PRODUKTIVITI BAGI SISTEM PENGAJIAN TINGGI DI MALAYSIA (PRODUCTIVITY IN HIGHER EDUCATION SYSTEM IN MALAYSIA)
Kajian ini cuba menganalisis isu produktiviti dalam sistem pengajiantinggi Malaysia. Produktiviti merupakan nisbah output per unit input,namun output sukar diukur kerana tidak boleh menetapkan satu piawaiuntuk mengukur kualiti bagi seseorang graduan. Kebanyakan kajianberfokus kepada pengukuran kuali...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Sains Malaysia
2007-01-01
|
Series: | Kajian Malaysia |
Subjects: | |
Online Access: | http://web.usm.my/km/25(2)2007/01274082_25.2.2007_75-120.pdf |
_version_ | 1818062749660348416 |
---|---|
author | Chan Lee Yee Norehan Abdullah |
author_facet | Chan Lee Yee Norehan Abdullah |
author_sort | Chan Lee Yee |
collection | DOAJ |
description | Kajian ini cuba menganalisis isu produktiviti dalam sistem pengajiantinggi Malaysia. Produktiviti merupakan nisbah output per unit input,namun output sukar diukur kerana tidak boleh menetapkan satu piawaiuntuk mengukur kualiti bagi seseorang graduan. Kebanyakan kajianberfokus kepada pengukuran kualiti bagi pengajian tinggi ataupenggunaan least cost solution yang mementingkan kuantiti berbandingkualiti, dan kecekapan berbanding keberkesanan. Justeru itu, objektifkajian ini adalah untuk mengenalpasti cara pengukuran produktivitiyang terbaik dalam Institusi Pengajian Tinggi (IPT) dan mengkajihubungan kecekapan sistem pengajian tinggi dengan pengangguransiswazah. Menggunakan Universiti Utara Malaysia (UUM) sebagai keskajian, produktiviti diukur melalui kecekapan dan keberkesanan.Kecekapan adalah pengukuran nisbah jumlah pelajar UUM denganjumlah kos, dan keberkesanan merujuk kepada sejauhmana UUMmemenuhi keperluan masyarakat. Kaedah regresi digunakan untukmenganggar hubungan jumlah penganggur siswazah dengan kospendidikan dan kos pendidikan tinggi. Hasil kajian mendapati secararelatifnya, produktiviti UUM agak rendah apabila hanya separuhdaripada jumlah graduan dapat pekerjaan dalam tempoh tiga bulanselepas mereka keluar dari universiti, dan lebih 40 peratus jatuh dalam kategori pengangguran. Keputusan analisis regresi menunjukkanbahawa kecekapan sistem pengajian tinggi berhubungan positif dansignifikan dengan pengangguran siswazah. |
first_indexed | 2024-12-10T14:09:09Z |
format | Article |
id | doaj.art-e2da71591a524a919b15b860d37286c0 |
institution | Directory Open Access Journal |
issn | 0127-4082 2180-4273 |
language | English |
last_indexed | 2024-12-10T14:09:09Z |
publishDate | 2007-01-01 |
publisher | Universiti Sains Malaysia |
record_format | Article |
series | Kajian Malaysia |
spelling | doaj.art-e2da71591a524a919b15b860d37286c02022-12-22T01:45:34ZengUniversiti Sains MalaysiaKajian Malaysia0127-40822180-42732007-01-0125275120PRODUKTIVITI BAGI SISTEM PENGAJIAN TINGGI DI MALAYSIA (PRODUCTIVITY IN HIGHER EDUCATION SYSTEM IN MALAYSIA)Chan Lee YeeNorehan AbdullahKajian ini cuba menganalisis isu produktiviti dalam sistem pengajiantinggi Malaysia. Produktiviti merupakan nisbah output per unit input,namun output sukar diukur kerana tidak boleh menetapkan satu piawaiuntuk mengukur kualiti bagi seseorang graduan. Kebanyakan kajianberfokus kepada pengukuran kualiti bagi pengajian tinggi ataupenggunaan least cost solution yang mementingkan kuantiti berbandingkualiti, dan kecekapan berbanding keberkesanan. Justeru itu, objektifkajian ini adalah untuk mengenalpasti cara pengukuran produktivitiyang terbaik dalam Institusi Pengajian Tinggi (IPT) dan mengkajihubungan kecekapan sistem pengajian tinggi dengan pengangguransiswazah. Menggunakan Universiti Utara Malaysia (UUM) sebagai keskajian, produktiviti diukur melalui kecekapan dan keberkesanan.Kecekapan adalah pengukuran nisbah jumlah pelajar UUM denganjumlah kos, dan keberkesanan merujuk kepada sejauhmana UUMmemenuhi keperluan masyarakat. Kaedah regresi digunakan untukmenganggar hubungan jumlah penganggur siswazah dengan kospendidikan dan kos pendidikan tinggi. Hasil kajian mendapati secararelatifnya, produktiviti UUM agak rendah apabila hanya separuhdaripada jumlah graduan dapat pekerjaan dalam tempoh tiga bulanselepas mereka keluar dari universiti, dan lebih 40 peratus jatuh dalam kategori pengangguran. Keputusan analisis regresi menunjukkanbahawa kecekapan sistem pengajian tinggi berhubungan positif dansignifikan dengan pengangguran siswazah.http://web.usm.my/km/25(2)2007/01274082_25.2.2007_75-120.pdfProduktivitisistem pengajian tinggikeberkesanan kecekapanpengangguran siswazah |
spellingShingle | Chan Lee Yee Norehan Abdullah PRODUKTIVITI BAGI SISTEM PENGAJIAN TINGGI DI MALAYSIA (PRODUCTIVITY IN HIGHER EDUCATION SYSTEM IN MALAYSIA) Kajian Malaysia Produktiviti sistem pengajian tinggi keberkesanan kecekapan pengangguran siswazah |
title | PRODUKTIVITI BAGI SISTEM PENGAJIAN TINGGI DI MALAYSIA (PRODUCTIVITY IN HIGHER EDUCATION SYSTEM IN MALAYSIA) |
title_full | PRODUKTIVITI BAGI SISTEM PENGAJIAN TINGGI DI MALAYSIA (PRODUCTIVITY IN HIGHER EDUCATION SYSTEM IN MALAYSIA) |
title_fullStr | PRODUKTIVITI BAGI SISTEM PENGAJIAN TINGGI DI MALAYSIA (PRODUCTIVITY IN HIGHER EDUCATION SYSTEM IN MALAYSIA) |
title_full_unstemmed | PRODUKTIVITI BAGI SISTEM PENGAJIAN TINGGI DI MALAYSIA (PRODUCTIVITY IN HIGHER EDUCATION SYSTEM IN MALAYSIA) |
title_short | PRODUKTIVITI BAGI SISTEM PENGAJIAN TINGGI DI MALAYSIA (PRODUCTIVITY IN HIGHER EDUCATION SYSTEM IN MALAYSIA) |
title_sort | produktiviti bagi sistem pengajian tinggi di malaysia productivity in higher education system in malaysia |
topic | Produktiviti sistem pengajian tinggi keberkesanan kecekapan pengangguran siswazah |
url | http://web.usm.my/km/25(2)2007/01274082_25.2.2007_75-120.pdf |
work_keys_str_mv | AT chanleeyee produktivitibagisistempengajiantinggidimalaysiaproductivityinhighereducationsysteminmalaysia AT norehanabdullah produktivitibagisistempengajiantinggidimalaysiaproductivityinhighereducationsysteminmalaysia |