Lakuan Pertuturan dalam Video Infografik COVID-19
Kajian ini berfokuskan analisis lakuan pertuturan Searle (1969) dalam video infografik COVID-19 oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Secara umumnya, kajian ini dilakukan untuk menganalisis lakuan pertuturan yang digunakan oleh KKM dalam video infografik. Lakuan pertuturan yang telah dikenal pa...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | msa |
Published: |
Dewan Bahasa dan Pustaka
2021-12-01
|
Series: | Jurnal Bahasa |
Subjects: | |
Online Access: | https://jurnal.dbp.my/index.php/jurnalbahasa/article/view/8210 |
_version_ | 1797831782555451392 |
---|---|
author | Aminnudin Saimon Siti Nur Adibah Sabarudin |
author_facet | Aminnudin Saimon Siti Nur Adibah Sabarudin |
author_sort | Aminnudin Saimon |
collection | DOAJ |
description | Kajian ini berfokuskan analisis lakuan pertuturan Searle (1969) dalam video infografik COVID-19 oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Secara umumnya, kajian ini dilakukan untuk menganalisis lakuan pertuturan yang digunakan oleh KKM dalam video infografik. Lakuan pertuturan yang telah dikenal pasti dianalisis berdasarkan Teori Lakuan Pertuturan Searle (1969). Teori ini mengetengahkan lima lakuan, iaitu asertif, ekspresif, direktif, komisif dan deklaratif. Kaedah kajian yang digunakan oleh pengkaji ialah kaedah kualitatif. Dalam kajian ini pengkaji menggunakan analisis kandungan teks sebagai kaedah kajian. Hasil kajian mendapati terdapat sebanyak 129 lakuan pertuturan yang merangkumi kelima-lima lakuan pertuturan Searle (1969). Daripada jumlah lakuan pertuturan tersebut, lakuan pertuturan direktif merupakan lakuan yang paling dominan dan paling kerap digunakan, iaitu sebanyak 67 kekerapan, diikuti oleh lakuan pertuturan asertif sebanyak 51 kekerapan. Seterusnya, lakuan ketiga yang kerap digunakan ialah lakuan pertuturan ekspresif, iaitu sebanyak 6 kekerapan. Lakuan pertuturan komisif dan deklaratif merupakan lakuan yang paling kurang digunakan dalam video infografik COVID-19, iaitu sebanyak 4 dan 1 kekerapan. Dapatan ini menunjukkan lakuan direktif paling dominan kerana matlamat video infografik adalah untuk menyampaikan maklumat berdasarkan arahan daripada Perdana Menteri dan KKM. Penggunaan Teori Lakuan Pertuturan Searle (1969) amat bersesuaian bagi memperlihatkan hubungan komunikasi antara penutur dengan pendengar untuk memahami dengan lebih jelas makna hajat komunikatif penutur. Oleh yang demikian, keberkesanan maklumat yang disampaikan dapat memberikan impak yang positif kepada negara dan masyarakat |
first_indexed | 2024-04-09T13:57:13Z |
format | Article |
id | doaj.art-ded5420511f04d2cacbacdc56b847a19 |
institution | Directory Open Access Journal |
issn | 1511-9084 2462-1889 |
language | msa |
last_indexed | 2024-04-09T13:57:13Z |
publishDate | 2021-12-01 |
publisher | Dewan Bahasa dan Pustaka |
record_format | Article |
series | Jurnal Bahasa |
spelling | doaj.art-ded5420511f04d2cacbacdc56b847a192023-05-08T03:35:30ZmsaDewan Bahasa dan PustakaJurnal Bahasa1511-90842462-18892021-12-01212325352https://doi.org/10.37052/jb21(2)no7Lakuan Pertuturan dalam Video Infografik COVID-19Aminnudin Saimon0Siti Nur Adibah Sabarudin1Kulliyyah Bahasa dan Pengurusan,Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Pagoh Edu Hub, Johor.Kulliyyah Bahasa dan Pengurusan,Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Pagoh Edu Hub, Johor.Kajian ini berfokuskan analisis lakuan pertuturan Searle (1969) dalam video infografik COVID-19 oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Secara umumnya, kajian ini dilakukan untuk menganalisis lakuan pertuturan yang digunakan oleh KKM dalam video infografik. Lakuan pertuturan yang telah dikenal pasti dianalisis berdasarkan Teori Lakuan Pertuturan Searle (1969). Teori ini mengetengahkan lima lakuan, iaitu asertif, ekspresif, direktif, komisif dan deklaratif. Kaedah kajian yang digunakan oleh pengkaji ialah kaedah kualitatif. Dalam kajian ini pengkaji menggunakan analisis kandungan teks sebagai kaedah kajian. Hasil kajian mendapati terdapat sebanyak 129 lakuan pertuturan yang merangkumi kelima-lima lakuan pertuturan Searle (1969). Daripada jumlah lakuan pertuturan tersebut, lakuan pertuturan direktif merupakan lakuan yang paling dominan dan paling kerap digunakan, iaitu sebanyak 67 kekerapan, diikuti oleh lakuan pertuturan asertif sebanyak 51 kekerapan. Seterusnya, lakuan ketiga yang kerap digunakan ialah lakuan pertuturan ekspresif, iaitu sebanyak 6 kekerapan. Lakuan pertuturan komisif dan deklaratif merupakan lakuan yang paling kurang digunakan dalam video infografik COVID-19, iaitu sebanyak 4 dan 1 kekerapan. Dapatan ini menunjukkan lakuan direktif paling dominan kerana matlamat video infografik adalah untuk menyampaikan maklumat berdasarkan arahan daripada Perdana Menteri dan KKM. Penggunaan Teori Lakuan Pertuturan Searle (1969) amat bersesuaian bagi memperlihatkan hubungan komunikasi antara penutur dengan pendengar untuk memahami dengan lebih jelas makna hajat komunikatif penutur. Oleh yang demikian, keberkesanan maklumat yang disampaikan dapat memberikan impak yang positif kepada negara dan masyarakathttps://jurnal.dbp.my/index.php/jurnalbahasa/article/view/8210lakuan pertuturansearle (1969)video infografikcovid-19kkm |
spellingShingle | Aminnudin Saimon Siti Nur Adibah Sabarudin Lakuan Pertuturan dalam Video Infografik COVID-19 Jurnal Bahasa lakuan pertuturan searle (1969) video infografik covid-19 kkm |
title | Lakuan Pertuturan dalam Video Infografik COVID-19 |
title_full | Lakuan Pertuturan dalam Video Infografik COVID-19 |
title_fullStr | Lakuan Pertuturan dalam Video Infografik COVID-19 |
title_full_unstemmed | Lakuan Pertuturan dalam Video Infografik COVID-19 |
title_short | Lakuan Pertuturan dalam Video Infografik COVID-19 |
title_sort | lakuan pertuturan dalam video infografik covid 19 |
topic | lakuan pertuturan searle (1969) video infografik covid-19 kkm |
url | https://jurnal.dbp.my/index.php/jurnalbahasa/article/view/8210 |
work_keys_str_mv | AT aminnudinsaimon lakuanpertuturandalamvideoinfografikcovid19 AT sitinuradibahsabarudin lakuanpertuturandalamvideoinfografikcovid19 |