Pelaksanaan dan Keberkesanan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Kursus Falsafah dan Isu Semasa dalam Kalangan Pelajar di Universiti Malaya

Kursus Falsafah dan Isu Semasa merupakan kursus wajib universiti di peringkat Institusi Pengajian Tinggi (IPT) yang mula diperkenalkan pada tahun 2020. Kursus ini merupakan kursus yang dibangunkan bertujuan untuk memberi pendedahan kepada pelajar tentang Ilmu falsafah, Falsafah Pendidikan Kebangsaan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Faezah, Kassim, Noor Ain, Mat Noor, Muhammad Shamshinor, Abdul Azzis, Irene Yong, Seok Ching, Mohd Rahimi, Ramli
Format: Article
Language:English
Published: USIM PRESS 2023
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/37917/1/Pelaksanaan%20dan%20Keberkesanan%20Kaedah%20Pengajaran%20dan%20Pembelajaran%20Kursus%20FIS%20dalam%20Kalangan%20Pelajar%20di%20UM-%20Sains%20Insani.pdf
_version_ 1825815020142854144
author Faezah, Kassim
Noor Ain, Mat Noor
Muhammad Shamshinor, Abdul Azzis
Irene Yong, Seok Ching
Mohd Rahimi, Ramli
author_facet Faezah, Kassim
Noor Ain, Mat Noor
Muhammad Shamshinor, Abdul Azzis
Irene Yong, Seok Ching
Mohd Rahimi, Ramli
author_sort Faezah, Kassim
collection UMP
description Kursus Falsafah dan Isu Semasa merupakan kursus wajib universiti di peringkat Institusi Pengajian Tinggi (IPT) yang mula diperkenalkan pada tahun 2020. Kursus ini merupakan kursus yang dibangunkan bertujuan untuk memberi pendedahan kepada pelajar tentang Ilmu falsafah, Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Rukun Negara. Pelaksanaan kursus yang berpandukan kepada Amalan Pendidikan Berimpak Tinggi (HIEPs) juga diaplikasi di dalam kursus ini. Namun begitu, penularan wabak COVID-19 telah memberi kesan kepada pelaksanaan HIEPs kerana terdapat pengajaran dan pembelajaran (PdP) tertentu seperti aktiviti bersemuka dan kerja lapangan terpaksa dihentikan dan digantikan dengan PdP dalam talian. Bagi meninjau keberkesanan kaedah PdP dalam talian, kajian telah dijalankan terhadap pelajar Universiti Malaya (UM) yang telah mengambil kursus FIS. Tujuan kajian ini dilakukan untuk menjelaskan pelaksanaan PdP secara dalam talian serta mengenal pasti keberkesanan kursus FIS di Universiti Malaya melalui kaedah PdP tersebut. Pendekatan kajian kuantitatif dengan kaedah tinjauan digunakan dalam kajian ini melalui edaran borang soal selidik kepada responden. Kaedah persampelan mudah telah digunakan dalam menentukan sampel kajian. Seramai 1371 orang responden yang terlibat dalam kajian ini. Data yang diperoleh daripada borang soal selidik dianalisis secara deskriptif bagi menentukan keberkesanan PdP secara dalam talian. Hasil dapatan kajian menunjukkan PdP dalam talian yang menggunakan pelbagai aplikasi dapat diterima serta proses PdP tersebut berkesan terhadap pelajar. Walau bagaimanapun, pelajar lebih menyukai PdP yang dilakukan secara bersemuka. Oleh itu, PdP secara bersemuka perlu disegerakan supaya keberkesanan PdP dapat ditingkatkan.
first_indexed 2024-03-06T13:07:13Z
format Article
id UMPir37917
institution Universiti Malaysia Pahang
language English
last_indexed 2024-03-06T13:07:13Z
publishDate 2023
publisher USIM PRESS
record_format dspace
spelling UMPir379172023-07-04T05:21:33Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/37917/ Pelaksanaan dan Keberkesanan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Kursus Falsafah dan Isu Semasa dalam Kalangan Pelajar di Universiti Malaya Faezah, Kassim Noor Ain, Mat Noor Muhammad Shamshinor, Abdul Azzis Irene Yong, Seok Ching Mohd Rahimi, Ramli H Social Sciences (General) L Education (General) LB2300 Higher Education Kursus Falsafah dan Isu Semasa merupakan kursus wajib universiti di peringkat Institusi Pengajian Tinggi (IPT) yang mula diperkenalkan pada tahun 2020. Kursus ini merupakan kursus yang dibangunkan bertujuan untuk memberi pendedahan kepada pelajar tentang Ilmu falsafah, Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Rukun Negara. Pelaksanaan kursus yang berpandukan kepada Amalan Pendidikan Berimpak Tinggi (HIEPs) juga diaplikasi di dalam kursus ini. Namun begitu, penularan wabak COVID-19 telah memberi kesan kepada pelaksanaan HIEPs kerana terdapat pengajaran dan pembelajaran (PdP) tertentu seperti aktiviti bersemuka dan kerja lapangan terpaksa dihentikan dan digantikan dengan PdP dalam talian. Bagi meninjau keberkesanan kaedah PdP dalam talian, kajian telah dijalankan terhadap pelajar Universiti Malaya (UM) yang telah mengambil kursus FIS. Tujuan kajian ini dilakukan untuk menjelaskan pelaksanaan PdP secara dalam talian serta mengenal pasti keberkesanan kursus FIS di Universiti Malaya melalui kaedah PdP tersebut. Pendekatan kajian kuantitatif dengan kaedah tinjauan digunakan dalam kajian ini melalui edaran borang soal selidik kepada responden. Kaedah persampelan mudah telah digunakan dalam menentukan sampel kajian. Seramai 1371 orang responden yang terlibat dalam kajian ini. Data yang diperoleh daripada borang soal selidik dianalisis secara deskriptif bagi menentukan keberkesanan PdP secara dalam talian. Hasil dapatan kajian menunjukkan PdP dalam talian yang menggunakan pelbagai aplikasi dapat diterima serta proses PdP tersebut berkesan terhadap pelajar. Walau bagaimanapun, pelajar lebih menyukai PdP yang dilakukan secara bersemuka. Oleh itu, PdP secara bersemuka perlu disegerakan supaya keberkesanan PdP dapat ditingkatkan. USIM PRESS 2023 Article PeerReviewed pdf en cc_by_4 http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/37917/1/Pelaksanaan%20dan%20Keberkesanan%20Kaedah%20Pengajaran%20dan%20Pembelajaran%20Kursus%20FIS%20dalam%20Kalangan%20Pelajar%20di%20UM-%20Sains%20Insani.pdf Faezah, Kassim and Noor Ain, Mat Noor and Muhammad Shamshinor, Abdul Azzis and Irene Yong, Seok Ching and Mohd Rahimi, Ramli (2023) Pelaksanaan dan Keberkesanan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Kursus Falsafah dan Isu Semasa dalam Kalangan Pelajar di Universiti Malaya. Sains Insani, 8 (1). pp. 15-24. ISSN 0127-7871. (Published) 10.33102/jsi
spellingShingle H Social Sciences (General)
L Education (General)
LB2300 Higher Education
Faezah, Kassim
Noor Ain, Mat Noor
Muhammad Shamshinor, Abdul Azzis
Irene Yong, Seok Ching
Mohd Rahimi, Ramli
Pelaksanaan dan Keberkesanan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Kursus Falsafah dan Isu Semasa dalam Kalangan Pelajar di Universiti Malaya
title Pelaksanaan dan Keberkesanan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Kursus Falsafah dan Isu Semasa dalam Kalangan Pelajar di Universiti Malaya
title_full Pelaksanaan dan Keberkesanan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Kursus Falsafah dan Isu Semasa dalam Kalangan Pelajar di Universiti Malaya
title_fullStr Pelaksanaan dan Keberkesanan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Kursus Falsafah dan Isu Semasa dalam Kalangan Pelajar di Universiti Malaya
title_full_unstemmed Pelaksanaan dan Keberkesanan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Kursus Falsafah dan Isu Semasa dalam Kalangan Pelajar di Universiti Malaya
title_short Pelaksanaan dan Keberkesanan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Kursus Falsafah dan Isu Semasa dalam Kalangan Pelajar di Universiti Malaya
title_sort pelaksanaan dan keberkesanan kaedah pengajaran dan pembelajaran kursus falsafah dan isu semasa dalam kalangan pelajar di universiti malaya
topic H Social Sciences (General)
L Education (General)
LB2300 Higher Education
url http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/37917/1/Pelaksanaan%20dan%20Keberkesanan%20Kaedah%20Pengajaran%20dan%20Pembelajaran%20Kursus%20FIS%20dalam%20Kalangan%20Pelajar%20di%20UM-%20Sains%20Insani.pdf
work_keys_str_mv AT faezahkassim pelaksanaandankeberkesanankaedahpengajarandanpembelajarankursusfalsafahdanisusemasadalamkalanganpelajardiuniversitimalaya
AT noorainmatnoor pelaksanaandankeberkesanankaedahpengajarandanpembelajarankursusfalsafahdanisusemasadalamkalanganpelajardiuniversitimalaya
AT muhammadshamshinorabdulazzis pelaksanaandankeberkesanankaedahpengajarandanpembelajarankursusfalsafahdanisusemasadalamkalanganpelajardiuniversitimalaya
AT ireneyongseokching pelaksanaandankeberkesanankaedahpengajarandanpembelajarankursusfalsafahdanisusemasadalamkalanganpelajardiuniversitimalaya
AT mohdrahimiramli pelaksanaandankeberkesanankaedahpengajarandanpembelajarankursusfalsafahdanisusemasadalamkalanganpelajardiuniversitimalaya