Penggunaan Teknologi Maklumat untuk membantu pembelajaran: Di manakah tahap kesediaan pelajar? / Peridah Bahari dan Salina Hamed

Penggunaan Teknologi Maklumat di dalam membantu pengajaran dan pembelajaran di institusi pengajian tinggi banyak diperkatakan dan dikaji ketika ini. Berbagai pihak telah menjalankan bermacam usaha untuk menerapkan penggunaan teknologi maklumat di dalam pengajaran dan pembelajaran dengan harapan ia d...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Bahari, Peridah, Hamed, Salina
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & and Pusat Penerbitan Universiti (UPENA) 2005
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14803/1/AJ_PERIDAH%20BAHARI%20ESTEEM%2005.pdf
_version_ 1796900087934222336
author Bahari, Peridah
Hamed, Salina
author_facet Bahari, Peridah
Hamed, Salina
author_sort Bahari, Peridah
collection UITM
description Penggunaan Teknologi Maklumat di dalam membantu pengajaran dan pembelajaran di institusi pengajian tinggi banyak diperkatakan dan dikaji ketika ini. Berbagai pihak telah menjalankan bermacam usaha untuk menerapkan penggunaan teknologi maklumat di dalam pengajaran dan pembelajaran dengan harapan ia dapat membantu para pelajar. Di dalam meneruskan usaha gigih ini, kesediaan para pelajar harus diambil kira untuk memastikan kejayaan usaha-usaha murni ini. Kajian kes yang dijalankan terhadap 38 orang pelajar mendapati secara keseluruhan 26 (68.3%) orang pelajar menilai diri mereka sebagai pengguna komputer yang kurang mahir (novice). Pelajar memaklumkan kebolehan di dalam penggunaan teknologi sebagai di tahap pertengahan. 42.1% memaklumkan tersangat bersetuju jika mereka diberikan peluang untuk menggunakan teknologi di dalam kerja kursus mereka
first_indexed 2024-03-06T01:30:24Z
format Article
id oai:ir.uitm.edu.my:14803
institution Universiti Teknologi MARA
language English
last_indexed 2024-03-06T01:30:24Z
publishDate 2005
publisher Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & and Pusat Penerbitan Universiti (UPENA)
record_format dspace
spelling oai:ir.uitm.edu.my:148032016-10-10T02:29:03Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14803/ Penggunaan Teknologi Maklumat untuk membantu pembelajaran: Di manakah tahap kesediaan pelajar? / Peridah Bahari dan Salina Hamed esteem Bahari, Peridah Hamed, Salina Malaysia Cognitive learning. Thinking skills. Critical thinking Penggunaan Teknologi Maklumat di dalam membantu pengajaran dan pembelajaran di institusi pengajian tinggi banyak diperkatakan dan dikaji ketika ini. Berbagai pihak telah menjalankan bermacam usaha untuk menerapkan penggunaan teknologi maklumat di dalam pengajaran dan pembelajaran dengan harapan ia dapat membantu para pelajar. Di dalam meneruskan usaha gigih ini, kesediaan para pelajar harus diambil kira untuk memastikan kejayaan usaha-usaha murni ini. Kajian kes yang dijalankan terhadap 38 orang pelajar mendapati secara keseluruhan 26 (68.3%) orang pelajar menilai diri mereka sebagai pengguna komputer yang kurang mahir (novice). Pelajar memaklumkan kebolehan di dalam penggunaan teknologi sebagai di tahap pertengahan. 42.1% memaklumkan tersangat bersetuju jika mereka diberikan peluang untuk menggunakan teknologi di dalam kerja kursus mereka Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & and Pusat Penerbitan Universiti (UPENA) 2005 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14803/1/AJ_PERIDAH%20BAHARI%20ESTEEM%2005.pdf Penggunaan Teknologi Maklumat untuk membantu pembelajaran: Di manakah tahap kesediaan pelajar? / Peridah Bahari dan Salina Hamed. (2005) ESTEEM Academic Journal <https://ir.uitm.edu.my/view/publication/ESTEEM_Academic_Journal/>, 2. pp. 113-122. ISSN 1675-7939 https://uppp.uitm.edu.my
spellingShingle Malaysia
Cognitive learning. Thinking skills. Critical thinking
Bahari, Peridah
Hamed, Salina
Penggunaan Teknologi Maklumat untuk membantu pembelajaran: Di manakah tahap kesediaan pelajar? / Peridah Bahari dan Salina Hamed
title Penggunaan Teknologi Maklumat untuk membantu pembelajaran: Di manakah tahap kesediaan pelajar? / Peridah Bahari dan Salina Hamed
title_full Penggunaan Teknologi Maklumat untuk membantu pembelajaran: Di manakah tahap kesediaan pelajar? / Peridah Bahari dan Salina Hamed
title_fullStr Penggunaan Teknologi Maklumat untuk membantu pembelajaran: Di manakah tahap kesediaan pelajar? / Peridah Bahari dan Salina Hamed
title_full_unstemmed Penggunaan Teknologi Maklumat untuk membantu pembelajaran: Di manakah tahap kesediaan pelajar? / Peridah Bahari dan Salina Hamed
title_short Penggunaan Teknologi Maklumat untuk membantu pembelajaran: Di manakah tahap kesediaan pelajar? / Peridah Bahari dan Salina Hamed
title_sort penggunaan teknologi maklumat untuk membantu pembelajaran di manakah tahap kesediaan pelajar peridah bahari dan salina hamed
topic Malaysia
Cognitive learning. Thinking skills. Critical thinking
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14803/1/AJ_PERIDAH%20BAHARI%20ESTEEM%2005.pdf
work_keys_str_mv AT bahariperidah penggunaanteknologimaklumatuntukmembantupembelajarandimanakahtahapkesediaanpelajarperidahbaharidansalinahamed
AT hamedsalina penggunaanteknologimaklumatuntukmembantupembelajarandimanakahtahapkesediaanpelajarperidahbaharidansalinahamed