pelajar aliran kemahiran MLVK yang terdapat ditiga buah SMV yang di pilih...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 319401 Khiyon Abdul Kadir
Format:
Published: 1991
Subjects:
_version_ 1796658211260989440
author 319401 Khiyon Abdul Kadir
author_facet 319401 Khiyon Abdul Kadir
author_sort 319401 Khiyon Abdul Kadir
collection OCEAN
description Tujuan kajian ini ialah untuk mengenalpasti faktor-faktor yang boleh mempengaruhi keberkesanan pengajaran dan pembelajaran aliran kemahiran MLVK. Subjek kajian terdiri dari dua kumpulan sampel iaitu 12 orang guru dan 30 orang pelajar aliran kemahiran MLVK yang terdapat ditiga buah SMV yang di pilih secara rawak dari berpuluh-puluh buah SMV yang terdapat di Malaysia. Pengumpulan data diperolehi dari soalselidik yang telah dijalankan. Dapatan dari kajian menunjukkan terdapat banyak faktor yang boleh mempengaruhi keberkesanan pengajaran dan pembelajaran aliran kemahiran MLVK. Antara faktor-faktor tersebut ialah minat dan taraf akademik pelajar, sikap dan pengetahuan guru dan beberapa faktor lain lagi. Hasil dari kajian ini didapati bahawa sebilangan besar pelajar tidak berminat mengikuti aliran kemahiran MLVK sedangkan kerajaan menghabiskan begitu banyak kewangan bagi mengujudkan aliran tersebut.
first_indexed 2024-03-04T15:45:41Z
format
id KOHA-OAI-TEST:65670
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-04T15:45:41Z
publishDate 1991
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:656702020-12-19T16:59:29ZMenilai keberkesanan pengajaran dan pembelajaran aliran kemahiran MLVK di Sekolah Menengah Vokasional (Tumpuan kajian pada kursus binaan bangunan)/ 319401 Khiyon Abdul Kadir 1991Tujuan kajian ini ialah untuk mengenalpasti faktor-faktor yang boleh mempengaruhi keberkesanan pengajaran dan pembelajaran aliran kemahiran MLVK. Subjek kajian terdiri dari dua kumpulan sampel iaitu 12 orang guru dan 30 orang pelajar aliran kemahiran MLVK yang terdapat ditiga buah SMV yang di pilih secara rawak dari berpuluh-puluh buah SMV yang terdapat di Malaysia. Pengumpulan data diperolehi dari soalselidik yang telah dijalankan. Dapatan dari kajian menunjukkan terdapat banyak faktor yang boleh mempengaruhi keberkesanan pengajaran dan pembelajaran aliran kemahiran MLVK. Antara faktor-faktor tersebut ialah minat dan taraf akademik pelajar, sikap dan pengetahuan guru dan beberapa faktor lain lagi. Hasil dari kajian ini didapati bahawa sebilangan besar pelajar tidak berminat mengikuti aliran kemahiran MLVK sedangkan kerajaan menghabiskan begitu banyak kewangan bagi mengujudkan aliran tersebut.Kertas Projek (Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan) - Universiti Teknologi Malaysia, 1991Tujuan kajian ini ialah untuk mengenalpasti faktor-faktor yang boleh mempengaruhi keberkesanan pengajaran dan pembelajaran aliran kemahiran MLVK. Subjek kajian terdiri dari dua kumpulan sampel iaitu 12 orang guru dan 30 orang pelajar aliran kemahiran MLVK yang terdapat ditiga buah SMV yang di pilih secara rawak dari berpuluh-puluh buah SMV yang terdapat di Malaysia. Pengumpulan data diperolehi dari soalselidik yang telah dijalankan. Dapatan dari kajian menunjukkan terdapat banyak faktor yang boleh mempengaruhi keberkesanan pengajaran dan pembelajaran aliran kemahiran MLVK. Antara faktor-faktor tersebut ialah minat dan taraf akademik pelajar, sikap dan pengetahuan guru dan beberapa faktor lain lagi. Hasil dari kajian ini didapati bahawa sebilangan besar pelajar tidak berminat mengikuti aliran kemahiran MLVK sedangkan kerajaan menghabiskan begitu banyak kewangan bagi mengujudkan aliran tersebut.44PRZSLVocational education
spellingShingle Vocational education
319401 Khiyon Abdul Kadir
Menilai keberkesanan pengajaran dan pembelajaran aliran kemahiran MLVK di Sekolah Menengah Vokasional (Tumpuan kajian pada kursus binaan bangunan)/
title Menilai keberkesanan pengajaran dan pembelajaran aliran kemahiran MLVK di Sekolah Menengah Vokasional (Tumpuan kajian pada kursus binaan bangunan)/
title_full Menilai keberkesanan pengajaran dan pembelajaran aliran kemahiran MLVK di Sekolah Menengah Vokasional (Tumpuan kajian pada kursus binaan bangunan)/
title_fullStr Menilai keberkesanan pengajaran dan pembelajaran aliran kemahiran MLVK di Sekolah Menengah Vokasional (Tumpuan kajian pada kursus binaan bangunan)/
title_full_unstemmed Menilai keberkesanan pengajaran dan pembelajaran aliran kemahiran MLVK di Sekolah Menengah Vokasional (Tumpuan kajian pada kursus binaan bangunan)/
title_short Menilai keberkesanan pengajaran dan pembelajaran aliran kemahiran MLVK di Sekolah Menengah Vokasional (Tumpuan kajian pada kursus binaan bangunan)/
title_sort menilai keberkesanan pengajaran dan pembelajaran aliran kemahiran mlvk di sekolah menengah vokasional tumpuan kajian pada kursus binaan bangunan
topic Vocational education
work_keys_str_mv AT 319401khiyonabdulkadir menilaikeberkesananpengajarandanpembelajaranalirankemahiranmlvkdisekolahmenengahvokasionaltumpuankajianpadakursusbinaanbangunan