Pola pencapaian hasil pembelajaran (penilaian berkumpulan): Analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh PKP
Hasil pembelajaran adalah pengukur pencapaian kursus atau program mengguna pakai instrumen seperti kuiz, ujian, tugasan, dan peperiksaan sama ada secara individu atau berkumpulan. Praktis normal pelaksanaan penilaian adalah secara fizikal. Namun perintah kawalan pergerakan (PKP) akibat pandemik Covi...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Malaysia Pahang
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/39681/1/Pola%20pencapaian%20hasil%20pembelajaran%20%28penilaian%20berkumpulan%29.pdf |
_version_ | 1796996105934733312 |
---|---|
author | Ahmad Muhaimin, Mohamad |
author_facet | Ahmad Muhaimin, Mohamad |
author_sort | Ahmad Muhaimin, Mohamad |
collection | UMP |
description | Hasil pembelajaran adalah pengukur pencapaian kursus atau program mengguna pakai instrumen seperti kuiz, ujian, tugasan, dan peperiksaan sama ada secara individu atau berkumpulan. Praktis normal pelaksanaan penilaian adalah secara fizikal. Namun perintah kawalan pergerakan (PKP) akibat pandemik Covid-19 menyebabkan pelaksanaan penilaian secara dalam talian sepenuhnya. Persoalannya, adakah prestasi pencapaian penilaian konsisten meningkat atau menurun seiringan pelaksanaan pembelajaran dan pengajaran dalam talian (PdPDT) lantaran pelbagai cabaran akibat pandemik? Oleh itu, kajian ini bertujuan mengenal pasti pola dan perbezaan pencapaian hasil pembelajaran sepanjang semester dalam tempoh pandemik. Data (skor) diperoleh dari tugasan berkumpulan mengukur satu hasil pembelajaran dari sejumlah 4438 pelajar yang mendaftar sepanjang 4 semester kajian semasa tempoh PKP. Eksplorasi data mendapati data bertabur secara tidak normal. Oleh itu, analisis deskriptif dan ujian analisis variasi bukan-parametrik dilakukan berbantukan perisian Statistical Package for Social Sciences (SPSS). Analisis deskriptif menunjukkan pola menurun dan mendatar bagi penilaian berkumpulan dengan analisis variasi mendapati wujud perbezaan signifikan pencapaian mengikut semester dengan p = 0.000. Hasil kajian mencadangkan pelbagai pendekatan P&P terutama sokongan pengajar, institusi, dan interaksi sosial bertujuan mencapai keberhasilan pembelajaran berbentuk kumpulan bagi subjek, kursus, dan program. |
first_indexed | 2024-03-06T13:12:04Z |
format | Article |
id | UMPir39681 |
institution | Universiti Malaysia Pahang |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T13:12:04Z |
publishDate | 2023 |
publisher | Universiti Malaysia Pahang |
record_format | dspace |
spelling | UMPir396812023-12-18T03:51:35Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/39681/ Pola pencapaian hasil pembelajaran (penilaian berkumpulan): Analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh PKP Ahmad Muhaimin, Mohamad LB Theory and practice of education LB2300 Higher Education Hasil pembelajaran adalah pengukur pencapaian kursus atau program mengguna pakai instrumen seperti kuiz, ujian, tugasan, dan peperiksaan sama ada secara individu atau berkumpulan. Praktis normal pelaksanaan penilaian adalah secara fizikal. Namun perintah kawalan pergerakan (PKP) akibat pandemik Covid-19 menyebabkan pelaksanaan penilaian secara dalam talian sepenuhnya. Persoalannya, adakah prestasi pencapaian penilaian konsisten meningkat atau menurun seiringan pelaksanaan pembelajaran dan pengajaran dalam talian (PdPDT) lantaran pelbagai cabaran akibat pandemik? Oleh itu, kajian ini bertujuan mengenal pasti pola dan perbezaan pencapaian hasil pembelajaran sepanjang semester dalam tempoh pandemik. Data (skor) diperoleh dari tugasan berkumpulan mengukur satu hasil pembelajaran dari sejumlah 4438 pelajar yang mendaftar sepanjang 4 semester kajian semasa tempoh PKP. Eksplorasi data mendapati data bertabur secara tidak normal. Oleh itu, analisis deskriptif dan ujian analisis variasi bukan-parametrik dilakukan berbantukan perisian Statistical Package for Social Sciences (SPSS). Analisis deskriptif menunjukkan pola menurun dan mendatar bagi penilaian berkumpulan dengan analisis variasi mendapati wujud perbezaan signifikan pencapaian mengikut semester dengan p = 0.000. Hasil kajian mencadangkan pelbagai pendekatan P&P terutama sokongan pengajar, institusi, dan interaksi sosial bertujuan mencapai keberhasilan pembelajaran berbentuk kumpulan bagi subjek, kursus, dan program. Universiti Malaysia Pahang 2023-10 Article PeerReviewed pdf en cc_by_nc_4 http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/39681/1/Pola%20pencapaian%20hasil%20pembelajaran%20%28penilaian%20berkumpulan%29.pdf Ahmad Muhaimin, Mohamad (2023) Pola pencapaian hasil pembelajaran (penilaian berkumpulan): Analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh PKP. International Journal of Humanities Technology and Civilization (IJHTC), 8 (2). pp. 1-10. ISSN 2289-7216. (Published) https://doi.org/10.15282/ijhtc.v8i2.9870 https://doi.org/10.15282/ijhtc.v8i2.9870 |
spellingShingle | LB Theory and practice of education LB2300 Higher Education Ahmad Muhaimin, Mohamad Pola pencapaian hasil pembelajaran (penilaian berkumpulan): Analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh PKP |
title | Pola pencapaian hasil pembelajaran (penilaian berkumpulan): Analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh PKP |
title_full | Pola pencapaian hasil pembelajaran (penilaian berkumpulan): Analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh PKP |
title_fullStr | Pola pencapaian hasil pembelajaran (penilaian berkumpulan): Analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh PKP |
title_full_unstemmed | Pola pencapaian hasil pembelajaran (penilaian berkumpulan): Analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh PKP |
title_short | Pola pencapaian hasil pembelajaran (penilaian berkumpulan): Analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh PKP |
title_sort | pola pencapaian hasil pembelajaran penilaian berkumpulan analisis pengajaran dan pembelajaran dalam talian tempoh pkp |
topic | LB Theory and practice of education LB2300 Higher Education |
url | http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/39681/1/Pola%20pencapaian%20hasil%20pembelajaran%20%28penilaian%20berkumpulan%29.pdf |
work_keys_str_mv | AT ahmadmuhaiminmohamad polapencapaianhasilpembelajaranpenilaianberkumpulananalisispengajarandanpembelajarandalamtaliantempohpkp |