Persepsi pelajar terhadap kredibiliti pensyarah Pendidikan Islam: Satu kajian / Che Haslina Abdullah … [et al.]
Pensyarah merupakan elemen penting dalam menjayakan inspirasi sesebuah institusi pengajian tinggi untuk mencapai misi dan visi dengan menumpukan peranannya sebagai penyumbang (input provider) sumber keilmuan serta menjadi model contoh yang terbaik. Sama ada disedari atau tidak, persepsi pelajar di d...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & and Pusat Penerbitan Universiti (UPENA)
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14808/1/AJ_CHE%20HASLINA%20ABDULLAH%20ESTEEM%2009.pdf |
_version_ | 1825734350619017216 |
---|---|
author | Abdullah, Che Haslina Mohamad, Zulkefli Majid, Siti Khalijah Abdul Rashid, Saharani |
author_facet | Abdullah, Che Haslina Mohamad, Zulkefli Majid, Siti Khalijah Abdul Rashid, Saharani |
author_sort | Abdullah, Che Haslina |
collection | UITM |
description | Pensyarah merupakan elemen penting dalam menjayakan inspirasi sesebuah institusi pengajian tinggi untuk mencapai misi dan visi dengan menumpukan peranannya sebagai penyumbang (input provider) sumber keilmuan serta menjadi model contoh yang terbaik. Sama ada disedari atau tidak, persepsi pelajar di dalam menilai kredibiliti pensyarahnya memberikan impak yang serius terhadap penerimaan mereka kepada "gurunya ". Kriteria ini menjadi begitu penting sehingga ia boleh mempengaruhi proses pembelajaran dan pengajaran di institusi pengajian tinggi. Fokus utama kajian ini adalah
untuk mengetahui sejauh mana pelajar menilai kredibiliti pensyarah Pendidikan Islam sebagai seorang pendidik yang berperanan membimbing dan membentuk anak didiknya menjadi insan berguna di dunia dan di akhirat. |
first_indexed | 2024-03-06T01:30:25Z |
format | Article |
id | oai:ir.uitm.edu.my:14808 |
institution | Universiti Teknologi MARA |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T01:30:25Z |
publishDate | 2009 |
publisher | Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & and Pusat Penerbitan Universiti (UPENA) |
record_format | dspace |
spelling | oai:ir.uitm.edu.my:148082016-09-30T07:50:33Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14808/ Persepsi pelajar terhadap kredibiliti pensyarah Pendidikan Islam: Satu kajian / Che Haslina Abdullah … [et al.] esteem Abdullah, Che Haslina Mohamad, Zulkefli Majid, Siti Khalijah Abdul Rashid, Saharani Teacher-student relationships. Culturally relevant pedagogy Malaysia Pensyarah merupakan elemen penting dalam menjayakan inspirasi sesebuah institusi pengajian tinggi untuk mencapai misi dan visi dengan menumpukan peranannya sebagai penyumbang (input provider) sumber keilmuan serta menjadi model contoh yang terbaik. Sama ada disedari atau tidak, persepsi pelajar di dalam menilai kredibiliti pensyarahnya memberikan impak yang serius terhadap penerimaan mereka kepada "gurunya ". Kriteria ini menjadi begitu penting sehingga ia boleh mempengaruhi proses pembelajaran dan pengajaran di institusi pengajian tinggi. Fokus utama kajian ini adalah untuk mengetahui sejauh mana pelajar menilai kredibiliti pensyarah Pendidikan Islam sebagai seorang pendidik yang berperanan membimbing dan membentuk anak didiknya menjadi insan berguna di dunia dan di akhirat. Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & and Pusat Penerbitan Universiti (UPENA) 2009 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14808/1/AJ_CHE%20HASLINA%20ABDULLAH%20ESTEEM%2009.pdf Persepsi pelajar terhadap kredibiliti pensyarah Pendidikan Islam: Satu kajian / Che Haslina Abdullah … [et al.]. (2009) ESTEEM Academic Journal <https://ir.uitm.edu.my/view/publication/ESTEEM_Academic_Journal/>, 5. pp. 183-199. ISSN 1675-7939 |
spellingShingle | Teacher-student relationships. Culturally relevant pedagogy Malaysia Abdullah, Che Haslina Mohamad, Zulkefli Majid, Siti Khalijah Abdul Rashid, Saharani Persepsi pelajar terhadap kredibiliti pensyarah Pendidikan Islam: Satu kajian / Che Haslina Abdullah … [et al.] |
title | Persepsi pelajar terhadap kredibiliti pensyarah Pendidikan Islam: Satu kajian / Che Haslina Abdullah … [et al.] |
title_full | Persepsi pelajar terhadap kredibiliti pensyarah Pendidikan Islam: Satu kajian / Che Haslina Abdullah … [et al.] |
title_fullStr | Persepsi pelajar terhadap kredibiliti pensyarah Pendidikan Islam: Satu kajian / Che Haslina Abdullah … [et al.] |
title_full_unstemmed | Persepsi pelajar terhadap kredibiliti pensyarah Pendidikan Islam: Satu kajian / Che Haslina Abdullah … [et al.] |
title_short | Persepsi pelajar terhadap kredibiliti pensyarah Pendidikan Islam: Satu kajian / Che Haslina Abdullah … [et al.] |
title_sort | persepsi pelajar terhadap kredibiliti pensyarah pendidikan islam satu kajian che haslina abdullah et al |
topic | Teacher-student relationships. Culturally relevant pedagogy Malaysia |
url | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14808/1/AJ_CHE%20HASLINA%20ABDULLAH%20ESTEEM%2009.pdf |
work_keys_str_mv | AT abdullahchehaslina persepsipelajarterhadapkredibilitipensyarahpendidikanislamsatukajianchehaslinaabdullahetal AT mohamadzulkefli persepsipelajarterhadapkredibilitipensyarahpendidikanislamsatukajianchehaslinaabdullahetal AT majidsitikhalijah persepsipelajarterhadapkredibilitipensyarahpendidikanislamsatukajianchehaslinaabdullahetal AT abdulrashidsaharani persepsipelajarterhadapkredibilitipensyarahpendidikanislamsatukajianchehaslinaabdullahetal |