Tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners+ yang membimbing mereka di negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan
Mulai dari tahun 2013 setiap Kepimpinan Sekolah di Malaysia akan mempunyai rakan pembimbing penambahbaikan sekolah iaitu School Improvement Partners (SIPartners+ ) yang digambarkan sebagai rakan kritikal dan peranannya adalah untuk menyokong dan mencabar Kepimpinan Sekolah. Ini adalah berdasarkan...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Malaysia Pahang
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26783/1/Tahap%20penerimaan%20kepimpinan%20sekolah%20terhadap%20school%20improvement.pdf |
_version_ | 1796993734351519744 |
---|---|
author | Mohd Azuri, Shaari Hasmadi, Hassan |
author_facet | Mohd Azuri, Shaari Hasmadi, Hassan |
author_sort | Mohd Azuri, Shaari |
collection | UMP |
description | Mulai dari tahun 2013 setiap Kepimpinan Sekolah di Malaysia akan mempunyai rakan pembimbing penambahbaikan sekolah iaitu School Improvement Partners (SIPartners+ ) yang digambarkan sebagai rakan kritikal dan peranannya adalah untuk menyokong dan mencabar Kepimpinan Sekolah. Ini adalah berdasarkan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 dan terkandung dalam Anjakan ke-enam yang digariskan dalam PPPM yang mesti dicapai dalam tempoh Gelombang Satu 2013-2015. Kajian ini merupakan satu kajian berasaskan kaedah kuantitatif dan dapatan data dianalisis menggunakan perisian SPSS IBM Version 20.0 yang melibatkan kajian di tiga buah negeri di Pantai Timur, Malaysia yang dinilai berdasarkan keperluan dasar negara dari perspektif penerima langsung iaitu Kepimpinan Sekolah. Terdapat pelbagai persepsi berbeza-beza pihak Kepimpinan Sekolah terhadap SIPartners+ daripada aspek bimbingan, kemahiran dan pengalaman mereka dan sokongan serta cabaran yang diberikan oleh SIPartners+ . Ianya banyak seolah-olah bergantung kepada kepakaran dan kelakuan individu SIPartners+ itu sendiri dan pendapat mereka adalah tidak konsisten di antara satu sama lain. Agenda ditetapkan oleh SIPartners+ dilihat sebagai terlalu memberi tumpuan kepada data daripada perbincangan tentang pengajaran dan pembelajaran serta keperluan untuk SIPartners+ itu sendiri. Dengan adanya maklumat tentang keberkesanan bimbingan SIPartners+ terhadap Kepimpinan Sekolah (KS) serta pencapaian akademik murid-murid, diharap pihak KPM, JPN mahupun PPD dapat merancang dan melaksanakan model bimbingan baru atau penambahbaikan agar kepimpinan sekolah dapat meningkatkan kualiti profesional kepimpinan sekolah dan pencapaian akademik murid-murid di sekolah. |
first_indexed | 2024-03-06T12:38:09Z |
format | Article |
id | UMPir26783 |
institution | Universiti Malaysia Pahang |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T12:38:09Z |
publishDate | 2019 |
publisher | Universiti Malaysia Pahang |
record_format | dspace |
spelling | UMPir267832019-12-10T03:17:28Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26783/ Tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners+ yang membimbing mereka di negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan Mohd Azuri, Shaari Hasmadi, Hassan LB Theory and practice of education Mulai dari tahun 2013 setiap Kepimpinan Sekolah di Malaysia akan mempunyai rakan pembimbing penambahbaikan sekolah iaitu School Improvement Partners (SIPartners+ ) yang digambarkan sebagai rakan kritikal dan peranannya adalah untuk menyokong dan mencabar Kepimpinan Sekolah. Ini adalah berdasarkan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 dan terkandung dalam Anjakan ke-enam yang digariskan dalam PPPM yang mesti dicapai dalam tempoh Gelombang Satu 2013-2015. Kajian ini merupakan satu kajian berasaskan kaedah kuantitatif dan dapatan data dianalisis menggunakan perisian SPSS IBM Version 20.0 yang melibatkan kajian di tiga buah negeri di Pantai Timur, Malaysia yang dinilai berdasarkan keperluan dasar negara dari perspektif penerima langsung iaitu Kepimpinan Sekolah. Terdapat pelbagai persepsi berbeza-beza pihak Kepimpinan Sekolah terhadap SIPartners+ daripada aspek bimbingan, kemahiran dan pengalaman mereka dan sokongan serta cabaran yang diberikan oleh SIPartners+ . Ianya banyak seolah-olah bergantung kepada kepakaran dan kelakuan individu SIPartners+ itu sendiri dan pendapat mereka adalah tidak konsisten di antara satu sama lain. Agenda ditetapkan oleh SIPartners+ dilihat sebagai terlalu memberi tumpuan kepada data daripada perbincangan tentang pengajaran dan pembelajaran serta keperluan untuk SIPartners+ itu sendiri. Dengan adanya maklumat tentang keberkesanan bimbingan SIPartners+ terhadap Kepimpinan Sekolah (KS) serta pencapaian akademik murid-murid, diharap pihak KPM, JPN mahupun PPD dapat merancang dan melaksanakan model bimbingan baru atau penambahbaikan agar kepimpinan sekolah dapat meningkatkan kualiti profesional kepimpinan sekolah dan pencapaian akademik murid-murid di sekolah. Universiti Malaysia Pahang 2019 Article PeerReviewed pdf en http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26783/1/Tahap%20penerimaan%20kepimpinan%20sekolah%20terhadap%20school%20improvement.pdf Mohd Azuri, Shaari and Hasmadi, Hassan (2019) Tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners+ yang membimbing mereka di negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan. International Journal of Humanities Technology and Civilization (IJHTC), 1 (6). pp. 18-24. ISSN 2289-7216. (Published) http://journal.ump.edu.my/ijhtc/article/view/3389 |
spellingShingle | LB Theory and practice of education Mohd Azuri, Shaari Hasmadi, Hassan Tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners+ yang membimbing mereka di negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan |
title | Tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners+ yang membimbing mereka di negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan |
title_full | Tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners+ yang membimbing mereka di negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan |
title_fullStr | Tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners+ yang membimbing mereka di negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan |
title_full_unstemmed | Tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners+ yang membimbing mereka di negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan |
title_short | Tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners+ yang membimbing mereka di negeri Pahang, Terengganu dan Kelantan |
title_sort | tahap penerimaan kepimpinan sekolah terhadap school improvement ipartners yang membimbing mereka di negeri pahang terengganu dan kelantan |
topic | LB Theory and practice of education |
url | http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26783/1/Tahap%20penerimaan%20kepimpinan%20sekolah%20terhadap%20school%20improvement.pdf |
work_keys_str_mv | AT mohdazurishaari tahappenerimaankepimpinansekolahterhadapschoolimprovementipartnersyangmembimbingmerekadinegeripahangterengganudankelantan AT hasmadihassan tahappenerimaankepimpinansekolahterhadapschoolimprovementipartnersyangmembimbingmerekadinegeripahangterengganudankelantan |