Rangsangan pembelajaran terhadap prestasi akademik pelajar di UiTM Kampus Arau / Hamidah Jaafar Sidek

Kertas ini bertujuan untuk mengenal pasti rangsangan pembelajaran dan hubungannya dengan prestasi akademik pelajar. Inventori Stall Pembelajaran (Dunn, Dunn dan Price, 1978) yang telah diubahsuai telah diberikan kepada satu sampel rawak berstrata seramai 339 pelajar diploma daripada pelbagai program...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jaafar Sidek, Hamidah
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA, Perlis 2003
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14714/1/AJ_HAMIDAH%20JAAFAR%20SIDEK%20JI%2003.pdf
_version_ 1825734333206364160
author Jaafar Sidek, Hamidah
author_facet Jaafar Sidek, Hamidah
author_sort Jaafar Sidek, Hamidah
collection UITM
description Kertas ini bertujuan untuk mengenal pasti rangsangan pembelajaran dan hubungannya dengan prestasi akademik pelajar. Inventori Stall Pembelajaran (Dunn, Dunn dan Price, 1978) yang telah diubahsuai telah diberikan kepada satu sampel rawak berstrata seramai 339 pelajar diploma daripada pelbagai program di UiTM Kampus Arau. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar lelaki dan perempuan di dalam rangsangan persekitaran danfizikal. Data juga menunjukkan bahawa terdapat korelasi yang lemah di antara rangsangan emosi dengan pencapaian akademik pelajar.
first_indexed 2024-03-06T01:30:09Z
format Article
id oai:ir.uitm.edu.my:14714
institution Universiti Teknologi MARA
language English
last_indexed 2024-03-06T01:30:09Z
publishDate 2003
publisher Universiti Teknologi MARA, Perlis
record_format dspace
spelling oai:ir.uitm.edu.my:147142016-09-20T05:39:35Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14714/ Rangsangan pembelajaran terhadap prestasi akademik pelajar di UiTM Kampus Arau / Hamidah Jaafar Sidek jurnalintelek Jaafar Sidek, Hamidah Educational psychology Perlis Kertas ini bertujuan untuk mengenal pasti rangsangan pembelajaran dan hubungannya dengan prestasi akademik pelajar. Inventori Stall Pembelajaran (Dunn, Dunn dan Price, 1978) yang telah diubahsuai telah diberikan kepada satu sampel rawak berstrata seramai 339 pelajar diploma daripada pelbagai program di UiTM Kampus Arau. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar lelaki dan perempuan di dalam rangsangan persekitaran danfizikal. Data juga menunjukkan bahawa terdapat korelasi yang lemah di antara rangsangan emosi dengan pencapaian akademik pelajar. Universiti Teknologi MARA, Perlis 2003 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14714/1/AJ_HAMIDAH%20JAAFAR%20SIDEK%20JI%2003.pdf Rangsangan pembelajaran terhadap prestasi akademik pelajar di UiTM Kampus Arau / Hamidah Jaafar Sidek. (2003) Jurnal Intelek <https://ir.uitm.edu.my/view/publication/Jurnal_Intelek/>, 1. pp. 127-141. ISSN 2231-7716
spellingShingle Educational psychology
Perlis
Jaafar Sidek, Hamidah
Rangsangan pembelajaran terhadap prestasi akademik pelajar di UiTM Kampus Arau / Hamidah Jaafar Sidek
title Rangsangan pembelajaran terhadap prestasi akademik pelajar di UiTM Kampus Arau / Hamidah Jaafar Sidek
title_full Rangsangan pembelajaran terhadap prestasi akademik pelajar di UiTM Kampus Arau / Hamidah Jaafar Sidek
title_fullStr Rangsangan pembelajaran terhadap prestasi akademik pelajar di UiTM Kampus Arau / Hamidah Jaafar Sidek
title_full_unstemmed Rangsangan pembelajaran terhadap prestasi akademik pelajar di UiTM Kampus Arau / Hamidah Jaafar Sidek
title_short Rangsangan pembelajaran terhadap prestasi akademik pelajar di UiTM Kampus Arau / Hamidah Jaafar Sidek
title_sort rangsangan pembelajaran terhadap prestasi akademik pelajar di uitm kampus arau hamidah jaafar sidek
topic Educational psychology
Perlis
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14714/1/AJ_HAMIDAH%20JAAFAR%20SIDEK%20JI%2003.pdf
work_keys_str_mv AT jaafarsidekhamidah rangsanganpembelajaranterhadapprestasiakademikpelajardiuitmkampusarauhamidahjaafarsidek