Kajian Penggunaan Permainan Puzzle dan Latihan Biofeedback Dalam Meningkatkan Prestasi Matematik Pelajar Sekolah Rendah

Pelbagai teknik telah digunakan untuk meningkatkan prestasi pelajar yang lemah dalam pembelajaran. Kajian ini bertujuan untuk mendalami bagaimana teknik latihan permainan Puzzle dan latihan Biofeedback boleh digunakan untuk membantu pelajar bagi meningkatkan prestasi skor koheren dan juga prestasi a...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad, Omar, Muhammad Nubli, Abdul Wahab
Format: Article
Language:English
Published: USIM PRESS 2022
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/37845/1/Kajian%20Keberkesanan%20Permainan%20Puzzle%20dan%20Latihan%20Biofeedback%20dalam%20Meningkatkan%20Prestasi%20Pelajar%20Sekolah%20Rendah.pdf
_version_ 1825815006772461568
author Ahmad, Omar
Muhammad Nubli, Abdul Wahab
author_facet Ahmad, Omar
Muhammad Nubli, Abdul Wahab
author_sort Ahmad, Omar
collection UMP
description Pelbagai teknik telah digunakan untuk meningkatkan prestasi pelajar yang lemah dalam pembelajaran. Kajian ini bertujuan untuk mendalami bagaimana teknik latihan permainan Puzzle dan latihan Biofeedback boleh digunakan untuk membantu pelajar bagi meningkatkan prestasi skor koheren dan juga prestasi akademik. Kajian lalu membuktikan bahawa latihan permainan puzzle boleh membantu individu meningkatkan daya konsentrasi dan juga teknik latihan Biofeedback juga membantu individu untuk meningkatkan prestasi kognitif dan konsentrasi mereka. Sampel kajian ini terdiri daripada 40 orang pelajar yang berpencapaian rendah dari sekolah rendah di daerah Jerantut, Pahang. Mereka dipilih secara rawak dan dibahagikan kepada dua kumpulan, iaitu Kumpulan Latihan (n=20) dan Kumpulan Kawalan (n=20). Pelajar menjalani 2 sesi latihan permainan puzzle dan latihan Biofeedback sepanjang 3 minit setiap sesi. Data perubahan diri yang dikumpul melibatkan analisis skor spektrum kuasa VLF, LF, dan HF. Analisis data min skor spektrum HRV dan ujian pra/pos digunakan untuk melihat peningkatan skor HRV dan peningkatan akademik pelajar. Dapatan menunjukkan terdapat peningkatan dalam skor HRV pelajar dan prestasi akademik bagi pelajar yang mengikuti latihan permainan Puzzle dan latihan Biofeedback berbanding pelajar yang tidak mengikut latihan. Kajian ini menyimpulkan bahawa teknik latihan permainan Puzzle dan latihan Biofeedback boleh dijadikan pendekatan berkesan untuk membantu pelajar lemah dalam meningkatkan skor koheren seterusnya membantu mereka meningkatkan pencapaian akademik.
first_indexed 2024-03-06T13:07:01Z
format Article
id UMPir37845
institution Universiti Malaysia Pahang
language English
last_indexed 2024-03-06T13:07:01Z
publishDate 2022
publisher USIM PRESS
record_format dspace
spelling UMPir378452023-06-22T02:55:31Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/37845/ Kajian Penggunaan Permainan Puzzle dan Latihan Biofeedback Dalam Meningkatkan Prestasi Matematik Pelajar Sekolah Rendah Ahmad, Omar Muhammad Nubli, Abdul Wahab GV Recreation Leisure L Education (General) T Technology (General) Pelbagai teknik telah digunakan untuk meningkatkan prestasi pelajar yang lemah dalam pembelajaran. Kajian ini bertujuan untuk mendalami bagaimana teknik latihan permainan Puzzle dan latihan Biofeedback boleh digunakan untuk membantu pelajar bagi meningkatkan prestasi skor koheren dan juga prestasi akademik. Kajian lalu membuktikan bahawa latihan permainan puzzle boleh membantu individu meningkatkan daya konsentrasi dan juga teknik latihan Biofeedback juga membantu individu untuk meningkatkan prestasi kognitif dan konsentrasi mereka. Sampel kajian ini terdiri daripada 40 orang pelajar yang berpencapaian rendah dari sekolah rendah di daerah Jerantut, Pahang. Mereka dipilih secara rawak dan dibahagikan kepada dua kumpulan, iaitu Kumpulan Latihan (n=20) dan Kumpulan Kawalan (n=20). Pelajar menjalani 2 sesi latihan permainan puzzle dan latihan Biofeedback sepanjang 3 minit setiap sesi. Data perubahan diri yang dikumpul melibatkan analisis skor spektrum kuasa VLF, LF, dan HF. Analisis data min skor spektrum HRV dan ujian pra/pos digunakan untuk melihat peningkatan skor HRV dan peningkatan akademik pelajar. Dapatan menunjukkan terdapat peningkatan dalam skor HRV pelajar dan prestasi akademik bagi pelajar yang mengikuti latihan permainan Puzzle dan latihan Biofeedback berbanding pelajar yang tidak mengikut latihan. Kajian ini menyimpulkan bahawa teknik latihan permainan Puzzle dan latihan Biofeedback boleh dijadikan pendekatan berkesan untuk membantu pelajar lemah dalam meningkatkan skor koheren seterusnya membantu mereka meningkatkan pencapaian akademik. USIM PRESS 2022-11 Article PeerReviewed pdf en cc_by_4 http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/37845/1/Kajian%20Keberkesanan%20Permainan%20Puzzle%20dan%20Latihan%20Biofeedback%20dalam%20Meningkatkan%20Prestasi%20Pelajar%20Sekolah%20Rendah.pdf Ahmad, Omar and Muhammad Nubli, Abdul Wahab (2022) Kajian Penggunaan Permainan Puzzle dan Latihan Biofeedback Dalam Meningkatkan Prestasi Matematik Pelajar Sekolah Rendah. Sains Insani, 7 (2). pp. 31-39. ISSN 0127-7871. (Published) https://doi.org/10.33102/sainsinsani.vol7no2.463 https://doi.org/10.33102/sainsinsani.vol7no2.463
spellingShingle GV Recreation Leisure
L Education (General)
T Technology (General)
Ahmad, Omar
Muhammad Nubli, Abdul Wahab
Kajian Penggunaan Permainan Puzzle dan Latihan Biofeedback Dalam Meningkatkan Prestasi Matematik Pelajar Sekolah Rendah
title Kajian Penggunaan Permainan Puzzle dan Latihan Biofeedback Dalam Meningkatkan Prestasi Matematik Pelajar Sekolah Rendah
title_full Kajian Penggunaan Permainan Puzzle dan Latihan Biofeedback Dalam Meningkatkan Prestasi Matematik Pelajar Sekolah Rendah
title_fullStr Kajian Penggunaan Permainan Puzzle dan Latihan Biofeedback Dalam Meningkatkan Prestasi Matematik Pelajar Sekolah Rendah
title_full_unstemmed Kajian Penggunaan Permainan Puzzle dan Latihan Biofeedback Dalam Meningkatkan Prestasi Matematik Pelajar Sekolah Rendah
title_short Kajian Penggunaan Permainan Puzzle dan Latihan Biofeedback Dalam Meningkatkan Prestasi Matematik Pelajar Sekolah Rendah
title_sort kajian penggunaan permainan puzzle dan latihan biofeedback dalam meningkatkan prestasi matematik pelajar sekolah rendah
topic GV Recreation Leisure
L Education (General)
T Technology (General)
url http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/37845/1/Kajian%20Keberkesanan%20Permainan%20Puzzle%20dan%20Latihan%20Biofeedback%20dalam%20Meningkatkan%20Prestasi%20Pelajar%20Sekolah%20Rendah.pdf
work_keys_str_mv AT ahmadomar kajianpenggunaanpermainanpuzzledanlatihanbiofeedbackdalammeningkatkanprestasimatematikpelajarsekolahrendah
AT muhammadnubliabdulwahab kajianpenggunaanpermainanpuzzledanlatihanbiofeedbackdalammeningkatkanprestasimatematikpelajarsekolahrendah