Mengenal pasti masalah pembelajaran kimia dan kesannya kepada pencapaian kimia murid di sekolah/

Kajian ini bertujuan untuk mengenai pasti sejauhmana masalah pembelajaran kimia murid dapat mempengaruhi pencapaian kimia mereka di sekolah. Faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran iaitu pengaruh sekolah, sosial, minat, cara belajar dan kaedah pengajaran telah dikaji secara umum, bagi melihat s...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 328381 Norhashimah Ahmad Kasim
Format:
Published: 1991
Subjects:
_version_ 1826368770102263808
author 328381 Norhashimah Ahmad Kasim
author_facet 328381 Norhashimah Ahmad Kasim
author_sort 328381 Norhashimah Ahmad Kasim
collection OCEAN
description Kajian ini bertujuan untuk mengenai pasti sejauhmana masalah pembelajaran kimia murid dapat mempengaruhi pencapaian kimia mereka di sekolah. Faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran iaitu pengaruh sekolah, sosial, minat, cara belajar dan kaedah pengajaran telah dikaji secara umum, bagi melihat sejuahmana ianya boleh mempengaruhi dan meninggalkan kesan terhadap pencapaian murid. Berdasarkan analisis soal-selidik daripada sekolah yang terlibat dapat diramalkan beberapa kelemahan dalam pembelajaran yang mempengaruhi prestasi pencapaian murid. Faktor pengetahuan asas matematik dan sains di peringkat Sijil Rendah Pelajaran (SRP), pengajaran guru, kesukaran dalam kimia itu sendiri walupun murid berminat mempelajarinya, keadaan ekonomi ibu bapa yang lebih baik dan cara belajar yang berkesan merupakan ciri-ciri yang mempengaruhi pencapaian murid. Akhirnya hasil dari kajian ini diharapkan sedikit-sebanyak dapat memberi panduan kepada pihak yang terlibat agar dapat di ambil tindakan yang sewajarnya bagi mempastikan murid ini mendapat kejayaan cemerlang dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).
first_indexed 2024-03-04T15:54:20Z
format
id KOHA-OAI-TEST:68561
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-04T15:54:20Z
publishDate 1991
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:685612020-12-19T16:59:52ZMengenal pasti masalah pembelajaran kimia dan kesannya kepada pencapaian kimia murid di sekolah/ 328381 Norhashimah Ahmad Kasim 1991Kajian ini bertujuan untuk mengenai pasti sejauhmana masalah pembelajaran kimia murid dapat mempengaruhi pencapaian kimia mereka di sekolah. Faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran iaitu pengaruh sekolah, sosial, minat, cara belajar dan kaedah pengajaran telah dikaji secara umum, bagi melihat sejuahmana ianya boleh mempengaruhi dan meninggalkan kesan terhadap pencapaian murid. Berdasarkan analisis soal-selidik daripada sekolah yang terlibat dapat diramalkan beberapa kelemahan dalam pembelajaran yang mempengaruhi prestasi pencapaian murid. Faktor pengetahuan asas matematik dan sains di peringkat Sijil Rendah Pelajaran (SRP), pengajaran guru, kesukaran dalam kimia itu sendiri walupun murid berminat mempelajarinya, keadaan ekonomi ibu bapa yang lebih baik dan cara belajar yang berkesan merupakan ciri-ciri yang mempengaruhi pencapaian murid. Akhirnya hasil dari kajian ini diharapkan sedikit-sebanyak dapat memberi panduan kepada pihak yang terlibat agar dapat di ambil tindakan yang sewajarnya bagi mempastikan murid ini mendapat kejayaan cemerlang dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).Kertas Projek (Sarjana Muda Sains serta Pendidikan) - Universiti Teknologi Malaysia, 1991Kajian ini bertujuan untuk mengenai pasti sejauhmana masalah pembelajaran kimia murid dapat mempengaruhi pencapaian kimia mereka di sekolah. Faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran iaitu pengaruh sekolah, sosial, minat, cara belajar dan kaedah pengajaran telah dikaji secara umum, bagi melihat sejuahmana ianya boleh mempengaruhi dan meninggalkan kesan terhadap pencapaian murid. Berdasarkan analisis soal-selidik daripada sekolah yang terlibat dapat diramalkan beberapa kelemahan dalam pembelajaran yang mempengaruhi prestasi pencapaian murid. Faktor pengetahuan asas matematik dan sains di peringkat Sijil Rendah Pelajaran (SRP), pengajaran guru, kesukaran dalam kimia itu sendiri walupun murid berminat mempelajarinya, keadaan ekonomi ibu bapa yang lebih baik dan cara belajar yang berkesan merupakan ciri-ciri yang mempengaruhi pencapaian murid. Akhirnya hasil dari kajian ini diharapkan sedikit-sebanyak dapat memberi panduan kepada pihak yang terlibat agar dapat di ambil tindakan yang sewajarnya bagi mempastikan murid ini mendapat kejayaan cemerlang dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).42PRZSLChemistryStudentsEducation, SecondaryAcademic achievement
spellingShingle Chemistry
Students
Education, Secondary
Academic achievement
328381 Norhashimah Ahmad Kasim
Mengenal pasti masalah pembelajaran kimia dan kesannya kepada pencapaian kimia murid di sekolah/
title Mengenal pasti masalah pembelajaran kimia dan kesannya kepada pencapaian kimia murid di sekolah/
title_full Mengenal pasti masalah pembelajaran kimia dan kesannya kepada pencapaian kimia murid di sekolah/
title_fullStr Mengenal pasti masalah pembelajaran kimia dan kesannya kepada pencapaian kimia murid di sekolah/
title_full_unstemmed Mengenal pasti masalah pembelajaran kimia dan kesannya kepada pencapaian kimia murid di sekolah/
title_short Mengenal pasti masalah pembelajaran kimia dan kesannya kepada pencapaian kimia murid di sekolah/
title_sort mengenal pasti masalah pembelajaran kimia dan kesannya kepada pencapaian kimia murid di sekolah
topic Chemistry
Students
Education, Secondary
Academic achievement
work_keys_str_mv AT 328381norhashimahahmadkasim mengenalpastimasalahpembelajarankimiadankesannyakepadapencapaiankimiamuriddisekolah