Pembangunan Kerohanian Menurut Model Tazkiyah al-Nafs al-Ghazali: Aplikasinya dalam Pelaksanaan Program Tarbiah di Asrama Sekolah - Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA), Pulau Pinang

Kajian ini mengkaji tentang aspek pembangunan kerohanian berasaskan model tazkiyah al-nafs al-Ghazali dalam konteks pelaksanaan program tarbiah di asrama sekolah–sekolah menengah kebangsaan agama (SMKA) Pulau Pinang iaitu SMKA al-Mashoor ( L), SMKA al-Mashoor (P), SMKA al-Irsyad dan SMKA Nibong Teba...

全面介紹

書目詳細資料
Main Authors: Mohd Suhardi, Mat Jusoh, Mohd. Farid, Mohd Sharif, Jasni, Sulong
格式: Conference or Workshop Item
語言:English
出版: Association of Malaysian Muslim Intellectuals, Bandar Baru Bangi 2018
主題:
在線閱讀:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/23330/1/Pembangunan%20Kerohanian%20Menurut%20Model%20Tazkiyah%20al-Nafs%20al-Ghazali1.pdf
_version_ 1825812426028744704
author Mohd Suhardi, Mat Jusoh
Mohd. Farid, Mohd Sharif
Jasni, Sulong
author_facet Mohd Suhardi, Mat Jusoh
Mohd. Farid, Mohd Sharif
Jasni, Sulong
author_sort Mohd Suhardi, Mat Jusoh
collection UMP
description Kajian ini mengkaji tentang aspek pembangunan kerohanian berasaskan model tazkiyah al-nafs al-Ghazali dalam konteks pelaksanaan program tarbiah di asrama sekolah–sekolah menengah kebangsaan agama (SMKA) Pulau Pinang iaitu SMKA al-Mashoor ( L), SMKA al-Mashoor (P), SMKA al-Irsyad dan SMKA Nibong Tebal. Objektif utama kajian ini adalah untuk mengenalpasti sejauhmana elemen tazkiyah alnafs al-Ghazali dapat diterapkan dalam pelaksanaan program tarbiah di asrama SMKA, Pulau Pinang. Seterusnya, menilai tahap keberkesanan pelaksanaan program pembangunan kerohanian pelajar dan akhirnya, mencadangkan beberapa aspek penambahbaikan modul pembangunan kerohanian diri pelajar. Reka bentuk kajian ini adalah berbentuk kualitatif dan kuantitatif iaitu data-data kajian diperolehi melalui kaedah pemerhatian, temubual dan soal selidik. Dapatan kajian kuantitatif melalui statistik deskriptif menunjukkan aspek pembangunan kerohanian pelajar berasaskan model tazkiyah al-nafs al-Ghazali berada pada tahap min sederhana tinggi (min=3.96). Analisis statistik inferensi berdasarkan ujian ANOVA sehala pula menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan (p = 0. 42, p>0.05) di antara tempoh masa responden tinggal di asrama dalam aspek kesan pelaksanaan tarbiah terhadap pelajar asrama. Manakala dapatan kajian kualitatif menunjukkan amalan mujahadah al-nafs dan al-ihsan masih berada di tahap penghayatan rendah dalam kebanyakan responden. Akhirnya, kajian ini menyimpulkan bahawa pembangunan kerohanian berasaskan model tazkiyah al-nafs al-Ghazali memerlukan organisasi murabbi yang mantap bagi menerapkan elemen tazkiyah al-nafs dalam rangka pembentukan sahsiah pelajar.
first_indexed 2024-03-06T12:28:58Z
format Conference or Workshop Item
id UMPir23330
institution Universiti Malaysia Pahang
language English
last_indexed 2024-03-06T12:28:58Z
publishDate 2018
publisher Association of Malaysian Muslim Intellectuals, Bandar Baru Bangi
record_format dspace
spelling UMPir233302019-01-02T00:55:00Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/23330/ Pembangunan Kerohanian Menurut Model Tazkiyah al-Nafs al-Ghazali: Aplikasinya dalam Pelaksanaan Program Tarbiah di Asrama Sekolah - Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA), Pulau Pinang Mohd Suhardi, Mat Jusoh Mohd. Farid, Mohd Sharif Jasni, Sulong BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc Kajian ini mengkaji tentang aspek pembangunan kerohanian berasaskan model tazkiyah al-nafs al-Ghazali dalam konteks pelaksanaan program tarbiah di asrama sekolah–sekolah menengah kebangsaan agama (SMKA) Pulau Pinang iaitu SMKA al-Mashoor ( L), SMKA al-Mashoor (P), SMKA al-Irsyad dan SMKA Nibong Tebal. Objektif utama kajian ini adalah untuk mengenalpasti sejauhmana elemen tazkiyah alnafs al-Ghazali dapat diterapkan dalam pelaksanaan program tarbiah di asrama SMKA, Pulau Pinang. Seterusnya, menilai tahap keberkesanan pelaksanaan program pembangunan kerohanian pelajar dan akhirnya, mencadangkan beberapa aspek penambahbaikan modul pembangunan kerohanian diri pelajar. Reka bentuk kajian ini adalah berbentuk kualitatif dan kuantitatif iaitu data-data kajian diperolehi melalui kaedah pemerhatian, temubual dan soal selidik. Dapatan kajian kuantitatif melalui statistik deskriptif menunjukkan aspek pembangunan kerohanian pelajar berasaskan model tazkiyah al-nafs al-Ghazali berada pada tahap min sederhana tinggi (min=3.96). Analisis statistik inferensi berdasarkan ujian ANOVA sehala pula menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan (p = 0. 42, p>0.05) di antara tempoh masa responden tinggal di asrama dalam aspek kesan pelaksanaan tarbiah terhadap pelajar asrama. Manakala dapatan kajian kualitatif menunjukkan amalan mujahadah al-nafs dan al-ihsan masih berada di tahap penghayatan rendah dalam kebanyakan responden. Akhirnya, kajian ini menyimpulkan bahawa pembangunan kerohanian berasaskan model tazkiyah al-nafs al-Ghazali memerlukan organisasi murabbi yang mantap bagi menerapkan elemen tazkiyah al-nafs dalam rangka pembentukan sahsiah pelajar. Association of Malaysian Muslim Intellectuals, Bandar Baru Bangi 2018 Conference or Workshop Item PeerReviewed pdf en http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/23330/1/Pembangunan%20Kerohanian%20Menurut%20Model%20Tazkiyah%20al-Nafs%20al-Ghazali1.pdf Mohd Suhardi, Mat Jusoh and Mohd. Farid, Mohd Sharif and Jasni, Sulong (2018) Pembangunan Kerohanian Menurut Model Tazkiyah al-Nafs al-Ghazali: Aplikasinya dalam Pelaksanaan Program Tarbiah di Asrama Sekolah - Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA), Pulau Pinang. In: 6th International Conference On Islamic Education: Rabbani Education (ICIEd 2018) , 4-5 November 2018 , Kota Bharu, Kelantan. pp. 254-263.. ISBN 978-967-14229-4-6 (Published)
spellingShingle BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
Mohd Suhardi, Mat Jusoh
Mohd. Farid, Mohd Sharif
Jasni, Sulong
Pembangunan Kerohanian Menurut Model Tazkiyah al-Nafs al-Ghazali: Aplikasinya dalam Pelaksanaan Program Tarbiah di Asrama Sekolah - Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA), Pulau Pinang
title Pembangunan Kerohanian Menurut Model Tazkiyah al-Nafs al-Ghazali: Aplikasinya dalam Pelaksanaan Program Tarbiah di Asrama Sekolah - Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA), Pulau Pinang
title_full Pembangunan Kerohanian Menurut Model Tazkiyah al-Nafs al-Ghazali: Aplikasinya dalam Pelaksanaan Program Tarbiah di Asrama Sekolah - Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA), Pulau Pinang
title_fullStr Pembangunan Kerohanian Menurut Model Tazkiyah al-Nafs al-Ghazali: Aplikasinya dalam Pelaksanaan Program Tarbiah di Asrama Sekolah - Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA), Pulau Pinang
title_full_unstemmed Pembangunan Kerohanian Menurut Model Tazkiyah al-Nafs al-Ghazali: Aplikasinya dalam Pelaksanaan Program Tarbiah di Asrama Sekolah - Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA), Pulau Pinang
title_short Pembangunan Kerohanian Menurut Model Tazkiyah al-Nafs al-Ghazali: Aplikasinya dalam Pelaksanaan Program Tarbiah di Asrama Sekolah - Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA), Pulau Pinang
title_sort pembangunan kerohanian menurut model tazkiyah al nafs al ghazali aplikasinya dalam pelaksanaan program tarbiah di asrama sekolah sekolah menengah kebangsaan agama smka pulau pinang
topic BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
url http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/23330/1/Pembangunan%20Kerohanian%20Menurut%20Model%20Tazkiyah%20al-Nafs%20al-Ghazali1.pdf
work_keys_str_mv AT mohdsuhardimatjusoh pembangunankerohanianmenurutmodeltazkiyahalnafsalghazaliaplikasinyadalampelaksanaanprogramtarbiahdiasramasekolahsekolahmenengahkebangsaanagamasmkapulaupinang
AT mohdfaridmohdsharif pembangunankerohanianmenurutmodeltazkiyahalnafsalghazaliaplikasinyadalampelaksanaanprogramtarbiahdiasramasekolahsekolahmenengahkebangsaanagamasmkapulaupinang
AT jasnisulong pembangunankerohanianmenurutmodeltazkiyahalnafsalghazaliaplikasinyadalampelaksanaanprogramtarbiahdiasramasekolahsekolahmenengahkebangsaanagamasmkapulaupinang