Kaedah kumpulan kecil dalam pengajaran dan pembelajaran sejarah
Kemampuan mengingat dan menghafal fakta-fakta Sejarah adalah antara kunci utama untuk menjawab soalan-soalan dalam peperiksaan. Dalam artikel ini, diselitkan beberapa kaedah yang boleh digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran Sejarah khususnya dalam kumpulan kecil. Antaranya ialah teknik simulas...
Main Authors: | , |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Book Chapter |
Language: | English |
Published: |
UKM and Universiti Riau Indonesia
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/13272/1/Chapter_-_Kaedah_Kumpulan_Kecil_Pmbljaran_Sejarah_-_2009.pdf |
_version_ | 1825645391936225280 |
---|---|
author | Agus, Ariegusrini Salleh, Mohamad Johdi |
author2 | Ahmad, Abdul Razaq |
author_facet | Ahmad, Abdul Razaq Agus, Ariegusrini Salleh, Mohamad Johdi |
author_sort | Agus, Ariegusrini |
collection | IIUM |
description | Kemampuan mengingat dan menghafal fakta-fakta Sejarah adalah antara kunci utama untuk menjawab soalan-soalan dalam peperiksaan. Dalam artikel ini, diselitkan
beberapa kaedah yang boleh digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran Sejarah khususnya dalam kumpulan kecil. Antaranya ialah teknik simulasi, kaedah hafalan,
penggunaan peta konsep, dan kaedah permainan bahasa. Kaedah-kaedah ini juga telah digunakan dengan jayanya oleh para guru di beberapa sekolah di seluruh Malaysia. |
first_indexed | 2024-03-05T22:47:02Z |
format | Book Chapter |
id | oai:generic.eprints.org:13272 |
institution | International Islamic University Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-05T22:47:02Z |
publishDate | 2009 |
publisher | UKM and Universiti Riau Indonesia |
record_format | dspace |
spelling | oai:generic.eprints.org:132722011-12-28T03:06:52Z http://irep.iium.edu.my/13272/ Kaedah kumpulan kecil dalam pengajaran dan pembelajaran sejarah Agus, Ariegusrini Salleh, Mohamad Johdi LB1025 Teaching (principles and practices) Kemampuan mengingat dan menghafal fakta-fakta Sejarah adalah antara kunci utama untuk menjawab soalan-soalan dalam peperiksaan. Dalam artikel ini, diselitkan beberapa kaedah yang boleh digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran Sejarah khususnya dalam kumpulan kecil. Antaranya ialah teknik simulasi, kaedah hafalan, penggunaan peta konsep, dan kaedah permainan bahasa. Kaedah-kaedah ini juga telah digunakan dengan jayanya oleh para guru di beberapa sekolah di seluruh Malaysia. UKM and Universiti Riau Indonesia Ahmad, Abdul Razaq M. Si, Isjoni 2009 Book Chapter PeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/13272/1/Chapter_-_Kaedah_Kumpulan_Kecil_Pmbljaran_Sejarah_-_2009.pdf Agus, Ariegusrini and Salleh, Mohamad Johdi (2009) Kaedah kumpulan kecil dalam pengajaran dan pembelajaran sejarah. In: Strategi dan model pembelajaran sejarah. UKM and Universiti Riau Indonesia, Riau Indonesia, pp. 179-186. ISBN 9786028025287 |
spellingShingle | LB1025 Teaching (principles and practices) Agus, Ariegusrini Salleh, Mohamad Johdi Kaedah kumpulan kecil dalam pengajaran dan pembelajaran sejarah |
title | Kaedah kumpulan kecil dalam pengajaran dan pembelajaran sejarah |
title_full | Kaedah kumpulan kecil dalam pengajaran dan pembelajaran sejarah |
title_fullStr | Kaedah kumpulan kecil dalam pengajaran dan pembelajaran sejarah |
title_full_unstemmed | Kaedah kumpulan kecil dalam pengajaran dan pembelajaran sejarah |
title_short | Kaedah kumpulan kecil dalam pengajaran dan pembelajaran sejarah |
title_sort | kaedah kumpulan kecil dalam pengajaran dan pembelajaran sejarah |
topic | LB1025 Teaching (principles and practices) |
url | http://irep.iium.edu.my/13272/1/Chapter_-_Kaedah_Kumpulan_Kecil_Pmbljaran_Sejarah_-_2009.pdf |
work_keys_str_mv | AT agusariegusrini kaedahkumpulankecildalampengajarandanpembelajaransejarah AT sallehmohamadjohdi kaedahkumpulankecildalampengajarandanpembelajaransejarah |