Penggunaan alat EMWAVE biofeedback untuk mengukur kesan penggunaan modul kaunseling kelompok menggunakan pendekatan Al Quran (surah Lukman, ayat 12 - 19) terhadap murid sekolah menengah
Alat emWave biofeedback merupakan instrumen untuk mengukur perubahan diri individu. Perubahan menggunakan alat emWave biofeedback diukur melalui perubahan komponen psikologi yang terhasil daripada rangsangan fisiologi yang berlaku dalam diri setiap individu. Pendekatan menggunakan Modul Kaunseling K...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English Malay |
Published: |
Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan, USIM
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/43924/1/PROCEEDING-PRC-2023-INTRO.pdf http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/43924/2/Penggunaan%20alat%20EMWAVE%20biofeedback%20untuk%20mengukur%20kesan%20penggunaan%20modul%20kaunseling%20kelompok%20menggunakan%20pendekatan%20al%20quran%20%28surah%20Lukman%2C%20ayat%2012%20-%2019%29%20terhadap%20murid%20sekolah%20menengah.pdf |
_version_ | 1825816149752807424 |
---|---|
author | Mohd Ropizam, Mohamad Zainun Muhammad Nubli, Abdul Wahab Abdul Rashid, Abdul Aziz |
author_facet | Mohd Ropizam, Mohamad Zainun Muhammad Nubli, Abdul Wahab Abdul Rashid, Abdul Aziz |
author_sort | Mohd Ropizam, Mohamad Zainun |
collection | UMP |
description | Alat emWave biofeedback merupakan instrumen untuk mengukur perubahan diri individu. Perubahan menggunakan alat emWave biofeedback diukur melalui perubahan komponen psikologi yang terhasil daripada rangsangan fisiologi yang berlaku dalam diri setiap individu. Pendekatan menggunakan Modul Kaunseling Kelompok Menggunakan Pendekatan al Quran (Surah Lukman, ayat 12 - 19) mengandungi 8 komponen utama. Objektif kajian ini adalah untuk melihat dan mengukur kesan aktiviti modul yang digunakan untuk membantu murid bagi meningkatkan prestasi skor koheran dan kesedaran motivasi dalam diri untuk berusaha mengubah tingkah laku positif. Sampel kajian ini terdiri daripada 20 orang murid SMK Perwira Jaya. Mereka dipilih secara rawak dan dibahagikan sebagai Kumpulan Latihan (n = 10 dan Kumpulan Kawalan (n = 10). Data kajian dikumpul secara kuantitatif melalui bacaan Heart Rate Variability (HRV) yang di rekod menggunakan alat emWave biofeedback. Dapatan kajian menunjukkan penggunaan modul ini dapat membantu murid untuk mencapai skor koheran dan meningkatkan motivasi diri untuk melakukan perubahan positif. |
first_indexed | 2025-03-06T04:06:08Z |
format | Conference or Workshop Item |
id | UMPir43924 |
institution | Universiti Malaysia Pahang |
language | English Malay |
last_indexed | 2025-03-06T04:06:08Z |
publishDate | 2024 |
publisher | Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan, USIM |
record_format | dspace |
spelling | UMPir439242025-02-28T00:21:01Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/43924/ Penggunaan alat EMWAVE biofeedback untuk mengukur kesan penggunaan modul kaunseling kelompok menggunakan pendekatan Al Quran (surah Lukman, ayat 12 - 19) terhadap murid sekolah menengah Mohd Ropizam, Mohamad Zainun Muhammad Nubli, Abdul Wahab Abdul Rashid, Abdul Aziz L Education (General) LB1603 Secondary Education. High schools Alat emWave biofeedback merupakan instrumen untuk mengukur perubahan diri individu. Perubahan menggunakan alat emWave biofeedback diukur melalui perubahan komponen psikologi yang terhasil daripada rangsangan fisiologi yang berlaku dalam diri setiap individu. Pendekatan menggunakan Modul Kaunseling Kelompok Menggunakan Pendekatan al Quran (Surah Lukman, ayat 12 - 19) mengandungi 8 komponen utama. Objektif kajian ini adalah untuk melihat dan mengukur kesan aktiviti modul yang digunakan untuk membantu murid bagi meningkatkan prestasi skor koheran dan kesedaran motivasi dalam diri untuk berusaha mengubah tingkah laku positif. Sampel kajian ini terdiri daripada 20 orang murid SMK Perwira Jaya. Mereka dipilih secara rawak dan dibahagikan sebagai Kumpulan Latihan (n = 10 dan Kumpulan Kawalan (n = 10). Data kajian dikumpul secara kuantitatif melalui bacaan Heart Rate Variability (HRV) yang di rekod menggunakan alat emWave biofeedback. Dapatan kajian menunjukkan penggunaan modul ini dapat membantu murid untuk mencapai skor koheran dan meningkatkan motivasi diri untuk melakukan perubahan positif. Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan, USIM 2024 Conference or Workshop Item PeerReviewed pdf en http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/43924/1/PROCEEDING-PRC-2023-INTRO.pdf pdf ms http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/43924/2/Penggunaan%20alat%20EMWAVE%20biofeedback%20untuk%20mengukur%20kesan%20penggunaan%20modul%20kaunseling%20kelompok%20menggunakan%20pendekatan%20al%20quran%20%28surah%20Lukman%2C%20ayat%2012%20-%2019%29%20terhadap%20murid%20sekolah%20menengah.pdf Mohd Ropizam, Mohamad Zainun and Muhammad Nubli, Abdul Wahab and Abdul Rashid, Abdul Aziz (2024) Penggunaan alat EMWAVE biofeedback untuk mengukur kesan penggunaan modul kaunseling kelompok menggunakan pendekatan Al Quran (surah Lukman, ayat 12 - 19) terhadap murid sekolah menengah. In: E-Proceeding postgraduate research conference PRC2023 “Sustainable Education & Human Well-Being”. Postgraduate Research Conference (PRC2023), Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan (FKP), Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) , 18 Oktober 2023 , Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). pp. 71-74.. ISBN 978-629-7636-27-6 (Published) |
spellingShingle | L Education (General) LB1603 Secondary Education. High schools Mohd Ropizam, Mohamad Zainun Muhammad Nubli, Abdul Wahab Abdul Rashid, Abdul Aziz Penggunaan alat EMWAVE biofeedback untuk mengukur kesan penggunaan modul kaunseling kelompok menggunakan pendekatan Al Quran (surah Lukman, ayat 12 - 19) terhadap murid sekolah menengah |
title | Penggunaan alat EMWAVE biofeedback untuk mengukur kesan penggunaan modul kaunseling kelompok menggunakan pendekatan Al Quran (surah Lukman, ayat 12 - 19) terhadap murid sekolah menengah |
title_full | Penggunaan alat EMWAVE biofeedback untuk mengukur kesan penggunaan modul kaunseling kelompok menggunakan pendekatan Al Quran (surah Lukman, ayat 12 - 19) terhadap murid sekolah menengah |
title_fullStr | Penggunaan alat EMWAVE biofeedback untuk mengukur kesan penggunaan modul kaunseling kelompok menggunakan pendekatan Al Quran (surah Lukman, ayat 12 - 19) terhadap murid sekolah menengah |
title_full_unstemmed | Penggunaan alat EMWAVE biofeedback untuk mengukur kesan penggunaan modul kaunseling kelompok menggunakan pendekatan Al Quran (surah Lukman, ayat 12 - 19) terhadap murid sekolah menengah |
title_short | Penggunaan alat EMWAVE biofeedback untuk mengukur kesan penggunaan modul kaunseling kelompok menggunakan pendekatan Al Quran (surah Lukman, ayat 12 - 19) terhadap murid sekolah menengah |
title_sort | penggunaan alat emwave biofeedback untuk mengukur kesan penggunaan modul kaunseling kelompok menggunakan pendekatan al quran surah lukman ayat 12 19 terhadap murid sekolah menengah |
topic | L Education (General) LB1603 Secondary Education. High schools |
url | http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/43924/1/PROCEEDING-PRC-2023-INTRO.pdf http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/43924/2/Penggunaan%20alat%20EMWAVE%20biofeedback%20untuk%20mengukur%20kesan%20penggunaan%20modul%20kaunseling%20kelompok%20menggunakan%20pendekatan%20al%20quran%20%28surah%20Lukman%2C%20ayat%2012%20-%2019%29%20terhadap%20murid%20sekolah%20menengah.pdf |
work_keys_str_mv | AT mohdropizammohamadzainun penggunaanalatemwavebiofeedbackuntukmengukurkesanpenggunaanmodulkaunselingkelompokmenggunakanpendekatanalquransurahlukmanayat1219terhadapmuridsekolahmenengah AT muhammadnubliabdulwahab penggunaanalatemwavebiofeedbackuntukmengukurkesanpenggunaanmodulkaunselingkelompokmenggunakanpendekatanalquransurahlukmanayat1219terhadapmuridsekolahmenengah AT abdulrashidabdulaziz penggunaanalatemwavebiofeedbackuntukmengukurkesanpenggunaanmodulkaunselingkelompokmenggunakanpendekatanalquransurahlukmanayat1219terhadapmuridsekolahmenengah |