Pola pencapaian hasil pembelajaran (penilaian berkumpulan): Analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh PKP

Hasil pembelajaran adalah pengukur pencapaian kursus atau program mengguna pakai instrumen seperti kuiz, ujian, tugasan, dan peperiksaan sama ada secara individu atau berkumpulan. Praktis normal pelaksanaan penilaian adalah secara fizikal. Namun perintah kawalan pergerakan (PKP) akibat pandemik Covi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahmad Muhaimin, Mohamad
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Malaysia Pahang 2023
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/39681/1/Pola%20pencapaian%20hasil%20pembelajaran%20%28penilaian%20berkumpulan%29.pdf
_version_ 1796996105934733312
author Ahmad Muhaimin, Mohamad
author_facet Ahmad Muhaimin, Mohamad
author_sort Ahmad Muhaimin, Mohamad
collection UMP
description Hasil pembelajaran adalah pengukur pencapaian kursus atau program mengguna pakai instrumen seperti kuiz, ujian, tugasan, dan peperiksaan sama ada secara individu atau berkumpulan. Praktis normal pelaksanaan penilaian adalah secara fizikal. Namun perintah kawalan pergerakan (PKP) akibat pandemik Covid-19 menyebabkan pelaksanaan penilaian secara dalam talian sepenuhnya. Persoalannya, adakah prestasi pencapaian penilaian konsisten meningkat atau menurun seiringan pelaksanaan pembelajaran dan pengajaran dalam talian (PdPDT) lantaran pelbagai cabaran akibat pandemik? Oleh itu, kajian ini bertujuan mengenal pasti pola dan perbezaan pencapaian hasil pembelajaran sepanjang semester dalam tempoh pandemik. Data (skor) diperoleh dari tugasan berkumpulan mengukur satu hasil pembelajaran dari sejumlah 4438 pelajar yang mendaftar sepanjang 4 semester kajian semasa tempoh PKP. Eksplorasi data mendapati data bertabur secara tidak normal. Oleh itu, analisis deskriptif dan ujian analisis variasi bukan-parametrik dilakukan berbantukan perisian Statistical Package for Social Sciences (SPSS). Analisis deskriptif menunjukkan pola menurun dan mendatar bagi penilaian berkumpulan dengan analisis variasi mendapati wujud perbezaan signifikan pencapaian mengikut semester dengan p = 0.000. Hasil kajian mencadangkan pelbagai pendekatan P&P terutama sokongan pengajar, institusi, dan interaksi sosial bertujuan mencapai keberhasilan pembelajaran berbentuk kumpulan bagi subjek, kursus, dan program.
first_indexed 2024-03-06T13:12:04Z
format Article
id UMPir39681
institution Universiti Malaysia Pahang
language English
last_indexed 2024-03-06T13:12:04Z
publishDate 2023
publisher Universiti Malaysia Pahang
record_format dspace
spelling UMPir396812023-12-18T03:51:35Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/39681/ Pola pencapaian hasil pembelajaran (penilaian berkumpulan): Analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh PKP Ahmad Muhaimin, Mohamad LB Theory and practice of education LB2300 Higher Education Hasil pembelajaran adalah pengukur pencapaian kursus atau program mengguna pakai instrumen seperti kuiz, ujian, tugasan, dan peperiksaan sama ada secara individu atau berkumpulan. Praktis normal pelaksanaan penilaian adalah secara fizikal. Namun perintah kawalan pergerakan (PKP) akibat pandemik Covid-19 menyebabkan pelaksanaan penilaian secara dalam talian sepenuhnya. Persoalannya, adakah prestasi pencapaian penilaian konsisten meningkat atau menurun seiringan pelaksanaan pembelajaran dan pengajaran dalam talian (PdPDT) lantaran pelbagai cabaran akibat pandemik? Oleh itu, kajian ini bertujuan mengenal pasti pola dan perbezaan pencapaian hasil pembelajaran sepanjang semester dalam tempoh pandemik. Data (skor) diperoleh dari tugasan berkumpulan mengukur satu hasil pembelajaran dari sejumlah 4438 pelajar yang mendaftar sepanjang 4 semester kajian semasa tempoh PKP. Eksplorasi data mendapati data bertabur secara tidak normal. Oleh itu, analisis deskriptif dan ujian analisis variasi bukan-parametrik dilakukan berbantukan perisian Statistical Package for Social Sciences (SPSS). Analisis deskriptif menunjukkan pola menurun dan mendatar bagi penilaian berkumpulan dengan analisis variasi mendapati wujud perbezaan signifikan pencapaian mengikut semester dengan p = 0.000. Hasil kajian mencadangkan pelbagai pendekatan P&P terutama sokongan pengajar, institusi, dan interaksi sosial bertujuan mencapai keberhasilan pembelajaran berbentuk kumpulan bagi subjek, kursus, dan program. Universiti Malaysia Pahang 2023-10 Article PeerReviewed pdf en cc_by_nc_4 http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/39681/1/Pola%20pencapaian%20hasil%20pembelajaran%20%28penilaian%20berkumpulan%29.pdf Ahmad Muhaimin, Mohamad (2023) Pola pencapaian hasil pembelajaran (penilaian berkumpulan): Analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh PKP. International Journal of Humanities Technology and Civilization (IJHTC), 8 (2). pp. 1-10. ISSN 2289-7216. (Published) https://doi.org/10.15282/ijhtc.v8i2.9870 https://doi.org/10.15282/ijhtc.v8i2.9870
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB2300 Higher Education
Ahmad Muhaimin, Mohamad
Pola pencapaian hasil pembelajaran (penilaian berkumpulan): Analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh PKP
title Pola pencapaian hasil pembelajaran (penilaian berkumpulan): Analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh PKP
title_full Pola pencapaian hasil pembelajaran (penilaian berkumpulan): Analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh PKP
title_fullStr Pola pencapaian hasil pembelajaran (penilaian berkumpulan): Analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh PKP
title_full_unstemmed Pola pencapaian hasil pembelajaran (penilaian berkumpulan): Analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh PKP
title_short Pola pencapaian hasil pembelajaran (penilaian berkumpulan): Analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh PKP
title_sort pola pencapaian hasil pembelajaran penilaian berkumpulan analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh pkp
topic LB Theory and practice of education
LB2300 Higher Education
url http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/39681/1/Pola%20pencapaian%20hasil%20pembelajaran%20%28penilaian%20berkumpulan%29.pdf
work_keys_str_mv AT ahmadmuhaiminmohamad polapencapaianhasilpembelajaranpenilaianberkumpulananalisispengajarandanpembelajarandalamtaliantempohpkp