Genre sebagai satu strategi pemasaran dalam industri filem Malaysia / Raja Syafiqah Nur Fatin Raja Azhari

Kajian ini dilakukan bertujuan untuk mengenal pasti tentang penggunaan genre sebagai strategi pemasaran dalam industri perfileman Malaysia. Kajian ini menghujahkan korelasi di antara penggunaan genre sebagai strategi pemasaran dan kejayaan komersial sesebuah filem. Latihan akademik ini meneliti baga...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Raja Azhari, Raja Syafiqah Nur Fatin
Format: Student Project
Language:English
Published: Faculty of Film, Theatre and Animation 2014
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15063/1/PPb_RAJA%20SYAFIQAH%20NUR%20FATIN%20RAJA%20AZHARI%20FF%2014_5.pdf
_version_ 1796900142788378624
author Raja Azhari, Raja Syafiqah Nur Fatin
author_facet Raja Azhari, Raja Syafiqah Nur Fatin
author_sort Raja Azhari, Raja Syafiqah Nur Fatin
collection UITM
description Kajian ini dilakukan bertujuan untuk mengenal pasti tentang penggunaan genre sebagai strategi pemasaran dalam industri perfileman Malaysia. Kajian ini menghujahkan korelasi di antara penggunaan genre sebagai strategi pemasaran dan kejayaan komersial sesebuah filem. Latihan akademik ini meneliti bagaimana penggunaan genre yang dipaparkan sebagai alatan pemasaran menerusi dua bentuk mekanisma iaitu poster dan trailer filem. Fokus kajian adalah terhadap dua syarikat penerbitan iaitu MIG Production Sdn. Bhd. dan Skop Production Sdn. Bhd. di samping beberapa lagi syarikat penerbitan lain. Kaedah kajian yang digunakan untuk memperoleh data utama dan sekunder bagi memenuhi dua objektif kajian ini adalah kaedah penyelidikan kualitatif. Data utama diambil daripada kaedah analisis discourse dan data sekunder pula diperolehi daripada hasil temubual, penyelidikan perpustakaan dan internet. Hasil kajian ini menunjukkan MIG Production Sdn. Bhd. menggunakan genre di dalam alatan pemasaran mereka secara terus manakala Skop Production Sdn. Bhd. mendekati genre secara tidak langsung. Kajian ini juga memperlihatkan genre yang digunakan sebagai alatan pemasaran sesebuah filem telah membantu pemasarannya. Malahan juga, membantu produser-produser filem untuk memasarkan filem mereka dan menarik penonton yang mereka sasarkan. Secara kesimpulannya, kajian terhadap genre sebagai satu strategi pemasaran dalam industri filem Malaysia ini diharap dapat memperlihatkan genre sebagai satu sistem identifikasi dan jangkaan penonton yang membantu pemasaran sesebuah filem.
first_indexed 2024-03-06T01:31:09Z
format Student Project
id oai:ir.uitm.edu.my:15063
institution Universiti Teknologi MARA
language English
last_indexed 2024-03-06T01:31:09Z
publishDate 2014
publisher Faculty of Film, Theatre and Animation
record_format dspace
spelling oai:ir.uitm.edu.my:150632016-10-21T09:01:05Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15063/ Genre sebagai satu strategi pemasaran dalam industri filem Malaysia / Raja Syafiqah Nur Fatin Raja Azhari Raja Azhari, Raja Syafiqah Nur Fatin Malaysia Malaysia Kajian ini dilakukan bertujuan untuk mengenal pasti tentang penggunaan genre sebagai strategi pemasaran dalam industri perfileman Malaysia. Kajian ini menghujahkan korelasi di antara penggunaan genre sebagai strategi pemasaran dan kejayaan komersial sesebuah filem. Latihan akademik ini meneliti bagaimana penggunaan genre yang dipaparkan sebagai alatan pemasaran menerusi dua bentuk mekanisma iaitu poster dan trailer filem. Fokus kajian adalah terhadap dua syarikat penerbitan iaitu MIG Production Sdn. Bhd. dan Skop Production Sdn. Bhd. di samping beberapa lagi syarikat penerbitan lain. Kaedah kajian yang digunakan untuk memperoleh data utama dan sekunder bagi memenuhi dua objektif kajian ini adalah kaedah penyelidikan kualitatif. Data utama diambil daripada kaedah analisis discourse dan data sekunder pula diperolehi daripada hasil temubual, penyelidikan perpustakaan dan internet. Hasil kajian ini menunjukkan MIG Production Sdn. Bhd. menggunakan genre di dalam alatan pemasaran mereka secara terus manakala Skop Production Sdn. Bhd. mendekati genre secara tidak langsung. Kajian ini juga memperlihatkan genre yang digunakan sebagai alatan pemasaran sesebuah filem telah membantu pemasarannya. Malahan juga, membantu produser-produser filem untuk memasarkan filem mereka dan menarik penonton yang mereka sasarkan. Secara kesimpulannya, kajian terhadap genre sebagai satu strategi pemasaran dalam industri filem Malaysia ini diharap dapat memperlihatkan genre sebagai satu sistem identifikasi dan jangkaan penonton yang membantu pemasaran sesebuah filem. Faculty of Film, Theatre and Animation 2014 Student Project NonPeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15063/1/PPb_RAJA%20SYAFIQAH%20NUR%20FATIN%20RAJA%20AZHARI%20FF%2014_5.pdf Genre sebagai satu strategi pemasaran dalam industri filem Malaysia / Raja Syafiqah Nur Fatin Raja Azhari. (2014) [Student Project] (Unpublished)
spellingShingle Malaysia
Malaysia
Raja Azhari, Raja Syafiqah Nur Fatin
Genre sebagai satu strategi pemasaran dalam industri filem Malaysia / Raja Syafiqah Nur Fatin Raja Azhari
title Genre sebagai satu strategi pemasaran dalam industri filem Malaysia / Raja Syafiqah Nur Fatin Raja Azhari
title_full Genre sebagai satu strategi pemasaran dalam industri filem Malaysia / Raja Syafiqah Nur Fatin Raja Azhari
title_fullStr Genre sebagai satu strategi pemasaran dalam industri filem Malaysia / Raja Syafiqah Nur Fatin Raja Azhari
title_full_unstemmed Genre sebagai satu strategi pemasaran dalam industri filem Malaysia / Raja Syafiqah Nur Fatin Raja Azhari
title_short Genre sebagai satu strategi pemasaran dalam industri filem Malaysia / Raja Syafiqah Nur Fatin Raja Azhari
title_sort genre sebagai satu strategi pemasaran dalam industri filem malaysia raja syafiqah nur fatin raja azhari
topic Malaysia
Malaysia
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15063/1/PPb_RAJA%20SYAFIQAH%20NUR%20FATIN%20RAJA%20AZHARI%20FF%2014_5.pdf
work_keys_str_mv AT rajaazharirajasyafiqahnurfatin genresebagaisatustrategipemasarandalamindustrifilemmalaysiarajasyafiqahnurfatinrajaazhari