Interpretasi sosial masyarakat distopia di dalam filem The Hunger Games: Catching Fire (2013) / Amzar Razali

Distopia telah menjadi trend pada kebanyakan filem keluaran Hollywood baru-baru ini. Kajian ini telah dilakukan merangkumi tafsiran sesebuah masyarakat fiksyen distopia di dalam filem The Hunger Games: Catching Fire (2013), ditulis oleh Suzanne Collins. Data kajian dianalisis melalui mengenal pasti...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Razali, Amzar
Format: Student Project
Language:English
Published: Faculty of Film, Theatre and Animation 2015
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15882/1/PPb_AMZAR%20RAZALI%20FF%2015_5.pdf
_version_ 1796900333151059968
author Razali, Amzar
author_facet Razali, Amzar
author_sort Razali, Amzar
collection UITM
description Distopia telah menjadi trend pada kebanyakan filem keluaran Hollywood baru-baru ini. Kajian ini telah dilakukan merangkumi tafsiran sesebuah masyarakat fiksyen distopia di dalam filem The Hunger Games: Catching Fire (2013), ditulis oleh Suzanne Collins. Data kajian dianalisis melalui mengenal pasti kenyataan yang terdapat di dalam penceritaan The Hunger Games: Catching Fire serta merujuk kajian-kajian lepas. Secara keseluruhan, kajian ini menggunakan kaedah kualitatif terhadap content analysis. Analisis ini mengandungi naratif filem tersebut, unsur-unsur masyarakat distopia dan rujukan daripada penulis distopia. Melalui kajian yang dilakukan juga akan menilai aspek isu sosial seperti ekonomi, politik, kebudayaan dan keagamaan yang terdapat di dalam filem ini; juga menggunakan teori sosial stratifikasi oleh Max Weber untuk dihubungkan dengan masyarakat distopia di dalam filem The Hunger Games: Catching Fire. Terdapat tiga komponen stratifikasi sosial oleh Max Weber iaitu kelas, status dan kuasa. Akhirnya, membuat kesimpulan bahawa apakah isu sosial dunia sebenar yang terdapat di dalam filem The Hunger Games: Catching Fire. Kajian telah menemui bahawa masyarakat distopia di dalam filem ini telah ditadbir oleh sebuah kerajaan yang bersifat autokrasi dan mempunyai kuasa atas kawalan sosial seperti yang terdapat di dalam dunia realiti. Oleh itu, filem dan masyarakat berkait satu sama lain kerana penceritaan sesebuah filem itu terjadi atas pemikiran manusia yang mempunyai pengalaman sosial sekelilingnya.
first_indexed 2024-03-06T01:33:38Z
format Student Project
id oai:ir.uitm.edu.my:15882
institution Universiti Teknologi MARA
language English
last_indexed 2024-03-06T01:33:38Z
publishDate 2015
publisher Faculty of Film, Theatre and Animation
record_format dspace
spelling oai:ir.uitm.edu.my:158822017-01-04T03:51:11Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15882/ Interpretasi sosial masyarakat distopia di dalam filem The Hunger Games: Catching Fire (2013) / Amzar Razali Razali, Amzar General special. Including criticism, aesthetics, etc. Film genres. Semiotics. Illusion in motion pictures Distopia telah menjadi trend pada kebanyakan filem keluaran Hollywood baru-baru ini. Kajian ini telah dilakukan merangkumi tafsiran sesebuah masyarakat fiksyen distopia di dalam filem The Hunger Games: Catching Fire (2013), ditulis oleh Suzanne Collins. Data kajian dianalisis melalui mengenal pasti kenyataan yang terdapat di dalam penceritaan The Hunger Games: Catching Fire serta merujuk kajian-kajian lepas. Secara keseluruhan, kajian ini menggunakan kaedah kualitatif terhadap content analysis. Analisis ini mengandungi naratif filem tersebut, unsur-unsur masyarakat distopia dan rujukan daripada penulis distopia. Melalui kajian yang dilakukan juga akan menilai aspek isu sosial seperti ekonomi, politik, kebudayaan dan keagamaan yang terdapat di dalam filem ini; juga menggunakan teori sosial stratifikasi oleh Max Weber untuk dihubungkan dengan masyarakat distopia di dalam filem The Hunger Games: Catching Fire. Terdapat tiga komponen stratifikasi sosial oleh Max Weber iaitu kelas, status dan kuasa. Akhirnya, membuat kesimpulan bahawa apakah isu sosial dunia sebenar yang terdapat di dalam filem The Hunger Games: Catching Fire. Kajian telah menemui bahawa masyarakat distopia di dalam filem ini telah ditadbir oleh sebuah kerajaan yang bersifat autokrasi dan mempunyai kuasa atas kawalan sosial seperti yang terdapat di dalam dunia realiti. Oleh itu, filem dan masyarakat berkait satu sama lain kerana penceritaan sesebuah filem itu terjadi atas pemikiran manusia yang mempunyai pengalaman sosial sekelilingnya. Faculty of Film, Theatre and Animation 2015 Student Project NonPeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15882/1/PPb_AMZAR%20RAZALI%20FF%2015_5.pdf Interpretasi sosial masyarakat distopia di dalam filem The Hunger Games: Catching Fire (2013) / Amzar Razali. (2015) [Student Project] (Unpublished)
spellingShingle General special. Including criticism, aesthetics, etc. Film genres. Semiotics. Illusion in motion pictures
Razali, Amzar
Interpretasi sosial masyarakat distopia di dalam filem The Hunger Games: Catching Fire (2013) / Amzar Razali
title Interpretasi sosial masyarakat distopia di dalam filem The Hunger Games: Catching Fire (2013) / Amzar Razali
title_full Interpretasi sosial masyarakat distopia di dalam filem The Hunger Games: Catching Fire (2013) / Amzar Razali
title_fullStr Interpretasi sosial masyarakat distopia di dalam filem The Hunger Games: Catching Fire (2013) / Amzar Razali
title_full_unstemmed Interpretasi sosial masyarakat distopia di dalam filem The Hunger Games: Catching Fire (2013) / Amzar Razali
title_short Interpretasi sosial masyarakat distopia di dalam filem The Hunger Games: Catching Fire (2013) / Amzar Razali
title_sort interpretasi sosial masyarakat distopia di dalam filem the hunger games catching fire 2013 amzar razali
topic General special. Including criticism, aesthetics, etc. Film genres. Semiotics. Illusion in motion pictures
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15882/1/PPb_AMZAR%20RAZALI%20FF%2015_5.pdf
work_keys_str_mv AT razaliamzar interpretasisosialmasyarakatdistopiadidalamfilemthehungergamescatchingfire2013amzarrazali