Analisa ‘Course Learning Outcome Monitoring’ bagi kursus Matematik dalam Kejuruteraan

Kajian ini adalah bertujuan untuk menganalisa nilai Course Learning Outcomes Monitoring (CLOM) bagi kursus matematik dalam kejuruteraan bagi program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Teknologi Reka Bentuk Berkomputer) di Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif, Universiti Pendidikan Sultan Idris...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Abu Bakar Ibrahim, Mohd Fadhil Harfiez Abdul Mutalib, Yusri Abdullah, Mad Helmi Ab. Majid, Sumayyah Dzulkifly
Format: Article
Language:English
Published: Pejabat Karang Mengarang UPSI 2021-12-01
Series:Journal of ICT in Education
Subjects:
Online Access:https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JICTIE/article/view/6241
_version_ 1797208885751185408
author Abu Bakar Ibrahim
Mohd Fadhil Harfiez Abdul Mutalib
Yusri Abdullah
Mad Helmi Ab. Majid
Sumayyah Dzulkifly
author_facet Abu Bakar Ibrahim
Mohd Fadhil Harfiez Abdul Mutalib
Yusri Abdullah
Mad Helmi Ab. Majid
Sumayyah Dzulkifly
author_sort Abu Bakar Ibrahim
collection DOAJ
description Kajian ini adalah bertujuan untuk menganalisa nilai Course Learning Outcomes Monitoring (CLOM) bagi kursus matematik dalam kejuruteraan bagi program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Teknologi Reka Bentuk Berkomputer) di Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif, Universiti Pendidikan Sultan Idris. Objektif kajian ini adalah untuk melihat kesan indeks CLOM bagi pembelajaran dan pengajaran yang telah ditetapkan. Selain itu, objektif kajian adalah untuk mengenalpasti kaedah penilaian yang sesuai bagi meningkatkan nilai indek CLOM. Keputusan analisa menunjukkan bahawa nilai CLOM bagi sesi 2019/2020 adalah 63.17% berbanding dengan nilai indek CLOM yang diperoleh bagi sesi 2020/2021 iaitu 73.12%. Ini menunjukkan bahawa terdapat peningkatan nilai CLOM sebanyak 9.95% bagi sesi 2020/2021. Walaupun begitu nilai indek CLOM ini masih perlu diperbaiki supaya mencapai tahap yang lebih berkesan iaitu 75% dan keatas. Oleh itu, boleh dirumuskan bahawa prestasi bagi setiap penilaian yang dilakukan akan memberikan kesan secara langsung kepada nilai indek CLOM bagi sesuatu kursus. ABSTRACT This study aimed to analyze the value of Course Learning Outcomes Monitoring (CLOM) ​​for mathematics in engineering course for the Bachelor of Education (Computerized Design Technology) program at the Faculty of Arts, Computers and Creative Industries, Universiti Pendidikan Sultan Idris. The objective of this study was to look at the effect of the CLOM index for predetermined learning and teaching. In addition, the other objective was to identify appropriate valuation methods to increase the value of the CLOM index. The results of the analysis show that the value of CLOM for the 2019/2020 session was 63.17% compared to the value of the CLOM index obtained for the 2020/2021 session which was 73.12%. This indicates that there was an increase in CLOM value of 9.95% for the 2020/2021 session. However, the value of the CLOM index still needs to be improved to reach a more effective level with value of 75% or above. Therefore, it can be concluded that the performance of each assessment performed has a direct impact on the value of the CLOM index for a course.
first_indexed 2024-04-24T09:45:55Z
format Article
id doaj.art-cd806c7d080344539321f56a9e6eade7
institution Directory Open Access Journal
issn 2289-7844
0127-9750
language English
last_indexed 2024-04-24T09:45:55Z
publishDate 2021-12-01
publisher Pejabat Karang Mengarang UPSI
record_format Article
series Journal of ICT in Education
spelling doaj.art-cd806c7d080344539321f56a9e6eade72024-04-15T03:49:38ZengPejabat Karang Mengarang UPSIJournal of ICT in Education2289-78440127-97502021-12-0184647010.37134/jictie.vol8.sp.2.7.20212507Analisa ‘Course Learning Outcome Monitoring’ bagi kursus Matematik dalam KejuruteraanAbu Bakar Ibrahim0Mohd Fadhil Harfiez Abdul Mutalib1Yusri Abdullah2Mad Helmi Ab. Majid3Sumayyah Dzulkifly4Universiti Pendidikan Sultan IdrisUniversiti Pendidikan Sultan IdrisUniversiti Pendidikan Sultan IdrisUniversiti Pendidikan Sultan IdrisUniversiti Pendidikan Sultan IdrisKajian ini adalah bertujuan untuk menganalisa nilai Course Learning Outcomes Monitoring (CLOM) bagi kursus matematik dalam kejuruteraan bagi program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Teknologi Reka Bentuk Berkomputer) di Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif, Universiti Pendidikan Sultan Idris. Objektif kajian ini adalah untuk melihat kesan indeks CLOM bagi pembelajaran dan pengajaran yang telah ditetapkan. Selain itu, objektif kajian adalah untuk mengenalpasti kaedah penilaian yang sesuai bagi meningkatkan nilai indek CLOM. Keputusan analisa menunjukkan bahawa nilai CLOM bagi sesi 2019/2020 adalah 63.17% berbanding dengan nilai indek CLOM yang diperoleh bagi sesi 2020/2021 iaitu 73.12%. Ini menunjukkan bahawa terdapat peningkatan nilai CLOM sebanyak 9.95% bagi sesi 2020/2021. Walaupun begitu nilai indek CLOM ini masih perlu diperbaiki supaya mencapai tahap yang lebih berkesan iaitu 75% dan keatas. Oleh itu, boleh dirumuskan bahawa prestasi bagi setiap penilaian yang dilakukan akan memberikan kesan secara langsung kepada nilai indek CLOM bagi sesuatu kursus. ABSTRACT This study aimed to analyze the value of Course Learning Outcomes Monitoring (CLOM) ​​for mathematics in engineering course for the Bachelor of Education (Computerized Design Technology) program at the Faculty of Arts, Computers and Creative Industries, Universiti Pendidikan Sultan Idris. The objective of this study was to look at the effect of the CLOM index for predetermined learning and teaching. In addition, the other objective was to identify appropriate valuation methods to increase the value of the CLOM index. The results of the analysis show that the value of CLOM for the 2019/2020 session was 63.17% compared to the value of the CLOM index obtained for the 2020/2021 session which was 73.12%. This indicates that there was an increase in CLOM value of 9.95% for the 2020/2021 session. However, the value of the CLOM index still needs to be improved to reach a more effective level with value of 75% or above. Therefore, it can be concluded that the performance of each assessment performed has a direct impact on the value of the CLOM index for a course.https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JICTIE/article/view/6241clommatematik kejuruteraan
spellingShingle Abu Bakar Ibrahim
Mohd Fadhil Harfiez Abdul Mutalib
Yusri Abdullah
Mad Helmi Ab. Majid
Sumayyah Dzulkifly
Analisa ‘Course Learning Outcome Monitoring’ bagi kursus Matematik dalam Kejuruteraan
Journal of ICT in Education
clom
matematik kejuruteraan
title Analisa ‘Course Learning Outcome Monitoring’ bagi kursus Matematik dalam Kejuruteraan
title_full Analisa ‘Course Learning Outcome Monitoring’ bagi kursus Matematik dalam Kejuruteraan
title_fullStr Analisa ‘Course Learning Outcome Monitoring’ bagi kursus Matematik dalam Kejuruteraan
title_full_unstemmed Analisa ‘Course Learning Outcome Monitoring’ bagi kursus Matematik dalam Kejuruteraan
title_short Analisa ‘Course Learning Outcome Monitoring’ bagi kursus Matematik dalam Kejuruteraan
title_sort analisa course learning outcome monitoring bagi kursus matematik dalam kejuruteraan
topic clom
matematik kejuruteraan
url https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JICTIE/article/view/6241
work_keys_str_mv AT abubakaribrahim analisacourselearningoutcomemonitoringbagikursusmatematikdalamkejuruteraan
AT mohdfadhilharfiezabdulmutalib analisacourselearningoutcomemonitoringbagikursusmatematikdalamkejuruteraan
AT yusriabdullah analisacourselearningoutcomemonitoringbagikursusmatematikdalamkejuruteraan
AT madhelmiabmajid analisacourselearningoutcomemonitoringbagikursusmatematikdalamkejuruteraan
AT sumayyahdzulkifly analisacourselearningoutcomemonitoringbagikursusmatematikdalamkejuruteraan