Pengimplementasian sistem automated teller machine (ATM) di BBMB Ibu Pejabat /

Dalam projek ini, satu analisa akan dibuat ke atas sistem Automated Teller Machine (ATM) di bank Bumiputra Malaysia Berhad (BBMB), Cawangan Ibu Pejabat. pengkajian dilakukan terhadap urusniaga sistem ATM dan pengenalpastian masalah-masalah yang dikateforikan kepada tiga bahagian iaitu Gangguan Cawan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: 438617 Mohd. Asri Che Hamat
Format:
Published: Kuala Lumpur : UTM, 1993
Subjects:
_version_ 1826373579538694144
author 438617 Mohd. Asri Che Hamat
author_facet 438617 Mohd. Asri Che Hamat
author_sort 438617 Mohd. Asri Che Hamat
collection OCEAN
description Dalam projek ini, satu analisa akan dibuat ke atas sistem Automated Teller Machine (ATM) di bank Bumiputra Malaysia Berhad (BBMB), Cawangan Ibu Pejabat. pengkajian dilakukan terhadap urusniaga sistem ATM dan pengenalpastian masalah-masalah yang dikateforikan kepada tiga bahagian iaitu Gangguan Cawangan,masalah komunikasi dan masalah Perkakasan yang sering mengganggu perjalanan urusniaga bank. Berdasarkan kepada keadaan ini, data-data yang akan dikumpul adalah mengambilkira kesan keatas perjalanan urusniaga apabila sesuatu sumber tenaga yang disalurkan tergendala ataupun disebabkan oleh unsur-unsur lain yang mengganggu perjalanan sistem. Ia juga menggunakan konsep Petri Net di dalam mewakilkan proses-proses urusniaga dan merumuskannya kepada bentuk penyelesaian masalah-masalah yang berlaku. Seterusnya, penganalisaan terhadap data urusniaga menggunakan bahasa SAS dilakukan bertujuan membuat ramalan urusniaga di masa hadapan. Daripada penganalisaan tersebut, satu aturcara telah dibina untuk menentukan kadar penggunaan mesin JUWARA bertujuan membantupihak bank membuat perancangan jangka panjang. Adalah diharapkan kajian ini dapat membantu pihak BBMB merancang urusniaga dengan lebih sistematik untuk masa-masa akan datang.
first_indexed 2024-03-04T17:04:56Z
format
id KOHA-OAI-TEST:92131
institution Universiti Teknologi Malaysia - OCEAN
last_indexed 2024-03-04T17:04:56Z
publishDate 1993
publisher Kuala Lumpur : UTM,
record_format dspace
spelling KOHA-OAI-TEST:921312020-12-19T17:01:06ZPengimplementasian sistem automated teller machine (ATM) di BBMB Ibu Pejabat / 438617 Mohd. Asri Che Hamat Kuala Lumpur : UTM,1993Dalam projek ini, satu analisa akan dibuat ke atas sistem Automated Teller Machine (ATM) di bank Bumiputra Malaysia Berhad (BBMB), Cawangan Ibu Pejabat. pengkajian dilakukan terhadap urusniaga sistem ATM dan pengenalpastian masalah-masalah yang dikateforikan kepada tiga bahagian iaitu Gangguan Cawangan,masalah komunikasi dan masalah Perkakasan yang sering mengganggu perjalanan urusniaga bank. Berdasarkan kepada keadaan ini, data-data yang akan dikumpul adalah mengambilkira kesan keatas perjalanan urusniaga apabila sesuatu sumber tenaga yang disalurkan tergendala ataupun disebabkan oleh unsur-unsur lain yang mengganggu perjalanan sistem. Ia juga menggunakan konsep Petri Net di dalam mewakilkan proses-proses urusniaga dan merumuskannya kepada bentuk penyelesaian masalah-masalah yang berlaku. Seterusnya, penganalisaan terhadap data urusniaga menggunakan bahasa SAS dilakukan bertujuan membuat ramalan urusniaga di masa hadapan. Daripada penganalisaan tersebut, satu aturcara telah dibina untuk menentukan kadar penggunaan mesin JUWARA bertujuan membantupihak bank membuat perancangan jangka panjang. Adalah diharapkan kajian ini dapat membantu pihak BBMB merancang urusniaga dengan lebih sistematik untuk masa-masa akan datang.Kertas Projek (Sarjana Muda Sains Komputer) - Universiti Teknologi Malaysia, 1993Dalam projek ini, satu analisa akan dibuat ke atas sistem Automated Teller Machine (ATM) di bank Bumiputra Malaysia Berhad (BBMB), Cawangan Ibu Pejabat. pengkajian dilakukan terhadap urusniaga sistem ATM dan pengenalpastian masalah-masalah yang dikateforikan kepada tiga bahagian iaitu Gangguan Cawangan,masalah komunikasi dan masalah Perkakasan yang sering mengganggu perjalanan urusniaga bank. Berdasarkan kepada keadaan ini, data-data yang akan dikumpul adalah mengambilkira kesan keatas perjalanan urusniaga apabila sesuatu sumber tenaga yang disalurkan tergendala ataupun disebabkan oleh unsur-unsur lain yang mengganggu perjalanan sistem. Ia juga menggunakan konsep Petri Net di dalam mewakilkan proses-proses urusniaga dan merumuskannya kepada bentuk penyelesaian masalah-masalah yang berlaku. Seterusnya, penganalisaan terhadap data urusniaga menggunakan bahasa SAS dilakukan bertujuan membuat ramalan urusniaga di masa hadapan. Daripada penganalisaan tersebut, satu aturcara telah dibina untuk menentukan kadar penggunaan mesin JUWARA bertujuan membantupihak bank membuat perancangan jangka panjang. Adalah diharapkan kajian ini dapat membantu pihak BBMB merancang urusniaga dengan lebih sistematik untuk masa-masa akan datang.36PRZSLBanks and bankingAutomated tellers
spellingShingle Banks and banking
Automated tellers
438617 Mohd. Asri Che Hamat
Pengimplementasian sistem automated teller machine (ATM) di BBMB Ibu Pejabat /
title Pengimplementasian sistem automated teller machine (ATM) di BBMB Ibu Pejabat /
title_full Pengimplementasian sistem automated teller machine (ATM) di BBMB Ibu Pejabat /
title_fullStr Pengimplementasian sistem automated teller machine (ATM) di BBMB Ibu Pejabat /
title_full_unstemmed Pengimplementasian sistem automated teller machine (ATM) di BBMB Ibu Pejabat /
title_short Pengimplementasian sistem automated teller machine (ATM) di BBMB Ibu Pejabat /
title_sort pengimplementasian sistem automated teller machine atm di bbmb ibu pejabat
topic Banks and banking
Automated tellers
work_keys_str_mv AT 438617mohdasrichehamat pengimplementasiansistemautomatedtellermachineatmdibbmbibupejabat