Mid-term results after midcarpal arthrodesis using an iliac crest cortical chip for grade II/III SLAC/SNAC-wrists [Mittelfristige Ergebnisse nach mediokarpaler Teilarthrodese mit kortikospongiösem Beckenkammspan bei SLAC/SNAC-wrist Grad II/III]
[english] Purpose: The four-corner-fusion is an option for grade II/III SNAC-/SLAC-wrists. The case-control study evaluates the results of a four-corner-f with a screw-fixed iliac crest cortical chip. Methods: Ten patients with SNAC/SLAC-wrist ≥ grade II were treated. The evaluation occurred after 2...
Main Authors: | , , |
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Format: | Article |
Language: | deu |
Published: |
German Medical Science GMS Publishing House
2013-06-01
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Series: | GMS German Plastic, Reconstructive and Aesthetic Surgery – Burn and Hand Surgery |
Subjects: | |
Online Access: | http://www.egms.de/static/en/journals/gpras/2013-3/gpras000013.shtml |
_version_ | 1818211547977089024 |
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author | Zeplin, Philip H. Meffert, Rainer H. Kuhfuß, Ingo |
author_facet | Zeplin, Philip H. Meffert, Rainer H. Kuhfuß, Ingo |
author_sort | Zeplin, Philip H. |
collection | DOAJ |
description | [english] Purpose: The four-corner-fusion is an option for grade II/III SNAC-/SLAC-wrists. The case-control study evaluates the results of a four-corner-f with a screw-fixed iliac crest cortical chip. Methods: Ten patients with SNAC/SLAC-wrist ≥ grade II were treated. The evaluation occurred after 24 months using a standard study protocol. Results: The mean postoperative active range of motion were 46% (extension/flexion) and 52% (radial/ulnar deviation) of the contralateral wrist respectively. The postoperative mean grip strength was 43% of the contralateral side, and 84% compared to the preoperative values. The mean Cooney-Bussey Score was 63 and the mean DASH score was 25 (p≤0.05). Four of the patients (40%) had to undergo a partial removal of the osteosynthetic material because of radiodorsal impingement. Conclusions: The four-corner fusion using an iliac crest cortical chip represents an alternative operating procedure for treatment, even though the period of immobilisation cannot be reduced. <br>[german] Hintergrund: Die mediokarpale Teilarthrodese stellt eine anerkannte Behandlungsmethode bei karpalen Kollaps nach Skaphoidpseudarthrose (SNAC-wrist) oder nach Ruptur des skapholunären Bandes (SLAC-wrist) dar. Anhand der vorliegenden Fall-Kontrollstudie wurden die Ergebnisse nach mediokarpaler Teilarthrodese unter Verwendung eines kortikospongiösen Beckenkammspanes evaluiert. Material und Methoden: Zehn Patienten wurden 24 Monate nach mediokarpaler Teilarthrodese bei mit SLAC/SNAC-wrist Grad II/III mit einem kortikospongiösen Beckenkammspan nachuntersucht. Ergebnisse: Das mittlere postoperative Bewegungsausmaß des Handgelenkes betrug für Extension/Flexion 46% und für Radial-/Ulnaradduktion 52% im Vergleich zur unbehandelten Gegenseite. Die postoperative Griffstärke betrug im Mittel 43% der Gegenseite und 84% der präoperativen Werte. Der mittlere Cooney-Bussey-Score lag bei 63, der mittlere DASH-Score bei 25 (p≤0.05). Bei vier Patienten (40%) erfolgte eine partielle Entfernung des Osteosynthesematerials aufgrund eines radiodorsalen Impingements. Schlussfolgerung: Die mediokarpale Teilarthrodese mit einem kortikospongiösen Beckenkammspan stellt eine mögliche Behandlungsalternative dar, obwohl die Dauer der Immobilisation nicht reduziert werden kann. |
first_indexed | 2024-12-12T05:34:15Z |
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institution | Directory Open Access Journal |
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publishDate | 2013-06-01 |
publisher | German Medical Science GMS Publishing House |
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