Penulisan Kreatif Sebagai Penyumbang kepada Membudayakan Kretiviti Pelajar Bersandarkan Teknologi di KUKTEM- Satu Pemangkin kepada Pelaksanaan Soft Skills

Kemahiran komunikasi adalah merupakan salah satu elemen di dalam kemahiran Soft Skills bagi memastikan graduan berketrampilan tinggi. Pelajar yang mempunyai kemahiran berkomunikasi dianggap cemerlang kerana dapat menyampaikan maklumat dengan lebih efektif. Berkomunikasi secara lisan (oral comm...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ida Rizyani, Tahir, Haslinda, Hashim
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2006
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/2128/1/IdaRizyaniTahir2006_Penulisankreatifsebagaipenyumbangkepada%5B1%5D.pdf
_version_ 1796989512784543744
author Ida Rizyani, Tahir
Haslinda, Hashim
author_facet Ida Rizyani, Tahir
Haslinda, Hashim
author_sort Ida Rizyani, Tahir
collection UMP
description Kemahiran komunikasi adalah merupakan salah satu elemen di dalam kemahiran Soft Skills bagi memastikan graduan berketrampilan tinggi. Pelajar yang mempunyai kemahiran berkomunikasi dianggap cemerlang kerana dapat menyampaikan maklumat dengan lebih efektif. Berkomunikasi secara lisan (oral communication) mahupun secara penulisan (written communication) merupakan antara elemen Soft Skills yang diutamakan di KUKTEM. Seringkali kita mendengar kritikan mengenai pelajar kejuruteraan yang tidak mampu melahirkan idea-idea bernas melalui penulisan kerana mereka lebih terdedah kepada kemahiran hands on. Menyahut cabaran kritikan tersebut, subjek ko kurikulum penulisan kreatif diwujudkan di KUKTEM dan ianya berperanan untuk membantu pelajar berkongsi idea dan memberikan ruang kepada pelajar untuk menjadikan minat mereka untuk menulis sebagai langkah kepada peluang keusahawanan di masa akan datang .Di sinilah pengurusan kreativiti berasaskan teknologi memainkan peranannya. Kertas ini akan membincangkan tentang penulisan kreatif sebagai penyumbang kepada kreativiti pelajar dengan lebih terperinci. Penulisan kreatif memberikan ruang kepada pelajar untuk meluahkan idea secara objektif dan dapat meningkatkan tahap motivasi pelajar di dalam pembentukan personaliti. Elemen-elemen seperti memotivasikan diri (self motivation), pembentukan diri (self development), keyakinan diri (self confidence) dan kepuasan diri (self satisfaction) dipercayai dapat menjadi faktor penyumbang ke arah pembentukan sahsiah pelajar untuk menangani pelbagai cabaran dunia masa kini. Peranan kemahiran menulis secara kreatif ini juga diharapkan akan membantu bakal graduan KUKTEM untuk menjadi lebih kritis kepada persekitaran apabila mereka memasuki alam pekerjaan kelak.
first_indexed 2024-03-06T11:38:13Z
format Conference or Workshop Item
id UMPir2128
institution Universiti Malaysia Pahang
language English
last_indexed 2024-03-06T11:38:13Z
publishDate 2006
record_format dspace
spelling UMPir21282015-03-03T07:54:51Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/2128/ Penulisan Kreatif Sebagai Penyumbang kepada Membudayakan Kretiviti Pelajar Bersandarkan Teknologi di KUKTEM- Satu Pemangkin kepada Pelaksanaan Soft Skills Ida Rizyani, Tahir Haslinda, Hashim LB2300 Higher Education Kemahiran komunikasi adalah merupakan salah satu elemen di dalam kemahiran Soft Skills bagi memastikan graduan berketrampilan tinggi. Pelajar yang mempunyai kemahiran berkomunikasi dianggap cemerlang kerana dapat menyampaikan maklumat dengan lebih efektif. Berkomunikasi secara lisan (oral communication) mahupun secara penulisan (written communication) merupakan antara elemen Soft Skills yang diutamakan di KUKTEM. Seringkali kita mendengar kritikan mengenai pelajar kejuruteraan yang tidak mampu melahirkan idea-idea bernas melalui penulisan kerana mereka lebih terdedah kepada kemahiran hands on. Menyahut cabaran kritikan tersebut, subjek ko kurikulum penulisan kreatif diwujudkan di KUKTEM dan ianya berperanan untuk membantu pelajar berkongsi idea dan memberikan ruang kepada pelajar untuk menjadikan minat mereka untuk menulis sebagai langkah kepada peluang keusahawanan di masa akan datang .Di sinilah pengurusan kreativiti berasaskan teknologi memainkan peranannya. Kertas ini akan membincangkan tentang penulisan kreatif sebagai penyumbang kepada kreativiti pelajar dengan lebih terperinci. Penulisan kreatif memberikan ruang kepada pelajar untuk meluahkan idea secara objektif dan dapat meningkatkan tahap motivasi pelajar di dalam pembentukan personaliti. Elemen-elemen seperti memotivasikan diri (self motivation), pembentukan diri (self development), keyakinan diri (self confidence) dan kepuasan diri (self satisfaction) dipercayai dapat menjadi faktor penyumbang ke arah pembentukan sahsiah pelajar untuk menangani pelbagai cabaran dunia masa kini. Peranan kemahiran menulis secara kreatif ini juga diharapkan akan membantu bakal graduan KUKTEM untuk menjadi lebih kritis kepada persekitaran apabila mereka memasuki alam pekerjaan kelak. 2006 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/2128/1/IdaRizyaniTahir2006_Penulisankreatifsebagaipenyumbangkepada%5B1%5D.pdf Ida Rizyani, Tahir and Haslinda, Hashim (2006) Penulisan Kreatif Sebagai Penyumbang kepada Membudayakan Kretiviti Pelajar Bersandarkan Teknologi di KUKTEM- Satu Pemangkin kepada Pelaksanaan Soft Skills. In: Persidangan Pembangunan Pelajar (NASDEC) 2006 , 8-9 August 2006 , Kuala Lumpur. . (Unpublished)
spellingShingle LB2300 Higher Education
Ida Rizyani, Tahir
Haslinda, Hashim
Penulisan Kreatif Sebagai Penyumbang kepada Membudayakan Kretiviti Pelajar Bersandarkan Teknologi di KUKTEM- Satu Pemangkin kepada Pelaksanaan Soft Skills
title Penulisan Kreatif Sebagai Penyumbang kepada Membudayakan Kretiviti Pelajar Bersandarkan Teknologi di KUKTEM- Satu Pemangkin kepada Pelaksanaan Soft Skills
title_full Penulisan Kreatif Sebagai Penyumbang kepada Membudayakan Kretiviti Pelajar Bersandarkan Teknologi di KUKTEM- Satu Pemangkin kepada Pelaksanaan Soft Skills
title_fullStr Penulisan Kreatif Sebagai Penyumbang kepada Membudayakan Kretiviti Pelajar Bersandarkan Teknologi di KUKTEM- Satu Pemangkin kepada Pelaksanaan Soft Skills
title_full_unstemmed Penulisan Kreatif Sebagai Penyumbang kepada Membudayakan Kretiviti Pelajar Bersandarkan Teknologi di KUKTEM- Satu Pemangkin kepada Pelaksanaan Soft Skills
title_short Penulisan Kreatif Sebagai Penyumbang kepada Membudayakan Kretiviti Pelajar Bersandarkan Teknologi di KUKTEM- Satu Pemangkin kepada Pelaksanaan Soft Skills
title_sort penulisan kreatif sebagai penyumbang kepada membudayakan kretiviti pelajar bersandarkan teknologi di kuktem satu pemangkin kepada pelaksanaan soft skills
topic LB2300 Higher Education
url http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/2128/1/IdaRizyaniTahir2006_Penulisankreatifsebagaipenyumbangkepada%5B1%5D.pdf
work_keys_str_mv AT idarizyanitahir penulisankreatifsebagaipenyumbangkepadamembudayakankretivitipelajarbersandarkanteknologidikuktemsatupemangkinkepadapelaksanaansoftskills
AT haslindahashim penulisankreatifsebagaipenyumbangkepadamembudayakankretivitipelajarbersandarkanteknologidikuktemsatupemangkinkepadapelaksanaansoftskills