Faktor-Faktor Penyumbang dalam Pertimbangan Moral Pelajar Sekolah Agama

Tujuan – Matlamat utama kajian ini adalah untuk meneroka maklumat-maklumat yang berkaitan dengan konsep pertimbangan moral dalam kalangan pelajar sekolah agama. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh dimensi kecenderungan kerohanian Islam dan dimensi sikap dan pegangan terhadap standard...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mohd Zailani Mohd Yusoff
Format: Article
Language:English
Published: UUM Press 2019-11-01
Series:Malaysian Journal of Learning and Instruction
Online Access:https://www.scienceopen.com/document?vid=ed6d3bf6-8a72-466d-abcd-1d4e3907d1c6
_version_ 1797896363371921408
author Mohd Zailani Mohd Yusoff
author_facet Mohd Zailani Mohd Yusoff
author_sort Mohd Zailani Mohd Yusoff
collection DOAJ
description Tujuan – Matlamat utama kajian ini adalah untuk meneroka maklumat-maklumat yang berkaitan dengan konsep pertimbangan moral dalam kalangan pelajar sekolah agama. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh dimensi kecenderungan kerohanian Islam dan dimensi sikap dan pegangan terhadap standard kelaziman sosial terhadap pertimbangan moral mengikut skema-skema yang ditetapkan.   Metodologi – Tiga alat ukur digunakan dalam kajian ini iaitu Ujian Skema Taakulan Akhlak (UPSTA), Soal Selidik Kecenderungan Kerohanian Islam (ISDQ) dan Ujian Sikap dan Pegangan Terhadap Standard Kelaziman Sosial (USPSK). Subjek kajian terdiri daripada 500 orang pelajar yang dibahagikan kepada jantina mengikut jenis sekolah menengah agama di negeri Kelantan yang dipilih secara rawak berstrata iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA), Maahad Muhammadi (MM), Maahad Tahfiz al-Quran/ Sains (MTAQ/MTS), Sekolah Agama Rakyat (SAR) dan Sekolah Agama Swasta (SAS). Kajian tinjuan ini menggunakan kaedah kuantitatif berasaskan pendekatan kajian rentas (Cross Sectional). Data dikumpulkan daripada ketiga-tiga ujian di atas dan dianalisis dengan menggunakan analisis statistik regresi berganda stepwise.   Dapatan- Hasil kajian menunjukkan bahawa dimensi kepercayaaan dan keimanan berperanan sebagai pengaruh yang kuat dalam pertimbangan moral pelajar sekolah menengah agama. Dapatan juga menunjukkan dimensi kepercayaan dan keimanan, dimensi intrinsik dan dimensi ekstrinsik dalam aspek kecenderungan kerohanian Islam memberi pengaruh yang signifikan (R² = .47, sig .00) terhadap pertimbangan moral pelajar sekolah agama. Namun dimensi hak asasi manusia di dalam pemboleh ubah sikap dan pegangan terhadap standard kelaziman sosial hanya menyumbang (R² = .02, sig .03) terhadap pertimbangan moral dalam kalangan pelajar sekolah agama di negeri Kelantan.   Kepentingan- Kajian ini menyediakan kefahaman baru kepada isu pertimbangan moral pelajar-pelajar sekolah menengah agama. Kecenderungan pelajar sekolah agama terhadap aspek kerohanian Islam memainkan peranan penting dalam menentukan kualiti pertimbangan moral mereka.
first_indexed 2024-04-10T07:40:30Z
format Article
id doaj.art-d5e987ccb8da46d484c0d0933665de66
institution Directory Open Access Journal
issn 1675-8110
2180-2483
language English
last_indexed 2024-04-10T07:40:30Z
publishDate 2019-11-01
publisher UUM Press
record_format Article
series Malaysian Journal of Learning and Instruction
spelling doaj.art-d5e987ccb8da46d484c0d0933665de662023-02-23T11:42:56ZengUUM PressMalaysian Journal of Learning and Instruction1675-81102180-24832019-11-0110.32890/mjli.9.2012.7638Faktor-Faktor Penyumbang dalam Pertimbangan Moral Pelajar Sekolah AgamaMohd Zailani Mohd YusoffTujuan – Matlamat utama kajian ini adalah untuk meneroka maklumat-maklumat yang berkaitan dengan konsep pertimbangan moral dalam kalangan pelajar sekolah agama. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh dimensi kecenderungan kerohanian Islam dan dimensi sikap dan pegangan terhadap standard kelaziman sosial terhadap pertimbangan moral mengikut skema-skema yang ditetapkan.   Metodologi – Tiga alat ukur digunakan dalam kajian ini iaitu Ujian Skema Taakulan Akhlak (UPSTA), Soal Selidik Kecenderungan Kerohanian Islam (ISDQ) dan Ujian Sikap dan Pegangan Terhadap Standard Kelaziman Sosial (USPSK). Subjek kajian terdiri daripada 500 orang pelajar yang dibahagikan kepada jantina mengikut jenis sekolah menengah agama di negeri Kelantan yang dipilih secara rawak berstrata iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA), Maahad Muhammadi (MM), Maahad Tahfiz al-Quran/ Sains (MTAQ/MTS), Sekolah Agama Rakyat (SAR) dan Sekolah Agama Swasta (SAS). Kajian tinjuan ini menggunakan kaedah kuantitatif berasaskan pendekatan kajian rentas (Cross Sectional). Data dikumpulkan daripada ketiga-tiga ujian di atas dan dianalisis dengan menggunakan analisis statistik regresi berganda stepwise.   Dapatan- Hasil kajian menunjukkan bahawa dimensi kepercayaaan dan keimanan berperanan sebagai pengaruh yang kuat dalam pertimbangan moral pelajar sekolah menengah agama. Dapatan juga menunjukkan dimensi kepercayaan dan keimanan, dimensi intrinsik dan dimensi ekstrinsik dalam aspek kecenderungan kerohanian Islam memberi pengaruh yang signifikan (R² = .47, sig .00) terhadap pertimbangan moral pelajar sekolah agama. Namun dimensi hak asasi manusia di dalam pemboleh ubah sikap dan pegangan terhadap standard kelaziman sosial hanya menyumbang (R² = .02, sig .03) terhadap pertimbangan moral dalam kalangan pelajar sekolah agama di negeri Kelantan.   Kepentingan- Kajian ini menyediakan kefahaman baru kepada isu pertimbangan moral pelajar-pelajar sekolah menengah agama. Kecenderungan pelajar sekolah agama terhadap aspek kerohanian Islam memainkan peranan penting dalam menentukan kualiti pertimbangan moral mereka.https://www.scienceopen.com/document?vid=ed6d3bf6-8a72-466d-abcd-1d4e3907d1c6
spellingShingle Mohd Zailani Mohd Yusoff
Faktor-Faktor Penyumbang dalam Pertimbangan Moral Pelajar Sekolah Agama
Malaysian Journal of Learning and Instruction
title Faktor-Faktor Penyumbang dalam Pertimbangan Moral Pelajar Sekolah Agama
title_full Faktor-Faktor Penyumbang dalam Pertimbangan Moral Pelajar Sekolah Agama
title_fullStr Faktor-Faktor Penyumbang dalam Pertimbangan Moral Pelajar Sekolah Agama
title_full_unstemmed Faktor-Faktor Penyumbang dalam Pertimbangan Moral Pelajar Sekolah Agama
title_short Faktor-Faktor Penyumbang dalam Pertimbangan Moral Pelajar Sekolah Agama
title_sort faktor faktor penyumbang dalam pertimbangan moral pelajar sekolah agama
url https://www.scienceopen.com/document?vid=ed6d3bf6-8a72-466d-abcd-1d4e3907d1c6
work_keys_str_mv AT mohdzailanimohdyusoff faktorfaktorpenyumbangdalampertimbanganmoralpelajarsekolahagama