Kepentingan penggunaan multimedia dalam proses pengajaran dan pembelajaran di Fakulti Pengajian Maklumat Universiti Teknologi MARA / Haniffah Amit

Penggunaan teknologi maklumat (IT) di dalam bidang pendidikan semakin mendapat tempat di dalam Malaysia. Penggunaan aplikasi berorientasikan multimedia semakin meluas bermula dari peringkat sekolah sehingga ke peringkat institusi pengajian tinggi. Kajian ini adalah satu tinjauan tentang kepentingan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Amit, Haniffah
Format: Student Project
Language:English
Published: Faculty of Information Management 2002
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15752/1/PPb_HANIFFAH%20AMIT%20IM%2002_5.pdf
_version_ 1825734530047148032
author Amit, Haniffah
author_facet Amit, Haniffah
author_sort Amit, Haniffah
collection UITM
description Penggunaan teknologi maklumat (IT) di dalam bidang pendidikan semakin mendapat tempat di dalam Malaysia. Penggunaan aplikasi berorientasikan multimedia semakin meluas bermula dari peringkat sekolah sehingga ke peringkat institusi pengajian tinggi. Kajian ini adalah satu tinjauan tentang kepentingan penggunaan multimedia dalam proses pengajaran dan pembelajaran di Fakulti Pengajian Maklumat Universiti Teknologi Mara. Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji dan menyelidik penggunaan multimedia dalam pembelajaran dan pengajaran serta untuk mengetahui keberkesanan penggunaan multimedia dalam pembelajaran. Di samping itu kajian ini juga adalah bertujuan untuk mengkaji keberkesanan multimedia dalam meningkatkan taraf kelulusan pelajar dan mengenalpasti sama ada multimedia dapat menyelesaikan masalah pelajar dalam pemahaman sesuatu teori semasa sesi pembelajaran. Sampel kajian ini terdiri daripada 50 orang pelajar termasuk pensyarah di Fakulti Pengajian Maklumat Universiti Teknologi Mara. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan satu set soal selidik yang mengandungi 23 soalan yang berkaitan dengan penggunaan multimedia dalam proses pembelajaran mereka. Dengan ini, kaedah graf dan jadual digunakan untuk mengukur objektif dan menguji hipotesis kajian. Semua data dianalisis dengan menggunakan kaedah pengiraan menggunakan Microsoft Excel melalui Microsoft Window 2000. Dapatan kajian juga menunjukkan penggunaan multimedia adalah sangat penting di Fakulti Pengajian Maklumat dalam meningkatkan prestasi pelajar dan untuk mengenalpasti sama ada multimedia dapat menyelesaikan masalah pelajar dalam pemahaman di samping mengenalpasti corak pengajaran dan pembelajaran yang berkesan di kalangan pelajar dan pensyarah. Oleh itu, terdapat hubungan yang penting di antara tahap penggunaan multimedia di kalangan pelajar dengan tahap pendidikan yang di terima oleh mereka. Penggunaan multimedia ini diyakini akan dapat membantu mewujudkan suasana pembelajaran bestari yang menekankan tiga unsur penting iaitu, self access, self paced, dan self directed, dan seterusnya akan menjayakan matlamat pelaksanaan negara, untuk melahirkan warga negara yang berketrampilan, kreatif, inovatif serta berakhlaq mulia. Rasionalnya multimedia ini sangat penting dalam era teknologi maklumat (IT).
first_indexed 2024-03-06T01:33:15Z
format Student Project
id oai:ir.uitm.edu.my:15752
institution Universiti Teknologi MARA
language English
last_indexed 2024-03-06T01:33:15Z
publishDate 2002
publisher Faculty of Information Management
record_format dspace
spelling oai:ir.uitm.edu.my:157522017-01-04T12:49:52Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15752/ Kepentingan penggunaan multimedia dalam proses pengajaran dan pembelajaran di Fakulti Pengajian Maklumat Universiti Teknologi MARA / Haniffah Amit Amit, Haniffah Visual education Teaching aids and devices Penggunaan teknologi maklumat (IT) di dalam bidang pendidikan semakin mendapat tempat di dalam Malaysia. Penggunaan aplikasi berorientasikan multimedia semakin meluas bermula dari peringkat sekolah sehingga ke peringkat institusi pengajian tinggi. Kajian ini adalah satu tinjauan tentang kepentingan penggunaan multimedia dalam proses pengajaran dan pembelajaran di Fakulti Pengajian Maklumat Universiti Teknologi Mara. Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji dan menyelidik penggunaan multimedia dalam pembelajaran dan pengajaran serta untuk mengetahui keberkesanan penggunaan multimedia dalam pembelajaran. Di samping itu kajian ini juga adalah bertujuan untuk mengkaji keberkesanan multimedia dalam meningkatkan taraf kelulusan pelajar dan mengenalpasti sama ada multimedia dapat menyelesaikan masalah pelajar dalam pemahaman sesuatu teori semasa sesi pembelajaran. Sampel kajian ini terdiri daripada 50 orang pelajar termasuk pensyarah di Fakulti Pengajian Maklumat Universiti Teknologi Mara. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan satu set soal selidik yang mengandungi 23 soalan yang berkaitan dengan penggunaan multimedia dalam proses pembelajaran mereka. Dengan ini, kaedah graf dan jadual digunakan untuk mengukur objektif dan menguji hipotesis kajian. Semua data dianalisis dengan menggunakan kaedah pengiraan menggunakan Microsoft Excel melalui Microsoft Window 2000. Dapatan kajian juga menunjukkan penggunaan multimedia adalah sangat penting di Fakulti Pengajian Maklumat dalam meningkatkan prestasi pelajar dan untuk mengenalpasti sama ada multimedia dapat menyelesaikan masalah pelajar dalam pemahaman di samping mengenalpasti corak pengajaran dan pembelajaran yang berkesan di kalangan pelajar dan pensyarah. Oleh itu, terdapat hubungan yang penting di antara tahap penggunaan multimedia di kalangan pelajar dengan tahap pendidikan yang di terima oleh mereka. Penggunaan multimedia ini diyakini akan dapat membantu mewujudkan suasana pembelajaran bestari yang menekankan tiga unsur penting iaitu, self access, self paced, dan self directed, dan seterusnya akan menjayakan matlamat pelaksanaan negara, untuk melahirkan warga negara yang berketrampilan, kreatif, inovatif serta berakhlaq mulia. Rasionalnya multimedia ini sangat penting dalam era teknologi maklumat (IT). Faculty of Information Management 2002 Student Project NonPeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15752/1/PPb_HANIFFAH%20AMIT%20IM%2002_5.pdf Kepentingan penggunaan multimedia dalam proses pengajaran dan pembelajaran di Fakulti Pengajian Maklumat Universiti Teknologi MARA / Haniffah Amit. (2002) [Student Project] (Unpublished)
spellingShingle Visual education
Teaching aids and devices
Amit, Haniffah
Kepentingan penggunaan multimedia dalam proses pengajaran dan pembelajaran di Fakulti Pengajian Maklumat Universiti Teknologi MARA / Haniffah Amit
title Kepentingan penggunaan multimedia dalam proses pengajaran dan pembelajaran di Fakulti Pengajian Maklumat Universiti Teknologi MARA / Haniffah Amit
title_full Kepentingan penggunaan multimedia dalam proses pengajaran dan pembelajaran di Fakulti Pengajian Maklumat Universiti Teknologi MARA / Haniffah Amit
title_fullStr Kepentingan penggunaan multimedia dalam proses pengajaran dan pembelajaran di Fakulti Pengajian Maklumat Universiti Teknologi MARA / Haniffah Amit
title_full_unstemmed Kepentingan penggunaan multimedia dalam proses pengajaran dan pembelajaran di Fakulti Pengajian Maklumat Universiti Teknologi MARA / Haniffah Amit
title_short Kepentingan penggunaan multimedia dalam proses pengajaran dan pembelajaran di Fakulti Pengajian Maklumat Universiti Teknologi MARA / Haniffah Amit
title_sort kepentingan penggunaan multimedia dalam proses pengajaran dan pembelajaran di fakulti pengajian maklumat universiti teknologi mara haniffah amit
topic Visual education
Teaching aids and devices
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15752/1/PPb_HANIFFAH%20AMIT%20IM%2002_5.pdf
work_keys_str_mv AT amithaniffah kepentinganpenggunaanmultimediadalamprosespengajarandanpembelajarandifakultipengajianmaklumatuniversititeknologimarahaniffahamit