Rangsangan pembelajaran terhadap prestasi akademik pelajar di UiTM Kampus Arau / Hamidah Jaafar Sidek
Kertas ini bertujuan untuk mengenal pasti rangsangan pembelajaran dan hubungannya dengan prestasi akademik pelajar. Inventori Stall Pembelajaran (Dunn, Dunn dan Price, 1978) yang telah diubahsuai telah diberikan kepada satu sampel rawak berstrata seramai 339 pelajar diploma daripada pelbagai program...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Teknologi MARA, Perlis
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14714/1/AJ_HAMIDAH%20JAAFAR%20SIDEK%20JI%2003.pdf |
Summary: | Kertas ini bertujuan untuk mengenal pasti rangsangan pembelajaran dan hubungannya dengan prestasi akademik pelajar. Inventori Stall Pembelajaran (Dunn, Dunn dan Price, 1978) yang telah diubahsuai telah diberikan kepada satu sampel rawak berstrata seramai 339 pelajar diploma daripada pelbagai program di UiTM Kampus Arau. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar lelaki dan perempuan di dalam rangsangan persekitaran danfizikal.
Data juga menunjukkan bahawa terdapat korelasi yang lemah di antara rangsangan emosi dengan pencapaian akademik pelajar. |
---|