Penerapan kemahiran berkomunikasi dalam kursus Bahasa Melayu Komunikasi Perniagaan (LM 2015): Pembentangan kumpulan

Kementerian Pengajian Tinggi telah mencadangkan kursus Asas Pembudayaan Keusahawanan untuk memberikan pendedahan tentang pengajian keusahawanan dan kemahiran perniagaan kepada mahasiswa di institusi-institusi pengajian tinggi tempatan. Tidak ketinggalan, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (IIUM...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mansor, M Mascitah, Ishak, Noraini Shahida
Format: Proceeding Paper
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/7308/1/Penerapan_Kemahiran_Berkomunikasi_dalam_Kursus_BM_LM_2015_Pembentangan_Kumpulan.pdf
_version_ 1825644890488307712
author Mansor, M Mascitah
Ishak, Noraini Shahida
author_facet Mansor, M Mascitah
Ishak, Noraini Shahida
author_sort Mansor, M Mascitah
collection IIUM
description Kementerian Pengajian Tinggi telah mencadangkan kursus Asas Pembudayaan Keusahawanan untuk memberikan pendedahan tentang pengajian keusahawanan dan kemahiran perniagaan kepada mahasiswa di institusi-institusi pengajian tinggi tempatan. Tidak ketinggalan, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (IIUM) menerusi Divisyen Bahasa Melayu, CELPAD telah merangka kursus Bahasa Melayu Komunikasi Perniagaan (LM 2015) untuk pelajar-pelajar Kulliyyah Ekonomi dan Sains Pengurusan (KENMS) dan Kulliyyah Teknologi Maklumat dan Komunikasi (KICT) telah pun menerapkan aspek-aspek penting kursus Asas Pembudayaan Keusahawanan sejak sekian lama. Ekoran itu, kertas kerja ini dihasilkan untuk melihat kesesuaian dan keupayaan kursus menerapkan kemahiran berkomunikasi yang berasaskan ciri pertama kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar. Ini disebabkan kursus ini bersesuaian dengan aspirasi kerajaan dalam usaha membangunkan modal insan berketerampilan/berkualiti yang memiliki semangat, pengetahuan dan kemahiran untuk menyumbang kepada kemajuan masyarakat dan pembangunan negara. Walau bagaimanapun tumpuan kajian ini hanya terarah pada tugasan lisan ataupun pembentangan kumpulan. Sesi pembentangan dalam kursus ini difikirkan wajar untuk memberi pengetahuan, kesedaran, dan pengalaman menggunakan bahasa Melayu yang betul dalam bidang perniagaan. Tugasan ini juga melatih para pelajar menyuarakan pandangan dengan penuh keyakinan dan dapat menjana idea yang kreatif, kritis dan inovatif serta dibantu oleh alatan multimedia dan menggunakan teknik/kaedah/saluran tertentu bagi memperkenalkan syarikat, dan produk/ perkhidmatan yang ditawarkan.
first_indexed 2024-03-05T22:39:31Z
format Proceeding Paper
id oai:generic.eprints.org:7308
institution International Islamic University Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-05T22:39:31Z
publishDate 2011
record_format dspace
spelling oai:generic.eprints.org:73082011-12-15T01:56:55Z http://irep.iium.edu.my/7308/ Penerapan kemahiran berkomunikasi dalam kursus Bahasa Melayu Komunikasi Perniagaan (LM 2015): Pembentangan kumpulan Mansor, M Mascitah Ishak, Noraini Shahida H61.8 Communication of information Kementerian Pengajian Tinggi telah mencadangkan kursus Asas Pembudayaan Keusahawanan untuk memberikan pendedahan tentang pengajian keusahawanan dan kemahiran perniagaan kepada mahasiswa di institusi-institusi pengajian tinggi tempatan. Tidak ketinggalan, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (IIUM) menerusi Divisyen Bahasa Melayu, CELPAD telah merangka kursus Bahasa Melayu Komunikasi Perniagaan (LM 2015) untuk pelajar-pelajar Kulliyyah Ekonomi dan Sains Pengurusan (KENMS) dan Kulliyyah Teknologi Maklumat dan Komunikasi (KICT) telah pun menerapkan aspek-aspek penting kursus Asas Pembudayaan Keusahawanan sejak sekian lama. Ekoran itu, kertas kerja ini dihasilkan untuk melihat kesesuaian dan keupayaan kursus menerapkan kemahiran berkomunikasi yang berasaskan ciri pertama kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar. Ini disebabkan kursus ini bersesuaian dengan aspirasi kerajaan dalam usaha membangunkan modal insan berketerampilan/berkualiti yang memiliki semangat, pengetahuan dan kemahiran untuk menyumbang kepada kemajuan masyarakat dan pembangunan negara. Walau bagaimanapun tumpuan kajian ini hanya terarah pada tugasan lisan ataupun pembentangan kumpulan. Sesi pembentangan dalam kursus ini difikirkan wajar untuk memberi pengetahuan, kesedaran, dan pengalaman menggunakan bahasa Melayu yang betul dalam bidang perniagaan. Tugasan ini juga melatih para pelajar menyuarakan pandangan dengan penuh keyakinan dan dapat menjana idea yang kreatif, kritis dan inovatif serta dibantu oleh alatan multimedia dan menggunakan teknik/kaedah/saluran tertentu bagi memperkenalkan syarikat, dan produk/ perkhidmatan yang ditawarkan. 2011-04-23 Proceeding Paper NonPeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/7308/1/Penerapan_Kemahiran_Berkomunikasi_dalam_Kursus_BM_LM_2015_Pembentangan_Kumpulan.pdf Mansor, M Mascitah and Ishak, Noraini Shahida (2011) Penerapan kemahiran berkomunikasi dalam kursus Bahasa Melayu Komunikasi Perniagaan (LM 2015): Pembentangan kumpulan. In: International Language Conference (ILC) 2011, 22-24 April 2011, International Islamic University Malaysia. (Unpublished)
spellingShingle H61.8 Communication of information
Mansor, M Mascitah
Ishak, Noraini Shahida
Penerapan kemahiran berkomunikasi dalam kursus Bahasa Melayu Komunikasi Perniagaan (LM 2015): Pembentangan kumpulan
title Penerapan kemahiran berkomunikasi dalam kursus Bahasa Melayu Komunikasi Perniagaan (LM 2015): Pembentangan kumpulan
title_full Penerapan kemahiran berkomunikasi dalam kursus Bahasa Melayu Komunikasi Perniagaan (LM 2015): Pembentangan kumpulan
title_fullStr Penerapan kemahiran berkomunikasi dalam kursus Bahasa Melayu Komunikasi Perniagaan (LM 2015): Pembentangan kumpulan
title_full_unstemmed Penerapan kemahiran berkomunikasi dalam kursus Bahasa Melayu Komunikasi Perniagaan (LM 2015): Pembentangan kumpulan
title_short Penerapan kemahiran berkomunikasi dalam kursus Bahasa Melayu Komunikasi Perniagaan (LM 2015): Pembentangan kumpulan
title_sort penerapan kemahiran berkomunikasi dalam kursus bahasa melayu komunikasi perniagaan lm 2015 pembentangan kumpulan
topic H61.8 Communication of information
url http://irep.iium.edu.my/7308/1/Penerapan_Kemahiran_Berkomunikasi_dalam_Kursus_BM_LM_2015_Pembentangan_Kumpulan.pdf
work_keys_str_mv AT mansormmascitah penerapankemahiranberkomunikasidalamkursusbahasamelayukomunikasiperniagaanlm2015pembentangankumpulan
AT ishaknorainishahida penerapankemahiranberkomunikasidalamkursusbahasamelayukomunikasiperniagaanlm2015pembentangankumpulan