Penggunaan alat EMWAVE biofeedback untuk mengukur kesan penggunaan modul kaunseling kelompok menggunakan pendekatan Al Quran (surah Lukman, ayat 12 - 19) terhadap murid sekolah menengah

Alat emWave biofeedback merupakan instrumen untuk mengukur perubahan diri individu. Perubahan menggunakan alat emWave biofeedback diukur melalui perubahan komponen psikologi yang terhasil daripada rangsangan fisiologi yang berlaku dalam diri setiap individu. Pendekatan menggunakan Modul Kaunseling K...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Ropizam, Mohamad Zainun, Muhammad Nubli, Abdul Wahab, Abdul Rashid, Abdul Aziz
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Malay
Published: Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan, USIM 2024
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/43924/1/PROCEEDING-PRC-2023-INTRO.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/43924/2/Penggunaan%20alat%20EMWAVE%20biofeedback%20untuk%20mengukur%20kesan%20penggunaan%20modul%20kaunseling%20kelompok%20menggunakan%20pendekatan%20al%20quran%20%28surah%20Lukman%2C%20ayat%2012%20-%2019%29%20terhadap%20murid%20sekolah%20menengah.pdf
_version_ 1825816149752807424
author Mohd Ropizam, Mohamad Zainun
Muhammad Nubli, Abdul Wahab
Abdul Rashid, Abdul Aziz
author_facet Mohd Ropizam, Mohamad Zainun
Muhammad Nubli, Abdul Wahab
Abdul Rashid, Abdul Aziz
author_sort Mohd Ropizam, Mohamad Zainun
collection UMP
description Alat emWave biofeedback merupakan instrumen untuk mengukur perubahan diri individu. Perubahan menggunakan alat emWave biofeedback diukur melalui perubahan komponen psikologi yang terhasil daripada rangsangan fisiologi yang berlaku dalam diri setiap individu. Pendekatan menggunakan Modul Kaunseling Kelompok Menggunakan Pendekatan al Quran (Surah Lukman, ayat 12 - 19) mengandungi 8 komponen utama. Objektif kajian ini adalah untuk melihat dan mengukur kesan aktiviti modul yang digunakan untuk membantu murid bagi meningkatkan prestasi skor koheran dan kesedaran motivasi dalam diri untuk berusaha mengubah tingkah laku positif. Sampel kajian ini terdiri daripada 20 orang murid SMK Perwira Jaya. Mereka dipilih secara rawak dan dibahagikan sebagai Kumpulan Latihan (n = 10 dan Kumpulan Kawalan (n = 10). Data kajian dikumpul secara kuantitatif melalui bacaan Heart Rate Variability (HRV) yang di rekod menggunakan alat emWave biofeedback. Dapatan kajian menunjukkan penggunaan modul ini dapat membantu murid untuk mencapai skor koheran dan meningkatkan motivasi diri untuk melakukan perubahan positif.
first_indexed 2025-03-06T04:06:08Z
format Conference or Workshop Item
id UMPir43924
institution Universiti Malaysia Pahang
language English
Malay
last_indexed 2025-03-06T04:06:08Z
publishDate 2024
publisher Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan, USIM
record_format dspace
spelling UMPir439242025-02-28T00:21:01Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/43924/ Penggunaan alat EMWAVE biofeedback untuk mengukur kesan penggunaan modul kaunseling kelompok menggunakan pendekatan Al Quran (surah Lukman, ayat 12 - 19) terhadap murid sekolah menengah Mohd Ropizam, Mohamad Zainun Muhammad Nubli, Abdul Wahab Abdul Rashid, Abdul Aziz L Education (General) LB1603 Secondary Education. High schools Alat emWave biofeedback merupakan instrumen untuk mengukur perubahan diri individu. Perubahan menggunakan alat emWave biofeedback diukur melalui perubahan komponen psikologi yang terhasil daripada rangsangan fisiologi yang berlaku dalam diri setiap individu. Pendekatan menggunakan Modul Kaunseling Kelompok Menggunakan Pendekatan al Quran (Surah Lukman, ayat 12 - 19) mengandungi 8 komponen utama. Objektif kajian ini adalah untuk melihat dan mengukur kesan aktiviti modul yang digunakan untuk membantu murid bagi meningkatkan prestasi skor koheran dan kesedaran motivasi dalam diri untuk berusaha mengubah tingkah laku positif. Sampel kajian ini terdiri daripada 20 orang murid SMK Perwira Jaya. Mereka dipilih secara rawak dan dibahagikan sebagai Kumpulan Latihan (n = 10 dan Kumpulan Kawalan (n = 10). Data kajian dikumpul secara kuantitatif melalui bacaan Heart Rate Variability (HRV) yang di rekod menggunakan alat emWave biofeedback. Dapatan kajian menunjukkan penggunaan modul ini dapat membantu murid untuk mencapai skor koheran dan meningkatkan motivasi diri untuk melakukan perubahan positif. Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan, USIM 2024 Conference or Workshop Item PeerReviewed pdf en http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/43924/1/PROCEEDING-PRC-2023-INTRO.pdf pdf ms http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/43924/2/Penggunaan%20alat%20EMWAVE%20biofeedback%20untuk%20mengukur%20kesan%20penggunaan%20modul%20kaunseling%20kelompok%20menggunakan%20pendekatan%20al%20quran%20%28surah%20Lukman%2C%20ayat%2012%20-%2019%29%20terhadap%20murid%20sekolah%20menengah.pdf Mohd Ropizam, Mohamad Zainun and Muhammad Nubli, Abdul Wahab and Abdul Rashid, Abdul Aziz (2024) Penggunaan alat EMWAVE biofeedback untuk mengukur kesan penggunaan modul kaunseling kelompok menggunakan pendekatan Al Quran (surah Lukman, ayat 12 - 19) terhadap murid sekolah menengah. In: E-Proceeding postgraduate research conference PRC2023 “Sustainable Education & Human Well-Being”. Postgraduate Research Conference (PRC2023), Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan (FKP), Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) , 18 Oktober 2023 , Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). pp. 71-74.. ISBN 978-629-7636-27-6 (Published)
spellingShingle L Education (General)
LB1603 Secondary Education. High schools
Mohd Ropizam, Mohamad Zainun
Muhammad Nubli, Abdul Wahab
Abdul Rashid, Abdul Aziz
Penggunaan alat EMWAVE biofeedback untuk mengukur kesan penggunaan modul kaunseling kelompok menggunakan pendekatan Al Quran (surah Lukman, ayat 12 - 19) terhadap murid sekolah menengah
title Penggunaan alat EMWAVE biofeedback untuk mengukur kesan penggunaan modul kaunseling kelompok menggunakan pendekatan Al Quran (surah Lukman, ayat 12 - 19) terhadap murid sekolah menengah
title_full Penggunaan alat EMWAVE biofeedback untuk mengukur kesan penggunaan modul kaunseling kelompok menggunakan pendekatan Al Quran (surah Lukman, ayat 12 - 19) terhadap murid sekolah menengah
title_fullStr Penggunaan alat EMWAVE biofeedback untuk mengukur kesan penggunaan modul kaunseling kelompok menggunakan pendekatan Al Quran (surah Lukman, ayat 12 - 19) terhadap murid sekolah menengah
title_full_unstemmed Penggunaan alat EMWAVE biofeedback untuk mengukur kesan penggunaan modul kaunseling kelompok menggunakan pendekatan Al Quran (surah Lukman, ayat 12 - 19) terhadap murid sekolah menengah
title_short Penggunaan alat EMWAVE biofeedback untuk mengukur kesan penggunaan modul kaunseling kelompok menggunakan pendekatan Al Quran (surah Lukman, ayat 12 - 19) terhadap murid sekolah menengah
title_sort penggunaan alat emwave biofeedback untuk mengukur kesan penggunaan modul kaunseling kelompok menggunakan pendekatan al quran surah lukman ayat 12 19 terhadap murid sekolah menengah
topic L Education (General)
LB1603 Secondary Education. High schools
url http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/43924/1/PROCEEDING-PRC-2023-INTRO.pdf
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/43924/2/Penggunaan%20alat%20EMWAVE%20biofeedback%20untuk%20mengukur%20kesan%20penggunaan%20modul%20kaunseling%20kelompok%20menggunakan%20pendekatan%20al%20quran%20%28surah%20Lukman%2C%20ayat%2012%20-%2019%29%20terhadap%20murid%20sekolah%20menengah.pdf
work_keys_str_mv AT mohdropizammohamadzainun penggunaanalatemwavebiofeedbackuntukmengukurkesanpenggunaanmodulkaunselingkelompokmenggunakanpendekatanalquransurahlukmanayat1219terhadapmuridsekolahmenengah
AT muhammadnubliabdulwahab penggunaanalatemwavebiofeedbackuntukmengukurkesanpenggunaanmodulkaunselingkelompokmenggunakanpendekatanalquransurahlukmanayat1219terhadapmuridsekolahmenengah
AT abdulrashidabdulaziz penggunaanalatemwavebiofeedbackuntukmengukurkesanpenggunaanmodulkaunselingkelompokmenggunakanpendekatanalquransurahlukmanayat1219terhadapmuridsekolahmenengah