Impak Perbelanjaan Pelancong Antarabangsa Kepada Ekonomi Malaysia

Peningkatan perbelanjaan pelancong akan membawa kesan kepada meningkatnya permintaan akhir barangan dan perkhidmatan negara yang dilawati. Keadaan ini mempengaruhi atau memberi kesan kepada peningkatan tingkat keluaran dan pendapatan, serta kutipan cukai kerajaan daripada sektor tersebut. Sesetengah...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Norlida Hanim Mohd Salleh, Redzuan Othman, Abdul Hamid Jaafar
Format: Article
Language:English
Published: UUM Press 2011-06-01
Series:International Journal of Management Studies
Subjects:
Online Access:https://e-journal.uum.edu.my/index.php/ijms/article/view/10208
_version_ 1797943171410296832
author Norlida Hanim Mohd Salleh
Redzuan Othman
Abdul Hamid Jaafar
author_facet Norlida Hanim Mohd Salleh
Redzuan Othman
Abdul Hamid Jaafar
author_sort Norlida Hanim Mohd Salleh
collection DOAJ
description Peningkatan perbelanjaan pelancong akan membawa kesan kepada meningkatnya permintaan akhir barangan dan perkhidmatan negara yang dilawati. Keadaan ini mempengaruhi atau memberi kesan kepada peningkatan tingkat keluaran dan pendapatan, serta kutipan cukai kerajaan daripada sektor tersebut. Sesetengah keperluan pelancong merupakan barang akhir atau barangan yang menggunakan asas input yang diimport. Ini bermakna perbelanjaan mereka juga merangsang peningkatan import. Kajian ini membincangkan secara konseptual dan disusuli secara praktikal bagi menganggarkan impak sebenar yang terhasil daripada perbelanjaan pelancong. Bagi tujuan tersebut kaedah Input-Output (I-O) akan digunakan. Untuk menggunakan kaedah ini, Jadual I-O yang dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia yang merujuk kepada I-O 2000 telah diagregatkan mengikut kesesuaian kajian. Hasil kajian mendapati beberapa subsector pelancongan seperti hotel dan restoran, borong dan runcit, pengangkutan serta sektor pembuatan yang bukan merupakan subsektor pelancongan adalah antara sektor utama penjana ekonomi keseluruhan. Nilai pengganda bagi keluaran, pendapatan dan kutipan cukai kerajaan yang dicatatkan berada pada kadar yang memberangsangkan (10–50 peratus). Sungguhpun perbelanjaan pelancongan secara keseluruhan menyebabkan import barang dan perkhidmatan dari luar negara meningkat, namum peningkatan import adalah sekitar 20 peratus sahaja. Hasil kerja ini dapat dijadikan panduan dalam membina polisi pelancongan serta membantu pelajar lebih memahami keterkaitan yang wujud dalam sebuah sistem ekonomi.   Kata Kunci: Pelancongan Malaysia, impak ekonomi, pengganda, analisis Input-Output.  
first_indexed 2024-04-10T20:19:57Z
format Article
id doaj.art-79ac6f183509442a8eada07ab9ea60cd
institution Directory Open Access Journal
issn 2232-1608
2180-2467
language English
last_indexed 2024-04-10T20:19:57Z
publishDate 2011-06-01
publisher UUM Press
record_format Article
series International Journal of Management Studies
spelling doaj.art-79ac6f183509442a8eada07ab9ea60cd2023-01-26T03:12:52ZengUUM PressInternational Journal of Management Studies2232-16082180-24672011-06-01181Impak Perbelanjaan Pelancong Antarabangsa Kepada Ekonomi MalaysiaNorlida Hanim Mohd Salleh0Redzuan Othman1Abdul Hamid Jaafar2Fakulti Ekonomi dan Perniagaan Universiti Kebangsaan MalaysiaFakulti Ekonomi dan Perniagaan Universiti Kebangsaan MalaysiaFakulti Ekonomi dan Perniagaan Universiti Kebangsaan MalaysiaPeningkatan perbelanjaan pelancong akan membawa kesan kepada meningkatnya permintaan akhir barangan dan perkhidmatan negara yang dilawati. Keadaan ini mempengaruhi atau memberi kesan kepada peningkatan tingkat keluaran dan pendapatan, serta kutipan cukai kerajaan daripada sektor tersebut. Sesetengah keperluan pelancong merupakan barang akhir atau barangan yang menggunakan asas input yang diimport. Ini bermakna perbelanjaan mereka juga merangsang peningkatan import. Kajian ini membincangkan secara konseptual dan disusuli secara praktikal bagi menganggarkan impak sebenar yang terhasil daripada perbelanjaan pelancong. Bagi tujuan tersebut kaedah Input-Output (I-O) akan digunakan. Untuk menggunakan kaedah ini, Jadual I-O yang dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia yang merujuk kepada I-O 2000 telah diagregatkan mengikut kesesuaian kajian. Hasil kajian mendapati beberapa subsector pelancongan seperti hotel dan restoran, borong dan runcit, pengangkutan serta sektor pembuatan yang bukan merupakan subsektor pelancongan adalah antara sektor utama penjana ekonomi keseluruhan. Nilai pengganda bagi keluaran, pendapatan dan kutipan cukai kerajaan yang dicatatkan berada pada kadar yang memberangsangkan (10–50 peratus). Sungguhpun perbelanjaan pelancongan secara keseluruhan menyebabkan import barang dan perkhidmatan dari luar negara meningkat, namum peningkatan import adalah sekitar 20 peratus sahaja. Hasil kerja ini dapat dijadikan panduan dalam membina polisi pelancongan serta membantu pelajar lebih memahami keterkaitan yang wujud dalam sebuah sistem ekonomi.   Kata Kunci: Pelancongan Malaysia, impak ekonomi, pengganda, analisis Input-Output.  https://e-journal.uum.edu.my/index.php/ijms/article/view/10208Pelancongan Malaysiaimpak ekonomipenggandaanalisis Input-Output
spellingShingle Norlida Hanim Mohd Salleh
Redzuan Othman
Abdul Hamid Jaafar
Impak Perbelanjaan Pelancong Antarabangsa Kepada Ekonomi Malaysia
International Journal of Management Studies
Pelancongan Malaysia
impak ekonomi
pengganda
analisis Input-Output
title Impak Perbelanjaan Pelancong Antarabangsa Kepada Ekonomi Malaysia
title_full Impak Perbelanjaan Pelancong Antarabangsa Kepada Ekonomi Malaysia
title_fullStr Impak Perbelanjaan Pelancong Antarabangsa Kepada Ekonomi Malaysia
title_full_unstemmed Impak Perbelanjaan Pelancong Antarabangsa Kepada Ekonomi Malaysia
title_short Impak Perbelanjaan Pelancong Antarabangsa Kepada Ekonomi Malaysia
title_sort impak perbelanjaan pelancong antarabangsa kepada ekonomi malaysia
topic Pelancongan Malaysia
impak ekonomi
pengganda
analisis Input-Output
url https://e-journal.uum.edu.my/index.php/ijms/article/view/10208
work_keys_str_mv AT norlidahanimmohdsalleh impakperbelanjaanpelancongantarabangsakepadaekonomimalaysia
AT redzuanothman impakperbelanjaanpelancongantarabangsakepadaekonomimalaysia
AT abdulhamidjaafar impakperbelanjaanpelancongantarabangsakepadaekonomimalaysia