Persepsi Pelajar Terhadap Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) Islam Negara Brunei Darussalam Kajian di Universiti Islam Sultan Sharif Ali

Pengajaran dan pembelajaran (PdP) dalam Institusi Pengajian Tinggi (IPT) Islam memerlukan persekitaran yang baik dan lengkap untuk menghasilkan pencapaian akademik yang cemerlang. Gabungan teknik pengajaran yang terancang oleh pensyarah yang profesional dan kurikulum yang mantap serta relevan akan m...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Haji Mohamad Yunus bin Haji Metusin, Shahrul Nizam bin Salahuddin
Format: Article
Language:Arabic
Published: UNISSA 2021-06-01
Series:Al-Rāʾiq
Online Access:https://unissa.edu.bn/journal/index.php/ar-raiq/article/view/423
_version_ 1797977627261140992
author Haji Mohamad Yunus bin Haji Metusin
Shahrul Nizam bin Salahuddin
author_facet Haji Mohamad Yunus bin Haji Metusin
Shahrul Nizam bin Salahuddin
author_sort Haji Mohamad Yunus bin Haji Metusin
collection DOAJ
description Pengajaran dan pembelajaran (PdP) dalam Institusi Pengajian Tinggi (IPT) Islam memerlukan persekitaran yang baik dan lengkap untuk menghasilkan pencapaian akademik yang cemerlang. Gabungan teknik pengajaran yang terancang oleh pensyarah yang profesional dan kurikulum yang mantap serta relevan akan memudahkan pelajar untuk mengikuti proses pembelajaran dengan berkesan. Justeru makalah ini bertujuan untuk mengetahui persepsi pelajar di IPT Islam terhadap persekitaran akademik dalam PdP meliputi elemen kaedah-kaedah dan alat bantu mengajar (ABM) yang digunakan oleh tenaga pengajar ketika mengajar di IPT Islam Negara Brunei Darussalam. Pendekatan metod kajian kuantitatif dijalankan dengan reka bentuk tinjauan menggunakan instrumen soal selidik dalam proses pengumpulan data sebelum dianalisis secara deskriptif. Sampel kajian terdiri daripada 323 orang graduan yang telah mengikuti program prasiswazah dalam pelbagai bidang pengajian Islam dan sains sosial yang ditawarkan di UNISSA. Dapatan kajian menunjukkan bahawa persepsi pelajar di IPT Islam terhadap persekitaran akademik PdP pada dasarnya berada di tahap yang tinggi dengan skor 3.82 pada kaedah atau teknik, tetapi sederhana dalam pengunaan ABM dengan skor 3.71. Dapatan ini menunjukkan perlunya dilakukan beberapa penambahbaikan khasnya dalam penyediaan alat bantu mengajar yang digunakan serta penguasaan ilmu pedagogi demi menghasilkan proses PdP yang berkesan dan peningkatan kualiti. Justeru kajian ini mencadangkan keterlibatan pihak pengurusan akademik universiti yang komprehensif dalam memastikan penekanan e-pembelajaran dan penggunaan teknologi dalam PdP diberi keutamaan agar sentiasa kompeten dengan perkembangan dunia Pendidikan.
first_indexed 2024-04-11T05:10:36Z
format Article
id doaj.art-43c3c08e6cc441d48781b42385ae052c
institution Directory Open Access Journal
issn 2617-8842
2617-8850
language Arabic
last_indexed 2024-04-11T05:10:36Z
publishDate 2021-06-01
publisher UNISSA
record_format Article
series Al-Rāʾiq
spelling doaj.art-43c3c08e6cc441d48781b42385ae052c2022-12-25T11:41:51ZaraUNISSAAl-Rāʾiq2617-88422617-88502021-06-01413574422Persepsi Pelajar Terhadap Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) Islam Negara Brunei Darussalam Kajian di Universiti Islam Sultan Sharif AliHaji Mohamad Yunus bin Haji MetusinShahrul Nizam bin SalahuddinPengajaran dan pembelajaran (PdP) dalam Institusi Pengajian Tinggi (IPT) Islam memerlukan persekitaran yang baik dan lengkap untuk menghasilkan pencapaian akademik yang cemerlang. Gabungan teknik pengajaran yang terancang oleh pensyarah yang profesional dan kurikulum yang mantap serta relevan akan memudahkan pelajar untuk mengikuti proses pembelajaran dengan berkesan. Justeru makalah ini bertujuan untuk mengetahui persepsi pelajar di IPT Islam terhadap persekitaran akademik dalam PdP meliputi elemen kaedah-kaedah dan alat bantu mengajar (ABM) yang digunakan oleh tenaga pengajar ketika mengajar di IPT Islam Negara Brunei Darussalam. Pendekatan metod kajian kuantitatif dijalankan dengan reka bentuk tinjauan menggunakan instrumen soal selidik dalam proses pengumpulan data sebelum dianalisis secara deskriptif. Sampel kajian terdiri daripada 323 orang graduan yang telah mengikuti program prasiswazah dalam pelbagai bidang pengajian Islam dan sains sosial yang ditawarkan di UNISSA. Dapatan kajian menunjukkan bahawa persepsi pelajar di IPT Islam terhadap persekitaran akademik PdP pada dasarnya berada di tahap yang tinggi dengan skor 3.82 pada kaedah atau teknik, tetapi sederhana dalam pengunaan ABM dengan skor 3.71. Dapatan ini menunjukkan perlunya dilakukan beberapa penambahbaikan khasnya dalam penyediaan alat bantu mengajar yang digunakan serta penguasaan ilmu pedagogi demi menghasilkan proses PdP yang berkesan dan peningkatan kualiti. Justeru kajian ini mencadangkan keterlibatan pihak pengurusan akademik universiti yang komprehensif dalam memastikan penekanan e-pembelajaran dan penggunaan teknologi dalam PdP diberi keutamaan agar sentiasa kompeten dengan perkembangan dunia Pendidikan.https://unissa.edu.bn/journal/index.php/ar-raiq/article/view/423
spellingShingle Haji Mohamad Yunus bin Haji Metusin
Shahrul Nizam bin Salahuddin
Persepsi Pelajar Terhadap Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) Islam Negara Brunei Darussalam Kajian di Universiti Islam Sultan Sharif Ali
Al-Rāʾiq
title Persepsi Pelajar Terhadap Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) Islam Negara Brunei Darussalam Kajian di Universiti Islam Sultan Sharif Ali
title_full Persepsi Pelajar Terhadap Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) Islam Negara Brunei Darussalam Kajian di Universiti Islam Sultan Sharif Ali
title_fullStr Persepsi Pelajar Terhadap Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) Islam Negara Brunei Darussalam Kajian di Universiti Islam Sultan Sharif Ali
title_full_unstemmed Persepsi Pelajar Terhadap Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) Islam Negara Brunei Darussalam Kajian di Universiti Islam Sultan Sharif Ali
title_short Persepsi Pelajar Terhadap Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) Islam Negara Brunei Darussalam Kajian di Universiti Islam Sultan Sharif Ali
title_sort persepsi pelajar terhadap kaedah pengajaran dan pembelajaran di institusi pengajian tinggi ipt islam negara brunei darussalam kajian di universiti islam sultan sharif ali
url https://unissa.edu.bn/journal/index.php/ar-raiq/article/view/423
work_keys_str_mv AT hajimohamadyunusbinhajimetusin persepsipelajarterhadapkaedahpengajarandanpembelajarandiinstitusipengajiantinggiiptislamnegarabruneidarussalamkajiandiuniversitiislamsultansharifali
AT shahrulnizambinsalahuddin persepsipelajarterhadapkaedahpengajarandanpembelajarandiinstitusipengajiantinggiiptislamnegarabruneidarussalamkajiandiuniversitiislamsultansharifali