Demokrasi pendidikan dalam sistem pengajian di institusi pondok : pelaksanaan dan amalan / Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin ... [et al.]

Istilah demokrasi amat sinonim dengan keadaan geo-politik dalam aspek pentadbiran atau pemerintahan sesebuah negara. Namun, sekiranya diamati, peristilahan demokrasi bukan hanya berkisar kepada prospek politik semata-mata, malah boleh diperluaskan kepada prospek-prospek lain antaranya prospek pendid...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Zahirwan Halim, Zainal Abidin, Huzaimah, Ismail, Muhammad Yusri, Yusof @ Salleh, Abd.Munir, Mohd Noh, Ahmad Bakhtiar, Jelani, Mohd Anuar, Ramli
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA, Perak 2020
Subjects:
Online Access:https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/30123/1/30123.pdf
_version_ 1796902971521368064
author Mohd Zahirwan Halim, Zainal Abidin
Huzaimah, Ismail
Muhammad Yusri, Yusof @ Salleh
Abd.Munir, Mohd Noh
Ahmad Bakhtiar, Jelani
Mohd Anuar, Ramli
author_facet Mohd Zahirwan Halim, Zainal Abidin
Huzaimah, Ismail
Muhammad Yusri, Yusof @ Salleh
Abd.Munir, Mohd Noh
Ahmad Bakhtiar, Jelani
Mohd Anuar, Ramli
author_sort Mohd Zahirwan Halim, Zainal Abidin
collection UITM
description Istilah demokrasi amat sinonim dengan keadaan geo-politik dalam aspek pentadbiran atau pemerintahan sesebuah negara. Namun, sekiranya diamati, peristilahan demokrasi bukan hanya berkisar kepada prospek politik semata-mata, malah boleh diperluaskan kepada prospek-prospek lain antaranya prospek pendidikan. Demokrasi dalam pendidikan terutamanya pendidikan Islam telah menjadi perbincangan para sarjana sejajar dengan matlamat pendidikan Islam yang menumpukan kepada melahirkan umat Islam yang berjaya dalam kehidupan di dunia dan di akhirat. Dengan kedatangan Islam ke Nusantara, penubuhan institusi-institusi pengajian Islam antaranya institusi pondok memperlihatkan pendemokrasian pendidikan dalam sistem pengajian yang dipraktikkan di institusi tersebut. Justeru, objektif kajian ini ialah untuk menyelusuri kefahaman berkaitan demokrasi pendidikan di samping mengkaji demokrasi pendidikan yang telah dilaksanakan di institusi pengajian pondok khususnya di Malaysia. Bagi mencapai objektif tersebut, kajian ini menggunakan metode kualitatif sepenuhnya berpandukan analisis dokumen, temubual dan pemerhatian dalam mendapatkan data-data yang diperlukan. Dapatan kajian ini menunjukkan sistem pengajian di institusi pondok telah mengaplikasikan demokrasi pendidikan berbentuk sistem pengajian secara percuma dan terbuka, tiada had umur, kepelbagaian jantina dan masa pengajian yang berpanjangan. Rumusnya, demokrasi pendidikan merupakan satu langkah praktikal yang telah dilaksanakan di institusi pengajian pondok. Dasar ini amat bersesuaian dengan matlamat penubuhannya dalam menyebarkan ilmu pengetahuan Islam bercirikan fardhu ain kepada masyarakat Islam seluruhnya tanpa mengira status, darjat, latar belakang atau gender
first_indexed 2024-03-06T02:13:21Z
format Article
id oai:ir.uitm.edu.my:30123
institution Universiti Teknologi MARA
language English
last_indexed 2024-03-06T02:13:21Z
publishDate 2020
publisher Universiti Teknologi MARA, Perak
record_format dspace
spelling oai:ir.uitm.edu.my:301232020-08-13T01:49:49Z https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/30123/ Demokrasi pendidikan dalam sistem pengajian di institusi pondok : pelaksanaan dan amalan / Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin ... [et al.] idealogy Mohd Zahirwan Halim, Zainal Abidin Huzaimah, Ismail Muhammad Yusri, Yusof @ Salleh Abd.Munir, Mohd Noh Ahmad Bakhtiar, Jelani Mohd Anuar, Ramli Islamic education Madrasahs Malaysia Istilah demokrasi amat sinonim dengan keadaan geo-politik dalam aspek pentadbiran atau pemerintahan sesebuah negara. Namun, sekiranya diamati, peristilahan demokrasi bukan hanya berkisar kepada prospek politik semata-mata, malah boleh diperluaskan kepada prospek-prospek lain antaranya prospek pendidikan. Demokrasi dalam pendidikan terutamanya pendidikan Islam telah menjadi perbincangan para sarjana sejajar dengan matlamat pendidikan Islam yang menumpukan kepada melahirkan umat Islam yang berjaya dalam kehidupan di dunia dan di akhirat. Dengan kedatangan Islam ke Nusantara, penubuhan institusi-institusi pengajian Islam antaranya institusi pondok memperlihatkan pendemokrasian pendidikan dalam sistem pengajian yang dipraktikkan di institusi tersebut. Justeru, objektif kajian ini ialah untuk menyelusuri kefahaman berkaitan demokrasi pendidikan di samping mengkaji demokrasi pendidikan yang telah dilaksanakan di institusi pengajian pondok khususnya di Malaysia. Bagi mencapai objektif tersebut, kajian ini menggunakan metode kualitatif sepenuhnya berpandukan analisis dokumen, temubual dan pemerhatian dalam mendapatkan data-data yang diperlukan. Dapatan kajian ini menunjukkan sistem pengajian di institusi pondok telah mengaplikasikan demokrasi pendidikan berbentuk sistem pengajian secara percuma dan terbuka, tiada had umur, kepelbagaian jantina dan masa pengajian yang berpanjangan. Rumusnya, demokrasi pendidikan merupakan satu langkah praktikal yang telah dilaksanakan di institusi pengajian pondok. Dasar ini amat bersesuaian dengan matlamat penubuhannya dalam menyebarkan ilmu pengetahuan Islam bercirikan fardhu ain kepada masyarakat Islam seluruhnya tanpa mengira status, darjat, latar belakang atau gender Universiti Teknologi MARA, Perak 2020 Article PeerReviewed text en https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/30123/1/30123.pdf Demokrasi pendidikan dalam sistem pengajian di institusi pondok : pelaksanaan dan amalan / Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin ... [et al.]. (2020) Idealogy Journal <https://ir.uitm.edu.my/view/publication/Idealogy_Journal/>, 5 (1). pp. 119-130. ISSN 2550-214X http://idealogyjournal.com/
spellingShingle Islamic education
Madrasahs
Malaysia
Mohd Zahirwan Halim, Zainal Abidin
Huzaimah, Ismail
Muhammad Yusri, Yusof @ Salleh
Abd.Munir, Mohd Noh
Ahmad Bakhtiar, Jelani
Mohd Anuar, Ramli
Demokrasi pendidikan dalam sistem pengajian di institusi pondok : pelaksanaan dan amalan / Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin ... [et al.]
title Demokrasi pendidikan dalam sistem pengajian di institusi pondok : pelaksanaan dan amalan / Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin ... [et al.]
title_full Demokrasi pendidikan dalam sistem pengajian di institusi pondok : pelaksanaan dan amalan / Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin ... [et al.]
title_fullStr Demokrasi pendidikan dalam sistem pengajian di institusi pondok : pelaksanaan dan amalan / Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin ... [et al.]
title_full_unstemmed Demokrasi pendidikan dalam sistem pengajian di institusi pondok : pelaksanaan dan amalan / Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin ... [et al.]
title_short Demokrasi pendidikan dalam sistem pengajian di institusi pondok : pelaksanaan dan amalan / Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin ... [et al.]
title_sort demokrasi pendidikan dalam sistem pengajian di institusi pondok pelaksanaan dan amalan mohd zahirwan halim zainal abidin et al
topic Islamic education
Madrasahs
Malaysia
url https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/30123/1/30123.pdf
work_keys_str_mv AT mohdzahirwanhalimzainalabidin demokrasipendidikandalamsistempengajiandiinstitusipondokpelaksanaandanamalanmohdzahirwanhalimzainalabidinetal
AT huzaimahismail demokrasipendidikandalamsistempengajiandiinstitusipondokpelaksanaandanamalanmohdzahirwanhalimzainalabidinetal
AT muhammadyusriyusofsalleh demokrasipendidikandalamsistempengajiandiinstitusipondokpelaksanaandanamalanmohdzahirwanhalimzainalabidinetal
AT abdmunirmohdnoh demokrasipendidikandalamsistempengajiandiinstitusipondokpelaksanaandanamalanmohdzahirwanhalimzainalabidinetal
AT ahmadbakhtiarjelani demokrasipendidikandalamsistempengajiandiinstitusipondokpelaksanaandanamalanmohdzahirwanhalimzainalabidinetal
AT mohdanuarramli demokrasipendidikandalamsistempengajiandiinstitusipondokpelaksanaandanamalanmohdzahirwanhalimzainalabidinetal