Lakuan Pertuturan dalam Video Infografik COVID-19

Kajian ini berfokuskan analisis lakuan pertuturan Searle (1969) dalam video infografik COVID-19 oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Secara umumnya, kajian ini dilakukan untuk menganalisis lakuan pertuturan yang digunakan oleh KKM dalam video infografik. Lakuan pertuturan yang telah dikenal pa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Aminnudin Saimon, Siti Nur Adibah Sabarudin
Format: Article
Language:msa
Published: Dewan Bahasa dan Pustaka 2021-12-01
Series:Jurnal Bahasa
Subjects:
Online Access:https://jurnal.dbp.my/index.php/jurnalbahasa/article/view/8210
_version_ 1797831782555451392
author Aminnudin Saimon
Siti Nur Adibah Sabarudin
author_facet Aminnudin Saimon
Siti Nur Adibah Sabarudin
author_sort Aminnudin Saimon
collection DOAJ
description Kajian ini berfokuskan analisis lakuan pertuturan Searle (1969) dalam video infografik COVID-19 oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Secara umumnya, kajian ini dilakukan untuk menganalisis lakuan pertuturan yang digunakan oleh KKM dalam video infografik. Lakuan pertuturan yang telah dikenal pasti dianalisis berdasarkan Teori Lakuan Pertuturan Searle (1969). Teori ini mengetengahkan lima lakuan, iaitu asertif, ekspresif, direktif, komisif dan deklaratif. Kaedah kajian yang digunakan oleh pengkaji ialah kaedah kualitatif. Dalam kajian ini pengkaji menggunakan analisis kandungan teks sebagai kaedah kajian. Hasil kajian mendapati terdapat sebanyak 129 lakuan pertuturan yang merangkumi kelima-lima lakuan pertuturan Searle (1969). Daripada jumlah lakuan pertuturan tersebut, lakuan pertuturan direktif merupakan lakuan yang paling dominan dan paling kerap digunakan, iaitu sebanyak 67 kekerapan, diikuti oleh lakuan pertuturan asertif sebanyak 51 kekerapan. Seterusnya, lakuan ketiga yang kerap digunakan ialah lakuan pertuturan ekspresif, iaitu sebanyak 6 kekerapan. Lakuan pertuturan komisif dan deklaratif merupakan lakuan yang paling kurang digunakan dalam video infografik COVID-19, iaitu sebanyak 4 dan 1 kekerapan. Dapatan ini menunjukkan lakuan direktif paling dominan kerana matlamat video infografik adalah untuk menyampaikan maklumat berdasarkan arahan daripada Perdana Menteri dan KKM. Penggunaan Teori Lakuan Pertuturan Searle (1969) amat bersesuaian bagi memperlihatkan hubungan komunikasi antara penutur dengan pendengar untuk memahami dengan lebih jelas makna hajat komunikatif penutur. Oleh yang demikian, keberkesanan maklumat yang disampaikan dapat memberikan impak yang positif kepada negara dan masyarakat
first_indexed 2024-04-09T13:57:13Z
format Article
id doaj.art-ded5420511f04d2cacbacdc56b847a19
institution Directory Open Access Journal
issn 1511-9084
2462-1889
language msa
last_indexed 2024-04-09T13:57:13Z
publishDate 2021-12-01
publisher Dewan Bahasa dan Pustaka
record_format Article
series Jurnal Bahasa
spelling doaj.art-ded5420511f04d2cacbacdc56b847a192023-05-08T03:35:30ZmsaDewan Bahasa dan PustakaJurnal Bahasa1511-90842462-18892021-12-01212325352https://doi.org/10.37052/jb21(2)no7Lakuan Pertuturan dalam Video Infografik COVID-19Aminnudin Saimon0Siti Nur Adibah Sabarudin1Kulliyyah Bahasa dan Pengurusan,Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Pagoh Edu Hub, Johor.Kulliyyah Bahasa dan Pengurusan,Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Pagoh Edu Hub, Johor.Kajian ini berfokuskan analisis lakuan pertuturan Searle (1969) dalam video infografik COVID-19 oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Secara umumnya, kajian ini dilakukan untuk menganalisis lakuan pertuturan yang digunakan oleh KKM dalam video infografik. Lakuan pertuturan yang telah dikenal pasti dianalisis berdasarkan Teori Lakuan Pertuturan Searle (1969). Teori ini mengetengahkan lima lakuan, iaitu asertif, ekspresif, direktif, komisif dan deklaratif. Kaedah kajian yang digunakan oleh pengkaji ialah kaedah kualitatif. Dalam kajian ini pengkaji menggunakan analisis kandungan teks sebagai kaedah kajian. Hasil kajian mendapati terdapat sebanyak 129 lakuan pertuturan yang merangkumi kelima-lima lakuan pertuturan Searle (1969). Daripada jumlah lakuan pertuturan tersebut, lakuan pertuturan direktif merupakan lakuan yang paling dominan dan paling kerap digunakan, iaitu sebanyak 67 kekerapan, diikuti oleh lakuan pertuturan asertif sebanyak 51 kekerapan. Seterusnya, lakuan ketiga yang kerap digunakan ialah lakuan pertuturan ekspresif, iaitu sebanyak 6 kekerapan. Lakuan pertuturan komisif dan deklaratif merupakan lakuan yang paling kurang digunakan dalam video infografik COVID-19, iaitu sebanyak 4 dan 1 kekerapan. Dapatan ini menunjukkan lakuan direktif paling dominan kerana matlamat video infografik adalah untuk menyampaikan maklumat berdasarkan arahan daripada Perdana Menteri dan KKM. Penggunaan Teori Lakuan Pertuturan Searle (1969) amat bersesuaian bagi memperlihatkan hubungan komunikasi antara penutur dengan pendengar untuk memahami dengan lebih jelas makna hajat komunikatif penutur. Oleh yang demikian, keberkesanan maklumat yang disampaikan dapat memberikan impak yang positif kepada negara dan masyarakathttps://jurnal.dbp.my/index.php/jurnalbahasa/article/view/8210lakuan pertuturansearle (1969)video infografikcovid-19kkm
spellingShingle Aminnudin Saimon
Siti Nur Adibah Sabarudin
Lakuan Pertuturan dalam Video Infografik COVID-19
Jurnal Bahasa
lakuan pertuturan
searle (1969)
video infografik
covid-19
kkm
title Lakuan Pertuturan dalam Video Infografik COVID-19
title_full Lakuan Pertuturan dalam Video Infografik COVID-19
title_fullStr Lakuan Pertuturan dalam Video Infografik COVID-19
title_full_unstemmed Lakuan Pertuturan dalam Video Infografik COVID-19
title_short Lakuan Pertuturan dalam Video Infografik COVID-19
title_sort lakuan pertuturan dalam video infografik covid 19
topic lakuan pertuturan
searle (1969)
video infografik
covid-19
kkm
url https://jurnal.dbp.my/index.php/jurnalbahasa/article/view/8210
work_keys_str_mv AT aminnudinsaimon lakuanpertuturandalamvideoinfografikcovid19
AT sitinuradibahsabarudin lakuanpertuturandalamvideoinfografikcovid19