Tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners+ yang membimbing mereka di negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan

Mulai dari tahun 2013 setiap Kepimpinan Sekolah di Malaysia akan mempunyai rakan pembimbing penambahbaikan sekolah iaitu School Improvement Partners (SIPartners+ ) yang digambarkan sebagai rakan kritikal dan peranannya adalah untuk menyokong dan mencabar Kepimpinan Sekolah. Ini adalah berdasarkan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Azuri, Shaari, Hasmadi, Hassan
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Malaysia Pahang 2019
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26783/1/Tahap%20penerimaan%20kepimpinan%20sekolah%20terhadap%20school%20improvement.pdf
_version_ 1796993734351519744
author Mohd Azuri, Shaari
Hasmadi, Hassan
author_facet Mohd Azuri, Shaari
Hasmadi, Hassan
author_sort Mohd Azuri, Shaari
collection UMP
description Mulai dari tahun 2013 setiap Kepimpinan Sekolah di Malaysia akan mempunyai rakan pembimbing penambahbaikan sekolah iaitu School Improvement Partners (SIPartners+ ) yang digambarkan sebagai rakan kritikal dan peranannya adalah untuk menyokong dan mencabar Kepimpinan Sekolah. Ini adalah berdasarkan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 dan terkandung dalam Anjakan ke-enam yang digariskan dalam PPPM yang mesti dicapai dalam tempoh Gelombang Satu 2013-2015. Kajian ini merupakan satu kajian berasaskan kaedah kuantitatif dan dapatan data dianalisis menggunakan perisian SPSS IBM Version 20.0 yang melibatkan kajian di tiga buah negeri di Pantai Timur, Malaysia yang dinilai berdasarkan keperluan dasar negara dari perspektif penerima langsung iaitu Kepimpinan Sekolah. Terdapat pelbagai persepsi berbeza-beza pihak Kepimpinan Sekolah terhadap SIPartners+ daripada aspek bimbingan, kemahiran dan pengalaman mereka dan sokongan serta cabaran yang diberikan oleh SIPartners+ . Ianya banyak seolah-olah bergantung kepada kepakaran dan kelakuan individu SIPartners+ itu sendiri dan pendapat mereka adalah tidak konsisten di antara satu sama lain. Agenda ditetapkan oleh SIPartners+ dilihat sebagai terlalu memberi tumpuan kepada data daripada perbincangan tentang pengajaran dan pembelajaran serta keperluan untuk SIPartners+ itu sendiri. Dengan adanya maklumat tentang keberkesanan bimbingan SIPartners+ terhadap Kepimpinan Sekolah (KS) serta pencapaian akademik murid-murid, diharap pihak KPM, JPN mahupun PPD dapat merancang dan melaksanakan model bimbingan baru atau penambahbaikan agar kepimpinan sekolah dapat meningkatkan kualiti profesional kepimpinan sekolah dan pencapaian akademik murid-murid di sekolah.
first_indexed 2024-03-06T12:38:09Z
format Article
id UMPir26783
institution Universiti Malaysia Pahang
language English
last_indexed 2024-03-06T12:38:09Z
publishDate 2019
publisher Universiti Malaysia Pahang
record_format dspace
spelling UMPir267832019-12-10T03:17:28Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26783/ Tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners+ yang membimbing mereka di negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan Mohd Azuri, Shaari Hasmadi, Hassan LB Theory and practice of education Mulai dari tahun 2013 setiap Kepimpinan Sekolah di Malaysia akan mempunyai rakan pembimbing penambahbaikan sekolah iaitu School Improvement Partners (SIPartners+ ) yang digambarkan sebagai rakan kritikal dan peranannya adalah untuk menyokong dan mencabar Kepimpinan Sekolah. Ini adalah berdasarkan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 dan terkandung dalam Anjakan ke-enam yang digariskan dalam PPPM yang mesti dicapai dalam tempoh Gelombang Satu 2013-2015. Kajian ini merupakan satu kajian berasaskan kaedah kuantitatif dan dapatan data dianalisis menggunakan perisian SPSS IBM Version 20.0 yang melibatkan kajian di tiga buah negeri di Pantai Timur, Malaysia yang dinilai berdasarkan keperluan dasar negara dari perspektif penerima langsung iaitu Kepimpinan Sekolah. Terdapat pelbagai persepsi berbeza-beza pihak Kepimpinan Sekolah terhadap SIPartners+ daripada aspek bimbingan, kemahiran dan pengalaman mereka dan sokongan serta cabaran yang diberikan oleh SIPartners+ . Ianya banyak seolah-olah bergantung kepada kepakaran dan kelakuan individu SIPartners+ itu sendiri dan pendapat mereka adalah tidak konsisten di antara satu sama lain. Agenda ditetapkan oleh SIPartners+ dilihat sebagai terlalu memberi tumpuan kepada data daripada perbincangan tentang pengajaran dan pembelajaran serta keperluan untuk SIPartners+ itu sendiri. Dengan adanya maklumat tentang keberkesanan bimbingan SIPartners+ terhadap Kepimpinan Sekolah (KS) serta pencapaian akademik murid-murid, diharap pihak KPM, JPN mahupun PPD dapat merancang dan melaksanakan model bimbingan baru atau penambahbaikan agar kepimpinan sekolah dapat meningkatkan kualiti profesional kepimpinan sekolah dan pencapaian akademik murid-murid di sekolah. Universiti Malaysia Pahang 2019 Article PeerReviewed pdf en http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26783/1/Tahap%20penerimaan%20kepimpinan%20sekolah%20terhadap%20school%20improvement.pdf Mohd Azuri, Shaari and Hasmadi, Hassan (2019) Tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners+ yang membimbing mereka di negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan. International Journal of Humanities Technology and Civilization (IJHTC), 1 (6). pp. 18-24. ISSN 2289-7216. (Published) http://journal.ump.edu.my/ijhtc/article/view/3389
spellingShingle LB Theory and practice of education
Mohd Azuri, Shaari
Hasmadi, Hassan
Tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners+ yang membimbing mereka di negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan
title Tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners+ yang membimbing mereka di negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan
title_full Tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners+ yang membimbing mereka di negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan
title_fullStr Tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners+ yang membimbing mereka di negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan
title_full_unstemmed Tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners+ yang membimbing mereka di negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan
title_short Tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners+ yang membimbing mereka di negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan
title_sort tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners yang membimbing mereka di negeri pahang terengganu dan kelantan
topic LB Theory and practice of education
url http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26783/1/Tahap%20penerimaan%20kepimpinan%20sekolah%20terhadap%20school%20improvement.pdf
work_keys_str_mv AT mohdazurishaari tahappenerimaankepimpinansekolahterhadapschoolimprovementipartnersyangmembimbingmerekadinegeripahangterengganudankelantan
AT hasmadihassan tahappenerimaankepimpinansekolahterhadapschoolimprovementipartnersyangmembimbingmerekadinegeripahangterengganudankelantan