Penggunaan Teknologi Maklumat untuk membantu pembelajaran: Di manakah tahap kesediaan pelajar? / Peridah Bahari dan Salina Hamed
Penggunaan Teknologi Maklumat di dalam membantu pengajaran dan pembelajaran di institusi pengajian tinggi banyak diperkatakan dan dikaji ketika ini. Berbagai pihak telah menjalankan bermacam usaha untuk menerapkan penggunaan teknologi maklumat di dalam pengajaran dan pembelajaran dengan harapan ia d...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & and Pusat Penerbitan Universiti (UPENA)
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14803/1/AJ_PERIDAH%20BAHARI%20ESTEEM%2005.pdf |
_version_ | 1796900087934222336 |
---|---|
author | Bahari, Peridah Hamed, Salina |
author_facet | Bahari, Peridah Hamed, Salina |
author_sort | Bahari, Peridah |
collection | UITM |
description | Penggunaan Teknologi Maklumat di dalam membantu pengajaran dan pembelajaran di institusi pengajian tinggi banyak diperkatakan dan dikaji ketika ini. Berbagai pihak telah menjalankan bermacam usaha untuk menerapkan penggunaan teknologi maklumat di dalam pengajaran dan pembelajaran dengan harapan ia dapat membantu para pelajar. Di dalam meneruskan usaha gigih ini, kesediaan para pelajar harus diambil kira untuk memastikan kejayaan usaha-usaha murni ini. Kajian kes yang dijalankan terhadap 38 orang pelajar mendapati secara keseluruhan 26 (68.3%) orang pelajar menilai diri mereka sebagai pengguna komputer yang kurang mahir (novice). Pelajar memaklumkan kebolehan di dalam penggunaan teknologi sebagai di tahap pertengahan. 42.1% memaklumkan tersangat bersetuju jika mereka diberikan peluang untuk
menggunakan teknologi di dalam kerja kursus mereka |
first_indexed | 2024-03-06T01:30:24Z |
format | Article |
id | oai:ir.uitm.edu.my:14803 |
institution | Universiti Teknologi MARA |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T01:30:24Z |
publishDate | 2005 |
publisher | Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & and Pusat Penerbitan Universiti (UPENA) |
record_format | dspace |
spelling | oai:ir.uitm.edu.my:148032016-10-10T02:29:03Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14803/ Penggunaan Teknologi Maklumat untuk membantu pembelajaran: Di manakah tahap kesediaan pelajar? / Peridah Bahari dan Salina Hamed esteem Bahari, Peridah Hamed, Salina Malaysia Cognitive learning. Thinking skills. Critical thinking Penggunaan Teknologi Maklumat di dalam membantu pengajaran dan pembelajaran di institusi pengajian tinggi banyak diperkatakan dan dikaji ketika ini. Berbagai pihak telah menjalankan bermacam usaha untuk menerapkan penggunaan teknologi maklumat di dalam pengajaran dan pembelajaran dengan harapan ia dapat membantu para pelajar. Di dalam meneruskan usaha gigih ini, kesediaan para pelajar harus diambil kira untuk memastikan kejayaan usaha-usaha murni ini. Kajian kes yang dijalankan terhadap 38 orang pelajar mendapati secara keseluruhan 26 (68.3%) orang pelajar menilai diri mereka sebagai pengguna komputer yang kurang mahir (novice). Pelajar memaklumkan kebolehan di dalam penggunaan teknologi sebagai di tahap pertengahan. 42.1% memaklumkan tersangat bersetuju jika mereka diberikan peluang untuk menggunakan teknologi di dalam kerja kursus mereka Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & and Pusat Penerbitan Universiti (UPENA) 2005 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14803/1/AJ_PERIDAH%20BAHARI%20ESTEEM%2005.pdf Penggunaan Teknologi Maklumat untuk membantu pembelajaran: Di manakah tahap kesediaan pelajar? / Peridah Bahari dan Salina Hamed. (2005) ESTEEM Academic Journal <https://ir.uitm.edu.my/view/publication/ESTEEM_Academic_Journal/>, 2. pp. 113-122. ISSN 1675-7939 https://uppp.uitm.edu.my |
spellingShingle | Malaysia Cognitive learning. Thinking skills. Critical thinking Bahari, Peridah Hamed, Salina Penggunaan Teknologi Maklumat untuk membantu pembelajaran: Di manakah tahap kesediaan pelajar? / Peridah Bahari dan Salina Hamed |
title | Penggunaan Teknologi Maklumat untuk membantu pembelajaran: Di manakah tahap kesediaan pelajar? / Peridah Bahari dan Salina Hamed |
title_full | Penggunaan Teknologi Maklumat untuk membantu pembelajaran: Di manakah tahap kesediaan pelajar? / Peridah Bahari dan Salina Hamed |
title_fullStr | Penggunaan Teknologi Maklumat untuk membantu pembelajaran: Di manakah tahap kesediaan pelajar? / Peridah Bahari dan Salina Hamed |
title_full_unstemmed | Penggunaan Teknologi Maklumat untuk membantu pembelajaran: Di manakah tahap kesediaan pelajar? / Peridah Bahari dan Salina Hamed |
title_short | Penggunaan Teknologi Maklumat untuk membantu pembelajaran: Di manakah tahap kesediaan pelajar? / Peridah Bahari dan Salina Hamed |
title_sort | penggunaan teknologi maklumat untuk membantu pembelajaran di manakah tahap kesediaan pelajar peridah bahari dan salina hamed |
topic | Malaysia Cognitive learning. Thinking skills. Critical thinking |
url | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14803/1/AJ_PERIDAH%20BAHARI%20ESTEEM%2005.pdf |
work_keys_str_mv | AT bahariperidah penggunaanteknologimaklumatuntukmembantupembelajarandimanakahtahapkesediaanpelajarperidahbaharidansalinahamed AT hamedsalina penggunaanteknologimaklumatuntukmembantupembelajarandimanakahtahapkesediaanpelajarperidahbaharidansalinahamed |