PENGIKLANAN BIDANG KEPAKARAN PEGUAM: KEPERLUANNYA DALAM MEMBANTU BAKAL KLIEN MEMILIH PEGUAM

Dalam konteks pengiklanan oleh peguam, menjadi kewajipan profesion guaman untuk mendidik masyarakat, khususnya mereka yang berpendapatan sederhana dan rendah, mengenai kewujudan dan kesediaan perkhidmatan guaman dalam membantu mereka menyelesaikan sesuatu masalah perundangan. Lantaran itu, iklan me...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Harlina Mohamed On
Format: Article
Language:English
Published: UUM Press 2014-12-01
Series:UUM Journal of Legal Studies
Online Access:https://e-journal.uum.edu.my/index.php/uumjls/article/view/4576
_version_ 1828049044518207488
author Harlina Mohamed On
author_facet Harlina Mohamed On
author_sort Harlina Mohamed On
collection DOAJ
description Dalam konteks pengiklanan oleh peguam, menjadi kewajipan profesion guaman untuk mendidik masyarakat, khususnya mereka yang berpendapatan sederhana dan rendah, mengenai kewujudan dan kesediaan perkhidmatan guaman dalam membantu mereka menyelesaikan sesuatu masalah perundangan. Lantaran itu, iklan mengenai perkhidmatan guaman wajar mengandungi maklumat yang relevan untuk diketahui umum. Walau bagaimanapun, melihat kepada kaedah publisiti yang mengawal profesion guaman Malaysia, maklumat yang boleh diiklankan sebahagian besarnya terbatas kepada biodata peguam serta butiran mengenai firma dan rakan kongsi peguam. Maklumat lain yang lebih penting untuk diketahui awam, yang boleh membantu mereka untuk membandingkan perkhidmatan yang wujud di pasaran, serta memilih perkhidmatan peguam mana yang bersesuaian dengan keperluannya, tidak boleh diiklankan. Salah satunya ialah maklumat mengenai bidang kepakaran peguam. Berdasarkan metod analisis kandungan, kertas kerja ini membincangkan tentang sekatan untuk mengiklankan bidang kepakaran seperti yang terkandung dalam kaedah publisiti yang mengawal profesion guaman Malaysia, serta membuat perbandingan dengan peraturan yang dikuatkuasakan di Amerika Syarikat, United Kingdom (England & Wales) dan Australia (New South Wales). Berdasarkan pensampelan mudah, soal selidik untuk meninjau persepsi awam dan peguam berhubung isu ini turut diedarkan dan dapatannya dipersembahkan secara deskriptif. Hasil kajian menunjukkan bahawa majoriti pihak peguam dan awam mempunyai persepsi bahawa maklumat mengenai bidang kepakaran adalah maklumat yang sesuai untuk diiklankan oleh peguam.
first_indexed 2024-04-10T19:06:12Z
format Article
id doaj.art-f47986783ec240f8a853e46dbe957cf8
institution Directory Open Access Journal
issn 2229-984X
0127-9483
language English
last_indexed 2024-04-10T19:06:12Z
publishDate 2014-12-01
publisher UUM Press
record_format Article
series UUM Journal of Legal Studies
spelling doaj.art-f47986783ec240f8a853e46dbe957cf82023-01-31T03:12:36ZengUUM PressUUM Journal of Legal Studies2229-984X0127-94832014-12-015PENGIKLANAN BIDANG KEPAKARAN PEGUAM: KEPERLUANNYA DALAM MEMBANTU BAKAL KLIEN MEMILIH PEGUAMHarlina Mohamed On0Universiti Kebangsaan Malaysia Dalam konteks pengiklanan oleh peguam, menjadi kewajipan profesion guaman untuk mendidik masyarakat, khususnya mereka yang berpendapatan sederhana dan rendah, mengenai kewujudan dan kesediaan perkhidmatan guaman dalam membantu mereka menyelesaikan sesuatu masalah perundangan. Lantaran itu, iklan mengenai perkhidmatan guaman wajar mengandungi maklumat yang relevan untuk diketahui umum. Walau bagaimanapun, melihat kepada kaedah publisiti yang mengawal profesion guaman Malaysia, maklumat yang boleh diiklankan sebahagian besarnya terbatas kepada biodata peguam serta butiran mengenai firma dan rakan kongsi peguam. Maklumat lain yang lebih penting untuk diketahui awam, yang boleh membantu mereka untuk membandingkan perkhidmatan yang wujud di pasaran, serta memilih perkhidmatan peguam mana yang bersesuaian dengan keperluannya, tidak boleh diiklankan. Salah satunya ialah maklumat mengenai bidang kepakaran peguam. Berdasarkan metod analisis kandungan, kertas kerja ini membincangkan tentang sekatan untuk mengiklankan bidang kepakaran seperti yang terkandung dalam kaedah publisiti yang mengawal profesion guaman Malaysia, serta membuat perbandingan dengan peraturan yang dikuatkuasakan di Amerika Syarikat, United Kingdom (England & Wales) dan Australia (New South Wales). Berdasarkan pensampelan mudah, soal selidik untuk meninjau persepsi awam dan peguam berhubung isu ini turut diedarkan dan dapatannya dipersembahkan secara deskriptif. Hasil kajian menunjukkan bahawa majoriti pihak peguam dan awam mempunyai persepsi bahawa maklumat mengenai bidang kepakaran adalah maklumat yang sesuai untuk diiklankan oleh peguam. https://e-journal.uum.edu.my/index.php/uumjls/article/view/4576
spellingShingle Harlina Mohamed On
PENGIKLANAN BIDANG KEPAKARAN PEGUAM: KEPERLUANNYA DALAM MEMBANTU BAKAL KLIEN MEMILIH PEGUAM
UUM Journal of Legal Studies
title PENGIKLANAN BIDANG KEPAKARAN PEGUAM: KEPERLUANNYA DALAM MEMBANTU BAKAL KLIEN MEMILIH PEGUAM
title_full PENGIKLANAN BIDANG KEPAKARAN PEGUAM: KEPERLUANNYA DALAM MEMBANTU BAKAL KLIEN MEMILIH PEGUAM
title_fullStr PENGIKLANAN BIDANG KEPAKARAN PEGUAM: KEPERLUANNYA DALAM MEMBANTU BAKAL KLIEN MEMILIH PEGUAM
title_full_unstemmed PENGIKLANAN BIDANG KEPAKARAN PEGUAM: KEPERLUANNYA DALAM MEMBANTU BAKAL KLIEN MEMILIH PEGUAM
title_short PENGIKLANAN BIDANG KEPAKARAN PEGUAM: KEPERLUANNYA DALAM MEMBANTU BAKAL KLIEN MEMILIH PEGUAM
title_sort pengiklanan bidang kepakaran peguam keperluannya dalam membantu bakal klien memilih peguam
url https://e-journal.uum.edu.my/index.php/uumjls/article/view/4576
work_keys_str_mv AT harlinamohamedon pengiklananbidangkepakaranpeguamkeperluannyadalammembantubakalklienmemilihpeguam