Kesan penggunaan model adaptasi kitaran POGIL terhadap pencapaian dan interaksi murid bagi matapelajaran Matematik tingkatan dua

Kajian lepas menunjukkan sebaik-baik kaedah pembelajaran adalah murid terlibat secara aktif dalam proses atau aktiviti yang dijalankan dalam membina pengetahuan mereka.  Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menentukan kesan penggunaan model adaptasi kitaran POGIL (Pembelajaran inkuiri terbimbing ber...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Naquiah Safian@Sofian, Ramlah Mailok
Format: Article
Language:English
Published: Pejabat Karang Mengarang UPSI 2021-12-01
Series:Journal of ICT in Education
Subjects:
Online Access:https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JICTIE/article/view/6235
_version_ 1797208893770694656
author Naquiah Safian@Sofian
Ramlah Mailok
author_facet Naquiah Safian@Sofian
Ramlah Mailok
author_sort Naquiah Safian@Sofian
collection DOAJ
description Kajian lepas menunjukkan sebaik-baik kaedah pembelajaran adalah murid terlibat secara aktif dalam proses atau aktiviti yang dijalankan dalam membina pengetahuan mereka.  Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menentukan kesan penggunaan model adaptasi kitaran POGIL (Pembelajaran inkuiri terbimbing berorientasikan proses) dalam pembelajaran Matematik terutama bagi soalan berfikir aras tinggi (KBAT).  Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif iaitu kaedah kitaran kajian reka bentuk kuasi-eksperimen yang melibatkan 60 orang responden tingkatan dua yang dipilih secara rawak daripada salah sebuah sekolah di Malaysia. Analisis kajian ini menggunakan ujian-t dan korelasi pearson.  Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan signifikan dalam pencapaian t(29)=.033, p<.05, manakala hanya stesen penerokaan dan stesen pembentukan mempunyai hubungan yang signifikan iaitu r=.654. Oleh itu, model adaptasi kitaran POGIL ini dapat membantu meningkatkan pencapaian dan interaksi murid dalam kelas. Implikasi, model ini boleh diimplemantasikan ke atas sebarang mata pelajaran bagi meningkatkan pencapaian KBAT dalam kalangan murid sekolah menengah.   ABSTRACT Present studies show that the best learning methods are students actively involved in the process or activity is undertaken in building their knowledge. Therefore, this study aims to determine the effects of the use of the POGIL Cycle Adaptation Model (Inquiry Learning Inquiry-oriented process) in mathematical learning especially for high-level thinking questions (HOTS). This study uses a quantitative approach that is a quasi-experimental design cycle method involving 60 form two respondents who are randomly selected from one of Malaysia's schools. Analysis of this study uses t-test and Pearson correlation. The findings show that there is a significant difference in achievement t (29) = 0.033, p <.05, while only the exploration stations and formation stations have a significant relationship that r = .654. Therefore, this POGIL cycle adaptation model can help improve student achievement and interaction in the classroom. Implications, this model can be implemented on any subject to improve the achievement of HOTS among high school students.
first_indexed 2024-04-24T09:46:03Z
format Article
id doaj.art-f0907edee0324c628b7c6a77a10af562
institution Directory Open Access Journal
issn 2289-7844
0127-9750
language English
last_indexed 2024-04-24T09:46:03Z
publishDate 2021-12-01
publisher Pejabat Karang Mengarang UPSI
record_format Article
series Journal of ICT in Education
spelling doaj.art-f0907edee0324c628b7c6a77a10af5622024-04-15T03:49:38ZengPejabat Karang Mengarang UPSIJournal of ICT in Education2289-78440127-97502021-12-0184718010.37134/jictie.vol8.sp.2.8.20212157Kesan penggunaan model adaptasi kitaran POGIL terhadap pencapaian dan interaksi murid bagi matapelajaran Matematik tingkatan duaNaquiah Safian@Sofian0Ramlah Mailok1SMK Engku HusainUniversiti Pendidikan Sultan IdrisKajian lepas menunjukkan sebaik-baik kaedah pembelajaran adalah murid terlibat secara aktif dalam proses atau aktiviti yang dijalankan dalam membina pengetahuan mereka.  Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menentukan kesan penggunaan model adaptasi kitaran POGIL (Pembelajaran inkuiri terbimbing berorientasikan proses) dalam pembelajaran Matematik terutama bagi soalan berfikir aras tinggi (KBAT).  Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif iaitu kaedah kitaran kajian reka bentuk kuasi-eksperimen yang melibatkan 60 orang responden tingkatan dua yang dipilih secara rawak daripada salah sebuah sekolah di Malaysia. Analisis kajian ini menggunakan ujian-t dan korelasi pearson.  Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan signifikan dalam pencapaian t(29)=.033, p<.05, manakala hanya stesen penerokaan dan stesen pembentukan mempunyai hubungan yang signifikan iaitu r=.654. Oleh itu, model adaptasi kitaran POGIL ini dapat membantu meningkatkan pencapaian dan interaksi murid dalam kelas. Implikasi, model ini boleh diimplemantasikan ke atas sebarang mata pelajaran bagi meningkatkan pencapaian KBAT dalam kalangan murid sekolah menengah.   ABSTRACT Present studies show that the best learning methods are students actively involved in the process or activity is undertaken in building their knowledge. Therefore, this study aims to determine the effects of the use of the POGIL Cycle Adaptation Model (Inquiry Learning Inquiry-oriented process) in mathematical learning especially for high-level thinking questions (HOTS). This study uses a quantitative approach that is a quasi-experimental design cycle method involving 60 form two respondents who are randomly selected from one of Malaysia's schools. Analysis of this study uses t-test and Pearson correlation. The findings show that there is a significant difference in achievement t (29) = 0.033, p <.05, while only the exploration stations and formation stations have a significant relationship that r = .654. Therefore, this POGIL cycle adaptation model can help improve student achievement and interaction in the classroom. Implications, this model can be implemented on any subject to improve the achievement of HOTS among high school students.https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JICTIE/article/view/6235process oriented guided inquiry learning (pogil)kemahiran berfikir aras tinggi (kbat)model adaptasi kitaran pogilinkuirimatematik
spellingShingle Naquiah Safian@Sofian
Ramlah Mailok
Kesan penggunaan model adaptasi kitaran POGIL terhadap pencapaian dan interaksi murid bagi matapelajaran Matematik tingkatan dua
Journal of ICT in Education
process oriented guided inquiry learning (pogil)
kemahiran berfikir aras tinggi (kbat)
model adaptasi kitaran pogil
inkuiri
matematik
title Kesan penggunaan model adaptasi kitaran POGIL terhadap pencapaian dan interaksi murid bagi matapelajaran Matematik tingkatan dua
title_full Kesan penggunaan model adaptasi kitaran POGIL terhadap pencapaian dan interaksi murid bagi matapelajaran Matematik tingkatan dua
title_fullStr Kesan penggunaan model adaptasi kitaran POGIL terhadap pencapaian dan interaksi murid bagi matapelajaran Matematik tingkatan dua
title_full_unstemmed Kesan penggunaan model adaptasi kitaran POGIL terhadap pencapaian dan interaksi murid bagi matapelajaran Matematik tingkatan dua
title_short Kesan penggunaan model adaptasi kitaran POGIL terhadap pencapaian dan interaksi murid bagi matapelajaran Matematik tingkatan dua
title_sort kesan penggunaan model adaptasi kitaran pogil terhadap pencapaian dan interaksi murid bagi matapelajaran matematik tingkatan dua
topic process oriented guided inquiry learning (pogil)
kemahiran berfikir aras tinggi (kbat)
model adaptasi kitaran pogil
inkuiri
matematik
url https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JICTIE/article/view/6235
work_keys_str_mv AT naquiahsafiansofian kesanpenggunaanmodeladaptasikitaranpogilterhadappencapaiandaninteraksimuridbagimatapelajaranmatematiktingkatandua
AT ramlahmailok kesanpenggunaanmodeladaptasikitaranpogilterhadappencapaiandaninteraksimuridbagimatapelajaranmatematiktingkatandua