Amalan Kualiti dan Hubungan Gaya Kepimpinan Terhadap Elemen Soft dan Hard Model McKinsey

Kerangka  Transformasi  Perkhidmatan  Awam  (KTPA)  dibangun  berdasarkan  prinsip dan  landasan  keutuhan  tadbir  urus,  patriotisme  yang  tinggi,  nilai-nilai  murni,  etika korporat   dan   integriti,   eko-sistem   dan   persekitaran   perkhidmatan   awam   yang harmoni,   terangkum,   pelbag...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Che Azlan Taib, Azhar Ahmad, Noor Hidayah Abu
Format: Article
Language:English
Published: UUM PRESS 2015-12-01
Series:Journal of Business Management and Accounting
Subjects:
Online Access:https://e-journal.uum.edu.my/index.php/jbma/article/view/8861
_version_ 1827761986034728960
author Che Azlan Taib
Azhar Ahmad
Noor Hidayah Abu
author_facet Che Azlan Taib
Azhar Ahmad
Noor Hidayah Abu
author_sort Che Azlan Taib
collection DOAJ
description Kerangka  Transformasi  Perkhidmatan  Awam  (KTPA)  dibangun  berdasarkan  prinsip dan  landasan  keutuhan  tadbir  urus,  patriotisme  yang  tinggi,  nilai-nilai  murni,  etika korporat   dan   integriti,   eko-sistem   dan   persekitaran   perkhidmatan   awam   yang harmoni,   terangkum,   pelbagai   serta   kemajuan   sains   dan   teknologi.   KTPA   ini didokong  oleh  lima  Teras  Strategik  (TS)  perkhidmatan  awam  iaitu  mendaya  upaya bakat, merekayasa organisasi, merakyat penyampaian perkhidmatan, merangkum dan sepunya,  dan  membudaya  nilai.  Justeru  agensi  kerajaan  mempunyai  tanggungjawab besar  bagi  merealisasikan  hasrat  tersebut  dan  satu  instrumen  komprehensif  wajar dibentuk.  Sehubungan  itu  kajian  ini  membentangkan  asas  pembentukan  kerangka persediaan  pembuatan  keputusan  dan  pembentukan strategik  organisasi  ke  arah pencapaian  transformasi  tersebut.  Tujuh  dimensi  dari  model  7S  Mckinsey  telah digunakan  untuk  memahami  kekuatan-kelemahan  organisasi.  Data  dikumpul  melalui soal  selidik  yang  diadaptasi  dari  model  7S  Mckinsey  yang  merangkumi  44  bilangan soalan;  9  item  untuk  SISTEM,  8  item  untuk  STAF,  masing-masing  6  item  untuk STRATEGIK, STRUKTUR dan GAYA, 5 item untuk PERKONGSIAN NILAI dan 4 item   untuk   KEMAHIRAN.   Seramai   273   responden   telah   terlibat   dan   ujian kebolehpercayaan  digunakan  bagi  mengesahkan  instrumen  melalui  3  kriteria  utama iaitu Coefficient Alpha(CA), Corrected Item-TotalCorrelation (CITC) danAlpha If Item  Deleted (AIID).  Ujian  mendapati  semua  dimensimemenuhi  kriteria  dan  hanya satu  elemen  7S  McKinsey  iaitu  STRATEGIK  mencapai  purata  skor  melebihi  70%. Hubungan   korelasi   pula   menunjukkan   semua   dimensi   mempunyai   hubungan signifikan  pada  nilai  p<0.001.  Kajian  juga  menunjukkan  wujud  hubungan  yang signifikan di antara GAYA KEMPIMPINAN dengan elemen SOFTdan HARD.
first_indexed 2024-03-11T10:23:34Z
format Article
id doaj.art-589fc0765e14417697089befc835b8e2
institution Directory Open Access Journal
issn 2231-9298
2636-9249
language English
last_indexed 2024-03-11T10:23:34Z
publishDate 2015-12-01
publisher UUM PRESS
record_format Article
series Journal of Business Management and Accounting
spelling doaj.art-589fc0765e14417697089befc835b8e22023-11-16T03:15:54ZengUUM PRESSJournal of Business Management and Accounting2231-92982636-92492015-12-01510.32890/jbma2015.5.0.8861Amalan Kualiti dan Hubungan Gaya Kepimpinan Terhadap Elemen Soft dan Hard Model McKinseyChe Azlan Taib0Azhar Ahmad1Noor Hidayah Abu2Pusat Pengajian Pengurusan Teknologi dan Logistik, Kolej Perniagaan, Universiti Utara Malaysia, Sintok, Kedah, MalaysiaPengurusan Teknologi dan Logistik, Kolej Perniagaan, Universiti Utara Malaysia, Sintok, Kedah, MalaysiaPengurusan Teknologi dan Logistik, Kolej Perniagaan, Universiti Utara Malaysia, Sintok, Kedah, Malaysia Kerangka  Transformasi  Perkhidmatan  Awam  (KTPA)  dibangun  berdasarkan  prinsip dan  landasan  keutuhan  tadbir  urus,  patriotisme  yang  tinggi,  nilai-nilai  murni,  etika korporat   dan   integriti,   eko-sistem   dan   persekitaran   perkhidmatan   awam   yang harmoni,   terangkum,   pelbagai   serta   kemajuan   sains   dan   teknologi.   KTPA   ini didokong  oleh  lima  Teras  Strategik  (TS)  perkhidmatan  awam  iaitu  mendaya  upaya bakat, merekayasa organisasi, merakyat penyampaian perkhidmatan, merangkum dan sepunya,  dan  membudaya  nilai.  Justeru  agensi  kerajaan  mempunyai  tanggungjawab besar  bagi  merealisasikan  hasrat  tersebut  dan  satu  instrumen  komprehensif  wajar dibentuk.  Sehubungan  itu  kajian  ini  membentangkan  asas  pembentukan  kerangka persediaan  pembuatan  keputusan  dan  pembentukan strategik  organisasi  ke  arah pencapaian  transformasi  tersebut.  Tujuh  dimensi  dari  model  7S  Mckinsey  telah digunakan  untuk  memahami  kekuatan-kelemahan  organisasi.  Data  dikumpul  melalui soal  selidik  yang  diadaptasi  dari  model  7S  Mckinsey  yang  merangkumi  44  bilangan soalan;  9  item  untuk  SISTEM,  8  item  untuk  STAF,  masing-masing  6  item  untuk STRATEGIK, STRUKTUR dan GAYA, 5 item untuk PERKONGSIAN NILAI dan 4 item   untuk   KEMAHIRAN.   Seramai   273   responden   telah   terlibat   dan   ujian kebolehpercayaan  digunakan  bagi  mengesahkan  instrumen  melalui  3  kriteria  utama iaitu Coefficient Alpha(CA), Corrected Item-TotalCorrelation (CITC) danAlpha If Item  Deleted (AIID).  Ujian  mendapati  semua  dimensimemenuhi  kriteria  dan  hanya satu  elemen  7S  McKinsey  iaitu  STRATEGIK  mencapai  purata  skor  melebihi  70%. Hubungan   korelasi   pula   menunjukkan   semua   dimensi   mempunyai   hubungan signifikan  pada  nilai  p<0.001.  Kajian  juga  menunjukkan  wujud  hubungan  yang signifikan di antara GAYA KEMPIMPINAN dengan elemen SOFTdan HARD. https://e-journal.uum.edu.my/index.php/jbma/article/view/88617S McKinseyquality culturepublic serviceleadership
spellingShingle Che Azlan Taib
Azhar Ahmad
Noor Hidayah Abu
Amalan Kualiti dan Hubungan Gaya Kepimpinan Terhadap Elemen Soft dan Hard Model McKinsey
Journal of Business Management and Accounting
7S McKinsey
quality culture
public service
leadership
title Amalan Kualiti dan Hubungan Gaya Kepimpinan Terhadap Elemen Soft dan Hard Model McKinsey
title_full Amalan Kualiti dan Hubungan Gaya Kepimpinan Terhadap Elemen Soft dan Hard Model McKinsey
title_fullStr Amalan Kualiti dan Hubungan Gaya Kepimpinan Terhadap Elemen Soft dan Hard Model McKinsey
title_full_unstemmed Amalan Kualiti dan Hubungan Gaya Kepimpinan Terhadap Elemen Soft dan Hard Model McKinsey
title_short Amalan Kualiti dan Hubungan Gaya Kepimpinan Terhadap Elemen Soft dan Hard Model McKinsey
title_sort amalan kualiti dan hubungan gaya kepimpinan terhadap elemen soft dan hard model mckinsey
topic 7S McKinsey
quality culture
public service
leadership
url https://e-journal.uum.edu.my/index.php/jbma/article/view/8861
work_keys_str_mv AT cheazlantaib amalankualitidanhubungangayakepimpinanterhadapelemensoftdanhardmodelmckinsey
AT azharahmad amalankualitidanhubungangayakepimpinanterhadapelemensoftdanhardmodelmckinsey
AT noorhidayahabu amalankualitidanhubungangayakepimpinanterhadapelemensoftdanhardmodelmckinsey