Penerapan Kreativiti di Dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) Mata Pelajaran Jawi: Kajian Rintis

Kajian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi guru tentang kreativiti di dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP), mengenal pasti tahap kefahaman mereka terhadap Elemen Merentas Kurikulum (EMK) kreativiti di dalam Jawi seperti yang terkandung di dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) serta...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Wan Marzuki, Wan Ismail, Hafizoah, Kassim, Munira, Abdul Razak
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Universiti Malaysia Pahang 2016
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/15075/1/P069%20pg512-518.pdf
_version_ 1796991670168846336
author Wan Marzuki, Wan Ismail
Hafizoah, Kassim
Munira, Abdul Razak
author_facet Wan Marzuki, Wan Ismail
Hafizoah, Kassim
Munira, Abdul Razak
author_sort Wan Marzuki, Wan Ismail
collection UMP
description Kajian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi guru tentang kreativiti di dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP), mengenal pasti tahap kefahaman mereka terhadap Elemen Merentas Kurikulum (EMK) kreativiti di dalam Jawi seperti yang terkandung di dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) serta apakah permasalahan berkaitan yang dialami semasa menjalankan sesi PdP di dalam menerapkan elemen tersebut. Kaedah penyelidikan “Survey” digunakan untuk mengumpul data. Instrumen kajian yang digunakan ialah i) borang soal selidik iaitu tentang latar belakang guru, persepsi tentang kreativiti, penerapan EMK kreativiti di dalam PdP mata pelajaran Jawi dan penilaian kendiri kreativiti (ii) soalan temubual iaitu untuk mengetahui persepsi tentang kreativiti, kefahaman responden terhadap pelaksanaan Elemen Merentas Kurikulum kreativiti semasa mengajar Jawi serta masalah yang dihadapi di dalam melaksanakan penerapan EMK kreativiti di dalam PdP. Hasil kajian mendapati, persepsi responden terhadap kreativiti adalah positif. Begitu juga dengan tahap kefahaman mereka terhadap pelaksanaan EMK kreativiti di dalam mata pelajaran Jawi. Hasil kajian juga turut mengenalpasti beberapa masalah yang dihadapi di dalam melaksanakan penerapan elemen tersebut kepada murid-murid.
first_indexed 2024-03-06T12:08:52Z
format Conference or Workshop Item
id UMPir15075
institution Universiti Malaysia Pahang
language English
last_indexed 2024-03-06T12:08:52Z
publishDate 2016
publisher Universiti Malaysia Pahang
record_format dspace
spelling UMPir150752018-02-07T05:53:27Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/15075/ Penerapan Kreativiti di Dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) Mata Pelajaran Jawi: Kajian Rintis Wan Marzuki, Wan Ismail Hafizoah, Kassim Munira, Abdul Razak PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania Kajian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi guru tentang kreativiti di dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP), mengenal pasti tahap kefahaman mereka terhadap Elemen Merentas Kurikulum (EMK) kreativiti di dalam Jawi seperti yang terkandung di dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) serta apakah permasalahan berkaitan yang dialami semasa menjalankan sesi PdP di dalam menerapkan elemen tersebut. Kaedah penyelidikan “Survey” digunakan untuk mengumpul data. Instrumen kajian yang digunakan ialah i) borang soal selidik iaitu tentang latar belakang guru, persepsi tentang kreativiti, penerapan EMK kreativiti di dalam PdP mata pelajaran Jawi dan penilaian kendiri kreativiti (ii) soalan temubual iaitu untuk mengetahui persepsi tentang kreativiti, kefahaman responden terhadap pelaksanaan Elemen Merentas Kurikulum kreativiti semasa mengajar Jawi serta masalah yang dihadapi di dalam melaksanakan penerapan EMK kreativiti di dalam PdP. Hasil kajian mendapati, persepsi responden terhadap kreativiti adalah positif. Begitu juga dengan tahap kefahaman mereka terhadap pelaksanaan EMK kreativiti di dalam mata pelajaran Jawi. Hasil kajian juga turut mengenalpasti beberapa masalah yang dihadapi di dalam melaksanakan penerapan elemen tersebut kepada murid-murid. Universiti Malaysia Pahang 2016 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/15075/1/P069%20pg512-518.pdf Wan Marzuki, Wan Ismail and Hafizoah, Kassim and Munira, Abdul Razak (2016) Penerapan Kreativiti di Dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) Mata Pelajaran Jawi: Kajian Rintis. In: Proceedings of The National Conference for Postgraduate Research (NCON-PGR 2016) , 24-25 September 2016 , Universiti Malaysia Pahang (UMP), Pekan, Pahang. pp. 512-518.. http://ee.ump.edu.my/ncon/wp-content/uploads/2016/10/Proceeding-NCON-PGR-2016.zip
spellingShingle PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania
Wan Marzuki, Wan Ismail
Hafizoah, Kassim
Munira, Abdul Razak
Penerapan Kreativiti di Dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) Mata Pelajaran Jawi: Kajian Rintis
title Penerapan Kreativiti di Dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) Mata Pelajaran Jawi: Kajian Rintis
title_full Penerapan Kreativiti di Dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) Mata Pelajaran Jawi: Kajian Rintis
title_fullStr Penerapan Kreativiti di Dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) Mata Pelajaran Jawi: Kajian Rintis
title_full_unstemmed Penerapan Kreativiti di Dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) Mata Pelajaran Jawi: Kajian Rintis
title_short Penerapan Kreativiti di Dalam Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) Mata Pelajaran Jawi: Kajian Rintis
title_sort penerapan kreativiti di dalam pengajaran dan pembelajaran pdp mata pelajaran jawi kajian rintis
topic PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania
url http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/15075/1/P069%20pg512-518.pdf
work_keys_str_mv AT wanmarzukiwanismail penerapankreativitididalampengajarandanpembelajaranpdpmatapelajaranjawikajianrintis
AT hafizoahkassim penerapankreativitididalampengajarandanpembelajaranpdpmatapelajaranjawikajianrintis
AT muniraabdulrazak penerapankreativitididalampengajarandanpembelajaranpdpmatapelajaranjawikajianrintis