Mengenal pasti masalah pembelajaran kimia dan kesannya kepada pencapaian kimia murid di sekolah/
Kajian ini bertujuan untuk mengenai pasti sejauhmana masalah pembelajaran kimia murid dapat mempengaruhi pencapaian kimia mereka di sekolah. Faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran iaitu pengaruh sekolah, sosial, minat, cara belajar dan kaedah pengajaran telah dikaji secara umum, bagi melihat s...
Main Author: | |
---|---|
Format: | |
Published: |
1991
|
Subjects: |
_version_ | 1826368770102263808 |
---|---|
author | 328381 Norhashimah Ahmad Kasim |
author_facet | 328381 Norhashimah Ahmad Kasim |
author_sort | 328381 Norhashimah Ahmad Kasim |
collection | OCEAN |
description | Kajian ini bertujuan untuk mengenai pasti sejauhmana masalah pembelajaran kimia murid dapat mempengaruhi pencapaian kimia mereka di sekolah. Faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran iaitu pengaruh sekolah, sosial, minat, cara belajar dan kaedah pengajaran telah dikaji secara umum, bagi melihat sejuahmana ianya boleh mempengaruhi dan meninggalkan kesan terhadap pencapaian murid. Berdasarkan analisis soal-selidik daripada sekolah yang terlibat dapat diramalkan beberapa kelemahan dalam pembelajaran yang mempengaruhi prestasi pencapaian murid. Faktor pengetahuan asas matematik dan sains di peringkat Sijil Rendah Pelajaran (SRP), pengajaran guru, kesukaran dalam kimia itu sendiri walupun murid berminat mempelajarinya, keadaan ekonomi ibu bapa yang lebih baik dan cara belajar yang berkesan merupakan ciri-ciri yang mempengaruhi pencapaian murid. Akhirnya hasil dari kajian ini diharapkan sedikit-sebanyak dapat memberi panduan kepada pihak yang terlibat agar dapat di ambil tindakan yang sewajarnya bagi mempastikan murid ini mendapat kejayaan cemerlang dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). |
first_indexed | 2024-03-04T15:54:20Z |
format | |
id | KOHA-OAI-TEST:68561 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN |
last_indexed | 2024-03-04T15:54:20Z |
publishDate | 1991 |
record_format | dspace |
spelling | KOHA-OAI-TEST:685612020-12-19T16:59:52ZMengenal pasti masalah pembelajaran kimia dan kesannya kepada pencapaian kimia murid di sekolah/ 328381 Norhashimah Ahmad Kasim 1991Kajian ini bertujuan untuk mengenai pasti sejauhmana masalah pembelajaran kimia murid dapat mempengaruhi pencapaian kimia mereka di sekolah. Faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran iaitu pengaruh sekolah, sosial, minat, cara belajar dan kaedah pengajaran telah dikaji secara umum, bagi melihat sejuahmana ianya boleh mempengaruhi dan meninggalkan kesan terhadap pencapaian murid. Berdasarkan analisis soal-selidik daripada sekolah yang terlibat dapat diramalkan beberapa kelemahan dalam pembelajaran yang mempengaruhi prestasi pencapaian murid. Faktor pengetahuan asas matematik dan sains di peringkat Sijil Rendah Pelajaran (SRP), pengajaran guru, kesukaran dalam kimia itu sendiri walupun murid berminat mempelajarinya, keadaan ekonomi ibu bapa yang lebih baik dan cara belajar yang berkesan merupakan ciri-ciri yang mempengaruhi pencapaian murid. Akhirnya hasil dari kajian ini diharapkan sedikit-sebanyak dapat memberi panduan kepada pihak yang terlibat agar dapat di ambil tindakan yang sewajarnya bagi mempastikan murid ini mendapat kejayaan cemerlang dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).Kertas Projek (Sarjana Muda Sains serta Pendidikan) - Universiti Teknologi Malaysia, 1991Kajian ini bertujuan untuk mengenai pasti sejauhmana masalah pembelajaran kimia murid dapat mempengaruhi pencapaian kimia mereka di sekolah. Faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran iaitu pengaruh sekolah, sosial, minat, cara belajar dan kaedah pengajaran telah dikaji secara umum, bagi melihat sejuahmana ianya boleh mempengaruhi dan meninggalkan kesan terhadap pencapaian murid. Berdasarkan analisis soal-selidik daripada sekolah yang terlibat dapat diramalkan beberapa kelemahan dalam pembelajaran yang mempengaruhi prestasi pencapaian murid. Faktor pengetahuan asas matematik dan sains di peringkat Sijil Rendah Pelajaran (SRP), pengajaran guru, kesukaran dalam kimia itu sendiri walupun murid berminat mempelajarinya, keadaan ekonomi ibu bapa yang lebih baik dan cara belajar yang berkesan merupakan ciri-ciri yang mempengaruhi pencapaian murid. Akhirnya hasil dari kajian ini diharapkan sedikit-sebanyak dapat memberi panduan kepada pihak yang terlibat agar dapat di ambil tindakan yang sewajarnya bagi mempastikan murid ini mendapat kejayaan cemerlang dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).42PRZSLChemistryStudentsEducation, SecondaryAcademic achievement |
spellingShingle | Chemistry Students Education, Secondary Academic achievement 328381 Norhashimah Ahmad Kasim Mengenal pasti masalah pembelajaran kimia dan kesannya kepada pencapaian kimia murid di sekolah/ |
title | Mengenal pasti masalah pembelajaran kimia dan kesannya kepada pencapaian kimia murid di sekolah/ |
title_full | Mengenal pasti masalah pembelajaran kimia dan kesannya kepada pencapaian kimia murid di sekolah/ |
title_fullStr | Mengenal pasti masalah pembelajaran kimia dan kesannya kepada pencapaian kimia murid di sekolah/ |
title_full_unstemmed | Mengenal pasti masalah pembelajaran kimia dan kesannya kepada pencapaian kimia murid di sekolah/ |
title_short | Mengenal pasti masalah pembelajaran kimia dan kesannya kepada pencapaian kimia murid di sekolah/ |
title_sort | mengenal pasti masalah pembelajaran kimia dan kesannya kepada pencapaian kimia murid di sekolah |
topic | Chemistry Students Education, Secondary Academic achievement |
work_keys_str_mv | AT 328381norhashimahahmadkasim mengenalpastimasalahpembelajarankimiadankesannyakepadapencapaiankimiamuriddisekolah |