Teater Datuk Harimau: Pendekatan aksi psikologi dalam pembentukan aksi fizikal Ana / Nor Nazlin Izati Ahaddin

Permasalahan yang sering timbul dalam dunia pementasan teater ialah penghasilan aksi fizikal sesebuah watak. Kajian ini di lakukan adalah untuk memberi penekanan baru terhadap pernghasilan aksi-aksi fizikal pelakon ketika melakukan pementasan. Pendekatan yang diketengahkan dalam kajian ini adalah pe...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahaddin, Nor Nazlin Izati
Format: Student Project
Language:English
Published: Faculty of Film, Theatre and Animation 2014
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15068/1/PPb_NOR%20NAZLIN%20IZATI%20AHADDIN%20FF%2014_5.pdf
_version_ 1825734399877971968
author Ahaddin, Nor Nazlin Izati
author_facet Ahaddin, Nor Nazlin Izati
author_sort Ahaddin, Nor Nazlin Izati
collection UITM
description Permasalahan yang sering timbul dalam dunia pementasan teater ialah penghasilan aksi fizikal sesebuah watak. Kajian ini di lakukan adalah untuk memberi penekanan baru terhadap pernghasilan aksi-aksi fizikal pelakon ketika melakukan pementasan. Pendekatan yang diketengahkan dalam kajian ini adalah pendekatan sains iaitu bidang psikologi yang akan menjadi asas kepada pembinaan aksi fizikal seseroang pelakon. Dalam kajian ini, pengkaji bertindak sebagai pelakon iaitu wataj Ana dan pengkaji telah menggunakan teknik lakonan Stanilavski iaitu The Method of Physical Action dalam membina aksi fizikal tersebut.. Pengkaji menggunakan kaedah penontonan semula terhadap pementasan Teater Datuk Harimau untuk mengimbau kembali watak Ana yang telah dilakonkan. Kajian ilmiah terhadap buku-buku dan kajian terdahulu juga menjadi satu kaedah dalam mengumpul maklumat-makkumat penting yang telah digunakan sebagai rujukan. Penganalisaan skrip juga menjadi satu kaedah yang penting bagi pengkaji lebih memahami watak yang telah dibawa dalam pemantasan. Seterusnya, pengkaji menjalani latihan bagi memantapkan mutu lakonan dan memastikan aksi fizikal yang dilakukan bersesuaian dengan watak Ana. Hasil daripada kajian ini, pengkaji mendapati pembinaan aksi fizikal sesebuah watak sememangnya memerlukan pengolahan aksi psikologi watak tersebut. Setelah itu, teknik lakonan Stanilavski telah membantu pelakon untuk menghasilkan aksi fizikal yang lebih bertepatan dengan watak tersebut.
first_indexed 2024-03-06T01:31:10Z
format Student Project
id oai:ir.uitm.edu.my:15068
institution Universiti Teknologi MARA
language English
last_indexed 2024-03-06T01:31:10Z
publishDate 2014
publisher Faculty of Film, Theatre and Animation
record_format dspace
spelling oai:ir.uitm.edu.my:150682016-12-06T02:33:58Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15068/ Teater Datuk Harimau: Pendekatan aksi psikologi dalam pembentukan aksi fizikal Ana / Nor Nazlin Izati Ahaddin Ahaddin, Nor Nazlin Izati Technique of dramatic composition Dramatic representation. The theater Reader-response criticism. Reception aesthetics Permasalahan yang sering timbul dalam dunia pementasan teater ialah penghasilan aksi fizikal sesebuah watak. Kajian ini di lakukan adalah untuk memberi penekanan baru terhadap pernghasilan aksi-aksi fizikal pelakon ketika melakukan pementasan. Pendekatan yang diketengahkan dalam kajian ini adalah pendekatan sains iaitu bidang psikologi yang akan menjadi asas kepada pembinaan aksi fizikal seseroang pelakon. Dalam kajian ini, pengkaji bertindak sebagai pelakon iaitu wataj Ana dan pengkaji telah menggunakan teknik lakonan Stanilavski iaitu The Method of Physical Action dalam membina aksi fizikal tersebut.. Pengkaji menggunakan kaedah penontonan semula terhadap pementasan Teater Datuk Harimau untuk mengimbau kembali watak Ana yang telah dilakonkan. Kajian ilmiah terhadap buku-buku dan kajian terdahulu juga menjadi satu kaedah dalam mengumpul maklumat-makkumat penting yang telah digunakan sebagai rujukan. Penganalisaan skrip juga menjadi satu kaedah yang penting bagi pengkaji lebih memahami watak yang telah dibawa dalam pemantasan. Seterusnya, pengkaji menjalani latihan bagi memantapkan mutu lakonan dan memastikan aksi fizikal yang dilakukan bersesuaian dengan watak Ana. Hasil daripada kajian ini, pengkaji mendapati pembinaan aksi fizikal sesebuah watak sememangnya memerlukan pengolahan aksi psikologi watak tersebut. Setelah itu, teknik lakonan Stanilavski telah membantu pelakon untuk menghasilkan aksi fizikal yang lebih bertepatan dengan watak tersebut. Faculty of Film, Theatre and Animation 2014 Student Project NonPeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15068/1/PPb_NOR%20NAZLIN%20IZATI%20AHADDIN%20FF%2014_5.pdf Teater Datuk Harimau: Pendekatan aksi psikologi dalam pembentukan aksi fizikal Ana / Nor Nazlin Izati Ahaddin. (2014) [Student Project] (Unpublished)
spellingShingle Technique of dramatic composition
Dramatic representation. The theater
Reader-response criticism. Reception aesthetics
Ahaddin, Nor Nazlin Izati
Teater Datuk Harimau: Pendekatan aksi psikologi dalam pembentukan aksi fizikal Ana / Nor Nazlin Izati Ahaddin
title Teater Datuk Harimau: Pendekatan aksi psikologi dalam pembentukan aksi fizikal Ana / Nor Nazlin Izati Ahaddin
title_full Teater Datuk Harimau: Pendekatan aksi psikologi dalam pembentukan aksi fizikal Ana / Nor Nazlin Izati Ahaddin
title_fullStr Teater Datuk Harimau: Pendekatan aksi psikologi dalam pembentukan aksi fizikal Ana / Nor Nazlin Izati Ahaddin
title_full_unstemmed Teater Datuk Harimau: Pendekatan aksi psikologi dalam pembentukan aksi fizikal Ana / Nor Nazlin Izati Ahaddin
title_short Teater Datuk Harimau: Pendekatan aksi psikologi dalam pembentukan aksi fizikal Ana / Nor Nazlin Izati Ahaddin
title_sort teater datuk harimau pendekatan aksi psikologi dalam pembentukan aksi fizikal ana nor nazlin izati ahaddin
topic Technique of dramatic composition
Dramatic representation. The theater
Reader-response criticism. Reception aesthetics
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15068/1/PPb_NOR%20NAZLIN%20IZATI%20AHADDIN%20FF%2014_5.pdf
work_keys_str_mv AT ahaddinnornazlinizati teaterdatukharimaupendekatanaksipsikologidalampembentukanaksifizikalananornazlinizatiahaddin