Aplikasi kata pinjaman Arab dalam teks pembelajaran Dan kesannya terhadap penguasaan bahasa Arab

Kajian ini bertujuan menganalisis kata pinjaman Arab dalam bahasa Melayu yang diaplikasi dalam buku teks Bahasa Arab Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) sebagai bahan pembelajaran utama di sekolah. Penggunaan kata pinjaman Arab mempunyai peranan dan perkaitan yang penting dalam pembelaja...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Abd Rahman, Mohd. Zuhir, Yeob, Shamsul Jamili
Format: Article
Language:English
Published: Kolej Universiti Islam Sultan Azlan Shah 2015
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/50023/1/aplikasi_kata_pinjaman_arab.pdf
_version_ 1825649598809505792
author Abd Rahman, Mohd. Zuhir
Yeob, Shamsul Jamili
author_facet Abd Rahman, Mohd. Zuhir
Yeob, Shamsul Jamili
author_sort Abd Rahman, Mohd. Zuhir
collection IIUM
description Kajian ini bertujuan menganalisis kata pinjaman Arab dalam bahasa Melayu yang diaplikasi dalam buku teks Bahasa Arab Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) sebagai bahan pembelajaran utama di sekolah. Penggunaan kata pinjaman Arab mempunyai peranan dan perkaitan yang penting dalam pembelajaran dan penguasaan bahasa Arab pelajar khususnya dalam konteks pembelajaran bahasa Arab di Malaysia. Pendekatan kuantitatif melalui kaedah analisis kandungan bertujuan menganalisis kata pinjaman Arab dan kajian lapangan digunakan bertujuan untuk menganalisis kesan penggunaan kata pinjaman Arab terhadap penguasaan bahasa Arab pelajar. Data analisis kandungan diambil daripada buku teks tingkatan tiga, manakala kajian lapangan melalui soal selidik yang dilaksanakan terhadap 50 orang guru sekolah menengah sebagai responden kajian. Kajian ini mengaplikasi prinsip “Pembentukan Kata Bahasa Melayu” oleh Asmah Haji Omar (1991) bagi mengenal pasti kata pinjaman Arab dalam buku teks Bahasa Arab. Berdasarkan prinsip ini, sebahagian daripada kosa kata bahasa Melayu terbentuk melalui kata pinjaman Arab. Kata pinjaman daripada bahasa Arab merupakan kumpulan yang terbesar dalam kata-kata yang dibawa dari luar alam Melayu. Dapatan kajian telah mengenal pasti satu pendekatan pembelajaran bahasa Arab yang berasaskan kepada kata pinjaman Arab dalam usaha mempertingkatkan penguasaan pembelajaran bahasa Arab dalam kalangan pelajar di Malaysia
first_indexed 2024-03-05T23:49:56Z
format Article
id oai:generic.eprints.org:50023
institution International Islamic University Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-05T23:49:56Z
publishDate 2015
publisher Kolej Universiti Islam Sultan Azlan Shah
record_format dspace
spelling oai:generic.eprints.org:500232017-11-15T08:22:29Z http://irep.iium.edu.my/50023/ Aplikasi kata pinjaman Arab dalam teks pembelajaran Dan kesannya terhadap penguasaan bahasa Arab Abd Rahman, Mohd. Zuhir Yeob, Shamsul Jamili PI Oriental languages and literatures Kajian ini bertujuan menganalisis kata pinjaman Arab dalam bahasa Melayu yang diaplikasi dalam buku teks Bahasa Arab Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) sebagai bahan pembelajaran utama di sekolah. Penggunaan kata pinjaman Arab mempunyai peranan dan perkaitan yang penting dalam pembelajaran dan penguasaan bahasa Arab pelajar khususnya dalam konteks pembelajaran bahasa Arab di Malaysia. Pendekatan kuantitatif melalui kaedah analisis kandungan bertujuan menganalisis kata pinjaman Arab dan kajian lapangan digunakan bertujuan untuk menganalisis kesan penggunaan kata pinjaman Arab terhadap penguasaan bahasa Arab pelajar. Data analisis kandungan diambil daripada buku teks tingkatan tiga, manakala kajian lapangan melalui soal selidik yang dilaksanakan terhadap 50 orang guru sekolah menengah sebagai responden kajian. Kajian ini mengaplikasi prinsip “Pembentukan Kata Bahasa Melayu” oleh Asmah Haji Omar (1991) bagi mengenal pasti kata pinjaman Arab dalam buku teks Bahasa Arab. Berdasarkan prinsip ini, sebahagian daripada kosa kata bahasa Melayu terbentuk melalui kata pinjaman Arab. Kata pinjaman daripada bahasa Arab merupakan kumpulan yang terbesar dalam kata-kata yang dibawa dari luar alam Melayu. Dapatan kajian telah mengenal pasti satu pendekatan pembelajaran bahasa Arab yang berasaskan kepada kata pinjaman Arab dalam usaha mempertingkatkan penguasaan pembelajaran bahasa Arab dalam kalangan pelajar di Malaysia Kolej Universiti Islam Sultan Azlan Shah 2015-10 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/50023/1/aplikasi_kata_pinjaman_arab.pdf Abd Rahman, Mohd. Zuhir and Yeob, Shamsul Jamili (2015) Aplikasi kata pinjaman Arab dalam teks pembelajaran Dan kesannya terhadap penguasaan bahasa Arab. Journal of Asian Islamic Higher Institution, 1. pp. 1-12. http://www.aiua.asia
spellingShingle PI Oriental languages and literatures
Abd Rahman, Mohd. Zuhir
Yeob, Shamsul Jamili
Aplikasi kata pinjaman Arab dalam teks pembelajaran Dan kesannya terhadap penguasaan bahasa Arab
title Aplikasi kata pinjaman Arab dalam teks pembelajaran Dan kesannya terhadap penguasaan bahasa Arab
title_full Aplikasi kata pinjaman Arab dalam teks pembelajaran Dan kesannya terhadap penguasaan bahasa Arab
title_fullStr Aplikasi kata pinjaman Arab dalam teks pembelajaran Dan kesannya terhadap penguasaan bahasa Arab
title_full_unstemmed Aplikasi kata pinjaman Arab dalam teks pembelajaran Dan kesannya terhadap penguasaan bahasa Arab
title_short Aplikasi kata pinjaman Arab dalam teks pembelajaran Dan kesannya terhadap penguasaan bahasa Arab
title_sort aplikasi kata pinjaman arab dalam teks pembelajaran dan kesannya terhadap penguasaan bahasa arab
topic PI Oriental languages and literatures
url http://irep.iium.edu.my/50023/1/aplikasi_kata_pinjaman_arab.pdf
work_keys_str_mv AT abdrahmanmohdzuhir aplikasikatapinjamanarabdalamtekspembelajarandankesannyaterhadappenguasaanbahasaarab
AT yeobshamsuljamili aplikasikatapinjamanarabdalamtekspembelajarandankesannyaterhadappenguasaanbahasaarab