Strategi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu kepada penutur asing: pendekatan teknologi (apps) dan program pengukuhan berdasarkan model kolb

Strategi pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu dalam kemahiran berbahasa sangat diperlukan oleh tenaga pengajar termasuk elemen leksikal, penulisan, pertuturan, menghubungkait bahasa dan budaya, aplikasi teknologi yang amat mempengaruhi minat para pelajar asing (Zeckqualine Melai e...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Juwairiah, Osman, Mardian, Shah Omar, Salinah, Jaafar, Zuraina, Ali, Suryanti, Awang, Haslinda, Hashim, Mardhiyyah, Zamani
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi Malaysia 2021
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/31852/1/61
_version_ 1825813936687022080
author Juwairiah, Osman
Mardian, Shah Omar
Salinah, Jaafar
Zuraina, Ali
Suryanti, Awang
Haslinda, Hashim
Mardhiyyah, Zamani
author_facet Juwairiah, Osman
Mardian, Shah Omar
Salinah, Jaafar
Zuraina, Ali
Suryanti, Awang
Haslinda, Hashim
Mardhiyyah, Zamani
author_sort Juwairiah, Osman
collection UMP
description Strategi pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu dalam kemahiran berbahasa sangat diperlukan oleh tenaga pengajar termasuk elemen leksikal, penulisan, pertuturan, menghubungkait bahasa dan budaya, aplikasi teknologi yang amat mempengaruhi minat para pelajar asing (Zeckqualine Melai et al. 2020). Kajian ini merupakan rentetan daripada kajian Juwairiah Osman et al. (2018) yang telah menunjukkan penggunaan Model Kolb dalam membantu penguasaan bahasa Melayu kepada pelajar antarabangsa. Namun, kelemahan yang dikenal pasti ialah kurangnya aplikasi yang menyeluruh dari segi aktiviti berbantukan teknologi dan aktiviti yang lebih relevan dalam aspek aktiviti dan program pengukuhan. Sehubungan itu, strategi pembelajaran bahasa Melayu memerlukan pendekatan pembelajaran yang sistematik, menarik, interaktif dan berkesan kepada pelajar antarabangsa. Kajian ini bertujuan mengkaji strategi pengajaran dan pembelajaran berdasarkan stail pembelajaran Model Kolb (1984), iaitu pemerhatian reflektif, konseptual abstrak, eksperimen efektif dan pengalaman konkrit yang diaplikasikan oleh para pelajar antarabangsa di Universiti Malaysia Pahang. Keempat-empat stail ini merangkumi pelbagai kaedah secara tradisional, inovasi pembelajaran dan pendekatan berbantukan teknologi. Kajian ini melibatkan seramai 30 orang pelajar antarabangsa, iaitu termasuk penutur asing yang berada di kampus Gambang, Pahang. Namun, kajian ini akan berfokus pada aplikasi keempat-empat stail pembelajaran Model Kolb termasuklah pembinaan aplikasi (apps) yang baru dihasilkan pada tahun 2020, aktiviti dalam kelas, luar kelas, medium pembelajaran dalam talian, program pengucapan awam dan beberapa program yang lain. Dapatan menunjukkan pendekatan pemerhatian reflektif secara umumnya ialah 11.11%, konseptual abstrak ialah 11.11%, 33.33% dan 66.67%, eksperimen efektif ialah 11.11% manakala peringkat akhir iaitu pengalaman konkrit ialah 11.11%, 22.22% dan 77.78%. Hasil kajian menunjukkan strategi tersebut dapat membantu penguasaan bahasa Melayu kepada pelajar antarabangsa mahupun penutur asing sekali gus menarik minat untuk terus mempelajari bahasa Melayu.
first_indexed 2024-03-06T12:51:24Z
format Article
id UMPir31852
institution Universiti Malaysia Pahang
language English
last_indexed 2024-03-06T12:51:24Z
publishDate 2021
publisher Universiti Teknologi Malaysia
record_format dspace
spelling UMPir318522024-01-04T03:57:58Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/31852/ Strategi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu kepada penutur asing: pendekatan teknologi (apps) dan program pengukuhan berdasarkan model kolb Juwairiah, Osman Mardian, Shah Omar Salinah, Jaafar Zuraina, Ali Suryanti, Awang Haslinda, Hashim Mardhiyyah, Zamani H Social Sciences (General) L Education (General) Strategi pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu dalam kemahiran berbahasa sangat diperlukan oleh tenaga pengajar termasuk elemen leksikal, penulisan, pertuturan, menghubungkait bahasa dan budaya, aplikasi teknologi yang amat mempengaruhi minat para pelajar asing (Zeckqualine Melai et al. 2020). Kajian ini merupakan rentetan daripada kajian Juwairiah Osman et al. (2018) yang telah menunjukkan penggunaan Model Kolb dalam membantu penguasaan bahasa Melayu kepada pelajar antarabangsa. Namun, kelemahan yang dikenal pasti ialah kurangnya aplikasi yang menyeluruh dari segi aktiviti berbantukan teknologi dan aktiviti yang lebih relevan dalam aspek aktiviti dan program pengukuhan. Sehubungan itu, strategi pembelajaran bahasa Melayu memerlukan pendekatan pembelajaran yang sistematik, menarik, interaktif dan berkesan kepada pelajar antarabangsa. Kajian ini bertujuan mengkaji strategi pengajaran dan pembelajaran berdasarkan stail pembelajaran Model Kolb (1984), iaitu pemerhatian reflektif, konseptual abstrak, eksperimen efektif dan pengalaman konkrit yang diaplikasikan oleh para pelajar antarabangsa di Universiti Malaysia Pahang. Keempat-empat stail ini merangkumi pelbagai kaedah secara tradisional, inovasi pembelajaran dan pendekatan berbantukan teknologi. Kajian ini melibatkan seramai 30 orang pelajar antarabangsa, iaitu termasuk penutur asing yang berada di kampus Gambang, Pahang. Namun, kajian ini akan berfokus pada aplikasi keempat-empat stail pembelajaran Model Kolb termasuklah pembinaan aplikasi (apps) yang baru dihasilkan pada tahun 2020, aktiviti dalam kelas, luar kelas, medium pembelajaran dalam talian, program pengucapan awam dan beberapa program yang lain. Dapatan menunjukkan pendekatan pemerhatian reflektif secara umumnya ialah 11.11%, konseptual abstrak ialah 11.11%, 33.33% dan 66.67%, eksperimen efektif ialah 11.11% manakala peringkat akhir iaitu pengalaman konkrit ialah 11.11%, 22.22% dan 77.78%. Hasil kajian menunjukkan strategi tersebut dapat membantu penguasaan bahasa Melayu kepada pelajar antarabangsa mahupun penutur asing sekali gus menarik minat untuk terus mempelajari bahasa Melayu. Universiti Teknologi Malaysia 2021 Article PeerReviewed pdf en http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/31852/1/61 Juwairiah, Osman and Mardian, Shah Omar and Salinah, Jaafar and Zuraina, Ali and Suryanti, Awang and Haslinda, Hashim and Mardhiyyah, Zamani (2021) Strategi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu kepada penutur asing: pendekatan teknologi (apps) dan program pengukuhan berdasarkan model kolb. Innovative Teaching and Learning Journal, 5 (1). pp. 65-82. ISSN 2289-2370. (Published) https://itlj.utm.my/index.php/itlj/article/view/66
spellingShingle H Social Sciences (General)
L Education (General)
Juwairiah, Osman
Mardian, Shah Omar
Salinah, Jaafar
Zuraina, Ali
Suryanti, Awang
Haslinda, Hashim
Mardhiyyah, Zamani
Strategi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu kepada penutur asing: pendekatan teknologi (apps) dan program pengukuhan berdasarkan model kolb
title Strategi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu kepada penutur asing: pendekatan teknologi (apps) dan program pengukuhan berdasarkan model kolb
title_full Strategi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu kepada penutur asing: pendekatan teknologi (apps) dan program pengukuhan berdasarkan model kolb
title_fullStr Strategi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu kepada penutur asing: pendekatan teknologi (apps) dan program pengukuhan berdasarkan model kolb
title_full_unstemmed Strategi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu kepada penutur asing: pendekatan teknologi (apps) dan program pengukuhan berdasarkan model kolb
title_short Strategi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu kepada penutur asing: pendekatan teknologi (apps) dan program pengukuhan berdasarkan model kolb
title_sort strategi pengajaran dan pembelajaran bahasa melayu kepada penutur asing pendekatan teknologi apps dan program pengukuhan berdasarkan model kolb
topic H Social Sciences (General)
L Education (General)
url http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/31852/1/61
work_keys_str_mv AT juwairiahosman strategipengajarandanpembelajaranbahasamelayukepadapenuturasingpendekatanteknologiappsdanprogrampengukuhanberdasarkanmodelkolb
AT mardianshahomar strategipengajarandanpembelajaranbahasamelayukepadapenuturasingpendekatanteknologiappsdanprogrampengukuhanberdasarkanmodelkolb
AT salinahjaafar strategipengajarandanpembelajaranbahasamelayukepadapenuturasingpendekatanteknologiappsdanprogrampengukuhanberdasarkanmodelkolb
AT zurainaali strategipengajarandanpembelajaranbahasamelayukepadapenuturasingpendekatanteknologiappsdanprogrampengukuhanberdasarkanmodelkolb
AT suryantiawang strategipengajarandanpembelajaranbahasamelayukepadapenuturasingpendekatanteknologiappsdanprogrampengukuhanberdasarkanmodelkolb
AT haslindahashim strategipengajarandanpembelajaranbahasamelayukepadapenuturasingpendekatanteknologiappsdanprogrampengukuhanberdasarkanmodelkolb
AT mardhiyyahzamani strategipengajarandanpembelajaranbahasamelayukepadapenuturasingpendekatanteknologiappsdanprogrampengukuhanberdasarkanmodelkolb