Kedudukan subjek dalam aspek komposisi: Kajian terhadap Filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) / Mohd Afnan Mohd Fauzi
Aspek komposisi kebiasaannya dijelmakan menerusi kedudukan kamera dan susun atur set, prop dan pelakon. Melalui komposisi yang terhasil, pengarah cuba untuk menyampaikan maksud atau menyatakan makna tertentu terhadap babak dalam filem. Malah komposisi yang dihasilkan mampu untuk memberi satu perasaa...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Student Project |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Film, Theatre and Animation
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15116/1/PPb_MOHD%20AFNAN%20MOHD%20FAUZI%20FF%2014_5.pdf |
_version_ | 1796900152900845568 |
---|---|
author | Mohd Fauzi, Mohd Afnan |
author_facet | Mohd Fauzi, Mohd Afnan |
author_sort | Mohd Fauzi, Mohd Afnan |
collection | UITM |
description | Aspek komposisi kebiasaannya dijelmakan menerusi kedudukan kamera dan susun atur set, prop dan pelakon. Melalui komposisi yang terhasil, pengarah cuba untuk menyampaikan maksud atau menyatakan makna tertentu terhadap babak dalam filem. Malah komposisi yang dihasilkan mampu untuk memberi satu perasaan yang kurang menyenangkan terhadap penonton. Sehubungan dengan itu, kajian ini memfokuskan filem hikayat yang telah diadaptasi menerusi filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) arahan Yusy Abdul Halim. Kajian ini akan mengupas kedudukan subjek dalam aspek komposisi serta dikaitkan dengan sinematik elemen menerusi mise-en-scene dan sinematografi. Hasil kajian ini memperlihatkan bahawa komposisi sangat penting di dalam visual yang mampu untuk mencetuskan perasaan kepada penonton. Di samping itu, komposisi yang dihasilkan juga disulami dengan makna tertentu yang menjadikan suatu babak itu mempunyai maksud tersirat di sebalik visual yang dihasilkan. Paradigm kajian ini bersifat kualitatif dengan memfokuskan teks filem sebagai objek analisis. Antara kaedah kajian utama yang digunakan adalah analisis kandungan, kajian perpustakaan dan internet, dan penontonan babak ke babak |
first_indexed | 2024-03-06T01:31:18Z |
format | Student Project |
id | oai:ir.uitm.edu.my:15116 |
institution | Universiti Teknologi MARA |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T01:31:18Z |
publishDate | 2014 |
publisher | Faculty of Film, Theatre and Animation |
record_format | dspace |
spelling | oai:ir.uitm.edu.my:151162016-10-21T04:56:04Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15116/ Kedudukan subjek dalam aspek komposisi: Kajian terhadap Filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) / Mohd Afnan Mohd Fauzi Mohd Fauzi, Mohd Afnan Epic films Malaysia Aspek komposisi kebiasaannya dijelmakan menerusi kedudukan kamera dan susun atur set, prop dan pelakon. Melalui komposisi yang terhasil, pengarah cuba untuk menyampaikan maksud atau menyatakan makna tertentu terhadap babak dalam filem. Malah komposisi yang dihasilkan mampu untuk memberi satu perasaan yang kurang menyenangkan terhadap penonton. Sehubungan dengan itu, kajian ini memfokuskan filem hikayat yang telah diadaptasi menerusi filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) arahan Yusy Abdul Halim. Kajian ini akan mengupas kedudukan subjek dalam aspek komposisi serta dikaitkan dengan sinematik elemen menerusi mise-en-scene dan sinematografi. Hasil kajian ini memperlihatkan bahawa komposisi sangat penting di dalam visual yang mampu untuk mencetuskan perasaan kepada penonton. Di samping itu, komposisi yang dihasilkan juga disulami dengan makna tertentu yang menjadikan suatu babak itu mempunyai maksud tersirat di sebalik visual yang dihasilkan. Paradigm kajian ini bersifat kualitatif dengan memfokuskan teks filem sebagai objek analisis. Antara kaedah kajian utama yang digunakan adalah analisis kandungan, kajian perpustakaan dan internet, dan penontonan babak ke babak Faculty of Film, Theatre and Animation 2014 Student Project NonPeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15116/1/PPb_MOHD%20AFNAN%20MOHD%20FAUZI%20FF%2014_5.pdf Kedudukan subjek dalam aspek komposisi: Kajian terhadap Filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) / Mohd Afnan Mohd Fauzi. (2014) [Student Project] <http://terminalib.uitm.edu.my/15116.pdf> (Unpublished) |
spellingShingle | Epic films Malaysia Mohd Fauzi, Mohd Afnan Kedudukan subjek dalam aspek komposisi: Kajian terhadap Filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) / Mohd Afnan Mohd Fauzi |
title | Kedudukan subjek dalam aspek komposisi: Kajian terhadap Filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) / Mohd Afnan Mohd Fauzi |
title_full | Kedudukan subjek dalam aspek komposisi: Kajian terhadap Filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) / Mohd Afnan Mohd Fauzi |
title_fullStr | Kedudukan subjek dalam aspek komposisi: Kajian terhadap Filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) / Mohd Afnan Mohd Fauzi |
title_full_unstemmed | Kedudukan subjek dalam aspek komposisi: Kajian terhadap Filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) / Mohd Afnan Mohd Fauzi |
title_short | Kedudukan subjek dalam aspek komposisi: Kajian terhadap Filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) / Mohd Afnan Mohd Fauzi |
title_sort | kedudukan subjek dalam aspek komposisi kajian terhadap filem hikayat merong mahawangsa 2011 mohd afnan mohd fauzi |
topic | Epic films Malaysia |
url | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15116/1/PPb_MOHD%20AFNAN%20MOHD%20FAUZI%20FF%2014_5.pdf |
work_keys_str_mv | AT mohdfauzimohdafnan kedudukansubjekdalamaspekkomposisikajianterhadapfilemhikayatmerongmahawangsa2011mohdafnanmohdfauzi |