Kedudukan subjek dalam aspek komposisi: Kajian terhadap Filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) / Mohd Afnan Mohd Fauzi

Aspek komposisi kebiasaannya dijelmakan menerusi kedudukan kamera dan susun atur set, prop dan pelakon. Melalui komposisi yang terhasil, pengarah cuba untuk menyampaikan maksud atau menyatakan makna tertentu terhadap babak dalam filem. Malah komposisi yang dihasilkan mampu untuk memberi satu perasaa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mohd Fauzi, Mohd Afnan
Format: Student Project
Language:English
Published: Faculty of Film, Theatre and Animation 2014
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15116/1/PPb_MOHD%20AFNAN%20MOHD%20FAUZI%20FF%2014_5.pdf
_version_ 1796900152900845568
author Mohd Fauzi, Mohd Afnan
author_facet Mohd Fauzi, Mohd Afnan
author_sort Mohd Fauzi, Mohd Afnan
collection UITM
description Aspek komposisi kebiasaannya dijelmakan menerusi kedudukan kamera dan susun atur set, prop dan pelakon. Melalui komposisi yang terhasil, pengarah cuba untuk menyampaikan maksud atau menyatakan makna tertentu terhadap babak dalam filem. Malah komposisi yang dihasilkan mampu untuk memberi satu perasaan yang kurang menyenangkan terhadap penonton. Sehubungan dengan itu, kajian ini memfokuskan filem hikayat yang telah diadaptasi menerusi filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) arahan Yusy Abdul Halim. Kajian ini akan mengupas kedudukan subjek dalam aspek komposisi serta dikaitkan dengan sinematik elemen menerusi mise-en-scene dan sinematografi. Hasil kajian ini memperlihatkan bahawa komposisi sangat penting di dalam visual yang mampu untuk mencetuskan perasaan kepada penonton. Di samping itu, komposisi yang dihasilkan juga disulami dengan makna tertentu yang menjadikan suatu babak itu mempunyai maksud tersirat di sebalik visual yang dihasilkan. Paradigm kajian ini bersifat kualitatif dengan memfokuskan teks filem sebagai objek analisis. Antara kaedah kajian utama yang digunakan adalah analisis kandungan, kajian perpustakaan dan internet, dan penontonan babak ke babak
first_indexed 2024-03-06T01:31:18Z
format Student Project
id oai:ir.uitm.edu.my:15116
institution Universiti Teknologi MARA
language English
last_indexed 2024-03-06T01:31:18Z
publishDate 2014
publisher Faculty of Film, Theatre and Animation
record_format dspace
spelling oai:ir.uitm.edu.my:151162016-10-21T04:56:04Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15116/ Kedudukan subjek dalam aspek komposisi: Kajian terhadap Filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) / Mohd Afnan Mohd Fauzi Mohd Fauzi, Mohd Afnan Epic films Malaysia Aspek komposisi kebiasaannya dijelmakan menerusi kedudukan kamera dan susun atur set, prop dan pelakon. Melalui komposisi yang terhasil, pengarah cuba untuk menyampaikan maksud atau menyatakan makna tertentu terhadap babak dalam filem. Malah komposisi yang dihasilkan mampu untuk memberi satu perasaan yang kurang menyenangkan terhadap penonton. Sehubungan dengan itu, kajian ini memfokuskan filem hikayat yang telah diadaptasi menerusi filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) arahan Yusy Abdul Halim. Kajian ini akan mengupas kedudukan subjek dalam aspek komposisi serta dikaitkan dengan sinematik elemen menerusi mise-en-scene dan sinematografi. Hasil kajian ini memperlihatkan bahawa komposisi sangat penting di dalam visual yang mampu untuk mencetuskan perasaan kepada penonton. Di samping itu, komposisi yang dihasilkan juga disulami dengan makna tertentu yang menjadikan suatu babak itu mempunyai maksud tersirat di sebalik visual yang dihasilkan. Paradigm kajian ini bersifat kualitatif dengan memfokuskan teks filem sebagai objek analisis. Antara kaedah kajian utama yang digunakan adalah analisis kandungan, kajian perpustakaan dan internet, dan penontonan babak ke babak Faculty of Film, Theatre and Animation 2014 Student Project NonPeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15116/1/PPb_MOHD%20AFNAN%20MOHD%20FAUZI%20FF%2014_5.pdf Kedudukan subjek dalam aspek komposisi: Kajian terhadap Filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) / Mohd Afnan Mohd Fauzi. (2014) [Student Project] <http://terminalib.uitm.edu.my/15116.pdf> (Unpublished)
spellingShingle Epic films
Malaysia
Mohd Fauzi, Mohd Afnan
Kedudukan subjek dalam aspek komposisi: Kajian terhadap Filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) / Mohd Afnan Mohd Fauzi
title Kedudukan subjek dalam aspek komposisi: Kajian terhadap Filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) / Mohd Afnan Mohd Fauzi
title_full Kedudukan subjek dalam aspek komposisi: Kajian terhadap Filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) / Mohd Afnan Mohd Fauzi
title_fullStr Kedudukan subjek dalam aspek komposisi: Kajian terhadap Filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) / Mohd Afnan Mohd Fauzi
title_full_unstemmed Kedudukan subjek dalam aspek komposisi: Kajian terhadap Filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) / Mohd Afnan Mohd Fauzi
title_short Kedudukan subjek dalam aspek komposisi: Kajian terhadap Filem Hikayat Merong Mahawangsa (2011) / Mohd Afnan Mohd Fauzi
title_sort kedudukan subjek dalam aspek komposisi kajian terhadap filem hikayat merong mahawangsa 2011 mohd afnan mohd fauzi
topic Epic films
Malaysia
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15116/1/PPb_MOHD%20AFNAN%20MOHD%20FAUZI%20FF%2014_5.pdf
work_keys_str_mv AT mohdfauzimohdafnan kedudukansubjekdalamaspekkomposisikajianterhadapfilemhikayatmerongmahawangsa2011mohdafnanmohdfauzi