Kepimpinan strategik dalam kalangan pengetua dan kelestarian kecemerlangan akademik di Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) Malaysia

Pengetua memainkan peranan yang amat penting dalam menentukan hala tuju dan kejayaan sesebuah sekolah. Kedinamikan sesebuah sekolah/MRSM bergantung kepada kebolehan dan kemampuan kepimpinan pengetua.Kecemerlangan MRSM memerlukan seorang pengetua yang mempunyai karakter yang cemerlang dan unggul.Just...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Salleh, Mohamad Johdi, Mohamad, Baharom, Che Ali, Faizul, Zaini, Mohd Zaffi, Fakhruddin, Mohd Khairul, Ghazali, Mohd Syarnizal, Wan Mahmud, Wan Mohd Najib
Format: Proceeding Paper
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/11691/1/Proceding_-_Kepimpinan_Strategik_Pengetua_MARA.pdf
Description
Summary:Pengetua memainkan peranan yang amat penting dalam menentukan hala tuju dan kejayaan sesebuah sekolah. Kedinamikan sesebuah sekolah/MRSM bergantung kepada kebolehan dan kemampuan kepimpinan pengetua.Kecemerlangan MRSM memerlukan seorang pengetua yang mempunyai karakter yang cemerlang dan unggul.Justeru, kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti dan mengesahkan kerangka konsep serta strategik pemimpin sekolah atau pengetua MRSM ke arah kelestarian kepimpinan dan kecemerlangan di Maktab Rendah Sains MARA di Malaysia.Kajian ini menggunakan kaedah penerokaan analisis faktor yang dilaksanakan dalam tiga peringkat dan responden kajian terdiri daripada 200 guru-guru MRSM di Malaysia. Kajian ini mendapati bahawa terdapat sembilan tret atau strategi penting yang perlu ada bagi seorang pemimpin sekolah atau pengetua MRSM bagi menjadikan sekolah cemerlang dan mewujudkan kepimpinan yang lestari. Sembilan strategi itu adalah Orientasi Strategik, Menentukan Kebijaksanaan Tindakan, Memimpin Guru Ke arah Pencapaian Visi, Membuat Perubahan, Membangunkan Kompetensi untuk Mengekalkan Prestasi, Daya Ketidakpuasan terhadap Status Quo, Daya Penerimaan Perubahan, Kemampuan Penyesuaian dan Translasi Plan Kepada Strategi.