Kajian Penggunaan Permainan Puzzle dan Latihan Biofeedback Dalam Meningkatkan Prestasi Matematik Pelajar Sekolah Rendah
Pelbagai teknik telah digunakan untuk meningkatkan prestasi pelajar yang lemah dalam pembelajaran. Kajian ini bertujuan untuk mendalami bagaimana teknik latihan permainan Puzzle dan latihan Biofeedback boleh digunakan untuk membantu pelajar bagi meningkatkan prestasi skor koheren dan juga prestasi a...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
USIM PRESS
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/37845/1/Kajian%20Keberkesanan%20Permainan%20Puzzle%20dan%20Latihan%20Biofeedback%20dalam%20Meningkatkan%20Prestasi%20Pelajar%20Sekolah%20Rendah.pdf |
_version_ | 1825815006772461568 |
---|---|
author | Ahmad, Omar Muhammad Nubli, Abdul Wahab |
author_facet | Ahmad, Omar Muhammad Nubli, Abdul Wahab |
author_sort | Ahmad, Omar |
collection | UMP |
description | Pelbagai teknik telah digunakan untuk meningkatkan prestasi pelajar yang lemah dalam pembelajaran. Kajian ini bertujuan untuk mendalami bagaimana teknik latihan permainan Puzzle dan latihan Biofeedback boleh digunakan untuk membantu pelajar bagi meningkatkan prestasi skor koheren dan juga prestasi akademik. Kajian lalu membuktikan bahawa latihan permainan puzzle boleh membantu individu meningkatkan daya konsentrasi dan juga teknik latihan Biofeedback juga membantu individu untuk meningkatkan prestasi kognitif dan konsentrasi mereka. Sampel kajian ini terdiri daripada 40 orang pelajar yang berpencapaian rendah dari sekolah rendah di daerah Jerantut, Pahang. Mereka dipilih secara rawak dan dibahagikan kepada dua kumpulan, iaitu Kumpulan Latihan (n=20) dan Kumpulan Kawalan (n=20). Pelajar menjalani 2 sesi latihan permainan puzzle dan latihan Biofeedback sepanjang 3 minit setiap sesi. Data perubahan diri yang dikumpul melibatkan analisis skor spektrum kuasa VLF, LF, dan HF. Analisis data min skor spektrum HRV dan ujian pra/pos digunakan untuk melihat peningkatan skor HRV dan peningkatan akademik pelajar. Dapatan menunjukkan terdapat peningkatan dalam skor HRV pelajar dan prestasi akademik bagi pelajar yang mengikuti latihan permainan Puzzle dan latihan Biofeedback berbanding pelajar yang tidak mengikut latihan. Kajian ini menyimpulkan bahawa teknik latihan permainan Puzzle dan latihan Biofeedback boleh dijadikan pendekatan berkesan untuk membantu pelajar lemah dalam meningkatkan skor koheren seterusnya membantu mereka meningkatkan pencapaian akademik. |
first_indexed | 2024-03-06T13:07:01Z |
format | Article |
id | UMPir37845 |
institution | Universiti Malaysia Pahang |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T13:07:01Z |
publishDate | 2022 |
publisher | USIM PRESS |
record_format | dspace |
spelling | UMPir378452023-06-22T02:55:31Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/37845/ Kajian Penggunaan Permainan Puzzle dan Latihan Biofeedback Dalam Meningkatkan Prestasi Matematik Pelajar Sekolah Rendah Ahmad, Omar Muhammad Nubli, Abdul Wahab GV Recreation Leisure L Education (General) T Technology (General) Pelbagai teknik telah digunakan untuk meningkatkan prestasi pelajar yang lemah dalam pembelajaran. Kajian ini bertujuan untuk mendalami bagaimana teknik latihan permainan Puzzle dan latihan Biofeedback boleh digunakan untuk membantu pelajar bagi meningkatkan prestasi skor koheren dan juga prestasi akademik. Kajian lalu membuktikan bahawa latihan permainan puzzle boleh membantu individu meningkatkan daya konsentrasi dan juga teknik latihan Biofeedback juga membantu individu untuk meningkatkan prestasi kognitif dan konsentrasi mereka. Sampel kajian ini terdiri daripada 40 orang pelajar yang berpencapaian rendah dari sekolah rendah di daerah Jerantut, Pahang. Mereka dipilih secara rawak dan dibahagikan kepada dua kumpulan, iaitu Kumpulan Latihan (n=20) dan Kumpulan Kawalan (n=20). Pelajar menjalani 2 sesi latihan permainan puzzle dan latihan Biofeedback sepanjang 3 minit setiap sesi. Data perubahan diri yang dikumpul melibatkan analisis skor spektrum kuasa VLF, LF, dan HF. Analisis data min skor spektrum HRV dan ujian pra/pos digunakan untuk melihat peningkatan skor HRV dan peningkatan akademik pelajar. Dapatan menunjukkan terdapat peningkatan dalam skor HRV pelajar dan prestasi akademik bagi pelajar yang mengikuti latihan permainan Puzzle dan latihan Biofeedback berbanding pelajar yang tidak mengikut latihan. Kajian ini menyimpulkan bahawa teknik latihan permainan Puzzle dan latihan Biofeedback boleh dijadikan pendekatan berkesan untuk membantu pelajar lemah dalam meningkatkan skor koheren seterusnya membantu mereka meningkatkan pencapaian akademik. USIM PRESS 2022-11 Article PeerReviewed pdf en cc_by_4 http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/37845/1/Kajian%20Keberkesanan%20Permainan%20Puzzle%20dan%20Latihan%20Biofeedback%20dalam%20Meningkatkan%20Prestasi%20Pelajar%20Sekolah%20Rendah.pdf Ahmad, Omar and Muhammad Nubli, Abdul Wahab (2022) Kajian Penggunaan Permainan Puzzle dan Latihan Biofeedback Dalam Meningkatkan Prestasi Matematik Pelajar Sekolah Rendah. Sains Insani, 7 (2). pp. 31-39. ISSN 0127-7871. (Published) https://doi.org/10.33102/sainsinsani.vol7no2.463 https://doi.org/10.33102/sainsinsani.vol7no2.463 |
spellingShingle | GV Recreation Leisure L Education (General) T Technology (General) Ahmad, Omar Muhammad Nubli, Abdul Wahab Kajian Penggunaan Permainan Puzzle dan Latihan Biofeedback Dalam Meningkatkan Prestasi Matematik Pelajar Sekolah Rendah |
title | Kajian Penggunaan Permainan Puzzle dan Latihan Biofeedback Dalam Meningkatkan Prestasi Matematik Pelajar Sekolah Rendah |
title_full | Kajian Penggunaan Permainan Puzzle dan Latihan Biofeedback Dalam Meningkatkan Prestasi Matematik Pelajar Sekolah Rendah |
title_fullStr | Kajian Penggunaan Permainan Puzzle dan Latihan Biofeedback Dalam Meningkatkan Prestasi Matematik Pelajar Sekolah Rendah |
title_full_unstemmed | Kajian Penggunaan Permainan Puzzle dan Latihan Biofeedback Dalam Meningkatkan Prestasi Matematik Pelajar Sekolah Rendah |
title_short | Kajian Penggunaan Permainan Puzzle dan Latihan Biofeedback Dalam Meningkatkan Prestasi Matematik Pelajar Sekolah Rendah |
title_sort | kajian penggunaan permainan puzzle dan latihan biofeedback dalam meningkatkan prestasi matematik pelajar sekolah rendah |
topic | GV Recreation Leisure L Education (General) T Technology (General) |
url | http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/37845/1/Kajian%20Keberkesanan%20Permainan%20Puzzle%20dan%20Latihan%20Biofeedback%20dalam%20Meningkatkan%20Prestasi%20Pelajar%20Sekolah%20Rendah.pdf |
work_keys_str_mv | AT ahmadomar kajianpenggunaanpermainanpuzzledanlatihanbiofeedbackdalammeningkatkanprestasimatematikpelajarsekolahrendah AT muhammadnubliabdulwahab kajianpenggunaanpermainanpuzzledanlatihanbiofeedbackdalammeningkatkanprestasimatematikpelajarsekolahrendah |